Kryptorcid?

[quote=Bodil;342286]hold da op hvor er jeg blevet klog :thumbup:

lige et spørgsmål: hvis en morkat nu producere kryptocide killinger er det så i katteverden “forbudt” at avle mere på hende?[/quote]

Nej!

Hvis en morkat producerer kryptorchide hankatte, mener jeg helt klart man bør overveje, om hun fortsat bør bruges i avl.
Man kan sige, at killingerne ikke lider under denne defekt, men det må da være møgirriterende som opdrætter (lidt ligesom med navlebrok).

Hvis vi går tilbage til det oprindelige i tråden, nemlig om trådstarter bør købe hankillingen til avl, er min anbefaling stadig, at hun skal finde en anden hankilling. Den er jo kryptorchid iflg Megas indlæg:

Det er bevist at en hanhund der startede som kryptorcid, uanset hvor mange testikler den ender med at få som voksen, altid vil være kryptorcid. En hanhund der starter som kryptorcid, men får begge testikler sent og bliver solgt til avl, laver masser af kryptorcide hvalpe.

Hvis du køber katten og det viser sig at steenen ikke falder ned får katten vel et “ekstra” hjem så det var måske mest reelt for katten at steenen var på plads inden flytning?

Jeg selv ville ikke købe en avlskat hvor sten ikke var faldet ned.Der er så stort et marked idag at jeg tror på det er muligt at finde en uden fejl.Skulle der endelig laves en kontrakt skulle der stå pengene retur så man var fri til at lede efter kat andet sted.Har set flere kontrakter hvor der står at man så bare får en anden kat istedet med samme forældre.Det ville jeg fx ikke være med til.
Håber du finder den rigtige løsning for dig hilsen Ninna

“… Nu ligger arvegangen så ikke hos hannerne med som et recessivt gen hos hunnerne”
Det er IKKE recessivt - Så hunner, der har dette gen (Xk), kan give det til både sine døtre og sønner. Døtrene vil bære det, og sønnerne vil være kryptorcide.
(De sønner, der har fået det normale X, er ikke kryptorcide og kan roligt bruges i avl.)

Jeg synes også, at restriktionerne bør flyttes fra den kryptorcide han, for ALLE hankillinger efter ham, ville kunne bruges i avl (da de har fået hans Y-gen), mens ALLE hans hunkillinger vil have genet.

Hvis nedarvningen er den samme hos kattene, kan man undre sig over vi ikke ser flere kryptorchide hanner end vi gør. En given hunkat burde så i hvert kuld give kryptorchide hanner, noget jeg indtil nu ikke har set. Mine hunkatte er belsægtede i mange generationer, jeg har haft to Britekillinger hvor den manglende testikel er gledet meget sent på plads og to kryptorchide Burmeserkillinger der blev neutraliseret tidligt. Hvilket for mit tilfælde vist passer meget fint med den ene procentandel man regner med hos mennesket.
Det er et hyppigere problem hos hundene, så spørgsmålet er om nedarvning er den samme.
Og at fjerne flere generationer og søskende ud af avl på den baggrund er da virkelig ikke en løsning jeg ville vælge, at belaste genpuljen yderligere med det er virkelig en dårlig ide.

marina

[quote=Mega;342305]"… Nu ligger arvegangen så ikke hos hannerne med som et recessivt gen hos hunnerne"
Det er IKKE recessivt - Så hunner, der har dette gen (Xk), kan give det til både sine døtre og sønner. Døtrene vil bære det, og sønnerne vil være kryptorcide.
(De sønner, der har fået det normale X, er ikke kryptorcide og kan roligt bruges i avl.)

Jeg synes også, at restriktionerne bør flyttes fra den kryptorcide han, for ALLE hankillinger efter ham, ville kunne bruges i avl (da de har fået hans Y-gen), mens ALLE hans hunkillinger vil have genet.[/quote]

Så man skulle lave restriktionen om til at der kun må gå hanner i avl efter en kryptorkid han?

Jeg er ikke sikker på at arvegangen er den samme for hunde og katte. En abstract fra Vet.med. viser ihvertfald en betydelig forskel i hyppigheden blandt hunde og katte.

Vet Rec. 2003 Apr 19;152(16):502-4.

Incidence of cryptorchidism in dogs and cats.
Yates D, Hayes G, Heffernan M, Beynon R.

RSPCA Greater Manchester Animal Hospital, 411 Eccles New Road, Salford M5 5NN.

Over a period of 54 months, 3518 dogs and 3806 cats were castrated; 240 of the dogs and 50 of the cats were cryptorchid. Pedigree dogs, in particular the German shepherd dog, boxer and chihuahua were over-represented. Among the dogs, right-sided inguinal cryptorchidism was the most common form, followed by right-sided abdominal cryptorchidism. The location of the affected testicle(s) was most variable in the boxer. Among the cats, left- or right-sided inguinal cryptorchidism were the most common forms of the condition.

PMID: 12733559 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Vi laver jo regler ud fra det vi ved som dengang man troede at FIP i udbrud smitter. Syntes da bestemt det er noget der bør undersøges for det er da helt tosset hvis arvegangen er som Mega- skriver og vi så avler lystigt avler videre på hunkatten som kommer med genet. Aner intet om arvegangen, men ved jo at reglen om at hankatten skal dokomentere at de edlere dele er ok når den bruges til avl findes. Den reglen er lavet i DNA-testenes barndom, vel rent faktisk da det lå i vuggen.

Det sidste seminar i Jyrak - der stod Susan Little og sagde noget om hvor morsomt det var med de hanner - for hunnen …

Jeg har nu altid hørt det som “almindeligt kendt”, at det nedarves gennem morens linier.

Ok, men så må det da være tid at tage den regel op til revision.

Hvilken regel?

Genetikken kan vi vel ikke lave regler for :wink:
Men det kan sagtens være, det ikke er korrekt, at det forholder sig sådan - men ved vi det :?

[quote=Vivi_Fletcher;342354]Hvilken regel?

Genetikken kan vi vel ikke lave regler for :wink:
Men det kan sagtens være, det ikke er korrekt, at det forholder sig sådan - men ved vi det :?[/quote]

Reglen om at hankattene skal have attest på at de ikke er krytorcide. Det burde jo være hunkattene så.

Ved vi det? Det ved jeg ikke men det må der jo være nogle kloge der ved.

[quote=Babette;342357]Reglen om at hankattene skal have attest på at de ikke er krytorcide. Det burde jo være hunkattene så.

[/quote]

Lidt svært at kontrollere på hunner :slight_smile:

[quote=Babette;342357]Reglen om at hankattene skal have attest på at de ikke er krytorcide. Det burde jo være hunkattene så.
[/quote]

Jamen den er vel go’ nok med hankattene - hvis de er kryptorchide giver det det videre.
Men det gør deres mor også, så de eneste i kuldet, der er garanteret fri for genet, vil være de ikke-kryptorchide hankillinger.

I princippet gælder det samme jo med katte med navlebrok. Det er stadig tilladt at avle videre på forældrene til et kuld, hvor der er navlebrok.

Jeg tror man skal passe meget på med at tage sådanne nærmest hele linier ud af avl.

Hvorfor ikke lade det være op til os opdrættere, hvad det er vi ønsker at bruge i vores opdræt? Fremfor konstant at lave regler omkring det.

Reglen om kryptorcidattest ærgrer mig nu dybt og inderligt, for jeg fik sidste år en aldeles skøn hankilling hjem. Han var ALT, hvad jeg kunne ønske mig, MEN det viste sig, at han var kryptorcid, hvorfor jeg måtte lade ham kastrere.

Jeg kunne ellers have brugt ham, lade hans døtre kastrere og beholdt en søn efter ham.
Hans søstre kunne uden videre gå til avl - hans mor også.

Jeg har med stor glæde og fornøjelse brugt en importhan (CFA) i avl - hans far havde kun en testikkel.

Han har i forbindelse med diverse af mine hunner givet en han med kun en testikkel - den anden var der slet ikke da han blev kastreret 6 mdr. gammel

[quote=Lis Dahlstrøm;342368]Jeg har med stor glæde og fornøjelse brugt en importhan (CFA) i avl - hans far havde kun en testikkel.

Han har i forbindelse med diverse af mine hunner givet en han med kun en testikkel - den anden var der slet ikke da han blev kastreret 6 mdr. gammel[/quote]
Hvis de nævnte regler om arvelighed holder stik, og din hankat ikke er kryptorcid, skulle genet komme fra moderen til den en-bollede killing.
Men det har du sikkert selv gennemskuet :slight_smile:

Hvis du ‘kun’ vil ha’ ham, hvis han kan bruges til avl, synes jeg ikke du skal købe før du er sikker på, at han ikke er monochid. Men det er jo ikke sikkert det er muligt.

At du kan vente med attesten indtil 10 måneders alderen ændrer jo ikke ved at du (nok) skal tage beslutning om købet nu. Jeg går ud fra opdrætter ikke er interesseret i at ha’ en killing på hold til den er 10 måneder.

Under alle omstændigheder, held og lykke med beslutningen
:slight_smile:

Skal der være regler. Ja, fordi de er med til at holde opdrættere på rette kurs. Avle sig ud af det. Ja, jo, men… Hvis ikke reglen er der er alle så opmærksom på at der er noget her som vi skal tage os i agt for. Vi fødes desværre ikke vidende. Det her er jo trods alt kun en hobby ikke et erhverv med en uddannelse med en afsluttende eksamen og en fængselsstrsf eller bødestraf hængende over hovedet på os hvis vi ikke holder loven.