Vi er blevet angrebet af lopper…
Aner ikke hvordan, de drengene jo slet ikke kommer ud (er ikke begyndt at gå tur med Linni endnu)
I dag har vi så gjort rent til den store guldmedalje for at få fjernet æg og larver og pupper og så har de hver fået en pipette med Advantage til katte over 4 kg vægt.
Her 6 timer efter det er givet, er der stadig mange levende lopper på dem - lopperne er dog meget sløve og kan slet ikke springe!
Jeg har kæmmet nogle ca 20 lopper ud af pelsen og nippet dem over, men det er jo langt fra alle.
Apoteket og dyrlæge havde ingen Capstars så min bøn er, at nogen i Odense har en Damprenser, som vi kan låne for at få bugt med krybene og evt. nogle Capstar, jeg kan købe?
Vi har ingen bil, så desværre involverer det, at tingene skal transporteres hen til vores adresse.
Altså…når vi har opdaget lopper på banden her…så får de alle en gang Advantage og vi gør INTET andet…i løbet af et par dage er alle lopper væk…vi har en enkelt gang oplevet at vi måtte give dem en gang mere efter en uges tid…men vi gør slet ikke andet her…venter bare på at alle loppeæg klækker og får deres sidste måltid ved kattene…der varer altid kun få dage…og husk…vi er mange mis her og vi bruger IKKE giften forebyggende…KUN når vi opdager en loppe…og der kan gå flere år imellem
Jamen hvis der er æg som udvikler sig til pupper, kan de jo ligge mange steder i dvale og først aktiveres når der kommer rystelser.
Og så er balladen der måske igen om få uger eller måneder.
Det er de æg, der ligger rundt omkring jeg er “bange” for og ikke dem, der er på kattene - for de dør lige pt. Det er tydeligt
Jeg vil bare ikke have problemet igen og igen og igen, hvilket også er derfor at jeg har tænkt mig at støvsuge igen i morgen og tørre alle overflader igen.
Desuden synes jeg det er ekstremt klamt når halvdøde lopper drysser af dem i sengen, så de er desværre forvist fra soveværelset i nat
[QUOTE=ThildeL;1150933]Jamen hvis der er æg som udvikler sig til pupper, kan de jo ligge mange steder i dvale og først aktiveres når der kommer rystelser.
Og så er balladen der måske igen om få uger eller måneder.
Det er de æg, der ligger rundt omkring jeg er “bange” for og ikke dem, der er på kattene - for de dør lige pt. Det er tydeligt
Jeg vil bare ikke have problemet igen og igen og igen, hvilket også er derfor at jeg har tænkt mig at støvsuge igen i morgen og tørre alle overflader igen.
Desuden synes jeg det er ekstremt klamt når halvdøde lopper drysser af dem i sengen, så de er desværre forvist fra soveværelset i nat :([/QUOTE]
Jeg oplever aldrig det problem her…det er så sjældent at vi har lopper her…og jeg gør ikke andet end det jeg skrev før…vi har ALDRIG problemet her igen og igen…og tænk på hvor mange “vi” er her
En gang Advantage…og så er det væk…og der kan gå år imellem at de får den gift på sig igen …mere gør vi ikke
Jeg forstår godt, at Thilde gerne vil låne en damprenser (det er så også mig, der har foreslået det)
Hvis man har glatte gulve, så er det nok lettere at komme lopper, æg og pupper til livs.
Har man trægulve - og især de gamle med sprækker -, tæpper eller små løse tæpper/løbere, så er det ikke altid nok, blot at støvsuge IMO.
En god omgang sterilisering af hele hytten har dog aldrig skadet nogen
Vi har haft giardia inden for dørene her flere gange så jeg ved lige de populære steder, sådan nogle cyster og evt. æg kan drysse af kattene og dermed hvor der skal rengøres grundigt.
Jeg er ærgerlig over at jeg ikke kunne få fat i Capstar, da de burde slå alle de levende ihjel inden for 4 timer - og det er jo ikke helt samme resultat jeg har set af Advantage her 6 timer efter behandling.
Overvejer at bestille Capstar hjem som det første i morgen, hvis ikke alle levende lopper er døde i morgen.
Jeg forstår godt, at Thilde gerne vil låne en damprenser (det er så også mig, der har foreslået det)
Hvis man har glatte gulve, så er det nok lettere at komme lopper, æg og pupper til livs.
Har man trægulve - og især de gamle med sprækker -, tæpper eller små løse tæpper/løbere, så er det ikke altid nok, blot at støvsuge IMO.[/QUOTE]
Vi har både glatte gulve og gamle gulve med sprækker
Men…det er altså ikke noget problem her…ikke med Advantage
En død loppe er en død loppe, og den forsvinder ved at man støvsuger - også fra sprækkerne - den kan ikke “koges” væk
Vi har helt samme måde som Lisbeth, både i fht ikke at give forebyggende og bare behandle når det sker - første gang på 10 år i sommers! - med Advantage og problemet var løst.
[QUOTE=ThildeL;1150940]Men hvad skal jeg holde øje med?
Er der et tidspunkt hvor alle lopper på kattene SKAL være døde og evt. faldet af?
For som sagt her 6 timer efter er der altså liv i dem… :([/QUOTE]
Det eneste jeg holder øje med er…klør kattene sig stadig efter nogle dage…og gør de det…så får de en tur til…og så er det slut med lopper…det har det ihvertfald altid været her…jeg gør intet ellers :)…altså ud over den rengøring som jeg altid gør
Må de virkelig få en omgang mere efter nogle dage kun?
Syntes jeg har læst noget om 4 uger.
Er lidt “bange” for det her Ved ikke helt hvorfor.
Har aldrig prøvet det før - Jo på kattene da jeg var lille, men det eneste jeg fik at vide var at jeg så ikke måtte røre dem i nakken
[QUOTE=ThildeL;1150940]Men hvad skal jeg holde øje med?
Er der et tidspunkt hvor alle lopper på kattene SKAL være døde og evt. faldet af?
For som sagt her 6 timer efter er der altså liv i dem… :([/QUOTE]
Thilde, hvis alle lopper var døde nu, så ville jeg dælme ikke være glad for at give kattene giften. Den går jo i blodbanerne og den skal slå lopper ihjel, ikke forgifte katten så at sige. Den er effektiv i 3-4 uger og gør sin pligt ved at når lopperne gør brug af katten, så får de giften. Så der kan godt gå nogle dage inden alle har været på kattebesøg.
Hvis de skal dø nu og her, så er det Capstar du skal gøre brug af. Den virker helt anderledes, men har så ikke heller langtidseffekten som Advantage har.
[QUOTE=En forhenværende bruger;1150944]Thilde, hvis alle lopper var døde nu, så ville jeg dælme ikke være glad for at give kattene giften. Den går jo i blodbanerne og den skal slå lopper ihjel, ikke forgifte katten så at sige. Den er effektiv i 3-4 uger og gør sin pligt ved at når lopperne gør brug af katten, så får de giften. Så der kan godt gå nogle dage inden alle har været på kattebesøg.
Hvis de skal dø nu og her, så er det Capstar du skal gøre brug af. Den virker helt anderledes, men har så ikke heller langtidseffekten som Advantage har.[/QUOTE] Okay på den måde. Så er jeg mere rolig.
Det er nok bare min trang til at have alt under kontrol, jeg bliver nødt til at slippe her Plus tålmodighed… som jeg ikke besidder hehe.
Dog tror vi at det er gået op for os hvor dælen de kryb kommer fra!
De kommer sikkert fra det væg-til-væg gulvtæppe vi havde på i soveværelset og som vi fjernede lige før nytår for at lægge partketgulv på. Og der er nemlig gamle trægulve nedenunder med revner og sprækker.
[QUOTE=ThildeL;1150943]Må de virkelig få en omgang mere efter nogle dage kun?
Har aldrig prøvet det før - Jo på kattene da jeg var lille, men det eneste jeg fik at vide var at jeg så ikke måtte røre dem i nakken [/QUOTE]
Vi gjorde det…og ikke en eneste kat kunne vi mærke noget på…og…husk igen…her er mange…så…hvis det var farligt var der nok en som havde reageret negativt…en gang mere gjorde vi efter en uge…og så så vi ikke flere lopper…og har ikke set nogen endnu :)…og skulle det ske igen at vi fik lopper her og de ikke døde af giften efter en uge…så gjorde jeg det samme igen :cool2:
Så farligt er det altså heller ikke for katte…mine får med flere års mellemrum…andre giver dem fast en gang om måneden…
de få gange jeg har haft lopper inden for dørene har jeg altid behandlet kattene med advantage i nakken, kombi med cpastar på dag 1, 3 og 5 og så er alle lopperne væk - har så bare gjort almindelig rent og vasket sengene som de putter meget i
Selvom jeg ikke lige fik en damprenser ud af tråden, så fik jeg da en masse viden og vished til hvordan jeg skal forholde mig til det her fremmede fænomen (for mig) - TAK for det
Hvem sagde at indekatte aldrig får lopper?
Det er lidt skæbnens ironi… Jeg havde jo netop indkøbt sele og flexi line og halsbånd til Linni fordi, han skulle begynde at blive en daglig gå-tur mis til foråret…
Og så får han lopper før han nogensinde kommer uden for døren
Jeg mener ikke, at det skal i ind blodet hos katten. Det burde være nok, at loppen berører det i kattens pels.
Det aktive stof hedder Imidacloprid. Imidacloprid - Wikipedia Det omtales som en nervegift, der virker meget stærkere på insekter end på pattedyr. Det er verdens mest brugte insektgift, og menes at bidrage til tilbagegang for bier.
[QUOTE=ThildeL;1150943]Må de virkelig få en omgang mere efter nogle dage kun?
Har aldrig prøvet det før - Jo på kattene da jeg var lille, men det eneste jeg fik at vide var at jeg så ikke måtte røre dem i nakken [/QUOTE]
Pakkerne siger 4 uger ja før giften er ude af dyrets system igen. Men nu har jeg en hund med loppe allergi og efter råd fra dyrlægen, må han få Advantage hver 14 dag i loppe sæsonen. Jeg kombinerer så med Program Vet en gang om måneden for at være sikker. Her i vinter halvåret får han kun program vet, medmindre han begynder at klø sig.
Jeg tvivler på det gør noget at du giver en extra gang om en uge, hvis der stadig er mange lopper. Men kattene har allerede masser af gift i kroppen på det tidspunkt stadig, så jeg ville jo nok forslå at gøre som min dyrlæge forslog - efter 2 uger.
[QUOTE=ThildeL;1150957]Selvom jeg ikke lige fik en damprenser ud af tråden, så fik jeg da en masse viden og vished til hvordan jeg skal forholde mig til det her fremmede fænomen (for mig) - TAK for det
Hvem sagde at indekatte aldrig får lopper?
Det er lidt skæbnens ironi… Jeg havde jo netop indkøbt sele og flexi line og halsbånd til Linni fordi, han skulle begynde at blive en daglig gå-tur mis til foråret…
Og så får han lopper før han nogensinde kommer uden for døren ;)[/QUOTE]
Vores er jo også…på en måde “indekatte”…de har ingen kontakt med andre katte…jo, der kan jo komme en forbi kattegården…men vi ser det aldrig…men altså…med Advantage er det ikke noget stort problem…slet ikke…vent nu et par dage og se…så er lopperne nok væk…ellers er det bare en tur mere…