Lammemørbrad - hjælp?

Ja, jeg har altså fået købt mig sådan en/et par lammemørbrad på tilbud på et tidspunkt. Nu har jeg så taget den/dem op af fryseren, hvor de har ligget lidt tid, fordi jeg har været på bar bund…

Det er jeg sådan set stadig, og synes ikke lige dk kogebogen hjælper, som den ellers plejer at gøre… Eller også er det stadig bare uoverskueligt fordi jeg ikke har prøvet at lave lammemørbrad før, og ikke har nogen egentlig idé om hvordan jeg laver den, eller hvad jeg skal servere til…

Nogen herinde der har nogle gode idéer og tips? :kryds: :slight_smile:

Del den i passende stykker, så det passer med at kattene kan få 1 hvert :høhø:

Jeg har ikke lige en opskrift, men hvidløg og timian synes jeg passer rigtig godt til at krydre lam med.

Lav en paella med lammemørbrad - det er godt!

Hmm… ville have postet min opskrift til dig, men kan ikke finde den lige pt! :slight_smile:
Dog er det iikke så vanskeligt igen . lav paellaen som den ville blive lavet uden fisk og skaldyr og tilsæt så de brunede stykker lammemørbrad… husk hvidløg! :wink:

Jeg ville marinere dem lidt i olie og hvidløg og persille.
Stege eller grille dem let, de må endelig ikke blive tørre.

Servere dem med små, smørristede kartofler med masser af persille, feta og ristede pinjekerner.

Kia - Årh, jeg har jo kun tre katte skal du tænke på :wink: Men Diego og Athea kan da få en hver…

Ann K - Jeg har heller aldrig lavet paella :tihi:

Pia - Hvordan steger jeg dem så bedst så de ikke bliver tørre? Altså hvor lang tid ca.? De skal vel være gennemstegte sådan nogen, eller? (modsat okse…)

Jeg ville stege dem et par minutter på alle sider. Bare så der bliver stegeskorpe.

Ellers prøv at gå ind på maduniverset.dk der er mange gode opskrifter.

Så læser man sådan en opskrift og tænker - er det bare mig eller skal det der ikke serveres til noget :?

Server det samme til, som hvis det en oksebøf.
Og lammemørbraden skal du endeligt ikke stege for meget, så bliver den bare tør.

[QUOTE=Eife;678445]Så læser man sådan en opskrift og tænker - er det bare mig eller skal det der ikke serveres til noget :?

Måske ris, som de foreslår i opskriften?

:høhø:

Hmm jeg håber det er noget godt kød du har fået fat i - ellers kommer sådan en bøf nemt til at smage af “våd uld”… skulle det være tilfældet så må i jo se om i ikke kan vold krydre jer ud af missæren :wink:

Når vi laver svinemørbrad plejer vi at lave den som indbagt mørbrad, pakket ind i et tyndt lag fars med hakkede champignoner og så i butterdej.

Fordelen ved at pakke den ind er at saften bliver holdt inde :slight_smile:

Til lam ville jeg måske overveje noget med filo dej hvis den skulle pakkes ind. Men jeg tror egentlig bare jeg ville jage et spid igennem den på langs og så grille den. Marinere den i en olie/timian/oregano/hvidløg-marinade en time eller to først og så grille den. og så græske kartofler til (nu ELSKER jeg så græske kartofler…)

Hvornår skal vi spise?

Lam smager overhovedet ikke af uld. FÅR kan ha’ en svag smag af uld. Lam smager bare af lam

Ja, og det man marinerer det med :slight_smile:

Nu kører de masterchef på tv3 og de har faktisk lavet lammemørbrad i denne uge, og den skal som oksemørbrad være rosa :slight_smile: De gange jeg har fået det har det også været rosa, så mener bestemt ikke du skal gennemstege den/dem.

Lone :klapper: Havde ellers ledt og ledt i opskriften, da jeg synes det måtte være det indlysende til…

Haha, Casper sagde at det var fint med lammemørbrad, for det vidste han at jeg ikke kunne servere ris til… Snydt! Har nu hele to retter på hånden med ris i… :engel2:

Og ellers tak for jeres tips ang. stegning… Mht at det kan smage af “uld” (jeg har altid kaldt smagte som lam lugter) så synes jeg det er når man ikke får stegt/tilberedt alt fedtet væk?

Denne her opskrift lyder ret interessant (eller den der vintergryde) og tror det ville være noget for Casper. Men smørdej, kan jeg så slippe afsted med bare at købe sådan en gang frossen butterdej og tø det op? :slight_smile:

http://sa06001231.eseller.dk/default.aspx?exp=64f06275-837c-4c76-bba4-6228a321f99d&PID=12df53c9-34fc-458d-81e6-badb51f6a387

[QUOTE=Eife;678500] Men smørdej, kan jeg så slippe afsted med bare at købe sådan en gang frossen butterdej og tø det op? :slight_smile:

Det ER det man gør med butterdej. Køber det og tør det op. Hvis du lægger pladerne enkeltvis tør det lynhyrtigt op. næsten for hurtigt. hvis det bli’r varmt er det blødt og ikke til at arbejde med :slight_smile:

Kun vanvittige mennesker ville finde på at lave butterdej fra bunden, det skal foldes og rulles ud MINDST 30 gange. Og det er der ingen normale mennesker der gider (bagere har maskiner til det af samme grund, wienerbrød er nemlig lavet lidt på samme måde)

Jeg plejer bare, at marinere lammemørbrad i en olie, persille, hvidløg, rødvins ting i nogle timer. Herefter bruner jeg mørbradene på panden så de får en fin stegeskorpe hele vejen rundt. Herefter pakkes de ind i staniol for at trække et kvarters tid. Når tilbehøret er klart skæres mørbradene ud til flotte medaljoner.

Lammemørbrad må i mine øjne gerne serveres i en rosa til rød form :slight_smile:

Tilbehør: Små nye kartofler vendt i olivenolie med friskhakket persille og måske lidt fintsnittet skalotte løg + slat og peber efter behov. Samt en herlig tomatsalat af aromatiske tomater og god cremet feta. :slight_smile:

NB. Persille kan udskiftes med frisk timian :slight_smile:

Knus Gitte

Kan godt høre at folk herinde er noget mere begejstrede for kartofler end jeg er :rulleøjne: Kunne aldrig finde på at lave kartofler uden en sovs til at tage smagen… :tihi: