Lopper igen igen

Ja, så kommer der lige endnu en loppetråd… :ups:

Albert har lopper - MANGE lopper… Vi har (desværre) forsøgt at behandle ham de første tre måneder med Frontline, da vi ikke vidste (eller fik af vide af apotekeren) at lopper åbenbart er resistente overfor skidtet. Dette har resulteret i en massiv invasion af vores relativt lille hjem - vi kan simpelthen ikke have sokker på, hvis ikke vi vil skambides rundt i sokkekanten af de små bæster, og de hopper og danser rundt på gulvet (og på os - ARGH!). Jeg er simpelthen ved at blive sindssyg!
Nu har vi skiftet til EffiPro, som lader til at virke bedre. Vi har idag købt et loppehalsbånd, som skal i støvsugerposen efter råd herindefra, og vi støvsuger og kæmmer Albert hver dag. Men jeg har bare på fornemmelsen, at de små bæster gemmer sig overalt i gulvet, som er et gammelt trægulv med en masse lækre lopperevner…

Min svigermor har fundet en flaske loppemiddel i sit skab, beregnet til at spraye i hus med. Det hedder Lop A’ og er produceret af Chrisco, men jeg kan simpelthen ikke finde nogen informationer om det nogen steder, og vil altså ikke bare spraye med det, hvis nu det er dødgiftigt for missefyr. Og svigermor er ikke altid lige god til at læse instrukser inden den slags tages i brug… :S Nogen der kender det, og har erfaring med det? Virker det overhovedet, og må det bruges med katte (og marsvin) i hjemmet?

Kh. SuperElis

[QUOTE=SuperElis;733822]Ja, så kommer der lige endnu en loppetråd… :ups:

Albert har lopper - MANGE lopper… Vi har (desværre) forsøgt at behandle ham de første tre måneder med Frontline, da vi ikke vidste (eller fik af vide af apotekeren) at lopper åbenbart er resistente overfor skidtet. [/QUOTE]

Frontline virker skam - det tør jeg skrive under på. Men det skal anvendes i tilstrækkelige mængder, ellers gør det ikke. Har 2 der er allergiske overfor loppebid, og de fik først ro efter en ordentlig omgang med Frontline spray!
VH
Susanne

Jeg har også haft god effekt med brugen af frontline!

Da jeg havde lopper støvsugede jeg meget og grundigt! Jeg havde puder, kurve mv. i fryseren og så smed jeg sofaen ud …
Jeg brugte bio trinol på gulve/flader … (men man skal være meget grundig med afvaskning efterfølgende)

Hej begge to! Tak for svarene - hos os var der som sagt ikke succes med frontline, men vi har nu fundet noget, der lader til at virke. :slight_smile:

Vi støvsuger hver dag, men det er bare umuligt at komme ordentligt ned i revnerne. Det lyder som en rigtig god idé med at proppe ting i fryseren, det gør man jo også med lus… Hvor længe tror I tingene skal ligge der, før det virker? Et døgns tid?

Planen er at smide en total bombe: Kæmning, EffiPro i nakken på missefyr, TOTAL rengøring af lejlighed med grundig støvsugning, vask af alle overflader, vaske sofa og skifte sengetøj, smide puder, kurve og andet i fryseren, vaske betræk til kurve og tasker, der ligger fremme og så spraye lejligheden. Så burde det altså kunne mærkes!

Anyway - lige for at opsummere ville jeg rigtig gerne høre, om der var nogen der vidste noget om Lop A´ fra Chrisco? Eventuelt nogen med erfaringer, eller bare nogen der ved, om det kan være farligt for katte? Kan INTET finde via google, så går ud fra det er gået ud af produktion… Men hvis det er okay at bruge, vil jeg helst gøre det, da min svigermor har en flaske stående, og vi mildest talt ikke har mange penge for tiden. Så hvis det er sikkert og effektivt, er det den bedste løsning. :slight_smile:

Når og hvis vi får loppeangreb, så sættes følgende 3-trins raket i gang :slight_smile:

  1. Capstart til kattene … det er en pille, der gives oralt, og som slår de levende lopper på katten ihjel i løbet af meget kort tid (fuld effekt efter 1 døgn, hvis jeg husker ret)
  2. Frontline i nakken på kattene. Husk at give det hver 28. dag. Skil pelsen ad og dryp ned på huden (ikke noget med at gnide på pelsen/huden bagefter)
  3. Rengøring = GRUNDIG støvsugning af ALT. Vask af tæpper, puder osv. Herefter får klatretræ og. lign. et insektdræbemiddel på spray.

Kattene holdes selvfølgelig væk fra de steder, der er blevet sprayet, indtil jeg er sikker på, at det er tørret ind.
Skift støvsugerpose ofte - den med et loppehalsbånd i støvsugerposen kendte jeg ikke, men den er da lige noteret :ok:

Hej Hanne!

Tak for svaret - mht. frontline, så har vi fulgt instruktionen til punkt og prikke, men det har altså ikke været effektivt. Nu er der gået så lang tid, og jeg synes bare det er så synd for Albert med alle de lopper, så nu får det ikke flere chancer… :thumbdown:

Årh ja, Capstar, dem har jeg også læst om og overvejet at bruge - de kan altså godt kombineres med loppemidler til nakken, kan jeg forstå? Er det generelt, eller kun nogle typer?

Og ja, den med loppehalsbåndet er en virkelig god idé, tyvstjålet herindefra :fløjte: Jeg synes det er virkelig smart, for med det antal gange der bliver støvsuget her i huset ville det være ret mange støvsugerposer i længden… :høhø:

Jeg har lige fundet ud af at det virksomme stof er methopren, som også bruges i frontline spray… Men der må da stadig være en grund til det er taget af markedet? :?

Frontline er noget hø og jeg har samme erfaring som dig. En milliard lopper på trods af at vi havde købt os fattige og behandlet korrekt med Frontline.

Advantage og CapStar gjorde det herhjemme, og jeg kan kun anbefale det varmt :slight_smile:

[QUOTE=DK Thomani;733862]Frontline er noget hø og jeg har samme erfaring som dig. En milliard lopper på trods af at vi havde købt os fattige og behandlet korrekt med Frontline.

Advantage og CapStar gjorde det herhjemme, og jeg kan kun anbefale det varmt :)[/QUOTE]

Samme opskrift her, Frontline har ikke virket nogen af de gange vi har haft besøg af en loppe. Plus vi har et par stykker der viste sig at være allergiske overfor Frontline.

I gamle dag inden vi fik Frontline, Advantage mm. Der fik vi afvide at lopper ikke kunne lige lavendel. Og tro mig det kan de ikke :slight_smile: Vi fyldte hele vores lejlighed med lavendel planter, tørret og som frisk dufter til at sprøjte krafsetræer mm med. Skyllemiddel med lavendel, ja alt med lavendel. Fandt også en natur lavendel olie, som jeg forsøgte en dag og tage på hænderne og ud i en kats pels mens han lå på et hvidt lagen, og lopperne stak af fra ham.
14 dage med lavendel overalt så var vi loppefri i hele vores bygning (vi havde loppeproblem på alle 3 etager, trods overboen ingen dyr havde).

I dag hader vi så begge lugten/stanken af lavendel, mend et virkede og det var hovedsagen :slight_smile:

heldigvis kom Frontline og derefter Advantage, det var lykken :slight_smile:

Vi har ikke gode erfaringer med Frontline, så her i huset behandler vi med Advantage.

Uhh, lavendel, det kune være man skulle prøve det… Måske er det derfor, der ikke er nogen lopper at spotte omkring hans kattetoilet og kradstræ, som bakken står i nærheden af… Det grus vi bruger dufter af lavendel. Har faktisk undret mig en del over det, for det er jo ellers steder, han er en del i løbet fa dagen, men der virker ikke til at være nogen særligt der i forhold til eksempelvis gulvet i soveværelset (som nærmest er levende) :yikes:

Er ikke så pjattet med lavendelduft i forvejen, men hvis det jager lopper på afstand, er det et skud værd! Måske kunne man blande lavendelolie i noget vand eller sprit, og spraye med.

[QUOTE=SuperElis;733848]Hej Hanne!

Tak for svaret - mht. frontline, så har vi fulgt instruktionen til punkt og prikke, men det har altså ikke været effektivt. Nu er der gået så lang tid, og jeg synes bare det er så synd for Albert med alle de lopper, så nu får det ikke flere chancer… :thumbdown:

Ja det er synd for katten - og for os andre, som lopperne er glade for.
Nogle katte virker ét bestemt produkt bare ikke på - det er min erfaring.
Her i huset virker Effipro fra Virbac overhovedet ikke. Det gør Frontline til gengæld. Så man må prøve sig frem, til man finder det der virker :slight_smile:

Årh ja, Capstar, dem har jeg også læst om og overvejet at bruge - de kan altså godt kombineres med loppemidler til nakken, kan jeg forstå? Er det generelt, eller kun nogle typer?
Det ved jeg faktisk ikke.
Jeg har kun brugt Capstar en gang og kendte kun produktet herinde fra.
Jeg ville ikke løbe en risiko ved at give både Capstar og Frontline samtidig. Derfor gjorde jeg det, at jeg gav mine katte Capstar den ene dag, og dryppede med Frontline den næste.
En “pudsig” ting jeg observerede var, at ca. 15 min. efter kattene havde fået den der Capstar pille, så begyndte de alle at klø sig. Efter ca. en time blev alle kattene meget trætte, og sov faktisk i ret mange timer :S
Jeg fangede en loppe 1/2 time efter kattene havde fået pillen, og den loppe var virkelig medtaget af Capstaren.
Nysgerrig som jeg jo er :høhø: lagde jeg loppen på et stykke A4 papir og holdt øje med den. Den lå og småspjættede i få min. og så var den død :muhaha:

Jeg har lige fundet ud af at det virksomme stof er methopren, som også bruges i frontline spray… Men der må da stadig være en grund til det er taget af markedet? :?[/QUOTE]

Jeg ved ikke hvorfor Lop A er taget af markedet.
Jeg ville dog ikke afholde mig fra at bruge det, hvis jeg - som du - havde lavet lidt research på produktet.
Her er et link til lidt info om lopper som jeg fandt, da jeg surfede rundt på nettet. Korrektheden af indholdet må være op til den enkelte at vurdere :surrender1:

http://www.hedensted-apotek.dk/page/26114

Det er som sådan ikke de synlige lopper, der er problemet. Altså jo, det er det, men dem kan man forholdsvis hurtigt komme af med. Det er de 1000-vis af æg og larver, som kan ligge gemt rundt omkring i sprækker og revner, der gør, at vi ikke sådan bare lige med et snuptag kan blive lopperne kvit :S
Det står også nederst på den side jeg linker til.

Det kan tage op til 1/2 år at blive lopper kvit - alt efter hvordan man bor og hvor mange katte man har.
Skræmmende :besvimer: men desværre sandt !

Okay - det lyder da lidt voldsomt med capstar’en… :S Men igen, når det virker så hurtigt og effektivt må det givetvis også være noget skrapt noget, og så kan man jo blive lidt træt. :tihi:
Og tror du har helt ret med det med forskellige produkter til forskellige katte. Sådan må det jo være, når mange har så forskellige oplevelser.

Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget negativt om lop a - måske har det bare skiftet navn, i virkeligheden… Havde også fundet den side, du linker til, og tænker derfor at methopren måske ikke er det værste - det ser generelt ikke sådan ud ud fra google og de, der bruger frontline spray herinde at dømme. Jeg tror vi prøver at bruge det, og så tage et døgns overnatning ude med åbne vinduer. :slight_smile: Umiddelbart ser det ikke ud til at der er andre ting i, der kan være problematisk, og der er en ret udførlig vejledning bag på flasken. Så må vi bare holde godt øje med ham bagefter.

Grunden til at kattene begynder at klø sig som tossede efter de har fået CapStar er at det virker og derfor så panikker lopperne :slight_smile:

Man kan sagtens behandle med Advantage og CapStar samtidigt, og vi har i øvrigt aldrig oplevet nogen af vores katte blive slået ud af dem. Efter det hurtigt overståede kløecirkus har de opført sig ganske normalt :slight_smile:

[QUOTE=DK Thomani;734091]Grunden til at kattene begynder at klø sig som tossede efter de har fået CapStar er at det virker og derfor så panikker lopperne :slight_smile:

Man kan sagtens behandle med Advantage og CapStar samtidigt, og vi har i øvrigt aldrig oplevet nogen af vores katte blive slået ud af dem. Efter det hurtigt overståede kløecirkus har de opført sig ganske normalt :)[/QUOTE]
Helt enig Annie :wink:
Jeg brugte samme teknik, da jeg for et år siden havde lopper i huset

Det lyder jo meget godt… :slight_smile: Kan være man skulle kigge på, hvad der er i Advantage, og om det tilfældigvis er det samme som EffiPro… Så kunne det være vi skulle give det et skud.

Da jeg i sin tid havde et massivt loppeangreb blev kattene dryppet i nakken med Advantage og fik Capstar. Derudover blev vi i sidste ende nød til at sprøjte hele hjemmet med Trinol 810. Trinol 810 er noget kradsbørstigt stads, og kattene skal ikke være i nærheden af hjemmet før og efter sprøjtning.

Nej, jeg tror også vi tager på miniferie når der skal sprøjtes - jeg skal ikke risikere noget…

Nej, hvor fjollet - indholdsstoffet i EffiPro er det samme som i Frontline, som ikke havde nogen effekt overhovedet. Men det virkede også som om effekten af EffiPro fortog sig efter ca. 10-14 dage (frontline virkede bare overhovedet ikke)… Måske skulle man overveje Advantage, og så Capstar sammen med? Synes bare det er så ærgeligt at have givet mange penge for et inseticid, som så bare skal afleveres igen… :S

Vi har haft samme oplevelse med Frontline. Og nøøøj vi har smidt mange mange penge efter det firma.
Så skiftede vi til SpotOn fordi det var billigt. Men det virkede heller ikke…
Så købte vi Adventage og lopperne var væk i løbet af nogle dage. Har givet dem regelmæssigt siden og ikke en loppe har vi haft.

Iøvrigt kan man ikke længere få decideret loppespray i DK. Der er åbenbart et eller andet i som er blevet forbudt at sælge i dk. Men en almindelig universal insektspay skulle også ku tage lopper…

Mig bekendt kan man stadig få Frontline på spray - men korriger mig endelig, hvis jeg er forkert på den.