![]()
![]()
![]()
![]()
Du må IKKE føle at din smertestillende løber ud, så er du ikke ordentlig smertedækket. Det skal du være for elllers påvirker det både din heling og genoptræning.
Så fat i enten hospitalet eller egen læge så de kan få dig bedre dækket.
Og ja, en operation med tilhørende stress op til, narkose og hele forløbet efter kan gøre alle grådlabile. Når du så oveni slås med manglede smertedækning, så er pladen fuld.
Pokkers jeg ikke bor tættere på ![]()
Men hvis du vil snakke så ring eller skriv endelig.
Det er godt nok 13 år siden de pillede ved min hofte men jeg kan godt huske det. Og det var ikke en kikkert operation.
Og så begyndte jeg at tude igen, var ellers lige holdt op.
Ringede til dagkirurgi, som der står man skal. De henviste til klinikken, som indstillede mig til operation. Der kan man kun få fat i en sygeplejerske, hvis man booker tid.
Talte med en sød sekretær i stedet, som ville ligge en besked til kirurgen, der opererede mig. Så må vi se om han når det i dag.
Ellers bliver det lægevagt i morgen.
Og nu kan jeg tude igen.
Hvor er det trist, at de ikke sørger for at du er ordentlig smertedækket,
så du ikke skal gå og have ondt. ![]()
Håber lægen reagerer i dag, så du kan få noget mere og måske mere virksomt medicin.
Ønsker det bedste for dig ![]()
Kirurgen ringer til mig om en times tid.
Har lige fået brev i e-boks
Nu har jeg talt med lægen, han startede med at spørge om han havde været hård mod mig, og jeg kunne høre glimtet i hans øjne, altså at han ved at det er hårdt bagefter.
Vi fik talt om at jeg altså også skal prøve at tage Morfin i dagtimerne, udover Panodil og Ipren, og ikke kun til natten. Og at det er ok at jeg er “kørt over” bare 3 dage efter.
Fik også nævnt det sårbare, og fik en klump i halsen, da jeg nævnte det.
Fik ham til at gentage hvad han havde lavet, for jeg var vist ikke helt mig selv da han talte med mig bagefter. Han sagde at jeg havde virket rimelig klar, men at medicinen jo påvirker en, og at det snyder.
Det var godt lige at tale med ham, nu skal jeg bare finde ud af at få medicinen. Kan få det bragt fra et apotek, det koster bare 80 kr. Men det koster også hvis jeg skal have nogle til at starte bilen og køre, da der er 9 km til nærmeste apotek.
Det hjælper heller ikke nødvendigvis med morfin på psyken. Jeg oplevede i hvert fald at være noget ved siden af mig selv.
Og kvalm af det. Det kan heldigvis klares med kvalmestillende.
Kæmpe kram herfra
Jeg ved at morfin gør mange sjove ting ved krop og sind.
Og det vil jeg egentlig gerne undvære.
Men restitution er virkelig vigtigt.
Nu har jeg haft taget 5mg, en halv tablet, og ligger i knap 1,5 time.
Endte med at få bragt medicin ud, så er jeg fri for at involvere en masse.
Undskyld al min øv-hed, men I er så gode til at lytte ![]()
Man må gerne være øv og nede når man ikke har det godt. Du har jo netop valgt at lægge det i en separat tråd, og så kan dem der ikke har lyst til at læse med, jo nemt slippe.
Så få du bare ventileret alt det du har brug for, og så håber jeg, at du snart er ordentligt smertedækket og på vej i bedring.
![]()
Enig med @Osquary
Forsat god bedring.
Du ØV-er bare alt det du kan og vil…vi lytter og forsøger at komme med gode råd.
Godt at du fik fat i en læge og lagt en nye plan for smertedækning, og ja morfin gør sjove ting ved en, men det gør smerter også.
Du skal nok komme godt ud på den anden side. ![]()
![]()
![]()
Hvordan går det i dag ?
Tak fordi du spørger
Nu hyler jeg igen. Det er den der mentale reaktion, som er svær at forberede sig på.
Har sovet bedre igen i nat, dog været oppe 3 gange på toilet, tror jeg nok.
Dele af min krop har det virkelig svært med at være så inaktiv, andre dele af kroppen kan jo så ikke ret meget, og beder mig være passiv.
Det er svært at forklare, men har man prøvet det, ved man hvad jeg mener.
For tre måneder siden, da jeg lige var kommet hjem fra hospitalet, googlede jeg “træthed efter operation”. Frem kom bl.a. denne notits https://ugeskriftet.dk/debat/husk-fortaelle-patienterne-om-postoperativ-traethed
Den anviser ikke nogen løsninger. Den siger bare, at sådan er det, og det må vi leve med.
Nu står det jo i et fagblad, så indirekte er der lidt kritik af den manglende faglige opmærksomhed på postoperativ træthed.
God bedring - og hav tålmodighed. ![]()
Tusind tak.
Jeg ved faktsik godt at man er ekstra træt efter operation, men det er efter at hace hørt det fra andre.
Når man selv står i det så glemmer man at man nok ikke er den eneste der har det sådan.
I dag har jeg taget et langt hvis over middag, og et kortere hvil sidst på eftermiddagen.
Og jeg har taget morfin 2 gange i løbet af dagen. Skal dog også passe på ikke at tage så meget smertestillende at man komemr til at lave ting der ikke er godt. Så der er virkelig mange faktorer der spiller ind lige nu.
Igår og i dag ahr jeg taget 5mg morfin 2 gange i løbet af dagen, og til natten.
I vejledningen fra sygehuset står der 5-10 mg.
Har en følelse af at det er godt at tage det to gange i løbet af dagen, tager det sammen med min Ipren, så der er lidt system i det.
Har været knap så emotionel i dag, hvilket også er ok.
Havde en veninde på besøg i går og en anden i dag. Fik talt lidt om det, både lidt om tirsdag, men også dagene efter. Det har nok også hjulpet.
I morgen har jeg slet ingen planer/aftaler. SÅ må jeg se hvad den dag bringer. Så må jeg fokusere lidt mere på træning, for planen er at blive hentet på onsdag, og komme ud og handle.
Hvordan går det @louiseogbuster med det hele