Lærer katten at gnavere er fy?

Kan man lærer en kat at det med at gå på jagt efter ens gnaver ikke er det smarteste den kunne gøre?

Og i så fald: Hvordan lærer man den det?

nje det tror jeg faktisk ikke man kan - det vil være at undertrykke den instinkter, og det tror jeg ikke man sådan lige får held af…

herhjemme er gnaverne “pakket væk”, så kattene ikke kan komme til dem.
heldigvis har mine nu ikke meget jagtinstinkt i sig over for rotter og kinesiske hamstere, men lige pt. har jeg en mus overnattende, som står på badeværelset bag lukket dør, for Unni ville bruge ALLE midler for at komme ned i buret til den lille godbid, hvis hun kunne komme til dens bur :S det er helt tydeligt at hun mener mus er MAD! hvor hamsterne og rotterne mere er spændende “legetøj” :slight_smile:

Nej, det tror jeg simpelthen ikke, at man kan. Som Pia også skriver: Vil det være at undertrykke kattens instinkter. Jeg ville derimod holde gnaver og katte adskilte fra hinanden, så der ikke opstår uheldige situationer, hvor gnaveren nok vil være taberen i den sidste ende. :slight_smile:

Man kan nu ofte få dem til at gå i glad sameksistens :slight_smile: Mine hamstere er bag lukket låge! meget bevidst, for ellers ville de blive til levende legetøj!
Men rotterne kan Unni nu godt nå, når hun stiller sig op af bur-stativet - men hun går det ikke!
for det gør nemlig ondt, når Vincent kommer og groomer hendes poter på rottemaner gennem tremmerne :tihi:

og det er bestemt ikek altid gnaveren taber kampen :frowning: Husker en episode på de gamle dekatten (husker jeg på det var), hvor en mistede sin kat :frowning: katten var vant til at ligge oven på rotteburet, og kigge ned, men en dag fik rotterne nok og fik bidt katten i øjet - de forsøgte at redde øjet, men det måtte hurtigt fjernes - og det endte med at de slet ikke kunne redde katten trods hurtig dyrlægehjælp :frowning:

derfor kan mine katte ikke nå op oven på rotteburet!

min russer har så aldrig haft den vilde interesse i gnaverne :slight_smile: Kun Unni synes rotterne er spændende at kigge på og snakke med gennem tremmerne (hun har et sært “forhold” med min ene hanrotte :tihi: de dytter nemlig næser :tihi: )
og hamsterne er legetøj for hende :tihi:

så det kan godt lade sig gøre med “fredelig sameksistens” selvom både katte og gnavere er i soveværelset :tihi:

Okay, så kan det med at få kat godt blive et problem som jeg ikke lige havde forudset… :dokdok:
Måske derfor min kæreste ikke er så interesseret i at få kat, netop fordi vi har en kinesisk hamster der står i stuen.

Bor dog i en 4 værelset, så kunne jo flytte hende ind i biblioteket :gruble:Selvom jeg ikke er meget for det da jeg gerne vil have hende tæt på mig.

Nu har jeg ikke selv gnavere længere - og har aldrig haft det samtidigt med kat - men fik lige en tanke…

Hvad med at have gnaverne i terrarier i stedet for bure? Hvis man sørger for gode udluftningshuller/-arealer i terrariet, er det vel et udmærket alternativ.
Så kan kattene ikke blive bidt - og kattene kan ikke komme til at få en klo gennem tremmerne…

Det tror jeg simpelthen ikke man kan lære en kat, det vil gå fuldstændigt mod kattens natur som jæger.
At man kan have både kat og gnaver i samme hjem er vel bare et spørgsmål om at adskille kræene - man skal nok tænke en del over, hvor meget man stresser gnaverne, hvis katten har adgang til buret (altså ydersiden af buret:))

jeg har ørkenrotter stående i min stue forsvarligt lukket inde bag tremmer;P kattene bruger dem meget som misse fjernsyn og er ikke i tvivl om at de ville blive til legetøj hvis de ikke var i bur. et par gange har der sluppet en ud som Stig har suttet godt og grundigt på men han har heldigvis aldrig fået skadet dem:)
MVH Rikke

en tanke - nogle racer vil måske også være mere optaget af at få spist gnaveren end andre :?

her er der stor forskel på min russer og min huskat! Yasha min russer har aldrig været interesseret i at jage mine hamstere, end ikke som killing…

så måske et bevidst racevalg kunne gøre “sameksistensen” lettere :slight_smile:

Jeg tror bestemt ikke, man skal regne med at katten kan lære at holde sig fra dem. Den kan sagtens lære (af erfaring) at holde sig fra en gnaver i bur - der er ikke noget sjovt ved at forsøge at få fat i noget, der er lukket forsvarligt inde. Men i det øjeblik, gnaveren er uden for buret, vil den straks ændre status til bytte (afhængig af størrelse - voksne marsvin har jeg sagtens kunne have sammen med vores egne katte, der var vant til dem. Derimod blev et marsvin jeg havde som barn, slået ihjel af en nabokat, da den var i græsningsbur.)

Vi har haft ørkenrotter, som kattene brugte som tv. Men da ørkenrotterne en dag besluttede sig for at bryde ud af buret, sagde det altså haps.

Nu har jeg ikke haft katte og gnavere sammen, men hos mine forældre bor der en nymfeparakit, og når vi er på ferie hos dem har der ikke været nogle problemer overhovedet. Sargon var komplet ligeglad med fuglen, Felix skulle lige have at vide et par gange mand ikke måtte stå op af buret og Sirius har endnu ikke været hos mine forældre. Dog tror jeg man sagtens kan finde en kat der bare ikke kan lade hamsteren være, derfor kunne det måske være en god ide at få en kat fra et hjem med gnavere. Sådan at katten er vokset op med dem, i stedet for der lige pludselig står en godbid i bur.

Jeg har haft både kanin og marsvin sammen med mine katte… De gik sammen uden problemer, marsvinet var ikke helt tryg til at starte med, men lærte hurtigt at et lille piv fik kaninen til at komme farende og der havde kattene altså respekt. :wink:

Men ville nok ikke turde med et lille hamster… skulle det være i min stue sammen med misserne ville det blive i et terrarie :slight_smile:

Det kommer nok også helt an på størrelsen af gnaveren :slight_smile:

Jeg har dværghamster, og den er forsvarligt lukket inde! Hamsteren er ikke spor bange for Luana, og Luana bruger meget tid på at “bokse” på buret, eller ligge og glo på hamsteren. Men ville aldrig lukke dem sammen :wink:

Vi havde en guldhamster, som blev meget syg til sidst. Vi opdagede hvor galt det var fat i en weekend, og passede og plejede hende - Luana lå enten ved siden af buret, eller ovenpå det, og sov sågar på sofaen ved siden af buret om natten! Hun passede på sin lille hamsterven. Og da vi kom hjem fra dyrlægen med Mimmer i æske (snøft) kom Luana og snusede til æsken. Vi lukkede op, så hun kunne se Mimmers hoved. Så duttede Luana næse med hende, og gik sin vej. Vi er sikre på hun sagde farvel.

Da jeg var yngre havde jeg en veninde, der havde kanin frit gående i huset - sammen md 4 katte! :slight_smile:

[QUOTE=Mara;820580]Det kommer nok også helt an på størrelsen af gnaveren :slight_smile:

Jeg har dværghamster, og den er forsvarligt lukket inde! Hamsteren er ikke spor bange for Luana, og Luana bruger meget tid på at “bokse” på buret, eller ligge og glo på hamsteren. Men ville aldrig lukke dem sammen :wink:

Vi havde en guldhamster, som blev meget syg til sidst. Vi opdagede hvor galt det var fat i en weekend, og passede og plejede hende - Luana lå enten ved siden af buret, eller ovenpå det, og sov sågar på sofaen ved siden af buret om natten! Hun passede på sin lille hamsterven. Og da vi kom hjem fra dyrlægen med Mimmer i æske (snøft) kom Luana og snusede til æsken. Vi lukkede op, så hun kunne se Mimmers hoved. Så duttede Luana næse med hende, og gik sin vej. Vi er sikre på hun sagde farvel.

Da jeg var yngre havde jeg en veninde, der havde kanin frit gående i huset - sammen md 4 katte! :)[/QUOTE]
Ja - det handler rigtig meget om størrelse.
Da vores marsvin havde unger, var det tydeligt, at kattene opfattede dem som potentielle byttedyr, indtil de var omkring 5 uger gamle (normal flytte-hjemmefra-alder for marsvin). Så var de ved at have en størrelse, hvor jagtinstinktet ikke blev tændt. Vi havde de voksne marsvin gående frit på gulvet, når buret skulle skiftes, eller de bare skulle have lidt adspredelse, og hverken hund eller katte gjorde dem noget, men hilste derimod pænt. Kaniner kan almindeligvis også fint gå sammen med katte. Som barn havde jeg et åbent bur med marsvin og dværgkanin, og vores kat gjorde dem aldrig noget.

Men der gives bestemt ingen garantier! Jeg så for nylig et billede af en kat, der havde taget en hare eller kanin og slæbt den med ind i huset. Og for en uge siden leverede en af vores katte en mosegris på trappen, og den er da på størrelse med et marsvin.

Ja!

Vi har haft et marsvin der uden problemer kunne rende rundt på gulvet uden kattene var spor interesserede i det. Og en dværghamster som de ville gøre ALT for at smage på :tihi: (I det tilfælde er det nok godt at hamstere ser så dårligt, så den ikke blev skræmt af at ha’ tre lækkersultne katte til at sidde og følge dens mindste bevægelser L)

Rotterne er sådan lidt half and half. Kattene synes de er spændende og deres haler er MEGET spændende (en rotte, der hopper op af trappen til 1.sal er RIGTIG spændende!) men generelt er de vist mest bange for dem. Nu har rotter jo osse udmærkede tænder og i al fald Stevie ER blevet nappet i poten engang han skulle prøve at stikke den ind i deres bur, så han synes de er sjoves på afstand. MEN…
de er ossse gode som sovedyr :wink:

(ok de lå ikke sådan RET længe, men længe nok til at man ku’ nå at ta’ et billede. Samus er så frygtløs (eller dum - nok mest det sidste) at hun slet ikke opfatter kattene som noget farligt. De er bare Rotter str. XXXXL man kan putte hos :hjerte: )

[QUOTE=TrekkieGrrrl;820744]Ja!

Vi har haft et marsvin der uden problemer kunne rende rundt på gulvet uden kattene var spor interesserede i det. Og en dværghamster som de ville gøre ALT for at smage på :tihi: (I det tilfælde er det nok godt at hamstere ser så dårligt, så den ikke blev skræmt af at ha’ tre lækkersultne katte til at sidde og følge dens mindste bevægelser L)

Rotterne er sådan lidt half and half. Kattene synes de er spændende og deres haler er MEGET spændende (en rotte, der hopper op af trappen til 1.sal er RIGTIG spændende!) men generelt er de vist mest bange for dem. Nu har rotter jo osse udmærkede tænder og i al fald Stevie ER blevet nappet i poten engang han skulle prøve at stikke den ind i deres bur, så han synes de er sjoves på afstand. MEN…
de er ossse gode som sovedyr :wink:

(ok de lå ikke sådan RET længe, men længe nok til at man ku’ nå at ta’ et billede. Samus er så frygtløs (eller dum - nok mest det sidste) at hun slet ikke opfatter kattene som noget farligt. De er bare Rotter str. XXXXL man kan putte hos :hjerte: )[/QUOTE]

Nejnejnej altså - hvor ER det bare SØDT!:wehuu::hjerte:

Ih, jeg kan SLET ikke stå for sådan noget…jeg har jo også selv haft rotter i mine unge dage… :slight_smile:

Men jeg er RET sikker på, at den ikke ville gå herhjemme…joeh, måske ville Alban synes den var mere putteven end mad - men når jeg ser, hvordan Bailey kan gå AMOK på terrarierne, og daske løs efter slangerne :uha: - så tror jeg ikke, han ville se på en rotte som en putteven. Den skulle nok bare ha’ tæsk… :tihi:

Og Artemis - no way - hun har jo været halvvild og herreløs på Djurslands marker - og hun er en frygtløs jæger, så for hende er det HELT sikkert MAD. :uha:

Mine katte har vaeret lidt bange for mine marsvin - men samtidig er de ogsaa spaendende at observere! :wink: De kigger gerne paa dem, og nogle gange kommer der ogsaa en pote ind i buret. Men ligesaa snart marsvinet naermer sig katten, saa traekkes poten tilbage igen. Hehe. Det er lidt sjovt at observere, for man skulle tro at de ville synes marsvin er spaendende, men nej. Saetter man et nysgerrigt marsvin ved siden af dem paa gulvet, saa traekker de ogsaa hovederne lidt tilbage, men stirrer meget intenst paa marsvinet. De forstaar ikke hvad det er. :smiley:

Bum… tror ikke man kan LÆRE dem det, som andre også har skrevet :slight_smile: Men spændende tanker omkring størrelse osv.,

Jeg skal absolut have 2 kælerotter på et tidspunkt. Måske bliver det i år - og jeg ville ikke liiige turde lade dem rende sammen som det første. Hector er dog vokset op med kanin og syntes dengang den er deeejlig at putte med :slight_smile:

Jeg har engang set noget om at tamkatte typisk er bange for marsvin og sådan noget fordi de opfører sig “forkert” ved f.eks at løbe hen MOD katten hvor et normalt byttedyr jo ville løbe væk :slight_smile:

Jeg ved ikke om det passer. Derhjemme er rotterne som helhed godt klar over at kattne er rovdyr mens kattene har sværere ved at finde ud af hvad rotterne er for noget :smiley:

I øvrigt så tror jeg også at en del af racekattene har instinkterne noget mindre i behold end huskattene har :slight_smile: