Lejlighedssang

Jeg er begyndt engang imellem at lave det, der så fint hedder “lejlighedssange” og har indtil videre holdt mig til “I en kælder sort som kul” som melodi :slight_smile:

Den fungerer, er relativt let at rime på og alle generationer kender den :thumbsup:

Nu har jeg så den ambitiøse tanke at lave en på engelsk og eftersom jeg også forventer, at selskabet vil bestå af udlændinge, duer det ikke “bare” at sætte engelske ord på I en kælder sort som kul -høhø

Mit problem er så, at jeg er totalt idéforladt og simpelthen ikke kan komme på en engelsk/amerikansk melodi, der opfylder nogenlunde de samme krav til genkendelighed :slight_smile:

Er der nogen med en god idé :bebe:

Pump and Circumstance

Hvad med en af julesangene? Deck The Halls, Let It Snow eller The Twelve Days of Christmas; dem kender alle vel. :wink:

London bridge is falling down

Måske noget i den stil?

Eller

10 green bottles

Bliv endelig ved med idéerne :thumbup:

Tricket er at finde en sang, hvor jeg kan abstrahere fra originalteksten - det tog flere forsøg, før jeg fandt en dansk sang, der passede mig :slight_smile:

:):slight_smile:

Tænker lige over det… jeg ved, at vi har en børnesang med samme melodi på både dansk og engelsk - men jeg kan bare ikke lige komme på den…

:fløjte:

[quote=Therese;130217]:):slight_smile:

Tænker lige over det… jeg ved, at vi har en børnesang med samme melodi på både dansk og engelsk - men jeg kan bare ikke lige komme på den…

:fløjte:[/quote]

Tænker du på den med de 10 børn i sengen

Ååååhh vend jer
ååh vend jer
og så vendte de sig om
og der var en der faldt ud

[quote=Annette O;130220]Tænker du på den med de 10 børn i sengen

Ååååhh vend jer
ååh vend jer
og så vendte de sig om
og der var en der faldt ud
…[/quote]

-LOL-LOL-LOL

Øh… næe… såmænd ikke… har aldrig hørt den før nu…

:inlove:

[quote=Therese;130223]-LOL-LOL-LOL

Øh… næe… såmænd ikke… har aldrig hørt den før nu…

:inlove:[/quote]

Jeg kan ikke huske hvad denn hedder, men de her 10 unger ligger i en seng, og den mindste siger
Åååh vend jer …

bla bla

og til sidst er han ene i sengen :thumbup: (han er smart den lille -LOL )

Jeg har valgt at bruge Twelve Days of Christmas denne gang, for den ser ud til at passe meget godt til formålet og jeg har da fået lavet de første to vers :thumbup:

Én ting er, at der skal tages hensyn til udlændingene i selskabet, men jeg skal også tage hensyn til, at danskerne i selskabet har et meget varierende kendskab til engelsk og så passer det godt med en sang, hvor størstedelen reelt er gentagelser :smiley:

Jeg har selv skrevet sange lige fra jeg var helt ung, og tit er der nogen der spør om jeg vil lave den på “Love me tender” Det er godt nok på dansk jeg skriver den, men måske er den også nem at skrive på engelsk.

Når du skriver danske sange, så skulle du prøve melodien Der sad to katte på et bord…

Den er nem at skrive til og let at synge.

Mester Jakob kenddes også i de fleste kulturer:lys-ide:
Camilla

[quote=dkkorat;131249]Mester Jakob kenddes også i de fleste kulturer:lys-ide:
Camilla[/quote]

Det er nok den børnesang, Therese tænkte på :thumbup:

Jeg tror også Beatels sangene er rimelig regelrette i versene???
God fornøjelse med skriveriet, at skrive en sang på engelsk…-what, synes det er svært nok på dansk…

Nu har jeg i snart mange år lavet lykønskningskort på vers og så var der ikke sååååå langt til at sætte ord på melodi (selvom det dog er sværere, fordi man er mere bundet) :slight_smile:

Det engelske går faktisk helt fint indtil videre. Den næste udfordring bliver at finde ting/ord/begreber, der kan tælles fra 5 op til 12, men jeg er startet i god tid, så jeg skal nok nå det :thumbup:

Så blev jeg sørme færdig :thumbup:

“Afgørelsens time” må så afgøre, om jeg har lavet en god eller en dårlig sang :kryds::kryds:

Ihhh det lyder dejligt :slight_smile:

Jeg glæder mig til at høre hvordan den bliver modtaget :slight_smile:

:):slight_smile:

Ja, det var det lige præcis !

Jeg har tænkt på at skulle skrive det til dig, men så har jeg glemt det igen…

:fløjte:

[quote=Temple Bar;137064]Så blev jeg sørme færdig :thumbup:

“Afgørelsens time” må så afgøre, om jeg har lavet en god eller en dårlig sang :kryds::kryds:[/quote]

:ok::ok::ok:

Sæ’fø’li har du da skrevet en god sang - det er jeg sleeeeet ikke i tvivl om…