Lilly skælder vådfoderet ud?

Lilly har fået en ny vane. Når der serveres morgenmad - nyt frisk vådfoder er hun på pletten - det er faktisk det eneste tidspunkt hun gider vådfoder - ellers vil hun helst have tørt. Men hun gnasker løs og Sparta må pænt vente til det bliver hans tur. Men undervejs begynder hun at snakke til vådfoderet og til sidst lyder det som om hun skælder det ud og så forlader hun hastigt madskålen efterfølgende.
Første gang troede jeg hun måske bed sig selv eller lign?. Jeg gik efter hende i starten og undersøgte om hun havde ondt, men det ser det ikke ud til. Hun gør det ikke når hun spiser tørfoder.
Jeg lægger jo gerne mærke til det, når jeg selv laver noget i køkkenet, kan det være fordi hun synes jeg larmer og forstyrre hendes madro? Eller er det fordi Sparta pænt sidder ved siden af og venter til hun er færdig? Han laver ikke unoder eller forstyrrer hende, han sidder der bare og kigger.

Det er ikke et problem - jeg undrer mig bare. Er der nogen der ved hvad hendes nye adfærd kan skyldes?

Hun forsvarer det mod muligt angreb :slight_smile: Det kan godt være, Sparta sidder og venter pænt - meeeeeen, med noget så godt kan det godt være, han sidder og pønser på at tage det fra hende :wink:

haha, det lyder lidt skægt :stuck_out_tongue:

Jeg ville give dem hver deres tallerken med mad.

Ja det undrede også mig lidt,at de åbenbart skal dele madskål,men det er måske normalt.

Mine får deres fordelt over hele gulvet:høhø:
Altså madskåle,ikke mad:tihi:

Og så rydder hunden op,når de er færdige:)

Tine

Når du siger “skælder ud”, mener du så, at hun knurrer, mens hun spiser maden? Det ser man som regel, når katte får noget, der er ekstra godt. Og især ser man det hos små killinger, der er ved at lære at spise rigtig mad.

Er det noget i den her retning?

//youtu.be/6-SsAJfofnA

For så er det “DET HER ER MIT MAD! OG JEG ER FAAAARLIG OG DET ER MIT OG DU FÅR DET IKKE! NÆVNTE JEG AT DET ER MIT?!”

jeg tænker også at vi er ude i en slags “Ib” scenario.

Derudover ville jeg også give dem en skål hver med vådmad, det kører vi med her i huset, så alle får ligemeget :slight_smile:

Nej det er ikke som Ib, det siger de også - når de får tørret fisk :slight_smile:

Nej det er mere i retning af den lyd hun siger, når hun har fået nok af at lege med Sparta. Det er en række miav-lyde, jeg vil prøve om jeg kan optage det en af de næste dage.

Den anden dag gjorde hun det selvom Sparta ikke var i rummet. Jeg synes det lyder lidt som “Så nu er det nok” som jeg selv ville sige, hvis jeg ikke kunne lade slikskålen være og allerede havde fået rigeligt. Hun fortsætter gene med at snakke lidt på vej ud i gangen, mens hun slikker sig om munden.
Herhjemme kører vi med vådfoder næsten ad libitum, da Sparta ikke behøver at tage mere på og stadig har lidt svært ved at styre det tørre. Så det burde heller ikke være fordi det er det bedste de ved, de tømmer ikke skålen.
Men de har nu en tallerken hver, hvis nu det er grunden - men de har ellers været gode til at deles.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;867658]Er det noget i den her retning?

//youtu.be/6-SsAJfofnA

For så er det “DET HER ER MIT MAD! OG JEG ER FAAAARLIG OG DET ER MIT OG DU FÅR DET IKKE! NÆVNTE JEG AT DET ER MIT?!”[/QUOTE]
Åh, hvor jeg genkender det - især hos killinger, mens de skeler til højre og venstre for at holde øje med de andre :slight_smile:

Det komiske er at Ib gør det hele tiden. Så snart det er noget han ikke lige kan sluge (altså et lidt større stykke kød) så starter miam-miam-miam-sirenen L

Så selvfølgelig får han altid lidt større kødstykker end de andre som godbid :wink: Simplethen fordi det lyder så sjovt :smiley:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;868125]Det komiske er at Ib gør det hele tiden. Så snart det er noget han ikke lige kan sluge (altså et lidt større stykke kød) så starter miam-miam-miam-sirenen L

Så selvfølgelig får han altid lidt større kødstykker end de andre som godbid :wink: Simplethen fordi det lyder så sjovt :D[/QUOTE]

han siger da bare nam nam nam nam ROFL

__________-

Ronja brummer også når hun spiser sin mad de andre kikker bare dumt med hende og venter enten eller møfler med hende. Hælder mit i 2 skåle for ligemeget hvormange skåle der er venter fjummer altid til de andre er lidt væk så hun kan spise i fred. Er hun meget sulten skubber hun dem væk spiser lidt og venter så til de er smuttet før hun spiser op.

Tænk sig - kan det virkelig være et problem, at kattene deler skål/tallerken? Det har jeg aldrig tænkt over.

For mine tre misser får da bare deres vådfoder hældt op på en stor, flad tallerken, og det går da glimrende.
Ingen knurren eller brok af nogen art - de kan sagtens stå og spise alle tre samtidigt… :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;867658]Er det noget i den her retning?

//youtu.be/6-SsAJfofnA

For så er det “DET HER ER MIT MAD! OG JEG ER FAAAARLIG OG DET ER MIT OG DU FÅR DET IKKE! NÆVNTE JEG AT DET ER MIT?!”[/QUOTE]

Han er nu sjov ham Ib - sikke nogle lyde han kan lave:LOL:

Den ene af hankillingerne fra mit kuld lavede ikke alene lyde, når han fik guf, han slog skam også i gulvet med den ene pote for at understrege sin pointe :wink:

Og ifølge hans nye ejer gør han det stadig, når han får f.eks. kylling :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;868275]Den ene af hankillingerne fra mit kuld lavede ikke alene lyde, når han fik guf, han slog skam også i gulvet med den ene pote for at understrege sin pointe :wink:

Og ifølge hans nye ejer gør han det stadig, når han får f.eks. kylling :)[/QUOTE]

Hahaha det må se herligt ud!

[QUOTE=Diana F;868262]Tænk sig - kan det virkelig være et problem, at kattene deler skål/tallerken? Det har jeg aldrig tænkt over.

For mine tre misser får da bare deres vådfoder hældt op på en stor, flad tallerken, og det går da glimrende.
Ingen knurren eller brok af nogen art - de kan sagtens stå og spise alle tre samtidigt… :-)[/QUOTE]

Mine har også kun en skål med vådt, en med tørt, og en med vand… De står alle så de alle fire kan være der samtidig, og det er de som regel når der bliver hældt op… Der har aldrig været nogen problemer herhjemme… Er det virkelig et problem at de spiser sammen? Jeg har altid set det som en stor fordel, da jeg ser det som om at de kan godt med hinanden… Men det kan da godt være jeg er på vildspor?

[QUOTE=Diana F;868262]Tænk sig - kan det virkelig være et problem, at kattene deler skål/tallerken? Det har jeg aldrig tænkt over.

For mine tre misser får da bare deres vådfoder hældt op på en stor, flad tallerken, og det går da glimrende.
Ingen knurren eller brok af nogen art - de kan sagtens stå og spise alle tre samtidigt… :-)[/QUOTE]

Mine har også kun en skål med vådt, en med tørt, og en med vand… De står alle så de alle fire kan være der samtidig, og det er de som regel når der bliver hældt op… Der har aldrig været nogen problemer herhjemme… Er det virkelig et problem at de spiser sammen? Jeg har altid set det som en stor fordel, da jeg ser det som om at de kan godt med hinanden… Men det kan da godt være jeg er på vildspor?

Vores deler skål når det kommer til tørkost. Og deres ene måltid (det lille ekstra kl 20…) får de bare på en tallerken eller et par underkopper - hvis der er en tallerken fra aftensmaden der ikke er alt for snasket genbruger jeg den :wink: Det går fint med at deles dér. Deres almindelige måltider får de så i fire skåle. Men af en eller anden grund er det altid den yderste skål der indeholder det der smager allerbedst :dokdok: så den står de somme tider med hovederne i allesammen på en gang, selvom der så er tre andre skåle med nøjagtigt samme indhold…

[QUOTE=Diana F;868262]Tænk sig - kan det virkelig være et problem, at kattene deler skål/tallerken? Det har jeg aldrig tænkt over.

For mine tre misser får da bare deres vådfoder hældt op på en stor, flad tallerken, og det går da glimrende.
Ingen knurren eller brok af nogen art - de kan sagtens stå og spise alle tre samtidigt… :-)[/QUOTE]

Jeg tænker at det sandsynligvis afhænger af misserne mht. om de kan/skal dele skål. Jeg foreslog det her i tråden fordi, jeg tænkte udfra beskrivelse af missens skælden ud, at det måske var en for for stress i forhold til den kat der sad og ventede. Herhjemme kører jeg med 3 skåle til tørfoder efter anbefaling fra Ayoe, da hun i sin tid var ude for at se på Bastian og hans adfærdsproblem. Han kunne ikke håndtere at Frederik var så kontaktsøgende som han var, og Frederik var jo vandt til at Bastian løb… så kunne man jo løbe efter, og det var jo sjovt, men ikke for Bastian :). Så tørfoder skulle de have i hver sin skål, således at Bastian kunne spise i fred, uden at have Frede på nakken. For så at gøre forvirringen total :slight_smile: Så skulle de træne tæt sammen når der var vådfoder i nærheden, fordi Bastian skulle lære at forbinde Frederik med noget godt - dvs vådmaden… og da Bastian var og er et madøre af rang så det var ikke noget problem at Frederik var lige op i hovedet på ham hvis der var vådmad i farvandet. Træningen blev så afsluttet med at de spiste fælles vådmad af samme tallerken.

Idag hvor de er gode venner igen, spiser de så vådmad af hver sin tallerken, fordi Bastian kampæder når de er 2, så Frede slet ikke får noget… og Bastian blev tyk :yikes:, så nu spiser de igen af hver sin :slight_smile: og Bastian spiser med normal hastighed igen :)… og har slanket sig :ok: