Lidt til eftertanke

[QUOTE=Andreas;1074691]Det er det, vi ser overalt i samfundet: Professionalisme (= gentleman aftaler) bliver afløst af bureaukratiske regler.
Først lærerne, så lægerne.

Så selvfølgelig skal vi også have det i katteverdenen. :thumbdown:

vh

Andreas[/QUOTE]

Hvis jeg er helt ærlig så har MCO folket der opdrætter poly selv været med til at ødelægge det. Pludselig blev poly meget populære og blev brugt i ret stor stil sammen med foundation/outcross linier. Og en ret stor del blev solgt ud til avl :frowning: Både hanner og hunner. Og der kom fænomenet 2WD og 4WD og der blev opdrættet på alle slags.

Set fra min side har dette været med til at ødelægge det for andre.

I mange år har poly været sådan at en opdrætter måske havde 1 poly kat i avl og resten var normal tåede. Poly kattene var heller ikke dem der blev solgt til nye opdrættere. Der blev ikke født mange poly MCO’er om året.

Men det vendte for en 5-6 år siden og set fra min side har den ændring nok en del at gøre med at der er kommet mere modstand mod polyfusser. Der skete et skred i typen på de poly’er der blev blandet med foundation, det var ikke alle der var lige heldige.

Så i takt med der kom flere M;CO opdrættere der burde MCO folket i Fife havde stået sammen og dengang havde fået opsat regler om poly avl, men det er jo nemt og være bagklog.

[QUOTE=Quivive;1074726]Hvis jeg er helt ærlig så har MCO folket der opdrætter poly selv været med til at ødelægge det. Pludselig blev poly meget populære og blev brugt i ret stor stil sammen med foundation/outcross linier. Og en ret stor del blev solgt ud til avl :frowning: Både hanner og hunner. Og der kom fænomenet 2WD og 4WD og der blev opdrættet på alle slags.

Set fra min side har dette været med til at ødelægge det for andre.

I mange år har poly været sådan at en opdrætter måske havde 1 poly kat i avl og resten var normal tåede. Poly kattene var heller ikke dem der blev solgt til nye opdrættere. Der blev ikke født mange poly MCO’er om året.

Men det vendte for en 5-6 år siden og set fra min side har den ændring nok en del at gøre med at der er kommet mere modstand mod polyfusser. Der skete et skred i typen på de poly’er der blev blandet med foundation, det var ikke alle der var lige heldige.

Så i takt med der kom flere M;CO opdrættere der burde MCO folket i Fife havde stået sammen og dengang havde fået opsat regler om poly avl, men det er jo nemt og være bagklog.[/QUOTE]
Jeg syntes godt nok ikke kun det er på polyerne at typen faldt drastisk…det var på samtlige MCO’ern… :frowning:
Men jo vil give dig ret i der kom pludselig mange foundationkatte, og en del havde polytæer og nogle havde endda nye farver med sig… :-/
Der har nok manglet nogle seminar rundt omkring både i FIFé, TICA of CFA for opdrættere og dommere så man hele tiden kunne holdes til ilden og være opdateret på standarderne osv.
Jeg tror faktisk ikke der er flere polyopdrætter i dag end der er for 10 år siden, hvis vi snakker procentvis ud fra antal opdrættere i alt, men racen er jo eksploderet ufatteligt meget de sidste 10 år og dermed interessen for alt hvad der tilhørere.

Noget andet er hvordan vil FIFé egentlig holde styr på hvem der laver polyer og hvem der ikke gør? Der er mange der ikke registrerer deres polyer med et P ( selv flere af de som var med til at få dem til Europa) og igen hvad nu hvis ALLE MCO opdrættere skrev et P efter navnet, fordi alle linierne jo indeholder polyer, hvad så? Er vi så ude i at opdrættere skal “stikke” hinanden? - Det er godt nok en grim tanke og bestemt ikke med til at skabe et større samarbejde og sammenhold i en forening :frowning:

Og sådan som folk er begyndt at blive mod hinanden er jeg ikke i tvivl om at folk vil melde hinanden - men det ses jo mere og mere at folk melder hinanden for selv de mindste bagateller :frowning:

[QUOTE=Ann K;1074563]Tja, jeg mener at kunne huske, at forslaget om at give point for mønster og farve hos MCO og NFO i sin tid blev fremsat af en perseropdrætter, der også er dommer i kat II…
Jeg har hørt rygter om at forslaget omkring registrering af øjenfarve på bicolour, harlekin og vanmønstrede NFO og MCO oprindeligt er kommet fra en Siamopdrætter…
Så - uden at kunne huske, hvem der har stillet forslag omkring forbud mod brug af polydaktyle MCO i avl, må jeg sige at det ikek undrer mig, da det tydeligt er en praksis som hele tiden har eksisteret i FIFe…

Meget, meget enig!
Det var lige netop sådan noget, der vist oprindeligt var lagt op til ar Breed Councils skulle være og bruges som…
Nu stilles der forslag om at nedlægge disse - i stedet for at forsøge at få dem til at fungere…

(MCOopdrætterne er nu ikke de eneste, som føler sig taget bagi pgr FIFes “måde at fungere på”…
Forestil dig, hvordan rigtig mange NFOopdrættere havde det, da de helt magtesløse måtte acceptere godkendelsen af Xfarverne - imod BCs råd og ønsker! )[/QUOTE]

Vedr. point for farve og mønster stemte similanghår opdrætterne om det - og det blev vedtaget.
Registræring af farvekode på øjenfarve kunne vi ikke stemme om, og er en total tåbelig lov for Maine Coon, hvor alle øjenfarver er tilladt.
Desuden er vores killinger ikke altid færdig med farveskift af de blå øjne alle er født med, inden der skal søges stamtavler, og så må vi bare gætte.

Mig bekendt så blev Xfarverne IKKE godkendt - til stor glæde for de fleste NFO opdrættere.

Det er Breed Councils der har stillet forslag til ændringer i paragraffen der nu skal stemmes om, hvor Poly MCO bliver indskrevet særskilt under avlsforbud.

Når Breed Councils kan komme med den slags forslag uden at have sin dokumentation i orden, så kan de for min skyld godt lukke det ned.

Vi står i dag uden støtte fra vores egne Fifé klubber i Danmark og Felis Danica har tænkt sig at stemme JA til at der bliver skrevet poly MCO ind i avlsforbud grundet medfødte defekter.

Dermed har FU valg IKKE at lytte til deres Special Klub. De viser klart at opdrættere af andre racer har ret til at bestemmelse over racer de ikke selv opdrætter, eller har et dybere kendskab til.
Der sidder ingen MCO opdrættere i FU - derfor burte det helt klart være SPK klubben som de skal lytte til, og skal efterleve dens ønsker, men det blæser FU på.

Hvad i himmelens navn betyder det for medlemmerne af FU, at der stemmes NEJ til indførelse af teksen ‘poly Maine Coon’ vedr. medfødte defekter?

Vi har i Maine Coon Klubben fået tilsagn om at der er andre lande, som stemmer nej til indførelsen af teksten på GF, endda lande hvor det i forvejen ikke er tilladt at avle på poly MCO.

[QUOTE=Timita;1074863]

Mig bekendt så blev Xfarverne IKKE godkendt - til stor glæde for de fleste NFO opdrættere.

Det er Breed Councils der har stillet forslag til ændringer i paragraffen der nu skal stemmes om, hvor Poly MCO bliver indskrevet særskilt under avlsforbud.

Når Breed Councils kan komme med den slags forslag uden at have sin dokumentation i orden, så kan de for min skyld godt lukke det ned.[/QUOTE]

Er vi ikke enige om at Amber en X-farve? Den er da godkendt…
Det er absolut ikke BC for MCO der har stillet forslaget med forbud om polyMC. Det er breed & registration. BC for MCO er da netop imod dette forslag. Men er faktisk ikke blevet hørt.

Malle, ja det er en super kedelig tendens og på hvis klubberne bliver ved at lave “tåbelige” regler der kun kan kontrolleres ved at man stikker hinanden, så er det jo bare med til at sprede folk fra hinanden :frowning: Virkelig kedeligt, når vi andre knokler på et sammenhold og fællesskab, så vi kan bruge hinandens erfaringer og viden…Folk vil jo begynde at holde mere og mere for sig selv, hvis udviklingen fortsætter sådan her.

[QUOTE=Yooncoon;1074872]
Malle, ja det er en super kedelig tendens og på hvis klubberne bliver ved at lave “tåbelige” regler der kun kan kontrolleres ved at man stikker hinanden, så er det jo bare med til at sprede folk fra hinanden :frowning: Virkelig kedeligt, når vi andre knokler på et sammenhold og fællesskab, så vi kan bruge hinandens erfaringer og viden…Folk vil jo begynde at holde mere og mere for sig selv, hvis udviklingen fortsætter sådan her.[/QUOTE]

Spot on !!

Og på FB kører den allerede: “argh, så skal man tvinges over i et forbund, som godkender rædsler som fx Munchkin”. Det synes jeg godt nok var en interessant betragtning fra en poly-fan. Hvordan kan det mon være, at den ene harmløse mutation er helt fjong, mens den anden er det rene horror show?

Lige nu synes jeg faktisk, at en del af poly-supporterne gør sig skyld i netop det, de gerne anklager andre for, nemlig at fordømme et træk, uden at have sat sig ind i, hvad det betyder.

Nå, men pyt. Jeg er ikke i FIFe og jeg opdrætter ikke polyer, så jeg kan jo ret beset være ligeglad…

[QUOTE=holymoly;1075448]Og på FB kører den allerede: “argh, så skal man tvinges over i et forbund, som godkender rædsler som fx Munchkin”. Det synes jeg godt nok var en interessant betragtning fra en poly-fan. Hvordan kan det mon være, at den ene harmløse mutation er helt fjong, mens den anden er det rene horror show?

Lige nu synes jeg faktisk, at en del af poly-supporterne gør sig skyld i netop det, de gerne anklager andre for, nemlig at fordømme et træk, uden at have sat sig ind i, hvad det betyder.

Nå, men pyt. Jeg er ikke i FIFe og jeg opdrætter ikke polyer, så jeg kan jo ret beset være ligeglad…[/QUOTE]

Ej, nu er det jo ikke den opfattelse, som generelt er blandt poly-supporter. Fordi én ud af 3500 ikke har undersøgt baglandet og udtaler sig inden de har gennemtænkt grundigt hvad de skriver, så ser jeg ikke der er grund til at slå et stort brød op og generalisere.
Jeg har aldrig set en Munchkin og dermed haft mulighed for at se dens basale evner som kat. Så aner ikke om dens hurtighed - spring - klatring - bytte greb mv. fungerer fulgt ud, således at den vil kunne overleve i naturen.

Gravhunde og andre kortbenet hunderacer, er opdrættet som arbejdshunde til jagt i rævegrave mv., hvilket giver dem et formål, selvom de er menneskeskabte.
Personligt bryder jeg mig ikke om dyr, der ikke har en mulighed for at overleve i naturen under normale forhold. På samme måde vil jeg selvfølgelig ikke supportere en race der fx. ikke kan fange en fugl, eller bliver enten solskoldet eller fryser ihjel.
Bortset fra det, så mener jeg heller ikke at opdrættere af en andre racer skal bestemme noget som helst omkring andres opdrætters racer.
Det er deres kamp og ingen andres, man kan supportere dem eller holde sig væk, og det gør man af både etik, moral samt respekt.

Rita Ebbesen
DK Timita