Lange hår imellem trædepuder

Hej
Rex er ved at tilvokse sig nogle lange uens totter imellem træderpuderne - skal jeg klippe dem væk eller skal jeg bare lade dem gro ? Hvad gør i andre ?

Orme kur og loppe behandling… hvor tit behandler i jeres indekatte ? Tidligere har mine katte altid været udekatte og blev fast behandlet for orm 1× årligt og hvis der i løbet af året var tegn på orm fik de ekstra kur - lopper blev de bare fast behandlet for igennem hele sæsonen… men hvordan med indekatten ? Den bliver jo ikke eksponeret for samme smittefare

Når jeg ser orm eller lopper :slightly_smiling_face:
Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har behandlet for orm, men det er mange år siden.

6 Synes om

Mine katte, som har adgang til indhegnet have, har aldrig fået loppe- og ormekur.
Selvom der er fugle, mus og andre smådyr i haven, har jeg ikke oplevet at de har fået lopper med ind. Og orm tænker jeg er minimalt med risiko for så længe de ikke fanger noget.
Jeg kæmmer jævnligt mine katte fordi loppekammen er ret god til at fjerne noget af underulden i deres pels, så jeg ville nok opdage det ret hurtigt hvis de skulle få en loppe med ind. Orm plejer også at gøre opmærksomme på sig selv…
Dengang jeg boede i lejlighed og havde 100% indekatte, var lopper og orm på ingen måde noget jeg overvejede.
Jeg går ikke ind for at behandle med hverken det ene eller andet præparat uden god grund. Mine katte har fået deres basisvaccinationer og årlige boostere da de var killinger og unge, men de “gamle” bliver nu kun vaccineret hvis jeg skulle finde på at slæbe dem med på udstilling. :slight_smile:

6 Synes om

Mine har adgang til indhegnet have, men bliver ikke behandlet forebyggende. De har nu helker aldrig lopper eller orm, men jeg ville selvfølgelig vehandle dem, hvis de fik det.

3 Synes om

Ormekur kræver vidst nok recept nu…

Jeg behandler ikke for orm og lopper medmindre der er nogen…

Ang trædepuder kan jeg godt finde på at klippe den lidt til… Jeg udstiller dog ikke…

2 Synes om

Fik altid besked fra dyrlægen om at når man har en udekat der jager alt muligt så fik de før eller senere orm af en art og min gud mine katte har jagtet og fanget alt muligt rotter mus i forskellige størrelser, fugle store som små , hele fuglereder med unger i , muldvarpe, hare unger , pindsvin , duer , kyllinge , havefisk ja selv en egernunge har de slæbt hjem - lopper har jeg kun haft een gang imens vi har boet i hobro - gave fra en tidligere lejer af hus jeg lejede der åbentbart har haft katte og hunde samt en mia lopper og æg der livede op da der flyttede en ny kat ind… tak for kaffe aldrig har jeg oplevet noget lignende - felix havde ingen lopper inden vi flyttede ind men det fik han…

2 Synes om

I lighed med de fleste andre svar, her jeg heller aldrig givet hverken orme- eller loppekure forebyggende - og det til trods for at jeg altid har haft fritløbskatte.

Manse fanger rigtig mange mus - og æder langt størsteparten, men der kan gå år imellem at jeg ser orm, aka. han har behov for ormekur.
Lopper kan jeg faktisk ikke huske om han nogensinde har haft - piller af og til en flåt af ham, men aldrig i et omfang, der har berettiget at gi’ noget profylaktisk, og han bliver altså 10 i år…

Som @NinaA skriver, det giver ingen mening at behandle, med mindre der er noget at behandle - eneste undtagelse er vaccinationerne, som jeg vedligeholder, men han er som sagt også fritløber og derfor potentielt udsat for smitte.

3 Synes om

Det gør de sikkert også - men derfor giver det for mig at se stadig ikke mening at behandle, før de har fået dem, og/eller har dem i et omfang, der gør behandling nødvendigt.

Og ud over at jeg ikke ønsker at proppe overflødig “kemi” i mine dyr, så mener jeg også at resistens-problematikken skal tages alvorligt - det var netop baggrunden for, at f. eks. ormekur overgik fra håndkøb til receptpligtigt, og så knækker kæden for mig, hvis nogle dyrlæger bare udskriver “forebyggende”…

3 Synes om

Man kan slet ikke behandle forebyggende mod orm, så det giver overhovedet ikke mening af forsøge. :slight_smile:

Mine indekatte har aldrig set en loppekur, behovet er der ikke.

7 Synes om

Præcis - derfor også citations-tegnene… :sunglasses:

3 Synes om

Er det landdyrlæge eller smådyrsdyrlæge der har sagt det?

Land dyrlæge der også havde smådyrklinik i ulsted ved Aalborg

Jeg er netop selv i tvivl denne gang og derfor har jeg heller ikke behandlet Rex for hverken lopper eller orm fordi han ingen tegn har ingen kløen eller synlig tegn i pelsen eller æg eller orm i afføringen… men jeg vil ikke stå til næste udstilling og dyrlægen afviser os fordi vi mangler noget … nej der skal ikke kommes kemi i vores dyr mere end højeste nødvendigt men for 10 -15 år siden så man anderledes på alting …

Kun ved behov, ingen grund til at risikere at være medvirkende til udvikling af resistens. Ormene er uanset hvad også en her-og-nu behandling. Den slår dem ihjel der måtte være, også giver man igen når man ser/hvis man ser orm

4 Synes om

Da jeg udstillede, fik kattene altid en Capstar aftenen før. Dels for at sikre, at de ikke havde fået en loppe med, men også for, at de ikke skulle slæbe nogen med sig hjem. Capstar dræber alle levende lopper, men virker kun 24 timer.

Bortset fra det, så skal jeg hilse fra Rags og sige, at hårede poter er meget charmerende… :wink:

110422-031e

6 Synes om

Da jeg havde beimis, fik han ormekur, når der var afleveret klare beviser, ved lopper han fik en forebyggende loppe kur, når høsten var ved og færdig, og holdt ved lige lige som tiden passede til omkring jul. Og så fik han kun hvis der var bevis, har oplevet det to gange, i hans næsten 16 årige liv.
men fik han ikke der i sen sommeren, så fra den ene dag til den anden var der virkelig mange lopper :uha:. Der er prøvet 2-3 gange

Tro også det har noget og sige om det er en by kat eller land kat. Men bare noget jeg tro. Min gæt

Loppe kur fik han altid den mod flåter/tæger. En vinter gik han hvert dag tur hvor rådyr(rigtige mange)holdt til, de flåter han fik en dag der, :yikes:
Ja pyller her ringede til dyrlægen, at jeg kom med en kat fuld af flåter, som jeg ikke kunne fjerne. De smilede noget i telefonen. Men da dyrlægen fik beimis i armen, var smilet væk. Og jeg havde gjort det rigtige og kom, det var dog helt vild. Var det dyrlægen sagde til mig

Med venlig hilsen

2 Synes om

Det er sørme mange år siden Thomsen stoppede i Ulsted … selvom han er/var rigtig flink og billig havde han ikke megen forstand på katte :slightly_smiling_face:

Jeg behandler også kun hvis jeg ser orm/lopper … har en enkel fritløber tilbage, har endnu tilgode at se noget på ham.
Jeg har både Capstar og pipetter liggende i skuffen, hvis jeg skulle spotte en loppe :slightly_smiling_face:

5 Synes om

Jeg giver også kun loppe og orme kur hvis der er konstateret lopper/orm.

Mht de fine lange hår på poterne / mellem poterne så er det en del af charmen ved at have en langshårs kat. Så lad det endelig blive.

3 Synes om

Jeg gav aldrig mine indekatte orme og loppekur, for de havde simpelthen ikke brug for det.
Men perserbasserne kunne godt blive udfordret mht pels mellem trædepuderne, og have svært ved at stå fast på glattere underlag, hvis jeg ikke klippede pelsen ned, så det gjorde jeg når de ville tillade det. Vores trægulve i huset var lidt glatte i det, så hvis pelsen blev for lang gled de lidt. Så det var også kun noget jeg gjorde, fordi der rent faktisk var et problem. Ellers ville jeg bare lade det være.

2 Synes om

Okay, jeg har nemlig oplevet at landdyrlæge, ikke havde samme forståelse for smådyr som en der var smådyrs dyrlæge :slight_smile:

De fleste landdyr har man kunne (hvis man ikke stadig kan) give forebyggende…

Men ved smådyrene er man gået væk fra det, da ormene var begyndt at bliv ressistente

2 Synes om

Det er altså ikke korrekt - ingen ormemidler kan gives forebyggende, uanset hvilket værtsdyr ormene befinder sig i.
Hvordan det i praksis håndteres i f. eks. kvægbesætninger, ved jeg ikke - men til heste har ormekure været receptpligtige siden 1999, og udskrives på grundlag af resultatet af forudgående gødningsprøver.

3 Synes om