Lidt blandet fra haven

Jeg nyder haven så meget lige nu, hvor det hele er på nippet til at blomstre og bære frugt :heart_eyes:

April

Maj

Juni

Juli (i dag)
Solsikker, tagetes, squash, butternutsquash, morgenfruer, zinnia, 3 slags løg, cosmos og div. ukrudt. Ved pindende står dahlia. Jeg havde ingen anelse om at cosmos blev så store. Dem er jeg nu nødt til at beskære kraftigt for at give plads til dahliaerne, som får for lidt sol.

Oppe bagved er står der flere solsikker, cosmos, zinnia, mamelukærme, jomfru i det grønne og tagetes. Jeg venter bare på blomstringen :hopla: Mine stangbønner er alle som en blevet ædt i år :ked: Jeg overvejer at så igen og at se om jeg kan nå at få en høst.

Jeg har sået mange af mine egne solsikkefrø i år + nogle købte. Der ser ud til at komme nogle monstre imellem. Nogle af dem, er allerede 180 cm.

Lathyrus er så småt begyndt at blomstre

Igen i år har jeg sået humlebiblanding, mixet med mine egne katost frø fra sidste år

fortsættes i nyt indlæg… :slight_smile:

12 Synes om

Nogle af dahliaerne foran huset er begyndt at blomstre
dahlia1, Maya

(næsten færdig)
Dahlia2, Totally Tangerine

Dahlia3, Seniors Hope

Sort stokrose

Cosmos

Og lidt af det, der kan spises :savle:

15 Synes om

Fantastisk flotte billeder - tak :star_struck:

1 Synes om

Synes altid det er fedt at se hvordan det udvikler sig fra måned til måned :blush:

1 Synes om

Sikke nogle flotte, dejlige inspirerende billedere, og sikke en flot blomster have du har, og meget inspirerende køkkenhave

Med venlig hilsen beimis ejer

1 Synes om

Din have er bare for vild, Katrine :ok:

1 Synes om

Hvor er din have flot og frodig

1 Synes om

Lidt lugning gør underværker. Nu kan man da se hvad, der er hvad, og sneglene har fået lidt færre gemmesteder :hoho:

13 Synes om

Nu er der for alvor kommet gang i blomstringen

Og solsikkerne bliver høje i år :heart_eyes:
Jeg har sat en 2 m. tommelstok op ad disse her - det kan måske være svært at se. Jeg forundres til stadighed over hvad sådan et lille frø kan blive til.

Man kan da kun blive i godt humør af at se på sådan nogle blomsterhoveder.

Morgenfruer

Og en enkelt dahlia, som lyser godt op (American Dawn)

12 Synes om

Lidt mere

Lathyrus i hegnet

Mamelukærme

Stokrose

Et par af påfugleblomsterne. Jeg ved ikke hvor vild jeg er med dem. De er (ligesom zinnia) det, jeg kalder en tegneserieblomst (nærmest karikeret).

15 Synes om

Uh, solsikke kunne være sjovt at plante med Birk.

Kan de stå i krukker? Hvor tidligt skal de plantes?

1 Synes om

God idé :ok: Men vær opmærksom på at vælge den rigtige sort, hvis I vil prøve at få dem høje :slight_smile: De findes i mange forskellige varianter fra helt små alm. størrelse blomst til de høje med store hoveder. Nogle får mange blomster på hver stængel og andre kun en enkelt. Og så krydser de tilsyneladende på livet løs. Jeg tog sidste år bl.a. frø fra den, der hedder soraya… Det er en lav orange-gul solsikke. Men frøene har altså resulteret i en af de helt høje ovenfor.

Jeg har ikke prøvet at have dem i krukker, men har hørt, at de ikke bliver så store. Tag i stedet at finde en plet jord og så dem der, så de kan danne gode rødder. Det er min erfaring, at de er ret nøjsomme. Disse her blev forspiret i køkkenvinduet og sat imellem pig-stenene langs huset, hvor jeg boede før. Tror i øvrigt, det bare var en rest fuglefrø, jeg såede.

Jeg forspirer nogle af mine og sår andre direkte. Jeg synes egtl. ikke der er den store forskel på hvor store de bliver. Nogle af dem er også selvsåede fra sidste år.
Tror jeg forspirer i marts og sår i april/maj. Men i kan så dem hele sommeren. De sene når bare ikke at blive helt så store. Og så skal de selvf. have vand, hvis det er meget tørt og lidt gødning eller kompost hvis man vil være ekstra god i mod dem :slight_smile:

7 Synes om

Hold da op :blush: hvor er denne blomst dog smukt

Din have er utroligt flot :blush:

Med venlig hilsen beimis ejer

2 Synes om

jeg vil klart anbefale at så dem i jord, især hvis I vælger nogle af de høje varianter, de får simpelthen ikke nok næring fra en krukke. Og så er de godt tørstige hvis de skal blive rigtig høje.

De lave busk-varianter kan sikkert godt stå i en krukke.

Men I har da masser af jord, hvorfor ikke så dem i jorden?
De kan sås så snart jorden er lun og der ikke kommer mere nattefrost, så fra midt maj eller noget i den stil. De er egentlig ret lette at få masser af fornøjelse ud af, bare de får masser af sol og godt med vand og næring.

Du kan læse lidt mere om pasning her Solsikker [ Din guide til såning, plantning & pasning ] Fra frø til blomst

1 Synes om

Jeg kan godt følge dig i “tegneserieblomst”, men jeg syntes nu også de er ret imponerende. Tror jeg må prøve dem næste år.

4 Synes om

En krukke er bare nemmere for Birk at holde øje med… Og jeg ved ikke lige hvor, det ville give mening at plante en.

Til næste år håber vi at være klar til at få lagt ny græs nærmest i hele haven. Ja, der skal være lidt bede osv med tiden, men lige nu er interessen og overskuddet der ikke, og vi snakker om at det kunne være rart at starte fra 0.

2 Synes om

Stort set alle steder i jeres baghave ville give mening for solsikken da den primært ønsker sol.
Tæt på udestue ville være godt da det så er nemt for Birk at bære en lille kande med vand ud til den

1 Synes om

Lige uden for vinduet har vi det bed, som ukrudt ikke engang vil bo i :joy: Der kunne den sikker hygge sig.

(Roser vil gerne bo der, så det er ikke helt goldt)

Jeg er nødt til at vise udviklingen af denne her. Den første blomst er for længst færdig og klippet af, men sideskuddene er fortsat i vejret. Den er nu 290 cm. høj :uha: og har fået en pind at støtte sig til i dag, da der er blæst på vej. Det er svært at se tommelstokken på billedet, så jeg har sat en pil hvor den ender (2 m.)

der er flere meget høje, men denne er den højeste. jeg ved ikke hvad der går af dem i år :gruble: :grin:

9 Synes om

Hold da op så grønne finder du må have :smil:

Med venlig hilsen beimis ejer