Lukning af åben stamtavle

På et andet forum diskuteres en sag, hvor en pige har købt en avlskat. Køber og opdrætter er blevet uvenner jvf købers udlægning, og opdrætteren har derfor lukket stambogen på katten. Køber påstår at have både åben stamtavle og købskontrakt der klart viser at katten er købt til avl. Ved opkald til klub, bekræftes det at opdrætter har lukket stamtavlen.

Jeg kan simpelthen ikke forstå at det kan være sandt. Så meget ufred der indimellem er i katteverdenen, ville jo hurtigt medføre at en masse tavler blev lukket :uha:.

Kan læse at lukning af åben tavle koster 100 kr. Men hvad er kravene for at man kan lukke en åben stamtavle ? Det kan da hurtigt blive noget rod. :ups:

og det kan da især blive noget værre rod, nu hvor købeloven så voldsomt har ramt kattekøb også,… for nu har hun jo ikke længere det, som hun har betalt for!? så har køber vel ret til, at få godtgjort noget af kattenes værdi - hun har nu noget helt andet, end det, som opdrætter lovede hende :?

og synes da faktisk det er lidt vildt, at opdrætter kan få lov til, at lukke en tavle på en kat, som slet ikke tilhører hende længere :?

KUN opdrætter af en kat kan indføre avlsforbud. Men som I sikkert egentlig godt ved, så har FD jo ingen ejerregistrering = man kan ikke kontrollere om opdrætter stadig er ejer af katten. Normalt vil det heller ikke være nødvendigt - men har man købt en kat der i kontrakten må anvendes til avl, og der viser sig et avlsforbud, så må man jo i dialog med opdrætter - og virker det ikke efter hensigten, så er Forbrugerklagenævnet jo næste mulighed.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;766612]KUN opdrætter af en kat kan indføre avlsforbud. Men som I sikkert egentlig godt ved, så har FD jo ingen ejerregistrering = man kan ikke kontrollere om opdrætter stadig er ejer af katten. Normalt vil det heller ikke være nødvendigt - men har man købt en kat der i kontrakten må anvendes til avl, og der viser sig et avlsforbud, så må man jo i dialog med opdrætter - og virker det ikke efter hensigten, så er Forbrugerklagenævnet jo næste mulighed.
VH
Susanne[/QUOTE]

Der må jo være en dato på kontrakten for køb af katten og ligeledes må der ligge en dato for hvornår opdrætter har lukket tavlen, så må køber jo kunne bevise at katten er købt til avl overfor stambogsføreren ?

Og så skal man vel ikke ud i forbrugerklagenævn og deslige ?

Køber skal henvende sig i sin klub med kopi af købskontrakten, hvor overtagelsesdatoen fremgår. Så burde sagen egentlig ikke være så kompliceret.

Men ja … opdrætter kan sagtens lukke en stamtavle - for FD aner jo ikke, hvem der ejer katten.

Skræmmende, at det overhovedet kan lade sig gøre! Det burde ikke være muligt.

Hvordan vil du hindre det?
Det er jo svært at kræve bevis fra opdrætter på, at katten ikke er solgt.

Pyh, det viser endnu engang hvor vigtig de kontrakter er…

Lige som en note… I samme sag mener jeg at det blev nævnt at man nu påbegynder ejerskabsregistrering igen. Er det rigtigt? :slight_smile:

Det kan vi kun være enige om. Tænk at skulle gå rettens vej for en vare man har købt og betalt til et dokumenteret formål.

Sikke mange katte vi som opdrættere ejer … - tænk hvis der kom en lov om hvor mange katte man som privatperson måtte eje.

En netbaseret register ville ikke være svært for FD at administrere - opdrætter havde kun adgang til egne stamtavler og skulle i forbindelse med salg ejerskifte dem

Jeg kan kun være enig, hos TICA har man som opdrætter online adgang på deres hjemmeside til at se hvilke katte man ejer, og når man har registereret killinger så kan man slå et flueben ud for den pågældende killing “sold but not transferred yet” og på den måde varskoe hovedkontoret derover om at der kommer nogle registeringsslip til dem med underskrift på at killingen skal ejerskiftes til den person som opdrætteren har anført på slippens bagside og skrevet under med sin underskrift.
Jeg er glad for at jeg stadigvæk har den ejerskifte mulighed på den måde, og synes det er trist at FD opgav ejerskifte blanketten/ registeringen af ejerskifte af en kat. :frowning:

Skal sådan noget ikke påføres stamtavlen? altså et stempel om “Må ikke bruges til avl”…
Hvis ja… hvordan kan opdrætter så få lavet et avlsforbud? man må jo gå ud fra at stamtavlen er afleveret sammen med katten…

Totalt absurd situation…

Ja, jeg har heller aldrig fattet hvorfor man holdt op med at registrere ejerskab? Men synes også jeg har set noget om at det kommer igen - men først i forbindelse med at katten skal have registreret kuld??

[QUOTE=Vivi_Fletcher;766621]Køber skal henvende sig i sin klub med kopi af købskontrakten, hvor overtagelsesdatoen fremgår. Så burde sagen egentlig ikke være så kompliceret.

Men ja … opdrætter kan sagtens lukke en stamtavle - for FD aner jo ikke, hvem der ejer katten.[/QUOTE]

Det kan jo ret hurtigt ryge ud i “magtmisbrug”. ?

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;766643]
En netbaseret register ville ikke være svært for FD at administrere - opdrætter havde kun adgang til egne stamtavler og skulle i forbindelse med salg ejerskifte dem[/QUOTE]

Det fungerer i hesteverdenen med en sådan register.
Og her fra 1. januar er det blevet lovpligtigt at have pas og ejerregistering af heste.

Og i hvert fald kan man da chikanere folk så det bliver helt extremt på den måde?

og det der klagenævn som nu er forbrugerstyrelsen er da til og brække sig over. Over et år er gået for nogen som købte en avls & Udstillingskat som har diskvalificerende fejl og de VENTER STADIG… på trods af man har rykket min. 1 gang om MÅNEDEN :frowning: HVad er det fine forbrugerklagenævn så værd??? INTET mener jeg…

[QUOTE=Ann K;766659]Skal sådan noget ikke påføres stamtavlen? altså et stempel om “Må ikke bruges til avl”…
Hvis ja… hvordan kan opdrætter så få lavet et avlsforbud? man må jo gå ud fra at stamtavlen er afleveret sammen med katten…

Totalt absurd situation…[/QUOTE]

Jeg sidder også og undrer mig … skal stamtavlen ikke skal stemples med avlsforbud?
Man kan da ikke bare som opdrætter sidde og lukke stamtavler, på solgte avlskatte, efter for godt befindende :?
Total god mulighed for at sælge avlskatte til en dyrere pris, for herefter at lukke dem :thumbdown:

Fortæl mig venligst lige, at sådan hænger verden dog trods alt ikke sammen :bebe:

Der er noget der ikke hænger sammen i denne her sag.
Er katten solgt og overdraget til køber med stamtavle og salgskontrakt?

Ting koster jo penge - hvis stambogsføreren skal bruge tid på at registrere ejere, så skal hun have løn for den tid hun bruger. Hvis der skal mere service på, så skal prisen på stamtavler stige. Fremover vil ejeren af en avlskat blive registreret første gang den får kuld. Men der holder det så i denne omgang, for der er ingen penge i FD i disse tider, desværre.
VH
Susanne

[QUOTE=DK Lindvig;766681]Jeg sidder også og undrer mig … skal stamtavlen ikke skal stemples med avlsforbud?
Man kan da ikke bare som opdrætter sidde og lukke stamtavler, på solgte avlskatte, efter for godt befindende :?
Total god mulighed for at sælge avlskatte til en dyrere pris, for herefter at lukke dem :thumbdown:

Fortæl mig venligst lige, at sådan hænger verden dog trods alt ikke sammen :bebe:[/QUOTE]
Hanne, hvor mange eksempler kan du komme i tanker om? Det er IKKE sådan verden hænger sammen! Du vil kunne finde folk der snyder overalt og med alting - men det betyder jo ikke, at fordi der er ét eksempel her så er der tale om en tendens… heldigvis da!
VH
Susanne

[QUOTE=DK Lindvig;766681]
Der er noget der ikke hænger sammen i denne her sag.
Er katten solgt og overdraget til køber med stamtavle og salgskontrakt?[/QUOTE]

Ja! :slight_smile: