I tilfælde af at man bliver bidt af sin kat skal man så søge læge med det samme eller vente og se tiden an. Det kan jo ske fordi man har tirret katten på den ene eller den anden måde eller bare under leg.
Personlig løber jeg ikke til læge fordi en hjørnetand lige fik lavet et lille hul. Heller ikke når kløerne har været på besøg.
Jeg sørger for at min tetanus er opdateret, dvs mindst hver 10 år. Har jeg været på skadestuen eller hos lægen og den er over 5 år får jeg en ny.
Det kan da godt være jeg spiller russisk roulette med mit liv ved at gøre det på denne måde, men så må i altså overbevise mig om at det er forkert.
Jeg har kun søgt læge en gang pga. kattebid/klør men der kunne jeg heller ikke gå 3 timer efter at jeg blev flået…jeg skildte 2 meget arrige hunkatte ad…heldigvis skete det lige inden jeg mødte på job, så overlægen tilså mine arme og ben da jeg begyndte at halte …lige midt i stuegangen -høhø
Jeg kan ikke se nogen grund til at søge læge medmindre, at man kan se eller føle at det udvikler sig anderledes end et normalt sår man får/har…der er jo nogle sikker tegn på, at der er ved at ske noget…rødme som breder sig, hævelse som ikke falder igen og vedvarende/tiltagende smerter + feber.
Tjah…det kommer lidt an på hvor biddet eller kløerne har sat på mig selv, hvordan jeg reagerer. Hvis der er bidt hul så ser jeg det lige lidt an men ikke mere end omkring max. 12 timer(ikke at det er sket mange gange). Bliver det rødt og varmt, så tager jeg antibiotika. Nogle mennesker er gode til selv at bekæmpe infektion, og jeg er så en af dem der ikke er det. Hvis det er i fingrene/hånden, så sæbebader jeg ret religiøst og det er gået godt de fleste gange. Jeg så en kattevenindes hånd efter en meget lille rids i fingeren og den var bare HELT gal og hun kom også på antibiotika.
Jeg ved ikke om det er at spille russisk roulette ikke at kontakte lægen. I sidste uge mistede en ung fyr to fingre som følge af kattebid. (Jeg tjekker registreringskoder på div. operationer i forbindelse med mit job)
Jeg synes det er surt at skulle blive syg pga en krads eller et bid, og derfor er jeg rimelig forsigtig når det kommer til klør og tænder fra katte.
Engang på udstilling gik jeg steward med en hankat der var træt af at være på scenen og da jeg skulle sætte ham ned på et bord til bedømmelse kradsede han mig i en ganske tynd streg på maven. To dage efter var det bare helt galt og det kostede 14 dage på antibiotika.
Hvad du gør er selvfølgelig op til dig selv, men jeg synes ikke det er anbefalingsværdigt ikke at have stor respekt for katteklør og tænder.
Jeg har skam respekt for katteklør og bid, men jeg ser altså tiden an og ser hvordan jeg reagere. Til dato har jeg ingen reaktioner haft pga det.
Det er helt klart at hvis det bliver rødt og hævet vil jeg da søge læge med det samme.
Her for nylig var det faktisk min brystvorte der ved et uheld fik en skramme. Og det holdt jeg meget nøje øje med. Heldigvis er det helet ganske fint uden nogen infektion.
Jeg har enormt stor respekt for kattebid specielt idet jeg ved at de i munden har et helt univers af forskellige knapt så rare bakterier, som kan gøre stor skade ubehandlet…
Jeg siger heller ikke, at man ikke skal søge læge, hvis det udvikler sig tværtimod men der er jo ikke grund til at gå til lægen, hvis det heler fint og uden problemer.
Kattens mund har en naturlig flora af pasteurella multocida, hvilket kan give nogle rigtigt grimme infektioner.
Så vigtigt er at være opmærksom, især hvis man bliver bidt i hånden eller et led. Jeg har selv været tæt på at skulle skæres i fingeren hvis ikke nr. to meget bredspeltrede antibiotikum ikke havde virket.
Man skal selvfølgelig ikke være hys, og fise til læge bare ved den mindste rift -uh
Men man skal faktisk tage et rigtig bid alvorligt for det kan gå galt ret hurtigt -what
Har set flere opdrættere der bare surmulede over at deres kat havde bidt, af en eller anden grund, og de måtte altså have en kraftig pennecelin kur fordi de ikke tog afsted, når biddet begyndte at blive rødt og hævet -øøøvvvs -øøøvvvs
Jeg mener jo helt sikkert at man skal være OBS på¨sine bid og skrammer, men at fare på skadestuen eller til lægen i samme øjeblik det sker ser jeg ingen fornuft i med mindre man ved at man reagere volsomt.
Jeg er så heldig at have et super immunforsvar, så div. skrammer og småhuller bider ikke på mig, men har jeg samtidig rodet med jord, får skrammen et pift sårspray (klorhexidin).
Og så er jeg kun blevet bidt og revet af en kat én gang, men det var til gengæld ret alvorligt (meget sjov historie alligevel).
I forbindelse med en udstilling skulle jeg have en kat i transportkasse, og af en eller anden årsag gik den totalt amok. Mine hænder var fyldt med dybe bidsår og rifter, og blodet bogstaveligt talt flød, men vi var blevet sent på den, så jeg viklede bare mine hænder ind i et håndklæde og så ud i bilen og af sted.
Katten opførte sig eksemplarisk i dyrlægekontrollen. -love
Efter en times tid var mine hænder blå og svulmet op til ballonstørrelse, og jeg måtte på skadestuen. Lægen gav mig et par indsprøjtninger, og jeg fik besked om at tage hjem og holde hænderne i sæbevand. Men nej, jeg tog tilbage til udstillingen med indbundne hænder.
På kattens bedømmelse skrev dommeren “Skønt, blidt temperament”. -forelsket
(Katten blev for øvrigt nomineret).
Senere på dagen skulle jeg så på scenen, da mit kuld var blevet BIS.
Og der stod jeg så: På strømpesokker (skoene havde jeg taget af. De klemte), med blodplettet bluse og og tykke, indbundne hænder, hvor blodet var sivet igennem. -uha
Åse Nissen så fortvivlet på mig, skævede ned til publikum og sagde så
"Det er dog forfærdeligt. Jeg hører, du er blevet overfaldet af en HUND [bigloony]
Forrige sommer havde jeg Ziza med i botanisk have.
En mand kom forbi med sine hunde. Jaja det fint nok, det tog hun i stiv arm.
Manden blev dog så betaget af Ziza at han bare VILLE sige hej til hende og faktisk var sk*de ligeglad med at hundene gik med derop.
Ziza blev bange - hun havde for det første aldrig set en hund (det tog hun nu pænt) men da den kom op og stak snuden ned i hende blev hun bange.
IDIOTEN var da ligeglad… tror i han kaldte hundene til sig?? Næææ nej…
Så jeg måtte pænt bede ham fjerne de hunde så jeg kunne komme til min pige, som nu lå ind under en busk, hvæsende, spruttende og dødsangst.
Endelig fik han kaldt de hunde til sig.
Jeg tog Ziza op… tydeligt oprevet og tror i så ik hundene kommer tilbage… jeg var rasende… Ziza gik i panik og ville IKKE holdes af mor, hvilket betød jeg fik et ordentligt haps og en omgang krads.
Så skulle i den ondtenlynme høre mig SKARPT bede den mand forsvinde i en fart!
PFFFFF så påstod han sågar han selv have MCO’er derhjemme - man skulle ikke tro han anede en dyt om katte. -mai
Jeg er rimelig hårdfør så jeg tænkte ik nærmere over biddet - jo det gjorde da ondt og var hævet.
Nick (min mand) sagde jeg skulle ta til vagtlægen (det var en lørdag) - ikke tale om.
Dagen efter kom en god ven på besøg, han og Nick insisterede på jeg tog til vagtlægen… det gjorde jeg så…
Jeg fik en skideballe GG en stivkrampevaccine og en skrap antibitika kur… UPS -uha
Kattebid er noget af de mest bakteriefyldte. Man skal holde bidhullerne åbne så bakterierne ikke lukker sig inde.
Desværre er det sådan at der i lægeuddannelsen ikke er beskrevet at den bedste antibotika til kattebid er Tetracykline - det oplyses helt korrekt i dyrlægestudiet.
En Tysk opdrætter har på den bekostning, fejlmedicinering på hospitalet, fået sin arm opereret flere gange.
Har katten hugget til - så er det afgang straks.
For nylig er en kat i Norge død af et kattebid - inficeret med Pasturella.
Nu vil jeg igen påstå at det kommer an på hvor slemt det er om man skal søge læge.
Men er man et voksen menneske der tænker og reagere normalt, ja så tror jeg da på at man lige ser tiden an og viser det så at det hæver og bliver rødt ja så er det da en tur til lægen/skadestuen.
Det er vel de færreste der farer afsted. Men bliver det nødvendigt skal der altså ikke fjumres for meget med fejl antibiotika - det var det der primært var mit budskab.
[bigloony] [bigloony] [bigloony]
En god debat.
Min erfaring efter at have indkasseret en del katte bid, er desværre at man lyn hurtigt får blodforgiftning.
Jeg tog i starten ikke særlig notist af at få et katte bid… ud over at jeg bemærkede at det gjorde temmeligt ond i forhold til at man nogen gange kan være flået op og ned af armene uden syndelige smerter.
Men efter sidste gang hvor jeg blev bidt og tænkte… men jeg er alligevel på pencelin for et el. andet… så er jeg nok dækket ind.
NOT -rulleøjne . tog på arb. næste dag, en lille døgn vagt, og pludselig fik jeg det temmeligt underligt. En kollega kiggede på min arm og så fik jeg en balle og sendt akut på skadestuen.
Shit det føles latterligt, at sidde de med to microskobiske huller i armen, nå men den var god nok. To slags pencelin, og endelige en super forklaring fra en læge.
Om at kattens/hundens hjørne tænder er kejle formede og når de bider til så går disse hjørnetænder langt ned i kødet. De er forøvrigt fyldt med bakteriere, så nå de rammer en lille blodåre, sene, muskel el. lign. tjaså er bakteriene overført.
Når katten igen trækker tænderne (hjørnetænderne) tilbage, så lukker hullet sig meget hurtigt. Og man vil ikke på nogen måde kunne rense det. For det er kun en øverste del af bidhullet der er åben.
Så bidsår skal tages meget alvorligt.
Sorthumor:… super smart for en kat… et godt bid… og så venter vi til byttet langsomt dør selv… -muhaha -muhaha -muhaha
Rifter… mm. er meget sjældent alvorligt for de er næsten aldrig særligt dybe, og lukker sig ikke særligt hurtigt så man har mulighed for at rense disse op.
Nå men det var lidt af min erfraring.
Morn Pia -engel