Lidt til eftertanke

Synes jeg vil dele dette med jer alle, ikke for at skabe den store debat, men for at få lidt fakta om vores race og ikke mindst baggrunden for den.

Kopi fra Facebookgruppen “Hjælp os med at bevare vores Poly MCO…”

Hjælp os med at bevare vores poly MCO / Helps us preserve our poly MCO

Med udgangspunkt i den igangværende debat om forbud mod avl på polydactyle katte, vil vil med dette sidste nødråb, gerne prøve at klargøre for alle, hvilken betydning de polydactyle Maine Coon har og har haft for avlen af Maine Coon racen i Danmark og Europa, ved at fortælle lidt om polyens historie.

Dorthe-Marie Kaplers, Guldfakses Maine Coon hentede en første polykat til Danmark fra USA, MtKittery Socko, der lavede over 10 kuld hos forskellige opdrættere rundt i Danmark.
Maine Coon opdrætterne i Danmark har fra starten af spillet med åbnekort og Socko blev bla. Vist frem på udstillinger, så folk kunne se hvad en polydactyl Maine Coon var for en kat.
Langt de fleste afkom af polylinierne fra Guldfakse og de øvrige danske opdrættere som Cozy Farm, Løve Hulen og Mega blev anvendt i avlen, både dem med polytæer og dem uden. Og herigennem udgør de en stor del af vores grundstammer i Europa og i særdeleshed i Danmark.
I øvrigt blev der så sent som I 2000-2001 født polykuld i Guldfakses opdræt, kort tid før opdrættet lukkede. Opdrættere som Cozy Farm og Løve Hulen var nogle af de første, sammen med Guldfakse til at bruge Socko i avlen og de havde alle stor succes, med at få hans linier mixet ind i de daværende linier her hjemme, da han gav nogle utroligt typestærke afkom, med fantastiske Maine Coon temperament og god størrelse.

Set i lyset af, at vi aldrig har holdt det hemmeligt, at der er blevet brugt polydactyle katte i Maine Coon avlen, er vi uforstående over for den generelle opfattelse af at, mange opfatter dette som en defekt og at vi så dermed som opdrætter har handlet uansvarligt.
Vi mener at det må være tydeligt for alle, også folk der ikke har et nærmere kendskab til polydactyli, at når Maine Coon opdrættere verden over vælger at avle på polykatte så er det naturligvis fordi, vi aldrig har kunnet finde nogen negative konsekvenser, men kun set dem som en variant, der altid har eksisteret inden for racen. Hvorfor skulle vi ønske at skade vores egen race og påfører vores katte et bevidst handicap, der ville gøre at kattene ikke vil være i stand til at udføre normal adfærd og aktivitet.

Det menes at helt op til 40% af den oprindelig bestand af Maine Coon var polydactyle, og ud fra det kan vi kun konkludere at de i den grad er i stand til at overleve frit i naturen med denne mutation.
Nogle har endda en teori om at de netop har udviklet /bevaret de ekstra tæer, for at have en større flade at stå/gå på i sneen og de fungerede som snesko og blev også kaldt dette.
Det vi som opdrættere og ejere oplever er, at kattene udviser større færdighed som jægerer, da de er sig bevidste om at have en gribe funktion, på lige fod med os mennesker der har en tommelfinger.
Vi vil gerne henvise til link, indsat nederst i denne skrivelse, med undersøgelser der med tydelighed viser at polydactyli på ingen måde er et handicap for katten.

Naturligvis er det en skrøne at en polydactyl Maine Coon har anderledes sind og temperament end en Maine Coon uden polydactyli, det er udelukkende deres charmerende adfærd der af ejerne opleves anderledes. De får hurtigt charmet sig ind i hjertet på deres ejere, når de i deres leg viser at de er fuld ud bevidste om deres evne til at gribe og de derved har større motoriske færdigheder.

Det er uforståeligt at skulle forholde sig til, at Fife ikke vil lytte eller prøve at forstå, hvor stor en betydning et forbud mod polydactyli i Maine Coon avlen vil være. Det store arbejde opdrættere af racen har gjort igennem de sidste 22 år, bliver pludselig betragtet som at vi har avlet på en invaliderende deformitet, såfremt det besluttes at der ikke i fremtiden må avles på polydactyle Maine Coon.

Vi sidder med en afmægtig følelse og er nærmest desperate, hvis vi ikke kan formå at få Fife til at forstå, at vi får amputeret vores race betragteligt, såfremt vi ikke kan regne med at de vil støtte op om vores ønsker for den race og de gener som vi elsker, og fortsat ønsker at arbejde med.

Maine Coon katte der i den grad har gjort sig gældende inden for avlen i Europa.
Disse katte er enten direkte efterkommere af polydactyle Maine Coon eller har dem liggende helt op til 3 gange i de første 4-5 generationer.
Med den følgende liste håber vi at vi kan vise jer at avlen med polydactyle Maine Coon, har været på et lige så højt og seriøst plan som avlen med Maine Coon uden polydactyli, og at vi som opdrættere af racen aldrig har prøvet at skjule noget for alle andre.
Mange kender nok en del af nedestående katte og ved de har haft stor indflydelse på avlen og at de polydactyle Maine Coon virkelig har været en central del af opbyggelsen af den nuværend Maine Coon Standard. Det er ingen hemmelighed at mange opdrættere og dommer de senere år har efterlyst en højere standard på Maine Coon kattene igen og man ønsker at komme tilbage til deres oprindelige udseende, dette indebærer at vi skal have de gamle linier ind igen og dermed også de polydactyle Maine Coon og deres ophav.

WW MtKittery Casco ( halvbror til MtKittery Socko, som er den første poly der kom til DK og blev brugt i avlen)
3 x WW Guldfakse’s Chief Two Moons (lavet på to forældre der er blevet WW og begge direkte afkom af polykatte)
3x WW Surya Maine Coon Pablo Escobar, JW
WW Maine-Mark Dakota
WW Sebasco’s Daker Devito
WW Sebasco’s Ice Man
WW Sebasco’s Ice Cool Chic, JW
WW Wytopitlock Kingsley Schakelbolt, JW
WW Chimera Haze of Love
WW Coogan’s Sommerfield
WW Millinocket Pink Floyd
WW Cozy Farm Betty Boop
WW Cozy Farm Ginger Rogers
WW & SW Artic Coon Biscaya
WW American Beauty Yasmeen
SW Artic Coon Full Moon
WW & 2xSW Sebasco’s Ice Viking, JW
WW & 2x SW Arctic Coon’s Biscaya
WW & SW My Maine av Persicum
WW Honey Hill’s Tommy Steine
WW Surya Maine Coon Que Bonita, JW
WW Felix Coon Odiessa, JW
WW Løve Hulen’s Shining Silver
SW Ma Coo’s Lagavulin
2xSW Ma Coo’s Sonny Liston
SW Ma Coo’s Exquisite
SW Ma Coo’s Fit for Fight
Ma Coo’s Unit, JW
Wytopitlock Hestia Jones, JW
Wytopitlock Emmelie Vance, JW
Løve Hulen’s Star Dud JW
GIC Cozy Farm Mephisto P (Han var polydactyl og opnåede stadig titlen Grand International Champion).

Hvis vi kun tager de katte med der er brugt i avlen i FIFé regi, er der udover ovennævnte katte et hav af EC/EP, DVM, DSM som har haft betydning for avlen, der ligeledes er efterkommere af polydadctyle Maine Coon. Der kan her bl. andet nævnes opdrættere som Løve Hulen (Rita Henriksen), Coogan’s (Lene Glem), Lurven’s (Karina Bjuran), Ma Coo’s (Annelie Persson), of Noah’s Ark (Angelika Kneifel), Dynamicat’s (Kitty van Ewijk), Honey Hills (Nan Bente Berte Braaten) alle er dediceret opdrættere af racen.

Nedenfor er indsat link til studier og genetik omkring Polydactyli.

Maine Coon er accepteret på show i New Zealand, på baggrund af de oprindelig skrevet regler og standard i MCBFA
http://crash.ihug.co.nz/~grins/polydactyls/Polydactyly_in_Maine_Coons.htm

De seneste studier fra den franske dyrlæge Alexia Hamelin
http://crash.ihug.co.nz/~grins/polydactyls/Polydactyly_in_Maine_Coons.htm

1. del a interview med Don Shaw omkring Maine Coon – her beskriver han polydactyli hos MCO
    http://www.pawpeds.com/MCO/mchs/articles/DonShaw3_gr.html

Find hele interviewet her:
http://www.pawpeds.com/MCO/mchs/articlelist_gr.html

Genetik
2009 Acceptance Rationale

Umiddelbart virker argumentationen og dokumentationen rodet. De argumenterer fint for, at polydaktyli har været udbredt i bestanden. Og der er også en artikel om genetikken. Men jeg kan ikke finde referencer til fænotypiske studier, der diskuterer om mutationen er ikke-skadelig eller endda gavnlig.

Og hvis mange MCO opdrættere i årevis har ment, at det var en fin mutation, hvorfor har de så ikke fået det skrevet ind i MCO standarden?

Lige nu står kampen om, hvad der skal stå i den generelle standard på tværs af racer. Og i vores andres racer er polydaktyli altså en fejl. Så derfor kommer MCO-folkene i mindretal.

vh

Andreas

Hvordan kan det være at man så vil forbyde en sådan fejl men gerne accepterer
hårløse(de vil aldrig kunne overleve i naturen pga de vil fryse ihjel eller blive forbrændt af solen),
ører der bliver bukket om og som er sårbare (ind mellem er det så grelt at øret kan blive amputeret) og
haleløse( især hos Manx hvor defekten kan have den bivirkning at der fødes killinger med åben rygrad)

Og jeg tror at hvis mutationen var skadeligt så havde der nok for længst været fortællinger om MCO med amputerede ben, faktum er at poly Maine Coon er bedre jægere ude i naturen så mutationen er faktisk en ekstra plus i styrke.

Forid der sidder nogle mennesker og stemmer om nogle paragraffer. Det giver ingen garanti for, at slutresultatet bliver konsistent.

Jeg synes, at dette er et meget interessant udsagn. Kan det dokumenteres med systematisk indsamlede data?

vh

Andreas

Jeg mener da at både Scottish Fold og American Curl (er der andre med sære ører?) er “forbudt” i FiFe? Så lige øre-argumentet holder ikke :slight_smile:

mht det hårløse… jo det er en mutation der nok ikke ville holde længe i naturen. Og der er jo også lukket for tilgang af flere hårløse racer end de der allerede ER godkendt. Det samme med de haleløse. De der er godkendt er blevet det inden man lukkede for “defekter” :slight_smile:

Som jeg ser det vil man ikke tillade polydactyli fordi det er en genetisk defekt, og ved at tillade dén bliver det sværere at holde fast i et forbud mod f. eks. Scottish Fold eller Munchkin. Men det er MIN opfattelse og den behøver absolut ikke at være korrekt :slight_smile:

Jeg er ikke selv fan af poly’er fordi jeg synes det ser mærkeligt ud. Men de poly’er jeg har set har absolut ikke virket som om de havde nogen problemer med deres ekstra tæer. Tit tværtimod. Så det er - igen for mit vedkommende - rent kosmetisk. Jeg synes det ser “forkert” ud :slight_smile: Og ikke fordi jeg anser det for noget skadeligt.

American Curl er skam en godkendt race i FIFe - både som langhår og korthår. Scottish Fold er ikke.

For mig at se, hvis man skal godkende poly katte så bør man definere hvilken type indenfor disse varianter der er akseptable og hvilke der ikke er. I.e. jeg tror det kan være
et skråplan blot at godkende blankt fordi der altid er nogen der går for vidt eller ikke er kritiske nok.

Der kan sagtens være forskel på hvad der er sundt og fornuftigt indenfor dette område og hvad der er til gene for katten. Så hvis man vil gå den vej bør
man sætte sig ind i hvilke typer man ser, hvilke der kan give problemer ( f.eks “løse” tæer der nemt kan rives af - dette må være en fejl). Som et minimum kræve
at alle tæer har faste forbindelse med benet/foden sådan at de ikke hænger løse og nemt kan skades. Også hvor på foden/benet det er akseptabelt at de sidder.
I det hele taget nok et meget stort arbejde. Måske skal det kræve en avlsgodkendelse af hvert poly dyr - i.e. at en dyrlæge skal sige god for at de ekstra tæer
sidder korrekt og er korrekt udviklede så de ikke er eller kan blive til gene for katten.

[QUOTE=Teresa Guldager;1072793]For mig at se, hvis man skal godkende poly katte så bør man definere hvilken type indenfor disse varianter der er akseptable og hvilke der ikke er. I.e. jeg tror det kan være
et skråplan blot at godkende blankt fordi der altid er nogen der går for vidt eller ikke er kritiske nok.

Der kan sagtens være forskel på hvad der er sundt og fornuftigt indenfor dette område og hvad der er til gene for katten. Så hvis man vil gå den vej bør
man sætte sig ind i hvilke typer man ser, hvilke der kan give problemer ( f.eks “løse” tæer der nemt kan rives af - dette må være en fejl). Som et minimum kræve
at alle tæer har faste forbindelse med benet/foden sådan at de ikke hænger løse og nemt kan skades. Også hvor på foden/benet det er akseptabelt at de sidder.
I det hele taget nok et meget stort arbejde. Måske skal det kræve en avlsgodkendelse af hvert poly dyr - i.e. at en dyrlæge skal sige god for at de ekstra tæer
sidder korrekt og er korrekt udviklede så de ikke er eller kan blive til gene for katten.[/QUOTE]

Nu er en polytå ikke en bare død klump, det er en tå med knogler og fuld bevægelse/funktion som de andre tæer. Flere røngten billeder viser knogler/fingre, der er blot kommet en ekstra tommelfinger på. Men huden og vævet omkring samler de to tæer/fingre til en stor tommelfinger i dobbelt størrelse. Så lige at bliver revet af gør de ikke :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1072789]Jeg mener da at både Scottish Fold og American Curl (er der andre med sære ører?) er “forbudt” i FiFe? Så lige øre-argumentet holder ikke :slight_smile:

[/QUOTE]

Som Camilla skriver korrekt nok er American Curl faktisk godkendt, du kan se listen over samtlige godkendte racer i FIFE her http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=47364&p=1072801&posted=1#post1072801

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1072789]J, og ved at tillade dén bliver det sværere at holde fast i et forbud mod f. eks. Scottish Fold eller Munchkin. Men det er MIN opfattelse og den behøver absolut ikke at være korrekt :slight_smile:
[/QUOTE]
Nej, det vil faktisk kræve en vedtægtsændring. I øjeblikket er det decideret ikke tilladt for en FIFe opdrætter at opdrætte hverken Munchkin eller Scottish Fold, og det er en af de regler der næppe nogensinde vil blive ændret. (B&R § 3.5.2 og 3.6)
VH
Susanne

[QUOTE=Teresa Guldager;1072793]For mig at se, hvis man skal godkende poly katte så bør man definere hvilken type indenfor disse varianter der er akseptable og hvilke der ikke er. I.e. jeg tror det kan være

sidder korrekt og er korrekt udviklede så de ikke er eller kan blive til gene for katten.[/QUOTE]

Er det her en joke, spørgsmål eller skrøner? Jeg har da aldrig hørt noget så fantasifuldt før :tihi:
Hverken Løvehulen eller Guldfakse har i langt over 20 år nogen siden oplevet eller haft kendskab til det du omtaler vedr. poly MCO
De har faktisk heller aldrig set eller hørt om en poly MCO der på nogenmåder havde gener - tvært imod.

Jeg er dybt chocket.
Rita Ebbesen
DK Timita’s Maine Coon

Der er blevet lavet en facebook gruppe til alle der ønsker at bakke op om bevaringen af Poly Maine Coon, inde i gruppen har Dortemarie Kaplers Nielsen, som havde opdrættet Guldfakse og var den som tog den første poly Maine Coon til Danmark, skrevet sin holdning til FIFEs forslag.

https://www.facebook.com/groups/451258398299782/

Ikke at jeg har læst hverken om det ene eller andet endnu, måske jeg kunne få taget mig sammen. Men kom til gruppen i går.
Håber godt nok ikke vi skal miste vores elskede polyer! :kryds:

Til alle som ønsker at være med til at bevare poly maine coon i FIFE, så er der nu lavet en underskrift indsamling og man skal blot underskrive, man skal IKKE betale noget selv om den leder en videre til en donations side - blot luk siden ned :slight_smile:

Hi, I wanted to draw your attention to this important petition that I recently signed: “Please sign to help us save the polydactyl Maine Coon in Fifé” http://www.ipetitions.com/petition/please-sign-to-help-us-save-the-polydactyl-maine/?utm_medium=email&utm_source=system&utm_campaign=Send%2Bto%2BFriend I really think this is an important cause, and I’d like to encourage you to add your signature, too. It’s free and takes just a few seconds of your time. Thanks!

[QUOTE=Timita;1072829]Er det her en joke, spørgsmål eller skrøner? Jeg har da aldrig hørt noget så fantasifuldt før :tihi:
Hverken Løvehulen eller Guldfakse har i langt over 20 år nogen siden oplevet eller haft kendskab til det du omtaler vedr. poly MCO
De har faktisk heller aldrig set eller hørt om en poly MCO der på nogenmåder havde gener - tvært imod.

Jeg er dybt chocket.
Rita Ebbesen
DK Timita’s Maine Coon[/QUOTE]

Nja, så fantasifuldt er det nu altså heller ikke :slight_smile:
Jeg er meget enig med Terese i at hvis der skal ske en godkendelse af polydaktyli hos en hvilken som helst race (ikke kun MCO), så skal der pinedød være fast defineret fx max antal tæer… om man accepterer ekstra tæer på bagbenene… om man vil acceptere ekstra tæer under trædepuden… om man definere en klo mellem to tæer som en ekstra tå… osv osv osv…
Simpelthen fordi nogle af disse ting kan potentielt være til gene for katten - og kan derfor ikke være ønskeligt at avle henimod!

Jeg kender kun en race, hvor polydaktyli er tilladt… Pixibob der er godkendt TICA…
Uddrag fra Pixiebobstandarden

ALLOWANCES: Polydactyl; seven toes maximum.

PENALIZE
[FONT=sans-serif]Feet: Poly toes, excluding dewclaws, not touching table.

Her har man meget tydeligt fortalt, hvad der kan accepteres og dermed er der mindre risiko for at polydaktylien på noget tidspunkt kan blive til gene for katten…

[/FONT]

[QUOTE=Ann K;1073420]Nja, så fantasifuldt er det nu altså heller ikke :slight_smile:
Jeg er meget enig med Terese i at hvis der skal ske en godkendelse af polydaktyli hos en hvilken som helst race (ikke kun MCO), så skal der pinedød være fast defineret fx max antal tæer… om man accepterer ekstra tæer på bagbenene… om man vil acceptere ekstra tæer under trædepuden… om man definere en klo mellem to tæer som en ekstra tå… osv osv osv…
Simpelthen fordi nogle af disse ting kan potentielt være til gene for katten - og kan derfor ikke være ønskeligt at avle henimod!

Jeg kender kun en race, hvor polydaktyli er tilladt… Pixibob der er godkendt TICA…
Uddrag fra Pixiebobstandarden

ALLOWANCES: Polydactyl; seven toes maximum.

PENALIZE
[FONT=sans-serif]Feet: Poly toes, excluding dewclaws, not touching table.

Her har man meget tydeligt fortalt, hvad der kan accepteres og dermed er der mindre risiko for at polydaktylien på noget tidspunkt kan blive til gene for katten…

[/FONT][/QUOTE]

Kære Ann & Terese,

I har altså ikke sat jer nok ind i dette emne, siden I kan skrive den slags, når vi her drøfter poly MCO.
Landet ligger sådan at der findes 3 forskellige gener der kan give polydaktyli.
2 af dem er ‘farlige’ og laver defekter, mens den sidste er helt harmløs.
I øvrigt er den mutation MCO har, den som man via studier har fundet ud af er den harmløse variant.
Det er samme gen som man har fundet i forsiler der er mellem 350 - 150 mill. år gl.
Dermed et gen som kom før katten og som har overlevet alle disse milioner af år, netop fordi det er uskadeligt og nyttigt.

De 3 gener har noget at gøre med på hvilken siden af poten mutationen viser sig…havde det være på ydersiden altså der vi har lillefingeren så kan den gøre skade, men poly hos mco har altid været ved tommelfingeren.
Ergo for poly Maine Coon som er knyttet til den harmløse variant - sker der intet der kan give katten gener og de har en brugbar tommelfinger.
Parrer man 2 poly MCO så kommer der ikke flere tæer af den grund, og det har der aldrig gjort.

Defekter og naturens luner kan ses hos afkom af alle dyr (og mennesker) 2 hovede killinger, kalve, mennesker. Sammensmeltning af han og hun killing så der opstår en tortie han osv.
Den slags kan selvfølgelig også ske hos MCO og for den sag skyld også for poly MCO - men det har ikke en disse at gøre med det poly gen som vores poly MCO har - det er harmløst og videnskabligt bevist.

Stop venligst disse skrøner, for vi er altså rigtig mange der kæmper en kamp mod Fife pt. og den slags udsagn fremmer absolut ikke fakts, men holder liv i skrøner :frowning:

Rita Ebbesen
DK Timita’s Maine Coon

Så ved jeg sørme ikke om det er en skrøne, at der hos nogle af kattene kan findes en “løs” klo inde mellem tæerne - altså foruden den ekstra tommeltå…
Jeg har personligt oplevet dette på en kat (MCO), så det findes altså :slight_smile:
Og jo… jeg har skam læst godt på lektion… sådan noget gør jeg som regel, når jeg skal danne mig en mening… Og det skulle jeg, da jeg forelskede mig totalt i Pixiebob’en :slight_smile:

Jeg er bestemt ikke imod den polydaktyle MCO… og jeg synes det er noget pjat, at man nu lige pludselig har besluttet sig for at stramme (op) på reglerne, sådan at den polydaktyle MCO ikke længere kan bruges i avlen…
Men jeg er også sådan indrettet, at jeg mener at det intet skader lige at få nogle klart nedskrevne regler for hvad der kan accepteres og hvad der ikke kan…

Kan du give referencer til disse studier?

Hvordan har man identificeret dette gen? Det er ellers mit indtryk, at grænsen for DNA-analyse ligger ved fossiler, der 1/2 million år gamle.

vh

Andreas

Prøv at kigge her Andreas: http://crash.ihug.co.nz/~grins/polydactyls/Genetics_and_Research.htm og her http://theses.vet-alfort.fr/telecharger.php?id=1334

Jeg har fået givet min underskrift, håber mange andre også vil sætte deres! :kryds: