Jeg er begyndt engang imellem at lave det, der så fint hedder “lejlighedssange” og har indtil videre holdt mig til “I en kælder sort som kul” som melodi
Den fungerer, er relativt let at rime på og alle generationer kender den
Nu har jeg så den ambitiøse tanke at lave en på engelsk og eftersom jeg også forventer, at selskabet vil bestå af udlændinge, duer det ikke “bare” at sætte engelske ord på I en kælder sort som kul -høhø
Mit problem er så, at jeg er totalt idéforladt og simpelthen ikke kan komme på en engelsk/amerikansk melodi, der opfylder nogenlunde de samme krav til genkendelighed
Jeg har valgt at bruge Twelve Days of Christmas denne gang, for den ser ud til at passe meget godt til formålet og jeg har da fået lavet de første to vers
Én ting er, at der skal tages hensyn til udlændingene i selskabet, men jeg skal også tage hensyn til, at danskerne i selskabet har et meget varierende kendskab til engelsk og så passer det godt med en sang, hvor størstedelen reelt er gentagelser
Jeg har selv skrevet sange lige fra jeg var helt ung, og tit er der nogen der spør om jeg vil lave den på “Love me tender” Det er godt nok på dansk jeg skriver den, men måske er den også nem at skrive på engelsk.
Jeg tror også Beatels sangene er rimelig regelrette i versene???
God fornøjelse med skriveriet, at skrive en sang på engelsk…-what, synes det er svært nok på dansk…
Nu har jeg i snart mange år lavet lykønskningskort på vers og så var der ikke sååååå langt til at sætte ord på melodi (selvom det dog er sværere, fordi man er mere bundet)
Det engelske går faktisk helt fint indtil videre. Den næste udfordring bliver at finde ting/ord/begreber, der kan tælles fra 5 op til 12, men jeg er startet i god tid, så jeg skal nok nå det