Kraver på steriliserede killinger

Mine 2 store killinger blev steriliseret for 4 dage siden og de har haft kraver på hver dag og det skal de fortsat i 10 dage. Det har været en hård omgang. Det er en blød krave, men den er så lang at de slæber den hen af gulvet. De vil ikke bruge kattebakken (kun til at tisse), fordi de ikke kan grave med poterne. Jeg måtte tage kraven af og på, og det bliver de meget stressede over. De falder ned fra deres klatretræ og får armen i klemme i kraven. Jeg har sat den ordentligt fast (uden at de bliver kvalt selvfølgelig) men det sker stadig. Skal de virkelig have den på i 10 dage? Er det nødvendigt?

Hvor store er de? (Alder) normalt har ingen af vores killinger krave på men de er 12 uger og -syet med indvendige sting-

Ud af pt 8 år har vi kun haft 1 killing som fik noget betændelse ved såret og derfor ville hun slikke i det og der fik hun en “Bodystocking” på lavet af en alm knæstrømpe i mikrofiber.

Inspiration

2 Synes om

De to katte, jeg har fået neutraliseret (indvendige sting), har ikke haft krave eller bodystocking på, og det har både jeg og kattene været meget taknemmelige for! Jeg forstår din frustration og kattenes med. Men hvis de er syet med udvendige sting, kan det jo godt være, at fristelsen for at pille i dem bliver for stor, hvis du fjerner deres krave.

Kan du ikke tage en snak med dyrlægen og høre, om det er nødvendigt, at de har den på, hvis de ikke ser ud til at interessere sig for såret? De kan jo ikke gå i 10 dage uden at kunne komme ordentligt på bakken.Alternativt måske prøve med en bodystocking. Jeg tænker ikke, de synes, sådan en er fantastisk at have på, men den giver dem noget mere bevægelsesfrihed.

1 Synes om

Jeg melder mig i koret for ingen krave.

Alle mine killinger der er blevet snippet er blevet syet med indvendige sting. De har ikke fået krave eller bodystocking på og der har ingen problemer været med dem.

Klart lige spørge dyrlægen om det er strengt nødvendigt med den krave.

Kan du prøve at tage billeder af deres maver så vi kan se operations såret?

2 Synes om

Vi har i vores 10 år med opdræt aldrig haft krave på hverken killinger eller voksne.
har vi haft killinger eller voksne der ville pille har de fået en hjemmelavet body på, og det har typisk kun været de første to dage.
Vores killinger bliver steriliseret når de er 12 uger og trådene fjernes gerne på dag 5 eller 6, da de heler så hurtig, så var det mine ville jeg tage kraverne af dem nu.
Hos voksne fjernes stingene på dag 7.

Denne kan laves af en gammel t-shirt

8 Synes om

Jeg har for første gang haft en kat med krave på, her for få uger siden. Hun er en ål og kunne selv med body på, pille sting.
Men mine killinger og andre katte, der er blevet snittet har (hvis noget) haft en body på i en dag eller to.
Men de bliver også syet med indvendige sting, det blev hende der vil pille ikke.
Så af med kraverne og evt på med en body :slightly_smiling_face:

2 Synes om

De er 5 mdr. Jeg spurgte dyrlægen om de måtte få en bodystocking, men det ville de ikke anbefale, kun til hund.

og tak for opskriften! :blush:

1 Synes om

Mange tak! Jeg har snakket med dyrlægen - de er syet med invendige sting, men de kan stadig slikke såret op - og de er desværre meget interesseret i såret, så de slipper ikke de stakler. Jeg prøver med en bodystocking. Det var dyrlægen ikke meget for - efter hendes erfaring så er det kun hunde der kan have dem på, men jeg prøver det alligevel, for som du siger så skal de kunne gå på bakken.

Det ville være skønt hvis mine kunne slippe. De er desværre meget interesseret i sået, når jeg tager kraverne af. De vasker sig meget omhyggeligt, men jeg tager et billede og sender det senere i dag :blush:

Bodystocking på kat fungerer i 99% af tilfældene glimrende og er nemt at lave selv. Jeg brugte et par gamle leggings, da jeg havde brug for én til min brune hunkat, hvis bror gerne slæbte hende rundt i nakken, når hun var i løbetid (det giver hvide hår, der ikke er så smarte til udstillingsbrug) :slight_smile:

2 Synes om

Tusind tak, hvor er det et sødt billede! Mine killinger er 5 mdr. så de er næsten voksne. Jeg prøver at lave en t-shirt bodystocking.

1 Synes om

5mdr så tror jeg bedste løsning er T-shirt modellen da knæstrømper nok er bedst til mindre katte (har ikke så meget erfaring med det) men at dyrlægen mener det kun er for hunde er noget undrende - jeg ville klart prøve Body og se hvordan det går :heart: Pøj pøj

1 Synes om

Bare vær forberedt på at deres ben pludselig ikke virker, lige når de får den på :grin: Jeg har også altid brugt en body til mine katte og det har virket hver gang. Det er klart bedre og mere behagelig for katten, end en krave

2 Synes om

Nu har jeg kun erfaringer med neutralisering fra et enkelt kuld og staldkattene hos min mor, men ingen af dem, har haft brug for krave eller bodystocking.
Mit eget kuld og deres mor vaskede sig selvfølgelig omkring såret, men ingen af dem var maniske i deres vaskeri og ingen af dem pillede i stingene.
Min voksne hankastrat Skofus havde krave på da han var blevet opereret for blæresten, men han er så stor at han fint kunne bevæge sig frit omkring uden at være hæmmet af kraven - og han fik den også af når han var under opsyn.
Jeg ville nok prøve at lade dem gå uden krave og holde øje med om de bare vasker sig på normal vis og så kun give dem krave/bodystocking på hvis de ser ud til at begynde at pille eller vaske overdrevet omkring såret.
Det er jo naturligt for dem at de gerne vil holde det rent og især lige efter operationen, få “ryddet op” i området.

1 Synes om

Jeg har sendt dig en pb med modellen lige til at printe og klippe efter

1 Synes om

åh ja hold da op hvor kan de opføre sig som fulde folk, når de får den på, men syntes vores har accepteret den i løbet af få timer

1 Synes om

Min erfaring med killinger med krave vs. bodystocking er at det er lidt forsk. hvordan katten håndterer det.

Jeg havde et par killinger sidste der havde krave på et stykke tid (den bløde version) og klarede det fint. Til gengæld freakede de andre killinger over at de havde krave på for de både så mærkelige ud og lugtede forkert - dobbelt op på stress, også snart de ikke pillede mere fik de kraven af (snoede sig ud af bodyen). Personligt synes jeg killingerne stresser mindre over at have body på sammenlignet med krave.

Så jeg klippede en bodystocking som den @Jeanette viser. Hvis dyrlægen ikke har erfaring med det er det måske fordi der ikke er nogen opdrættere i vedkommendes klinik?

De bløde kraver kan klippes til så de passer bedre: et billede af en af mine killinger, hvor kraven er klippet til

6 Synes om

Ja, det kan være at der ikke er nogle opdrættere. Jeg prøver en bodystocking og hvis det ikke går så klipper jeg kraven til :blush:

Og hvor er den klædelig, den krave, når den er kort :smiling_face_with_three_hearts:

1 Synes om