Leises mund lugter (bange)!

[quote=MiSi;336456]Så jeg ringer til Pernille imorgen og hører ad først - og f eks får forlænget hans Antirobe-kur?
Havde egentlig regnet med, at hun ville se ham, og føle mig tryg ved at få ham tjekket af fagkundskaben :?[/quote]

Hvis du føler dig mest tryg ved at få ham tjekket, så gør da det. Det ville jeg selv gøre hvis jeg havde det på samme måde som dig.

Jeg tror, at hun vil se ham, når jeg ringer imorgen og fortæller følgende:
Han har lige fået sin aftenpille, og igen kan jeg se mørk plet bagved højre mundvig! Han lugter ikke så grimt ud af munden, men den finger, jeg proppede pillen ned med, den lugter lidt - opdagede det først, da jeg pudsede næse (undskyld de udelikate detaljer).
Han har også det der glasagtige blik med stoore pupiller og ikke helt åbne øjne, det look skræmmer mig meget, da jeg kun har set det før på en hund med lammet bagkrop - og den skulle have haft en barmhjertig sprøjte længe før da!
Leise så sådan ud efter Zitromaxkuren primo dec. Scary.
Efter pillen har han hverken interesseret sig for vådfoder, smør eller tatar. Og han har sovet ca siden middag. :S

Så jeg gætter på, at vi tager med Gitte Gidahmir, når hun alligevel skal derud ved 18-tiden - håber, at Pernille kan se på ham da.

Han får ikke for meget Metacam vel, eller også skulle du stoppe med det :? Og du kan også bede om at få Clamoxyl (eller den tilsvarende, jeg kan ikke huske hvad den hedder ) i stedet for, det fik Blonde, netop fordi jeg vidste han havde det bedre med det.

I hvert fald skal der ringes til dyrlægen i morgen - og så må du tage den derfra.
Hvis man selv er usikker, er det som regel rart lige at få kigget på det :slight_smile:

Tak, Denise, det var netop noget af det, jeg vendte med Pernille, da vi hentede ham: Jeg var i tvivl om, hvorvidt det betød noget, at jeg havde svært ved at fylde doseringssprøjten på præcis en anelse mere end 4 kg: Han vejer mellem 4,1 og 4,3 kg. Der vil let komme lidt luft i sprøjten både oven og nedenfor væsken.
Hun forklarede, at de margener er uvæsentlige - at det først var, hvis jeg f eks havde givet ham dobbelt dosis i en uges tid, at hans mave ville lide under det.

Den metacam, jeg fik med hjem efter operationen, var såmænd allerede doseret i fikse portionssprøjter lukket med en blå dut!
Og her har jeg stået omhyggeligt og rengjort "eengangs-"sprøjten med meget varmt vand og sulfo, og så meget varmt vand, og stillen til god tørring efter hver dosis :tihi: Ja ja, jeg er ikke sygeplejerskens datter for ingenting: Hygiejne ved jeg en hel del om.

Igen: Tak for alle råd og al vejledning. Det er skønt, at I vil hjælpe mig :tak:

MiSi - Hvilken slags medicin siger du at han får?

Mine fik i øvrigt også antirobe i 10 dage da de fik det - det var ved rødt tandkød. May endte med at få trukket en tand ud efter de 10 dage, da der ikke var sket nok bedring.
Hun fik i øvrigt ingen antibiotika efter, så vidt jeg husker. Men havde ingen problemer.

En 5-dages Antirobe-kur med en kapsel morgen og aften. Dyrlægen begyndte at forklare mig, at jeg kunne åbne kapslerne og røre det ud i vådfoder.
Det trick kender jeg fra en MCO-opdrætter-veninde, og med forslugne MCOer fungerer det også fint.
Men persere har som bekendt et lidt andet temperament :wink: og Leise har immervæk været på flydende Metacam i et stykke tid. Så måske har han lidt kvalme og nedsat appetit - eller også har han bare lugtet lunten mht præpareret mad.
Så mit gæt er, at Dr. Pernille i Skovlunde (i Stig Fs klinik) skal se, hvor blødningen kommer fra, og hvad hun så ordinerer, melder jeg selvfølgelig tilbage om.

Jeg har hørt, at nogle dyrlæger giver en antibiotikakur før tand-operation, netop for at undgå, at div. mundhulebakterier går i blodet og/eller giver post-operativ infektion. Det gør de så åbenbart ikke i Skovlunde. Jeg spurgte om det i den e-mail, hvor vi aftalte nærmere mht operation.

Jeg har bare lige læst om en uheldig oplevelse med en kat og rimadyl, så derfor var jeg lidt obs på hvad han havde fået. Det er noget med at en del af den slags kan give problemer med f.eks. mavesår.
Bare siden han pludselig havde mistet appetiten efter han havde fået pillen og så sløj ud. Så hvis han nu fik rimadyl…

Metacam kender jeg ikke lige, men ved da at det er ca. samme type medicin som rimadyl. Men det får han ikke længere? Kun antirobe?

Kuren var i øvrigt for at se om operation kunne undgås. Ved Mea viste det sig at være nyresvigt istedet - hendes tandkød blev meget pænere at se på da hun blev stabiliseret, og May fik rykket en tand ud som sagt.
Jeg fik forresten heller ikke at vide at hun ikke måtte spise tørkost, og hendes gumme er fin og glat der hvor tanden blev fjernet, så der er da heldigvis ikke sket noget af den grund. Måske det var en anden type operation (hvad ved jeg) :slight_smile:

Han får både flydende Metacam (hver morgen) og Antirobe (1 kapsel morgen og aften). Ja, jeg læste også skrækhistorien om B’s kat, men kendte ikke til slægtskabet mellem Rimadyl og Metacam.
Tak, Eva :slight_smile:

MiSi - Synes nok du var derinde :slight_smile: Så prøv at læse tråden derinde om det. der bliver det bla. nævnt.

Metacam kan sagtens være grunden til at han ikke rigtig kommer ovenpå… det har bla kvalme som almindelig bivirkning…
Så jeg ville nok fjerne det smertestillende og se om ikke det vil give en forandring…

Tjalfe fik fjernet fem tænder og var efterfølgende på antibiotika i ca 10 dage samt smertestillende de første 5 dage efter…
Instruktionen ang foder var fra Ruhnau at det ville være bedst om han de efterfølgende dage spiste vådfoder (og så var det helt ligemeget, hvilken slags! bare han spiste det), men også at vi sagtens kunne lade tørfoderet stå fremme - vi havde trods alt dengang tre andre katte, som også skulle have mad :wink:
Tjalfe lugtede en anelse ud af munden de første par dage… men var i øvrigt ikke særligt påvirket. Han var knap 12 år da han blev opereret…
Tjalfe malkede situationen til sidste dråbe… og nød sit vådfoder… Når vi enten ikke var hjemme eller han troede vi ikke så det, spiste han allerede tre dage efter operationen tørfoder… (Typisk Tjalfe-adfærd :smiley: )

Da Angel i sin tid fik trukket en knækket stor hjørnetand ud, fik hun Metacam i 2 dage efter - ingen antibiotica, og hun spiste tørfoder med det samme.

Du kunne jo overveje, at lade være med at give Metacam og se, hvordan han har det.

Pernille har i øvrigt ferie i denne uge, er jeg sikker på. Men mon ikke Stig eller en af de andre dyrlæger kan kigge på ham :slight_smile:

Igår var det ligesom lørdag: Han vil gerne have morgenmad, og får sin medicin. Så sover han mere eller mindre resten af dagen, og har ikke lyst til vådkost sidst på dagen (men gerne tørfoder, som han må få fra idag).

Han har været på flydende Metacam i et stykke tid, dels mens jeg overvejede en tilstrækkeligt sikker operationsmetode set i lyset af hans reaktion på den forrige operation (om han skulle på KVL til kiggertundersøgelse eller ej), og på, hvem af de 2-3 mulige dyrlæger, der havde tid først (vi landede hos Pernille i Skovlunde).

Her til morgen har han fået medicinen, og derpå glad knaset tørfoder i sig.

Jeg har ringet til klinikken, Pernille er der ikke i denne uge, men Stig vil ringe tilbage mellem 13 og 14. Det passer mig fint: Jeg faldt først i søvn ca 04, så jeg benytter mig af, at jeg kan lægge mig nu igen. Leise ville gerne aftenputte, så måske vanker der også morgenput, hvis han gider.

Jo de gør, giver antibiotika før der opereres, men det afhænger af situationen. Antibiotikaen gives hvis mundhulen er voldsom inficeret - eller der er vildtvoksende blodfyldt tandkød der skal dæmpes ned så det ikke bløder for meget når der skæres i det.

Dyrlægen vurderer naturligvis i hvert enkelt tilfælde om der er behov for at give antibiotika før indgrebet eller der ikke er.

[quote=Ann K;336621]Metacam kan sagtens være grunden til at han ikke rigtig kommer ovenpå… det har bla kvalme som almindelig bivirkning…
Så jeg ville nok fjerne det smertestillende og se om ikke det vil give en forandring…[/quote]

Vi er helt enig og hvis vi snakker om tænder/tandoperation så er der vel ikke grund til at give smertestillende mere end 3-4 dage, eller :?
Og slet ikke, hvis det giver for mange bivirkninger.

Hold igen med den smertebehandling - tre dage er rigeligt efter en tandorperation.

Der er bivirkninger/risiko ved alt - også det smertestillende, nogen bliver direkte dårlig af det.

Så har jeg talt med Stig. Umiddelbart var han ikke bekymret, men da jeg fortalte, at Leise blev opereret i tirsdags, og det havde blødt lørdag og igår, ville han godt se ham i aften, når jeg nu kan få et lift med Gitte. Som han sagde, hellere en gang for tit end en gang for lidt, og det er jeg enig i.

Måske er det Metacam’en, men han har fået det værre, ikke bedre efter de første dage. Han ser ud som efter Zitromaxkuren i december: Tottet, mat pels, udvidede pupiller, øjnene lukket lidt i oval (og ikke perser-runde) - og han sover og sover.

Lad os se, hvad Stig siger.

[quote=MiSi;336739]Måske er det Metacam’en, men han har fået det værre, ikke bedre efter de første dage. Han ser ud som efter Zitromaxkuren i december: Tottet, mat pels, udvidede pupiller, øjnene lukket lidt i oval (og ikke perser-runde) - og han sover og sover.

Lad os se, hvad Stig siger.[/quote]

Metacam virker blodfortyndende … Men absolut det nemmeste til en opereret mund

Hej Misi:)
Håber at missen har det bedre idag
Hvis du en anden gang skal gi ham medicin, er det måske en ide at få sådan en pille-skyder… Det er en lille plastik dims man ligger pillen i og fører ind i kattens mund, så trykker man på en knap og pillen kommer ind i munden. Det er noget med at pillen kommer så langt ind at katten umuligt kan bide den over eller spytte den ud igen. Vi brugte det, da jeg arbejdede hos en dyrlæge, hos katte som absolut ikke ville sluge de piller.

Man kan købe dem hos dyrlægen (kan desværre ikke huske det rigtige navn, men hvis du beskriver dem, er jeg sikker på de ved hvad du mener) :slight_smile: