Krave - hvordan i alverden gør man?

Hejsa,

Elvis har fået fjernet en knude i hovedet, for knapt en uge siden (onsdag før Påske). Det er syet med indvendige sting og heler fint, men han har kradset lidt - heldigvis ikke i syningen, men over den.

Nu har jeg fået en krav til ham, sådan en blød en, som man binder. Han hader den (men gør alle katte ikke det). Jeg har prøvet at give ham den på 4 gange, og selv om jeg har bundet båndet så stramt, at jeg kun lige kunne få en enkelt finger imellem, er han ude af den inden der er gået 30 sekunder. Han lægger sig ned og karter som en gal, indtil den er væk.

Har I nogen gode tricks og ideer?

Jeg nåede lige at få taget et billede af ham, inden han opdagede hvor skrækkelig den er… :slight_smile:

Åh, der er ikke meget godt at sige om kraver til kat. De gør som regel mindst lige så meget skade i form af unødvendig stress som de gør (ualmindeligt lidt!) gavn. Hvis han er ordentligt smertedækket, så vil det normalt være begrænset hvor meget han kradser i det. Jeg kan ikke engang huske hvornår jeg sidst har haft reelt behov for at have en krave på en kat, og jeg ville overveje det meget længe inden jeg tog en i brug…
VH
Susanne

Jeg er så enig! De går jo fuldstændigt besærk, når de får den på. Vores (nu afdøde) kat Sjenja fik en på, da hun blev steriliseret, og vi måtte tage den af med det samme (det var en af de stive kraver), for hun ville have gjort skade på sig selv ellers. Og der skete slet ikke noget ved at hun ikke havde den på. Jeg synes også, det er lidt tortur at give dem på, hvis det på nogen måde kan undgås.

I morgen køber jeg noget aloe vera gel (apoteket havde ikke mere hjemme), det rådede dyrlægen mig til.

Elvis får noget smertestillende en gang om dagen og jeg tror ikke, han har smerter, han opfører sig i hvert fald helt upåvirket og drøner rundt som en sindssyg som han plejer :slight_smile: Jeg tænker, at det smertestillende måske også tager lidt at kløen? Nu vil jeg i hvert fald lige se tiden lidt an, inden jeg gør andet end at putte aloe vera på, når jeg har hentet det i morgen.

Jeg har i øvrigt ikke set ham kradse, og han er meget “mor-syg”, så han er stort set altid i samme rum som mig (indekat). Så han må gøre det om natten eller når jeg er på arbejde. Han leger også med de andre to katte og driller dem, og så forsvarer de sig jo, og han er jo barberet helt skaldet omkring såret, så der er jo ikke noget pels til at tage fra, hvis der lige kommet en klo. Og han leger rimeligt voldsomt…

jeg havde en med sår på halsen - ergo kunne hun ikke få krave på. Men de var pgra allergi så de kløeede.
Hun fik små “bokserstøvler” ( dvs godt op af benet) af petflex bandage på . Det er elastisk og klæber på sig selv. Jeg skiftede dem hver 2. dag så hun fik luft til tæerne og jeg kunne sikre mig de ikke var for stramme.
De har det hos dyrlægen, men har også set det i petworld her i århus fx.

Jeg er enig i at den bløde plastkrave er så godt som ubrugelig. Skal mine katte endelig have en krave på så foretrækker jeg en i hård, klar plast.
Blød eller hård plast - kattene hader den :thumbdown:

Det lyder smart med bandage boksestøvler :slight_smile: Jeg har truet Elvis med, at han får lagt alle poterne i gips, hvis han ikke holder op med at kradse :wink: Men din ide lyder lidt bedre! Nu giver jeg det lige et døgns tid og ser hvordan det udvikler sig…

Jeg kan ikke huske, hvordan lukningen på de stive kraver er, sidder de bedre fast end de bløde? For denne her kunne ikke snøres stramt nok til at han ikke kunne få den af - så ville han blive kvalt…

Han er en ekstremt kærlig og sød og sjov og finurlig kat - så han skal bare se at blive frisk i en fart :slight_smile: Og knuden har bare at være godartet…

[QUOTE=Sjenja;1308172]Det lyder smart med bandage boksestøvler :slight_smile: Jeg har truet Elvis med, at han får lagt alle poterne i gips, hvis han ikke holder op med at kradse :wink: Men din ide lyder lidt bedre! Nu giver jeg det lige et døgns tid og ser hvordan det udvikler sig…

Jeg kan ikke huske, hvordan lukningen på de stive kraver er, sidder de bedre fast end de bløde? For denne her kunne ikke snøres stramt nok til at han ikke kunne få den af - så ville han blive kvalt…

Han er en ekstremt kærlig og sød og sjov og finurlig kat - så han skal bare se at blive frisk i en fart :slight_smile: Og knuden har bare at være godartet…[/QUOTE]

Jeg har kun én gang haft behov for at bruge en stiv krave til en kat. Det var en ungkat, og den bløde krave hjalp ikke det mindste. Den stive krave var ikke let at få til at sidde. Selv den mindste model var for stor. Jeg endte med at klippe kraven til, og klipse den sammen med hæfteklammer. Bøvlet ja, men det virkede. Katten kunne i hvert fald ikke komme ud af den og ikke komme til at slikke/kradse i såret. At det var forfærdelig synd for katten at have den på er en anden side af sagen, men nogle gange er det desværre nødvendigt.

Ja, hvis det bliver nødvendigt, må jeg op til dyrlægen og få ham til at sætte en eller anden form for krave ordentligt fast. Men jeg synes også, det er synd - bare den korte tid, han havde den på, var han ved at vælte hele køkkenet og gik ind i alting. Og de kan jo heller ikke vaske sig med den på… Jeg forestiller mig, at det er temmeligt “hårdt” for en kat ikke at kunne vaske sig i dagevis!

Jeg er meget enig. De kan ikke vaske sig og de stresser alt for meget :ked:Selv det at spise kan være noget så besværligt med en krave på … og katten støder ind i alt muligt pga. den s* krave. Bandager på poterne er nok en meget blidere løsning (hvis de altså kan blive siddende)

Sår klør tit når de heler, så jeg ville absolut sørge for at smøre det med creme (du nævner en aloe vera creme?) og se om ikke det kan gøre det.

[QUOTE=Sjenja;1308123]Hejsa,

Elvis har fået fjernet en knude i hovedet, for knapt en uge siden (onsdag før Påske). Det er syet med indvendige sting og heler fint, men han har kradset lidt - heldigvis ikke i syningen, men over den.

Nu har jeg fået en krav til ham, sådan en blød en, som man binder. Han hader den (men gør alle katte ikke det). Jeg har prøvet at give ham den på 4 gange, og selv om jeg har bundet båndet så stramt, at jeg kun lige kunne få en enkelt finger imellem, er han ude af den inden der er gået 30 sekunder. Han lægger sig ned og karter som en gal, indtil den er væk.

Har I nogen gode tricks og ideer?

Jeg nåede lige at få taget et billede af ham, inden han opdagede hvor skrækkelig den er… :slight_smile:

[/QUOTE]

Skal kraven ikke vende omvendt? (Altså ligesom et skørt). Måske er den også knapt så ubehagelig at have på så.

God bedring med smukkemis :slight_smile:

[QUOTE=Tinkavera;1308223]Skal kraven ikke vende omvendt? (Altså ligesom et skørt). Måske er den også knapt så ubehagelig at have på så.

God bedring med smukkemis :-)[/QUOTE]

Nej, den sidder korrekt :slight_smile:

Nej, den skal bare tages helt af :wink:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1308246]Nej, den skal bare tages helt af :wink:
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg har i øvrigt aldrig haft brug for krave eller bodystocking til nogle af mine efter en operation, og har da immervæk fået snippet (og i øvrigt opereret et par stykker af anden årsag) en del katte efterhånden, selvom jeg selvfølgelig ikke kan hamle op med Susanne :høhø:

Egentlig burde jeg ikke have stillet det som spørgsmål :wink: for jeg er altså ret sikker på, at det er meningen med bløde kraver, at de skal vende nedad. Det er mindre generende for kattene og virker (alt efter hvor på kroppen såret er) lige så godt.

Hvis man billedgoogler på ‘blød krave kat’ så vender de fleste kraver nedad.

[QUOTE=Tinkavera;1308255]Egentlig burde jeg ikke have stillet det som spørgsmål :wink: for jeg er altså ret sikker på, at det er meningen med bløde kraver, at de skal vende nedad. Det er mindre generende for kattene og virker (alt efter hvor på kroppen såret er) lige så godt.

Hvis man billedgoogler på ‘blød krave kat’ så vender de fleste kraver nedad.[/QUOTE]

Jeg kan i hvert fald ikke se hvordan en krave, der vender nedad, kan forhindre katten i at kradse med bagpoten i et sår på hovedet?

Vi vendte den omvendt på Knud i sin tid. Han havde også et sår i hovedet, som han ikke måtte kradse i. Det virkede fint, for når han forsøgte at få bagbenet op til hovedet, røg det under kraven i stedet. Den flapper jo stadig lidt udad, så benet bliver “fanget”. Og på den måde var han ikke generet af den i forhold til at se eller spise :slight_smile:

Venligst
Dorthe

[QUOTE=Elwarth;1308273]Vi vendte den omvendt på Knud i sin tid. Han havde også et sår i hovedet, som han ikke måtte kradse i. Det virkede fint, for når han forsøgte at få bagbenet op til hovedet, røg det under kraven i stedet. Den flapper jo stadig lidt udad, så benet bliver “fanget”. Og på den måde var han ikke generet af den i forhold til at se eller spise :slight_smile:
cVenligst
Dorthe[/QUOTE]

Må jeg tillade mig at spørge til racen på Knud? :slight_smile:

Jeg har også kun set bløde kraver, der vender ned mod kroppen ala et skørt :slight_smile:

Så æder jeg min fejltagelse - jeg har kun set dem omvendt :høhø: