Kryptorcid?

Tak for den megen respons.
Jeg har kun haft et døgn at beslutte mig i, og har efter svære overvejelser bestemt mig for at jeg IKKE tør købe killingen.:brist:
Uanset hvad der måtte komme til at stå i kontrakten ved jeg at det vil være forfærdeligt svært, både for mig selv men også for resten af familien, at skulle aflevere ham om 6 mdr.
Mange vil sikkert sige at jeg så bare kan beholde ham som kælekat, men nu er det jo ikke det jeg er på jagt efter.
Endnu engang tak for jeres mange forskelligartede synspunkter.

Der kommer sikkert flere regler - der kan faktisk komme så mange at vi bliver både gul og blå af ærgelse over de “småting” vi kasserede på ellers helt sunde og raske katte.

Det er og bliver ikke livstruende.

[quote=Lis Dahlstrøm;342541]Der kommer sikkert flere regler - der kan faktisk komme så mange at vi bliver både gul og blå af ærgelse over de “småting” vi kasserede på ellers helt sunde og raske katte.

Det er og bliver ikke livstruende.[/quote]

Sikkert og her som andre steder i vores samfund ikke fordi den store grå masse har et ønske eller behov for dem men fordi en mindre gruppe foretager sig noget som ikke er spor smart. For at få sat en stopper for det laves så regler for alle.

[quote=Lis Dahlstrøm;342541]Der kommer sikkert flere regler - der kan faktisk komme så mange at vi bliver både gul og blå af ærgelse over de “småting” vi kasserede på ellers helt sunde og raske katte.

Det er og bliver ikke livstruende.[/quote]

Plejer gerne at sige at det ikke vare længe før vi bliver nød til at tage stilling til om vi vil acceptere kloner af vores katte.

I en race som du har, vil det sandsynligvis aldrig blive noget problem, at man har disse regler for “smådefekter” - I har så mange katte og linier, at tage af.

Men forestil dig en af de helt små racer, hvis man skulle lukke et helt kuld killinger, blot fordi en af hankillingerne var kryptorchid. Samtidig skal man jo lukke morkatten, hvis det skal give mening. Og lad os så antage, at der kun var én hankilling og fire hunkillinger i det kuld.
For visse racer, vil det altså være en stor katastrofe på længere sigt.

For mig at se tyder alt på at det hos katten nedarves recessivt og da det ofte viser sig i varierende form evt. også polygenetisk.
At ville bruge en hankat der er kryptorchid fordi man satser på det kun er hunkatten der giver det videre ville jeg nok ikke forsøge mig med, heller ikke at bruge en han hvor stenen er længe om at falde ned. At vi har så lav en frekvens af kryptorchide katte kan måske faktisk ligge i det faktum at vi har en regel der hindrer brugen af sådanne katte.
Det ville være interessant at høre hvor mange der har fået kryptorchide killinger herinde.

Marina

[quote=Vivi_Fletcher;342579]I en race som du har, vil det sandsynligvis aldrig blive noget problem, at man har disse regler for “smådefekter” - I har så mange katte og linier, at tage af.

Men forestil dig en af de helt små racer, hvis man skulle lukke et helt kuld killinger, blot fordi en af hankillingerne var kryptorchid. Samtidig skal man jo lukke morkatten, hvis det skal give mening. Og lad os så antage, at der kun var én hankilling og fire hunkillinger i det kuld.
For visse racer, vil det altså være en stor katastrofe på længere sigt.[/quote]

Enig, men de forskellige gener bliver jo fundet og vi kan bruge DNA-test for at se hvem der har de uønskede gener. Det giver jo nogle andre handlemuligheder. Og dermed også et andet grundlag for udformningen af reglen. Og et andet vurderingsgrundlag for erstatningspligt. Forskerne finder jo til stadighed ud af hvad forskellige gener koder for.

Vi har før debateret hvorvidt en avlskat skulle igennem en udstillingskariere med et bestemt skudsmål for at blive godkendt. Jeg ville da hilse en regel om at de skule DNA-tests og således at vi på tryk har et billede af hvilke kendte gener katten byder ind med velkommen. Det er jo noget rigtig mange gør i forvejen.

At forlange NFOkattene testet for GSD IV inden de går i avlen (for går i opdrættet siger vi vel ikke) f. eks. ville for mig at se kun være et gode og også overkommeligt.

Jeg tror ikke man kan lave regler for alt. Nogle gange, må man afgøre, hvor man skal lægge energien. På defekter, som rent faktisk ikke er livstruende, eller på defekter som er det.
Samtidig tror jeg vi skal gøre os klart, at fordi der findes en DNA-test, så kan vi ikke forlange, at man skal anvende den. Det er op til den enkeltes samvittighed, om de vil gøre det. Jeg har testet alle mine avlskatte for PKD, fordi jeg ønsker klarhed om det. Men kender også andre, som ikke tester. Det kan jeg have min mening om, men jeg vil ikke gå ind og dikterer hvad de skal gøre.

Vi skal også holde os for øje, at udviklingen i DNA test styres af udbud efterspørgsel. Og på et tidspunkt vil man kunne teste for en lang række mere eller mindre betydelige ting. Så er det efter min mening endnu mere vigtigt, hvor man skal bruge krudtet, så man ikke forlanger en lang række test af defekter, som for kattens helbred ikke har nogen betydning.

[quote=Marsini;342686]Jeg tror ikke man kan lave regler for alt. Nogle gange, må man afgøre, hvor man skal lægge energien. På defekter, som rent faktisk ikke er livstruende, eller på defekter som er det.
Samtidig tror jeg vi skal gøre os klart, at fordi der findes en DNA-test, så kan vi ikke forlange, at man skal anvende den. Det er op til den enkeltes samvittighed, om de vil gøre det. Jeg har testet alle mine avlskatte for PKD, fordi jeg ønsker klarhed om det. Men kender også andre, som ikke tester. Det kan jeg have min mening om, men jeg vil ikke gå ind og dikterer hvad de skal gøre.

Vi skal også holde os for øje, at udviklingen i DNA test styres af udbud efterspørgsel. Og på et tidspunkt vil man kunne teste for en lang række mere eller mindre betydelige ting. Så er det efter min mening endnu mere vigtigt, hvor man skal bruge krudtet, så man ikke forlanger en lang række test af defekter, som for kattens helbred ikke har nogen betydning.[/quote]

Fair nok, men kan du så også love alle der sælger katte at de ikke kommer i den situation at de ikke bliver bedt om at erstatte en avlskat eller kælekat fordi køber finder ud af, på den ene eller den anden måde, at katten har en medfødt defekt eller videregiver et ressisivt gen som det vi statede med her.
Jeg mener det også handler om at få nedbragt det antal af klagesager over skjulte fejl og mangler som vi ser idag.
Du kan jo bare selv teste vil du sikkert svare og det er jo helt rigtigt men vi skal også tænke på vores generelle omdømme.
At købe en kat med tavle bør anses for det samme som at købe en sund og rask kat uden skjulte fejl og mangler.

Det sidste du skriver forstår jeg ikke. Hvis du laver en DNA test hvor alle kendte gener navngives, herunder farve og gen for kort eller langthår f.eks. handler det jo ikke om at bruge krudtet på noget bestemt men at bruge krudtet på det hele.

[quote=Babette;342691]Fair nok, men kan du så også love alle der sælger katte at de ikke kommer i den situation at de ikke bliver bedt om at erstatte en avlskat eller kælekat fordi køber finder ud af, på den ene eller den anden måde, at katten har en medfødt defekt eller videregiver et ressisivt gen som det vi statede med her.
Jeg mener det også handler om at få nedbragt det antal af klagesager over skjulte fejl og mangler som vi ser idag.
[/quote]

Jeg har vist tilgode, at høre om klagesager, der går på navlebrok, kryptochisme og lign. Ærlig talt er det da bagateller for en kat - katten er jo temmelig ligeglad.
Jeg har haft flere killinger med navlebrok gennem tiden - jeg får det lukket, når killingen alligevel bliver neutraliseret 12 uger gammel. Altså får køber stadig en “fiks og færdig” kat uden fejl.

Hvis man endelig skal lave regler, synes jeg man bør holde sig til de alvorlige fejl katten kan ha’ - men sjovt nok, forlanges der jo ikke test på, at mine katte er fri for PKd (arvelig blodanæmi hos abyssinier) - til gengæld skal jeg attestere, at de ikke har navlebrok.

Jeg har mere end svært ved at se logikken!

[quote=Vivi_Fletcher;342698]Jeg har vist tilgode, at høre om klagesager, der går på navlebrok, kryptochisme og lign. Ærlig talt er det da bagateller for en kat - katten er jo temmelig ligeglad.
Jeg har haft flere killinger med navlebrok gennem tiden - jeg får det lukket, når killingen alligevel bliver neutraliseret 12 uger gammel. Altså får køber stadig en “fiks og færdig” kat uden fejl.

Hvis man endelig skal lave regler, synes jeg man bør holde sig til de alvorlige fejl katten kan ha’ - men sjovt nok, forlanges der jo ikke test på, at mine katte er fri for PKd (arvelig blodanæmi hos abyssinier) - til gengæld skal jeg attestere, at de ikke har navlebrok.

Jeg har mere end svært ved at se logikken![/quote]

Jamen det står os da frit for at starte et benarbejde på at ændre på tingenes tilstand.

Med klagesager mener jeg ikke i Klagerådet, blot mellem køber og sælger.

Køber jeg en avlskat må handlen jo som det er nu gå tilbage hvis det viser sig at lille mis har navlebrok. At det kan fikses og folk får en ok killing som kælekat er vi helt enige om. Og vi er jo netop enige i at de mere graverende ting burde vi fokusere på, derfor syntes jeg også at det bør blive meget mere synligt at det og det accepteres ikke i avlsdyrene. Vi behøver jo ikke som nu at skære alle over en kam når vi kan teste for det, for så kan de frie katte jo roligt gå i avlen.

Avlsprogrammet vil jo selvsagt se anderldes ud i de små racer som i de store.

Er racen på ved at blive etableret må der fokuseres på en måde er det som med NFO f.eks kan man tage fat på en anden måde.

Jeg bilder mig ind at en synlig holdning fra vores hovedorganisation og i hvert fald fra vores klubber giver os en mere homogen og mere målrettet avl og vi har større chance for at nå målet.

Tiltaget fra ministerside og fra FD om en uddannelse vil jo være et oplagt sted at markedsføre sådanne regler.

Har altid fået røde knubber over det hele ved tanken om uddannelse, men efterhånden som aldreren er krøbet ind over mig bliver tanken mere og mere spiselig.

Jaeeee, lad os få en fuld DNA på alt i katten - så løber vi ALLE skrigende væk.

Man kommer altså lagt med viden, indsigt og sund fornuft.

[quote=Lis Dahlstrøm;342723]Jaeeee, lad os få en fuld DNA på alt i katten - så løber vi ALLE skrigende væk.

Man kommer altså lagt med viden, indsigt og sund fornuft.[/quote]

Enig, men prøv du at sige det til en pige på 18 som har en familie hvor brystkræft ligger i generne. Den logik hun tager frem vil i langt de fleste tilfælde være: Jeg vil også testes og har jeg genet skal brysterne fjernes for så får jeg ikke sygdommen. At hun så kan dø af en anden kræft form længe inden brystkræften ville have krævet behandling det ændrer ikke på beslutningen.

Den generation bruger test hvor der kan testes. Alle tester jo med god samvittighed deres ufødte børn for ?? . Det gjorde min generation ikke og vi overlevede.

At kende alle kattens hemmeligheder fritager jo ikke en fra at bruge viden, indsigt og sundfornuft. Vurderingsgrundlaget er bare et andet.

[quote=Babette;342728]
At kende alle kattens hemmeligheder fritager jo ikke en fra at bruge viden, indsigt og sundfornuft. Vurderingsgrundlaget er bare et andet.[/quote]

Som min dyrlæge siger: Hvis du ikke vil bruge en test til at foretage et valg, er det spild af penge!

Jeg vil gerne teste for sygdomme, som jeg vil selektere på - fx PKd. Det er en alvorlig sygdom, der kan betyde udgifter for den kommende ejer og døden for katten.
Derimod er jeg ret ligeglad med navlebrok - det har kun betydning for mig som opdrætter, og jeg har så stor erfaring med problemet, at jeg ved, hvordan jeg skal håndtere det.

Hvorfor skal jeg lave en DNA-test på om min kat har navlebrok, når jeg ikke ønsker at foretage et valg på det?

i 2008 var der klagesag om britte solgt til avl som var kryptorchid

klager fik ret…

i 2009 er der to sager om pkd hvor klager ikke får ret…

http://www.felisdanica.dk/upl/files/6/316.pdf

syntes det er rimeligt nok når der skrives at den der køber må sikre sig at katten er PKD negativ…købere må støtte de gode opdrættere der tester…ikke komme og brokke sig bagefter

på den anden siden syntes jeg det er meget problematisk når nævnet i begge sager skriver:

Det er nævnets opfattelse at PKD ikke er en mangel i købelovens forstand for så vidt angår avlsmulighederne. Der er ikke forbud mod eller restriktioner på at avle på katte lidende af denne sygdom. Det er op til den enkelte
opdrætter at vælge, om man vil opdrætte på katte lidende af denne skavank. Hvis det er vigtigt at undgå at avle på katte lidende af PKD, burde klageren derfor selv have undersøgt katten inden der købes avlsret.

PKD ikke er en mangel i købelovens forstand for så vidt angåravlsmulighederne. Der er ikke forbud mod eller restriktioner på at avle på katte lidende af denne sygdom. Det er op til den enkelte opdrætter at vælge, om man vil opdrætte på katte lidende af denne skavank. Hvis det er vigtigt for klageren at undgå at opdrætte katte lidende af PKD, kan man teste killingerne, og kun videresælge de killinger til avl, der ikke lider af PKD. De killinger, der har PKD kan neutraliseres eller få en stamtavle medavlsforbud.

det kan godt være der i FD ikke er regler om PKD - men PKD er jo en alvorlig sygdom. Hunkatte kan have problemer med graviditet pga PKD (ligesom problemer med at komme i narkose). En dyrt købt avlskat kan blive syg og dø i en ung alder (og dermed ikke få de killinger køber har forventet)
Killinger der er positive kan jo blive syge og dø i en ung alder - de kan være svære at sælge og hvorfor skal kælekat købere også være aftagere af positive katte fordi opdrætter vil bruge positive katte ?

pkd test koster bare ingenting og er så nem at lave…

så selvom klagenævnet kun forholder sig til regler i købeloven så syntes jeg at der er masser af ‘plads’ til at tage et standpunkt som ville gavne opdræt af sunde katte - og samtidig sende et vink med en vognstang til dem som ikke tester/eller tester og bruger positive katte i avl…de to afgørelser her bakker jo op om dem som ikke tester/avler på positive katte - og hvad er det for et budskab at sende ?

og PKD er da MEGET mere alvorligt en kat som er kryptorchid…

[quote=Vivi_Fletcher;342698]Jeg har vist tilgode, at høre om klagesager, der går på navlebrok, kryptochisme og lign. Ærlig talt er det da bagateller for en kat - katten er jo temmelig ligeglad.

[/quote]

jeg kan komme i tanke om en klagesag mere end mushasi ang kryptoisme - den ligger så nok 6-7 år tilbage.

jeg er en af dem der har stået med en killing der var kryptocid - og det er var ikke bare en lille bagatel. han var hyper seksuel, og dybt frustreret over der ikke var andet og hoppe på end min arm - hvilket han så også gjorde ca 20 gange hver nat, så ja det gjorde også mig dybt frustreret. ja og så betød det så for mig også en mer udgift på kastrationen på 1800 kr, hvilket jeg heller ikke mener er en bagatel.

hvis det som hos trådstarter er oplyst ved købet ved man hvad man går ind til, og kan sætte sig ind i hvad det betyder og hvilke konsekvenser det har/vil få, og så er der heller ikke noget at klage over.
men er det ikke blevet oplyst ved købet og man står som jeg gjorde dengang som førstegangskøber så er det en rimelig stor ting og købe en killing med “fejl”, især når det er “fejl” der kunne undgåes.

men jeg kan så også forstå at der på netop dette område ikke er andet end retningslinier, kan jo se at nogle skriver at der ikke må avles på bære af genet mens andere siger der godt må.

[quote=Bodil;342797]jeg kan komme i tanke om en klagesag mere end mushasi ang kryptoisme - den ligger så nok 6-7 år tilbage.
[/quote]

Okay … jeg indrømmer … jeg kan ikke huske samtlige sager de seneste 10 år :høhø:
Pointen er, at der er meget få af dem.

[quote=Bodil;342797]
men jeg kan så også forstå at der på netop dette område ikke er andet end retningslinier, kan jo se at nogle skriver at der ikke må avles på bære af genet mens andere siger der godt må.[/quote]

Reglerne er såmænd klare nok. Du må ikke bruge en hankat, der er kryptorchid. Men morkatten (hvor hankatten sandsynligvis har fået sin defekt fra), må man gerne fortsætte med at bruge i avl.

[quote=Musashi;342757]i 2008 var der klagesag om britte solgt til avl som var kryptorchid

klager fik ret…

i 2009 er der to sager om pkd hvor klager ikke får ret…

http://www.felisdanica.dk/upl/files/6/316.pdf

syntes det er rimeligt nok når der skrives at den der køber må sikre sig at katten er PKD negativ…købere må støtte de gode opdrættere der tester…ikke komme og brokke sig bagefter

på den anden siden syntes jeg det er meget problematisk når nævnet i begge sager skriver:

Det er nævnets opfattelse at PKD ikke er en mangel i købelovens forstand for så vidt angår avlsmulighederne. Der er ikke forbud mod eller restriktioner på at avle på katte lidende af denne sygdom. Det er op til den enkelte
opdrætter at vælge, om man vil opdrætte på katte lidende af denne skavank. Hvis det er vigtigt at undgå at avle på katte lidende af PKD, burde klageren derfor selv have undersøgt katten inden der købes avlsret.

PKD ikke er en mangel i købelovens forstand for så vidt angåravlsmulighederne. Der er ikke forbud mod eller restriktioner på at avle på katte lidende af denne sygdom. Det er op til den enkelte opdrætter at vælge, om man vil opdrætte på katte lidende af denne skavank. Hvis det er vigtigt for klageren at undgå at opdrætte katte lidende af PKD, kan man teste killingerne, og kun videresælge de killinger til avl, der ikke lider af PKD. De killinger, der har PKD kan neutraliseres eller få en stamtavle medavlsforbud.

det kan godt være der i FD ikke er regler om PKD - men PKD er jo en alvorlig sygdom. Hunkatte kan have problemer med graviditet pga PKD (ligesom problemer med at komme i narkose). En dyrt købt avlskat kan blive syg og dø i en ung alder (og dermed ikke få de killinger køber har forventet)
Killinger der er positive kan jo blive syge og dø i en ung alder - de kan være svære at sælge og hvorfor skal kælekat købere også være aftagere af positive katte fordi opdrætter vil bruge positive katte ?

pkd test koster bare ingenting og er så nem at lave…

så selvom klagenævnet kun forholder sig til regler i købeloven så syntes jeg at der er masser af ‘plads’ til at tage et standpunkt som ville gavne opdræt af sunde katte - og samtidig sende et vink med en vognstang til dem som ikke tester/eller tester og bruger positive katte i avl…de to afgørelser her bakker jo op om dem som ikke tester/avler på positive katte - og hvad er det for et budskab at sende ?

og PKD er da MEGET mere alvorligt en kat som er kryptorchid…[/quote]

Og hvor seriøst tror du Klagenævnet ville blive betragtet, hvis de skrev. I henhold til Købeloven og FD/Fifé, er det ikke forbudt at avle på katte med PKD. Men da vi mener, det er urimeligt, giver vi køber medhold i sagen???

Klagenævnet skal tage stilling til, om der er overtrådt regler iflg købeloven. Er der ikke det, kan køber ikke få ret. Det er jo ret simpelt.

Min personlige holdning til avl på katte med PKD har intet med mit svar at gøre, vil jeg så lige understrege…vil jo nødig have skudt i skoen, at jeg ikek ser det som et problem :høhø:

Her er lidt aften læsning for engelsk kyndige læsere vedr. emnet.

I artiklen påståes der at en rask ikke - dvs. ikke kryptorchid han kan vidregive genfejlen til sit afkom - da han vil - In the case of cryptorchidism, the defective gene (or genes) that produce cryptorchidism are thought to be recessive to the normal versions of the same gene (the genes that produce normal testicular descent). Therefore, if a young male inherits a normal version of the gene (normal testicular descent gene) from one parent and a defective version of the gene (cryptorchidism gene) from the other parent, then that young animal will be a carrier of the cryptorchidism defect (it will have one copy of the defective gene to pass onto its own offspring),

Kan læses her:

anna