Hej jeg følger jo nysgerrigt med herinde. Nu har jeg lige læst om smukke Isolde, der er Siataler og som åbenbart har fuld fart over feltet og kan styre resten af flokken. :høhø:
Gad I ikke lave en lille subjektiv ordbog for mig mest gående på de mest kendte racers særkende sådan temperamentsmæssigt? Det må gerne være sjovt også.
Det er ikke lige nu standarderne for hvordan de skal se ud, jeg er mest optaget af, i første gang er det mere deres forskellige sind. ![]()
http://www.jyrak.dk/index.php?WebsiteID=1&LanguageID=1&SectionID=5
Jyrak har beskrivelser af de fleste racer på deres hjemmeside, de er som oftest skrevet af ejere af de forskellige racer…
Om der mangler en eller to skal jeg ikke kunne sige, men der er ihvertfald beskrivelser af racerne i temp. osv.
[QUOTE=Frida;1305692]Hej jeg følger jo nysgerrigt med herinde. Nu har jeg lige læst om smukke Isolde, der er Siataler og som åbenbart har fuld fart over feltet og kan styre resten af flokken. :høhø:
Gad I ikke lave en lille subjektiv ordbog for mig mest gående på de mest kendte racers særkende sådan temperamentsmæssigt? Det må gerne være sjovt også.
Det er ikke lige nu standarderne for hvordan de skal se ud, jeg er mest optaget af, i første gang er det mere deres forskellige sind. :)[/QUOTE]
Ja det kan være svært at følge med når man ikke er helt inde i jargonen endnu, men Isolde er ikke siataler for det er der ikke noget der hedder…
det er en eller anden (jeg kan ikke huske hvem) der har fundet på at sætte orientaler og siameser sammen til et ord. ![]()
Isolde er Siameser :høhø: Så ved du det.
Der er også nogle racebeskrivelser her på kattegale: http://www.kattegale.dk/content.php?r=15-racekatte
www.killingelisten.dk har også - men nu spurgte du jo efter vores egne ord, så her er lidt fra mig af
Jeg opdrætter den ene race og har gennem de sidste 10 år haft 3 maine coon kastrater.
Européen er familiekatten. De er generelt kaosrobuste, venlige, imødekommende. De er glade for gæster og at der sker noget i hjemmet. Flytter du på møblerne er det en fest. Ligger på skødet om aftenen i sofaen, på toilettet, og en del af mine er skulderkatte, der gerne ligger på skuldrene af en når man går rundt og gør ting. De er adrætte og ganske eventyrlystne. Flere ejere af andre racer har måtte sande af deres katteindhegning lige skulle justeres hvis den også skulle holde en europé inde. :høhø:
Maine Coon er klumpedumpen. Rar og klodset, da de ikke kender deres egen størrelse, og egentlig er ret ligeglade med om der væltes noget ned. Er morsomme, men deres mangel på hjerneceller kan også være en prøvelse
De ligger helst ved siden af i sofaen, og vil meget gerne snakke og følge med når man går rundt og gør diverse småting. Er nysgerrige overfor gæster, men knap så “feeest” over gæster som européerne typisk er ![]()
[QUOTE=HeroldDesign;1305700]
Ja det kan være svært at følge med når man ikke er helt inde i jargonen endnu, men Isolde er ikke siataler for det er der ikke noget der hedder…
det er en eller anden (jeg kan ikke huske hvem) der har fundet på at sætte orientaler og siameser sammen til et ord. ![]()
Isolde er Siameser :høhø: Så ved du det.[/QUOTE]
He he sorry, det viser bare hvor grøn jeg er mht katteracer. :høhø: Men det gør ikke min glæde ved katte mindre. ![]()
[QUOTE=Eva K;1305721]www.killingelisten.dk har også - men nu spurgte du jo efter vores egne ord, så her er lidt fra mig af
Jeg opdrætter den ene race og har gennem de sidste 10 år haft 3 maine coon kastrater.
Européen er familiekatten. De er generelt kaosrobuste, venlige, imødekommende. De er glade for gæster og at der sker noget i hjemmet. Flytter du på møblerne er det en fest. Ligger på skødet om aftenen i sofaen, på toilettet, og en del af mine er skulderkatte, der gerne ligger på skuldrene af en når man går rundt og gør ting. De er adrætte og ganske eventyrlystne. Flere ejere af andre racer har måtte sande af deres katteindhegning lige skulle justeres hvis den også skulle holde en europé inde. :høhø:
Maine Coon er klumpedumpen. Rar og klodset, da de ikke kender deres egen størrelse, og egentlig er ret ligeglade med om der væltes noget ned. Er morsomme, men deres mangel på hjerneceller kan også være en prøvelse
De ligger helst ved siden af i sofaen, og vil meget gerne snakke og følge med når man går rundt og gør diverse småting. Er nysgerrige overfor gæster, men knap så “feeest” over gæster som européerne typisk er :)[/QUOTE]
Tak Eva det var lige præcis den udlægning jeg efterlyste!
Jeg kan jo netop læse, hvordan I omtaler jeres katte på en særlig kærlig lidt sarkastisk måde. Jeg genkender Maine Coonerne med deres liggen ved siden af, evige snakken og følgen med i alt. Mine går jo næsten med mig i bad. :høhø: Og Fiona der næsten går i panik, hvis hun ved et uheld er alene i et rum. ![]()
Jeg har to Maine Coons pt og haft en tidligere som blev 19 år.
Alle 3 magter ikke lukkede døre, det er der andre racer der heller ikke gør skal siges.
De er også alle 3 nogle circusheste som spiller op for at få opmærksomhed. Puffer ting ned af bordet etc. og gjort helt tydeligt for at få en reaktion.
Hvis jeg forlader det rum jeg er i, så kommer de tumlende efter mig, de skulle jo så nødigt gå glip af noget…
Nåårh ja, mine européer er i øvrigt også typisk headbuttere og/eller næsekyssere af rang. Det er så hyggeligt
Vores ene nabo har en 7 årig europé hunkastrat, og vi ser tit gæster til nogle af naboerne eller bare andre i nabolaget gå rundt med hende (også på skuldrene, hehe) eller bare stoppe for at snakke med hende, da hun synes alle mennesker er sååå hyggelige
(Vi har lært vi ikke må hilse på hende når vi går, for at hun så ikke følger med, kun når vi kommer hjem, hehe)
Ups, gik vist lige lidt over gevind da jeg liige skulle finde et par billeder der viste det ![]()
Hjemme hos mig bor der somali og norsk skovkat ![]()
Somalien er en kærlig race, som leger sig igennem livet. Den er aktiv uden at kravle på væggene, og den bliver aldrig træt af en drillepind
En somali elsker sine ejere, og den vil gerne headbutte og kysse - både næse, ører osv, hvis den får lov. Min somali Mingus er verdens dejligste hyggefætter. Han ligger gerne i timevis på min brystkasse, mens han nyder nærheden, spinder og “malker” med poterne ud i luften. Han putter meget gerne med andre katte og er generelt en glad kat.
Den norske skovkat er en naturrace. Den kan godt lide at være i højden og at kunne overskue sit territorie. Skovkatten er en meget easygoing kat, som sædvanligvis er meget robust. Både i krop og i sind. Den vil gerne ligge ved siden af dig i sofaen, og nogle vil gerne ligge på dig - det varierer. Den har sin aktive killinge/ungdyrperiode, men når den bliver ældre, drosler aktivitetsniveauet ned. Mange skovkatte vil gerne putte med andre katte, men det er ikke en bunkeputte-kat.
Til slut et lille billede af mine to gutter, Bønne og Mingus ![]()
Bønnen er stadig ungdyr, så du får også lige et billede af min tidligere norske skovkat, Lillemanden <3 En skovkat siges at være udvokset, når den er ca. 5 år gammel ![]()
![]()
[QUOTE=Frida;1305692]Hej jeg følger jo nysgerrigt med herinde. Nu har jeg lige læst om smukke Isolde, der er Siataler og som åbenbart har fuld fart over feltet og kan styre resten af flokken. :høhø:
Det er ikke lige nu standarderne for hvordan de skal se ud, jeg er mest optaget af, i første gang er det mere deres forskellige sind. :)[/QUOTE]
Nu har jeg også en siataler … mindes i hvert fald at nogen engang blev enige med dem selv, om at peterbalds også var siatalere. :høhø:
En peterbald er egentlig en (halv)skaldet siameser/orientaler - men engang i mellem kommer der også nogle med “normal” pels, ligesom min Alba.
Hun er muligvis ikke sååå racetypisk endda, for hun er meget rolig og søvnig. ![]()
Jovist, hun tager da nogle fræseture med Ellie, men det er slet ikke så hun hænger i gardinerne.
Hun vil meget hellere putte, helt oppe i ansigtet på mig. ![]()
Men hun snakker utroligt meget - der er racebeskrivelsen spot on!
Hun er klart den kærligste kat jeg har haft, og hun elsker gæster.
Her ses hun med Julia/Barky som hun vist kun havde mødt én gang før. ![]()
(Ville have sat videoen direkte ind, men det kunne jeg ikke finde ud af. Videoen bør dog være offentlig. :))
Siataler er slang for Siameser, Orientaler(kort og langhåret, Balineser og Peterbald. De fire første må vist gerne parres imellem hinanden, men Peterbald må der kun parres ind i og ikke tilbage til Siameseren og Orientaleren.
Jeg har selv 2 Korater. Jeg blev valgt af Fanni, en tidligere avlshun og her derefter forelsket mig fuldstændigt i racen. For 1½ år siden flyttede Fannis barnebarn ind og hun skal parres snarest og have killinger til sommer.
Beskrivelsen hos jyrak Jyrak er meget rammende. Dog vil jeg tilføje,at de også er nogle dramatiske små divaer og dramaqueens. På udstillinger/racefremvisninger ville race let blive overset eller forsvinde i mængden, hvis ikke det var for deres personlighed og de smukke øjne. Deres udseende er ikke flashy eller ekstrem på nogen måder og det er nok en af de få racer, som ikke har ændret udseende siden, at den begyndte at blive avlet i vesten.
Fanni er “berømt og berygtet” på udstillinger, for hendes klagesange fra de varme lange, når hun er ude af sit bur.
Hun har en karakterfyldt stemme, som er grunden til, at hun er kendt som Badeanden. :klapper: Det er blevet mindre højlydt med tiden, men hun er stadigvæk en Diva med stort D. ![]()
Som allerede skrevet er Siataler en en fællesbetegnelse for siamesere og orientalere
Så vidt jeg husker var det Ann Rudbæk der i hin tid fik fisket det navn op af hatten ![]()
Det der i virkeligheden adskiller de to racer fra hinanden er dybest set farven på pels og øjne ![]()
Siameseren har altid maske og blå øjne, orientaleren findes i et utal af farver og mønstre og skal have grønne øjne. ![]()
Racerne må parres på kryds og tværs så sindet og tempoet er også ens ![]()
Der findes naturligvis individuelle forskelle men generelt er det en yderst aktiv og hittepåsom race der taler meget. Oftest er de varmesøgende missiler der gerne putter på en i fjæset, hvis man er heldig :høhø:
Siataleren er bunkekatte og hvis man skal have sådan en i huset er det vigtigt den har en puttemakker og legekammerat.
Siataleren har en stemme der kan overrumple rigtig mange
Den er typisk dyb og de er ikke bange for at bruge den
Min erfaring med siataler er at det er enten/eller. De ser anderledes ud med deres store ører og man skal ikke være for tyndhudet med sådan en race :høhø:
Shannon er Orientalsk korthår i farven lilla
Dione er brunmasket siameser.
Begge racer kan ofte mønstre det såkaldte “visneblik”
Det er lidt som Shannon ser ud. Blikket fortæller dig at “lige om lidt visner du og blæser væk i vinden” ![]()
Really? REALLY??? ![]()
Jeg havde lige skrevet et stykke om abyen og kom så til at trykke på den forkerte knap og annullerede det hele. Pist væk var det!
Så det må vente - med mindre en anden gør det i stedet ![]()
Godmorgen
hvor er det skønt og lærerigt at læse om jeres forskellige misser og se de skønne billeder. Jeg synes den personlige beskrivelse af dem er meget levende. Tusinde tak
![]()
[QUOTE=Eva K;1305734]Nåårh ja, mine européer er i øvrigt også typisk headbuttere og/eller næsekyssere af rang. Det er så hyggeligt
Vores ene nabo har en 7 årig europé hunkastrat, og vi ser tit gæster til nogle af naboerne eller bare andre i nabolaget gå rundt med hende (også på skuldrene, hehe) eller bare stoppe for at snakke med hende, da hun synes alle mennesker er sååå hyggelige
(Vi har lært vi ikke må hilse på hende når vi går, for at hun så ikke følger med, kun når vi kommer hjem, hehe)
Ups, gik vist lige lidt over gevind da jeg liige skulle finde et par billeder der viste det
[/QUOTE]
Overhovedet ikke, jeg synes det er skønt med alle de billeder!
Europeeren har et helt fantastisk mønster. Har de lidt samme sind som maine coon? Alfred er nemlig også allerede kendt i nabolaget, hvor han går rundt og hilser på alt og alle. :høhø:
Tak, européen kan dog også sagtens have andre farver og mønstre end kattene på billederne, jeg foretrækker bare klassisk tabby, og helst som sort sølv klassisk tabby, :høhø:
De har i nogen grad samme sind. Noget af det jeg elsker ved begge racer er hvor åbne og imødekommende de er overfor gæster
Samt i overvejende grad en happy-go-lucky og afslappet tilgang til livet
Jeg får så bare lidt spat af coonernes mangel på intelligens og gider heller ikke pelsplejen (en af vores har været meget krævende ift pelsplejen) hos de langhårede ift de korthårede ![]()
siataleren er en finurlig en . Siamesergenet som giver maske og blå øjne er noget de kan bære. Så du kan parre to orientalere med hinanden og få siamesere ud af det.
I virkeligheden burde de allesammen hedde det samme og så bare have en masse smarte navne for alle de mange forskellige farver.
Jeg har peterbald. En peterskalle er en siataler med et gen der koder for forandringer i pelsen. Vi kan ikke styre det og får alverdens sjove pelse ud af det. Ruhåret, fuld pels, velour og skaldet.
De er nysgerrige - mere end nogen anden tror jeg. du har aldrig fri for dem og ofte er sammen med ikke godt nok. De skal være PÅ dig. Personal space er ikke eksiterende. Og så kan de løbe på væggene. Jeg har flere gange haft min babyslynge i brug for at få lov fx at børste tænder.
De sover lige så meget som andre katte men når de så er vågne er der ofte fest. Der er selvfølgelig forskelle også inden for racen. Men en ung og entutiastisk peterbald eller siataler er en prøvelse.
Jeg har en pige som gerne hopper op på gæsters skuldre uden at være inviteret og ind imellem inden jeg når at advare, ikke så praktisk.
En del af dem er meget kloge og kan åbne døre og den slags. Så er der også en modpol som er dummere end vådt bølgepap men tilgengæld består af ren kærlighed. Min Muffin og Luises Brian hører til i den lejr !
Jeg vil foreslå, at du tager forbi en Plantorama, når der afholdes racefremvisning, en hobbyudstilling og/eller en udstilling i nærheden. Der kan du helt sikkert møde nogle af os og se/røre ved alle de forskellige racer. Du skal nok få en laaang smøre om kattene/racen, for vi er ret glade for, at fortælle om dem. ![]()
[QUOTE=kira v;1305771] Så er der også en modpol som er dummere end vådt bølgepap men tilgengæld består af ren kærlighed. Min Muffin og Luises Brian hører til i den lejr !
[/QUOTE]
Hvad mener du dog med det :klapper:
Flydende Brian
Brian skørtejæger ![]()
Småfisende Brian ![]()
Brian som han er… en ragdoll i forklædning og af og til på speed ![]()