Jeg har for fire uger siden fået en lille killing… hun var på det tidspunkt lige præcis 12 uger gammel, så hun er idag 16.
Jeg er klar over at hun er killing, og at killinger elsker at lege og lave ballade.
Jeg synes bare at det ekstremt meget med lille Laika.
I gennemsnit 30 gange om dagen må jeg hive hende ud a skabet.
det er det samme med at fjerne hende fra bag TV’et, flytte hende fra bordet og alt sådan noget.
jeg har efterhånden prøvet alt. jeg har sprøjtet efter hende med en dusjer, jeg har prøvet at tage hende i nakkeskindet, osv osv.
Mit spørgsmål er så, om det kan være rigtig hun bliver ved? er hun hyper aktiv, eller gøre jeg det bare forkert? eller er hun bare en lille killing, der finder dt utroligt morsomt at irritere mig
Hun er en helt almindelig nysgerrig og legesyg killing, som du skal huske at få ud af skabe, inden du lukker lågen Det skal vi altså også med vores voksne katte - det hører med til at have kat
Sådan er killinger bare
Har du andre katte? Tænker at hun måske keder sig, hvis hun er alene.
Med kat, så tror jeg at du lige så godt kan vænne dig til at det er dig der bliver opdraget og ikke omvendt
Tænk evt på at anskaffe en killing mere. De vil få enorm glæde af hinanden
Du beskriver fint hvordan killinger er - alle vejne og fuld skrue på.
Mange bliver roligere med tiden, andre ikke.
At du skælder og hiver i nakkeskindet gør hende bare utryg, og nej hun gør det ikke bevidst for at irritere dig.
Det nytter da slet ikke noget at straffe en killing som bare viser et sundt og naturligt adfærd. Hun ville helt sikkert ha’ godt af en jævnaldrende misseven, hvor de kan krudte lidt af på hinanden - Jeg har to killinger som er jævnaldrende med din missepige - tro mig, jeg er sandelig osse oppe af stolen mange gange i timen …det den ene ikke finder på, kan den anden …Hver gang mine gør noget som jeg helst ikke vil ha’, (jeg har MEGET frie rammer, da jeg ikke mener man skal ‘opdrage’ en naturlig adfærd væk i katten.) Så rejser jeg mig og fjerner killingen - uden at straffe eller skælde ud, og leger lidt med den, med noget der er ‘tilladt’, og på den måde fjerne focus på det forbudte
Så tillykke du har bare fået en dejlig killing - Og husk det er kun en rask killing som er hyper aktiv og laver ballade
Jeg er enig med alle de andre
få dig en killing til og sørg for at fjerne nips fra de steder hun ikke må være så hun ikke ødelægger noget der ikke kan erstattes… du gør kun noget forkert hvis du bliver sur på katten…
der er et slogan der passer uhyre godt… : hunde har mennesker - katte har slaver og frit oversat betyder det at du ikke skal regne med at du kan lære hende at der er ting hun ikke må… sådan fungerer det ikke rigtig med katte
jeg har 6 coons der faktisk har nogenlunde den adfærd du beskriver der - så det er helt normalt - det skal du kun være lykkelig for… det betyder at du har en sund og rask lille bebs
Væben dig med tålmodighed det kan vare længe endnu, min lille ballademager er knap 6 måneder og her er stadig fuld skrue på:fløjte:
Nogle gange er jeg ved blive skør af det, lille missen er over alt. men tit og ofte er det bare at kalde på hende så stopper hun. Så kommer hun og for at kæle 2 sekunder og så starter hun forfra:doh:
Jeg håber og bedre til hun vokser fra det:kryds:
kan kun sige du har fået killing i huset … I stedet for at skælde ud, hive i nakkeskind så tag legetøj og tril/kast det af sted for at vende opmærksomheden.
Konsekvens, så kan du godt lære en kat hvad nej eller ned betyder. Ikke noget med at blive sur eller straffe den, det er bevist at dyr lærer rigtig dårligt at straf.
Sig nej/ned (samme ord altid, roligt tonefald, intet højt eller negativt over det), fjern hende roligt fra stedet, og ros hende lidt efter når hun gør det rigtige Gentaget tilstrækkeligt mange gange, så burde sidde fast. Du har huskat, så måske fatter hun det lidt før end maine coon f.eks., der tager ca. ½ år om at lære det
Som de andre skriver, det er heeelt normal killingeadfærd. Og nej, det bliver ikke værre af at få 2. I stedet for at udforske alverden, lege med alt muligt vil hun beskæftige sig meget mere med den anden killing Men ellers, så vær forberedt på at bruge mange timer om dagen på at underholde og lege
Helt som med menneskebørn -tihi
Tusin tak for alle de gode råd nu er jeg lidt mere rolig.
jeg har også selv meget frie rammer synes jeg, men når hun ligger oppe på tallerknerne i skabet, så siger jeg stop (har ikke låger, kun forhæng for mine skabe)
Jeg har også overvejet en kat mere, ved bare ikke hvor meget plads det kræver? bor i en lille lejlighed på 32 m2, og må ikke lukke dem ud for min udlejer.
Så spørgsmålet er om 2 katte kan trives på så lidt plads? og i så fald, skal det så være en han eller hun kat? eller er det ligemeget, bare lille Laika har en legeven?
[quote=NicolaiSolberg;293698]Tusin tak for alle de gode råd nu er jeg lidt mere rolig.
jeg har også selv meget frie rammer synes jeg, men når hun ligger oppe på tallerknerne i skabet, så siger jeg stop (har ikke låger, kun forhæng for mine skabe)
Jeg har også overvejet en kat mere, ved bare ikke hvor meget plads det kræver? bor i en lille lejlighed på 32 m2, og må ikke lukke dem ud for min udlejer.
Så spørgsmålet er om 2 katte kan trives på så lidt plads? og i så fald, skal det så være en han eller hun kat? eller er det ligemeget, bare lille Laika har en legeven?[/quote]
Det kan du sagtens der ville kommer mere harmoni med dem begge også keder din killing sig ikke når i ikke er hjemme så har de hianden og lege sammen med.
[quote=NicolaiSolberg;293698]Tusin tak for alle de gode råd nu er jeg lidt mere rolig.
Så spørgsmålet er om 2 katte kan trives på så lidt plads? og i så fald, skal det så være en han eller hun kat? eller er det ligemeget, bare lille Laika har en legeven?[/quote]
Efter min mening kan du sagtens ha’ en kat mere …Især når du ikke har så stramme rammer …En kat bruger jo rum meget anderledes end vi mennesker - En kat går i højder, så lav nogle hylder på væggen og sæt et stort kradsetræ som går til loftet, og hvor der er soveplads / køjer …Det vil katte elske :-). Sørg osse for at der er mulighed for at kradse kløer - Gerne et kradsebræt som hænger på væggen, og en kokosmåtte olign. til gulvet …Så er jeg sikker på dine møbler bliver skånet.
Hvilken køn du skal vælge er efter min mening ligegyldigt, bare de begge er neutraliserede.
Jeg har et kradsetræ som hun bruger meget ivrigt det er ikke så stort, men hun bruger det os kun til at kradse på.
Og hun har allerede lært at der både er fjernsynsbord, kommode, og ja, også et toílet man kan hoppe op på…
Og nu er hun så ikke stereliseret (staves?) endnu. men det er jo også først når hun bliver ældre.
Og er blevet tilbudt en anden hun kat, så vidst nok er et par uger ældre, men det ville jo være helt perfekt, hvis de altså ikk går i helt amok på hinanden
[quote=NicolaiSolberg;293713]Jeg har et kradsetræ som hun bruger meget ivrigt det er ikke så stort, men hun bruger det os kun til at kradse på.
Og hun har allerede lært at der både er fjernsynsbord, kommode, og ja, også et toílet man kan hoppe op på…
Og nu er hun så ikke stereliseret (staves?) endnu. men det er jo også først når hun bliver ældre.
Og er blevet tilbudt en anden hun kat, så vidst nok er et par uger ældre, men det ville jo være helt perfekt, hvis de altså ikk går i helt amok på hinanden :)[/quote]
God ide … men husk det tager tid og sammen føre en kat . Du Kan være heldig at det falder i spind de første dage men der nemt gå en uge eller to før de kan sammen . Så giv dem tid. Du kan evt. købe en feliway i adaptor og putte i stikkontakten, det beroliger dem. Det bliv vi rådet til af vores dyrelæge og det syntes vi har været godt.
Hun kan sagtens steriliseres nu og det samme kan en ny legekammerat før den ankommer.
Held og lykke:-)
MVH Helle, der har en killing fra Juni til at pille i ledninger under mine fødder, mens jeg skriver dette, da det ikke giver opmærksomhed, så kaster hun sig i stedet lige op og dingler i huden på mit ene ben - killinger er herlige:-)
[quote=NicolaiSolberg;293713]Jeg har et kradsetræ som hun bruger meget ivrigt det er ikke så stort, men hun bruger det os kun til at kradse på.
Og er blevet tilbudt en anden hun kat, så vidst nok er et par uger ældre, men det ville jo være helt perfekt, hvis de altså ikk går i helt amok på hinanden :)[/quote]
Jeg har aldrig hørt at killinger går amok på hinanden - De vil sikkert kikke lidt og måske hvæse lidt af hinanden de første par timer, men så vil lege-sygen tage over, og de vil tumle glade sammen
Hvis din killing er omkring de 12 uger kan hun sagtens neutraliseres nu …Når jeg og rigtig mange opdrættere har killinger, så neutraliserer vi kælekattene inden de flyttes ud i nye hjem - For et par måneder siden neutraliserede jeg tre killinger på 12½ uge, de klarede det fint, og var friske få timer efter indgrebet,…Des yngere katte er når de neutraliseres jo hurtigere er de friske igen - Så der er INGEN grund til at vente med at få det foretaget …Homonræs kan gøre mange negative ting ved en kat.
Så held og lykke med det …Lad os høre hvad du beslutter dig for
Her er der tale om killinger på omkring 4 måneder - Jeg tror absolut ikke der er nogen grund til Feliway eller andre foranstaltninger - Jeg vil næsten påstå at enhver killing i den alder straks vil hilse en jævnaldrende misseven velkommen med det samme
[quote=lenschow;293715]Hun kan sagtens steriliseres nu og det samme kan en ny legekammerat før den ankommer.
Held og lykke:-)
MVH Helle, der har en killing fra Juni til at pille i ledninger under mine fødder, mens jeg skriver dette, da det ikke giver opmærksomhed, så kaster hun sig i stedet lige op og dingler i huden på mit ene ben - killinger er herlige:-)[/quote]
Ja killinger er herlige …Jeg har to fra juni, så jeg nikker genkendende til det du skriver
Nu har jeg lige vendt det med kæresten, og skal til at se om jeg kan finde en lille legekammerat til Laika
så hvis vi finder en, så bliver det hurtigst muligt vi får en ny.
Men skal de så have hver deres kattebakke og madskåle osv? eller klare de det fint med den samme?
Og hvor meget koster det ca at neutralisere sådan en kat?