Et par spørgsmål om kradsetræ
Overvejer at købe denne:
…da jeg ikke er fan af pastelfarvede, sisalindbundne plys miljøer, men hvad med formen? Det er trods alligevel vigtigere at den virker, fremfor at den er pæn. Læste et sted det var vigtigt at katten kunne strække sig ud når den kradser, ser denne ud til at fungere? Overvejer om den endda kunne hænges op på vægen som en hylde
Hvordan ved katten at det er der den skal kradse, er det noget man lære den?
Mange katte kan godt lide at kradse horisontalt og ikke vertikalt og til dem er den rigtigt god - men den slags ved man ikke på forhånd, så jeg ville nok vente lidt med at købe den (jeg ved nemlig, at den ikke er helt billig)
Hvis du vil undgå pastelfarvede plystræer, er vi mange, der sværger til www.petfun.de - 99% af deres ting er sandfarvede, lyse træer/senge uden plys Og de bruger snor, ikke sisal til stammerne.
Den på billedet er da helt udstrakt
Spøg til side, du kan hjælpe processen godt i gang, hvis du kan få fat på nogle baldriandråber at komme på kradsemøblet …
[QUOTE=Temple Bar;1059178]Mange katte kan godt lide at kradse horisontalt og ikke vertikalt og til dem er den rigtigt god - men den slags ved man ikke på forhånd, så jeg ville nok vente lidt med at købe den (jeg ved nemlig, at den ikke er helt billig)
Hvis du vil undgå pastelfarvede plystræer, er vi mange, der sværger til www.petfun.de - 99% af deres ting er sandfarvede, lyse træer/senge uden plys Og de bruger snor, ikke sisal til stammerne.[/QUOTE]
Har fundet den på tilbud Men ja, vil også gerne give lidt ekstra for at få noget som er til at holde ud at se på, da det jo fylder en del i min lille stue.
Har som sagt tænkt på at hænge den op, så kunne den vel hænges lodret hvis det var, men er formen så dårlig?
[QUOTE=Niels Peter;1059179]Den på billedet er da helt udstrakt
Spøg til side, du kan hjælpe processen godt i gang, hvis du kan få fat på nogle baldriandråber at komme på kradsemøblet …[/QUOTE]
Det er rigtigt flot i designet Men som eneste krads, tror jeg ikke det er nok Mine ville blive destruktive, hvis de ikke havede et højt krads at straffe hårdt ind imellem
Som suplement er det uden tvivl rigtig godt Men jeg vil anbefale et galoptræ sammen med
[QUOTE=DK Sugieh;1059229]Det er rigtigt flot i designet Men som eneste krads, tror jeg ikke det er nok Mine ville blive destruktive, hvis de ikke havede et højt krads at straffe hårdt ind imellem
Som suplement er det uden tvivl rigtig godt Men jeg vil anbefale et galoptræ sammen med :)[/QUOTE]
Jeg har godt overvejet det med højden, det bliver sandsynligvis ikke et træ, men hylder. Kunne det ikke være lige så godt?
Regner med at skulle have en perserblanding, en rolig mis på 3 år og så senere en selkirk rex killing og jeg har ikke som ved f.eks. skovkatte læst at de har meget brug for at komme op i højden, så tænkte at vente til de var i hus for at se om de udviste den slags lyster.
Min stue er for det første ikke særlig stor og desuden indrettet sådan, at der er døre i den ene ende så der kun er to hjørner som man kan stille ting i, da jeg så både har en hjørnesofa og et spisebord, er jeg ligesom løbet lidt tør for hjørner at stille ting i
Derfor tænker jeg ikke der er nogen grund til at gå ud og investere i et stort kattemiljø, hvis nu de ender med ikke at gide bruge det. Vil alle katte gerne op i højden?
Overvejer så hylder på grund af det med mangel på hjørner/plads, kunne tæppebelagte hylder gøre det? De ville jo ikke optage gulvplads, men stadig give højden. Når det ikke er de helt varmblodede racer vi taler om:p
Altså… Vi har jo Nobby (kopi-ragdoll) som nok er noget af det mest ‘koldblodige’ (jeg gætter på varm er vild og kold er rolig?? Kender ikke til heste ) der findes… Det meste af døgnet bruges på at slappe af… MEN han elsker stadig at komme i højden. Han virker super glad for sit kradsetræ og er allerede vild med at gå på de hylder vi har sat lidt i højden - men han bruger dem dog mest til at ligge og daske på, men højde er stadig nice Forskellen på ham og mere aktive race er nok, at han ikke vil kravle lodret (som på et galoptræ) men i stedet vil han gerne kunne gå fra flade til flade og kun bruge små hop (han kan så os kun hoppe ca 1.30 hvis han kan ‘mellemafsætte’)
Tilføjelse: Nobby kunne forresten kun komme ca 1 meter op (han havde et meget bette kradsetræ) der hvor han boede før, for han måtte virkeligt ik kravle op nogen steder der. Og det virker til at ha været rigtigt godt for ham han har lov il at komme i højden nu - han er allerede mere motionistisk og aktiv, og han virker glad for de flere muligheder
Men jeg tror muligvis hylder ville være så rigeligt til ham til at komme i højden - så længe der både er en god lodret kradseting og en god vandret (begge dele blir flittigt brugt - her er det ene dette XXL Kradsestamme Jumbo | zooplus.dk og det andet er vores sisal-måtte ved hoveddøren)
[QUOTE=fugl;1059225]Har fundet den på tilbud Men ja, vil også gerne give lidt ekstra for at få noget som er til at holde ud at se på, da det jo fylder en del i min lille stue.
Har som sagt tænkt på at hænge den op, så kunne den vel hænges lodret hvis det var, men er formen så dårlig?[/QUOTE]
Jeg vil bestemt ikke mene, den egner sig til at hænge - så ville jeg vælge et af de andre designs, de har (der er jo masser at tage af :)), som er beregnet til at hænge.
Jeg har 2 persere, og der er ingen tvivl om at toppen af kradsetræet er favorit-pladsen. Specielt hvis man ikke har så meget plads, er et kradsetræ et must i mine øjne. Mine persere bruger det ihvertfald flittigt både til hygge og til leg
[QUOTE=Temple Bar;1059245]Jeg vil bestemt ikke mene, den egner sig til at hænge - så ville jeg vælge et af de andre designs, de har (der er jo masser at tage af :)), som er beregnet til at hænge.
Mine kravler også op ad stammen selvom de er rolige racer nyder de altså stadig en god gang fræs rundt i lejligheden, og der er kradsetræet altid en del af ruten min den ældste er lidt over 2 år, men han er bestemt ikke blevet doven af den grund man kan jo finde mange slanke kradsetræer, der kun fylder i højden. Dog vil jeg mene at der skal være hylder på, for at de får mest glæde af det
Hvis du ikke vil have et decideret kradsetræ, hvad så med sådan et vægkradsebræt, som det her fra petfun: http://shop.petfun.de/en/zusatzartikel/zusatzartikel/kratzbrett-halbrund.html
Det er rimeligt diskret, men alligevel robust - vores er blevet brugt dagligt af 7 katte i 3 år, og man kan ikke se noget slid på det overhovedet.
Vi har så suppleret med IKEA-hylder og hængekøjer på væggene, se bla. her: http://nfo.vorbeck.dk/saadan-bor-vi
Det passer i vores stil og opfylder kattenes behov, uden at der er rædsomt pastelfarvet plys involveret
Jeg er fuldstændigt sikker på, at der ikke ville være så mange firmaer, der solgte kradsemøbler af pap, hvis ikke det kunne holde til noget Der er som regel kontant afregning fra kunder (dvs. klager/manglende fremtidigt salg) ved ting, der ikke fungerer efter hensigten