Lejlighed, uden tilladelse - tør vi det?

Hej med jer.

Jeg kunne meget godt tænke mig lidt inputs angående en situation.

Sagen er den, at min kæreste og jeg, stille og roligt har fået meget lyst til at have en kat. Jeg har haft kat før, og er vandt til det, hun har haft flere hunde da hun boede hjemme. Så vi tog ud og så på nogle ragdoll killinger, og nu er det MEGET svært at sige nej. Vi har med vilje valgt ragdolls pga. deres egnethed i forhold til at bo indendøre i en lejlighed.

Vi bor i en to-værelses, ca. 55 kvm dejlig lejlighed på 4. sal i Aalborg. Jeg har lige snakket med boligselskabet i dag, i forhåbning om at få en undtagelse og få lov til at holde en kat, men det kunne de af principielle årsager desværre ikke give.

Så vi overvejer selvfølgelig at gøre det alligevel :slight_smile:

Er det noget der er erfaring med? Min største bekymring er, at vores gulve er rimelig lydte da det er en gammel lejlighed. Underboen har et par gange bedt mig om at holde op med at trampe (ja, jeg går lidt på hælene)… Men han er holdt op med at komme op og ringe på, efter at jeg gav ham mit telefonnr.

Ellers ser/hører vi intet til naboer, underboer osv. Det er som bekendt ikke nemt at kigge ind, da vi bor på 4.

Nå, kan man have en Ragdoll uden at have tilladelse? Jeg aner ikke hvordan de andre i opgangen vil reagere, hvis de fandt ud af det, men tror umiddelbart at naboen er cool.

Jeg er sikker på at vi kan holde lugten helt væk, ellers ville vi ikke selv kunne holde det ud.

og skulle det opdages en enkelt gang, kan vi vel sige at det er en vi passer en uges tid.

Hvad siger i? Det er sgisme svært at sige nej til sådan nogle 8 uger gamle killinger.

Hvis i er klar til at flytte såfremt det bliver opdaget, så er det vel en chance at tage, men hvis i ikke er klar på den, så synes jeg i skal lade være og så i stedet finde et sted at bo hvor i må have kat før i anskaffer jer en. Det er katten der bliver taberen, hvis i ikke er klar på at flyttte, såfremt det bliver opdaget. Og selvom den nuværende nabo er cool med det, så kan i få en i løbet af en måned som ikke er og så risikerer i jo, at være tvunget til at rette jer efter reglerne på den ene eller anden måde.

som Anette skriver så må der vejes for og imod og det er kun jer der kan sige om i vil accepterer evt konsekvenser.

Jeg bor selv i et boligselskab hvor det officielt kun er tilladt en kat og en hund. Nogle blokke har andre regler (ja lidt indviklet). I min blok har vi en missemor der har 6 indekatte og ingen gør noget ved det, hun fodre også løse katte selvom vi officielt ikke må.

Jeg ville bestemt ikke gøre det; i risikerer at blive smidt ud med kort varsel, det kan de vist godt, når kontrakten er misligeholdt.

Jeg har set SÅ mange opslag med kat søger nyt hjem akut, af præcist denne grund.

Jeg vil helt sikkert fraråde det.
Forsøg istedet at finde et sted i må have kat, når i så har fået det, så kan i begynde at kigge igen.

:slight_smile:

Jeg ville slet ikke turde tage chancen hvis gulvene er så lydte som du beskriver. Det er meget nemt at genkende lydene af en kat der hopper ned på gulvet eller tager en løbetur gennem stuen. Jeg kan f.eks. tydeligt høre at min overbo har kat, selvom deres kat generelt er stille og rolig.
Så medmindre i er parate til at flytte med meget kort varsel hvis det bliver opdaget, ville jeg anbefale at i venter med at få kat til i har fundet et sted hvor det er tilladt :slight_smile:

Tak for jeres inputs. Det kunne godt være, at jeg som minimum skal have underboen med på den, hvis det overhovedet skal kunne lade sig gøre. Og så er det måske stadig en dårlig idé.

Vi har overvejet at finde noget andet, men er enige om at der lige skal gå et års tid endnu, i hvert fald. Det er et stort projekt at flytte, og vi er faldet dejligt til efterhånden.

Puha, hvor er det svært…

en anden ting at tænke på er at ligegyldigt hvilken rase man vælger vil en killing altid ha mere krudt i sig som betyder at den vil løbe mere rundt, vælte flere ting altså generelt lave mere larm end en voksen kat (afhængig af race)

Det er super nemt at falde for killinger (alle dyrebørn er bedårende) men det er mest fair over for en slev og dyret at man er realistisk omkring hvad man kan tilbyde og hvad det betyder for alle involverede

[QUOTE=spitz;1196283]Tak for jeres inputs. Det kunne godt være, at jeg som minimum skal have underboen med på den, hvis det overhovedet skal kunne lade sig gøre. Og så er det måske stadig en dårlig idé.

Vi har overvejet at finde noget andet, men er enige om at der lige skal gå et års tid endnu, i hvert fald. Det er et stort projekt at flytte, og vi er faldet dejligt til efterhånden.

Puha, hvor er det svært…[/QUOTE]

Jeg vil lige komme med et input, i og med at jeg faktisk har stået i denne situation.
Vi boede også et sted hvor katte ikke var tilladt, trods utallige forsøg på at ændre dette ved beboermøder.
(Dette blev tragisk nok tilladt mindre end 2 år efter vi flyttede)

Alligevel var der dog mange der havde katte, og hunde, trods at sidstnævnte var sværere at skjule.
Min mor valgte alligevel at få 2 katte, og tingene gik faktisk ganske fint. I noget tid.

Så kom dagen hvor et brev kom ind ad døren, om at vi havde 2 uger til enten at skille os af med kattene, eller flytte.
Det var et følelseshelvede uden lige. (Jeg var ca. 17-18)
Vi fandt én der kunne passe vores 2 katte, og begyndte at lede efter en lignende lejlighed i byen.
Til alt held var der en kvinde der ringede en dag, på min mors seddel om bytte-lejlighed. Jeg tudede af glæde over hendes tilbud i telefonen.
Fra slutningen af marts, til første juni hvor vi byttede, var, som før nævnt, et følelseshelvede uden lige, og først da vi var flyttet, turde vi tro helt på vores held.

2 dage efter vi var flyttet ind, med kæmpe rod i lejligheden, ringede kvinden der passede dem om at nu måtte vi komme og hente dem,
for hun kunne ikke mere. (De havde fanget en gråspurv i lejligheden, og der var fjer over det hele.)

Alt endte lykkeligt, ja, og vi fik næsten 10 glædelige år mere med de 2 brødre.
Men alt for ofte ser man netop som Danpia skriver, annoncer med katte der søger nyt hjem akut.
Er i klar til at stå i det kaos, med alle de følelser, og risikere at stå bolig-løse eller at skulle aflive jeres kat(te)?
Hvor hurtigt kan i skaffe en ny lejlighed? Har i én eller flere venner der ville kunne have jeres kat boende, indtil i kunne flytte?
Og risikere at de også forelsker sig i jeres pelsbolde, så i muligvis står med et nyt problem på halsen?

Jeg kan godt forstå at 8 ugers killinger er fristende. De er virkelig skønne. :slight_smile:
Men der vil også være killinger om et år.

I sidste ende er det jeres egen beslutning, og afhænger af jeres samvittighed.
Men tænk på hvad katten kan komme ud for, hvis det bliver opdaget.

Vi får nogle venner på besøg i morgen, og de har en hundehvalp med - det kunne være, at jeg skulle tjekke, om underboen kan høre den :slight_smile:

Men ja LadyS, du har nok ret. Det er nu med vilje Ragdoll der er i betragtning, og de killinger vi har set på, er selvfølgelig nysgerrige, men meget rolige. De vokser op med småbørn, høj musik og støvsuger :slight_smile: Vi kan tydelig se på deres mor, at det er en MEGET rolig race - men derfor kan man selvfølgelig stadig få en kat der miaver konstant. :confused:

Tak for input Ravn. Jeg kan tydelig se hvad der er fornuftigt at gøre. Det er dog svært at følge fornuften i dette tilfælde - det kan jeg se at du har forståelse for :slight_smile:

Prøv at undersøg om I på beboermøderne kan komme med forslag til ændringer af husordenen, så det bliver tilladt at holde kat.Min boligforening startede med at ikke at tillade husdyr til at give lov til 1 neutraliseret og mærket kat, der registreres på boligkontoret.

Du skriver, at du bor i Aalborg. Det er heldigt i forhold til at holde kat i lejlighed.

Der er en del muligheder, Vanggården afd 8, tilladelse til 1 husdyr, hund eller indekat. Afd 8 er, så vidt jeg ved, den eneste afdeling med tilladelse til husdyr.

Andelsboligforeningen Himmerland, her er flere afdelinger med tilladelse til 2 indekatte eller 2 hunde. I flere afdelinger er der kort ventetid, ned til 6 mdr.

Se deres hjemmeside www.abhim.dk

Vi har slet ikke beboermøder - vi er hos en stor boligforening, jhf ejendomme i Aalborg. Jeg ringede til dem i dag, og spurgte om det var en mulighed. På trods af et meget beklagende svar fra en dyreelsker i den anden ende af røret, er der vist ikke noget at hente den vej.

[QUOTE=Sim-Sim;1196305]Du skriver, at du bor i Aalborg. Det er heldigt i forhold til at holde kat i lejlighed.

Der er en del muligheder, Vanggården afd 8, tilladelse til 1 husdyr, hund eller indekat. Afd 8 er, så vidt jeg ved, den eneste afdeling med tilladelse til husdyr.

Andelsboligforeningen Himmerland, her er flere afdelinger med tilladelse til 2 indekatte eller 2 hunde. I flere afdelinger er der kort ventetid, ned til 6 mdr.

Se deres hjemmeside www.abhim.dk[/QUOTE]

Tak, jeg har faktisk kigget lidt derinde. Vi er begge studerende og bor pt. i vestbyen, nær centrum. Hvis vi skal længere ud, skal det være lidt nærmere universitets campus i Aalborg øst. Ja, det besværliggør det hele en del, det ved jeg godt.

Det er nemlig rigtig svært at følge fornuften!
Selv har jeg tilladelse til at holde 1 kat i min lejlighed, men må indstille mig på at vente,
fordi jeg har indset at hverken lejligheden generelt eller jeg er gearet til kat som tingene står nu.
Så jeg må vente til den dag jeg kan flytte sammen med kæresten, og hvornår det bliver, vides ikke.

De boligselskaber og afdelinger jeg har skrevet om, altså der hvor man må have husdyr…ligger 5 minutter på cykel fra Universitetet, de ligger nemlig i Aalborg Øst, hvor jeg selv og en del andre herinde bor. :slight_smile:

Tak for din besked :wink: Jeg må se om jeg kan få kæresten med på ideen om at flytte lidt ud af centrum… :wink:

Hvis i er studerende kan i jo også søge lejlighed gennem Aku:) På CV obels kollegie må man holde en kat eller hund og på Nordjysk kollegie må man have mere end en kat, de må bare ikke være friløbere:)
Sidst nævnte ligger oveni også tæt på uni, AAU busterminal og indkøb:)

Det er en god idé at finde noget studiebolig - tror det sværeste, bliver at få kæresten med på at bo i noget hun synes er dårligt indrettet :slight_smile: (Arkitekt…, lidt besværligt til tider)

[QUOTE=spitz;1196301]Vi får nogle venner på besøg i morgen, og de har en hundehvalp med - det kunne være, at jeg skulle tjekke, om underboen kan høre den :slight_smile:

Men ja LadyS, du har nok ret. Det er nu med vilje Ragdoll der er i betragtning, og de killinger vi har set på, er selvfølgelig nysgerrige, men meget rolige. De vokser op med småbørn, høj musik og støvsuger :slight_smile: Vi kan tydelig se på deres mor, at det er en MEGET rolig race - men derfor kan man selvfølgelig stadig få en kat der miaver konstant. :/[/QUOTE]

Ehm ja… De er da roligere end andre racer… Vi har en (kopi), som altså snakkede en hel del, da han var alene. Og det siger BUMP, når han hopper ned fra noget - der er gods i de bagdele :wink: Og selvom det er 2x5 min om dagen, så tager han løbeture hen over gulvet og leger en hel del med fx bolde…

Jeg ville personligt ikke turde bo et sted, hvor vi ikke måtte have kat - for mig lyder det for risky, og jeg ved hvor svært det kan være at finde en lejebolig, hvor man må have kat.