Lungeødem - igen

Det bliver nok lidt langt det her - men har bare behov for at sætte ord på og få det bearbejdet inden i mit eget hoved.

Min ældste MCO - Sasha (fra 2002) udviklede tilbage i nov 2007 fulminant lungeødem.
Fra at hun om morgenen virkede en anelse “off” (ikke noget specifikt, men bare lidt stille, ville ikke rigtigt have noget at spise, men ellers ikke noget) til jeg kom hjem fra arbejde om eftermiddagen, hvor hun var i tydeligt lungeødem, nærmest gispende efter vejret og skummende vejrtrækning, slap og MEGA dårlig - røntgen ved dyrlægen viste lungefelter fuldstændigt hvide af væske - og vi tvivlede på om hun ville overleve natten. Men hun rettede sig på behandling (iltbur, vanddrivende, morfin, antibiotika), men årsagen fandt vi aldrig. Hun blev hjerteskannet en uges tid henne i forløbet (det kunne de ikke gøre i Herning, så det blev foretaget i Ålborg), som også var normal. Blev taget af vanddrivende medicin efter 14 dage, kontrolrøntgen igen en måned senere normalt.
Og der har intet været siden, før idag…

For 3 uger siden fik hun fjernet 6 kindtænder (3 i hver side af undermunden) pga FORL læsioner. Hun havde nogle lidt barske døgn efter operationen, for hun fik svælgreflekser hver gang hun forsøgte at synke (tror det har været pga irritation i halsen fra tuben under operationen), så dagen efter operation var hun til ekstra kontrol ved dyrlægen og fik lagt subkutant væskedepot og så fik hun yderligere smertestillende (morfin) i nogle dage efterfølgende.
Så gik det i og for sig fint, omend hun fortsat har virket lidt irriteret fra munden, men har dog spist pænt af vådfoder. Ved kontrol i sidste uge viste det sig så at der sad en lille tandsplint-rest i tandkødet, som dyrlægen havde overset, og som helt klart var årsagen til hende fortsatte gener, så denne blev fjernet samme dag, under meget kortvarig sedation.
Og så er det gået rigtigt godt siden.

Idag til formiddag lagde jeg mærke til, at hun ikke gik i haven med de andre, da havedøren blev åbnet, men blot blev liggende i en hule på kontoret. Nå ja, det betød nok ikke noget - men det var alligevel mærkværdigt nok til, at jeg bed mærke i det.
Først på eftermiddagen da hun så gik i haven, så begyndte alarmklokkerne at ringe, for hun sad ligesom og puttede sig - normalt fiser hun rundt eller ligger og slanger sig på siden, men ikke idag. Der sad hun blot med forben og bagben godt gemt inde under kroppen. Og vejrtrækningen virkede lidt stødende og med mere muskelinvolvering end normalt. Stadig opmærksom, men alt foregik i gang og hun ville ikke have tørfoder (hvilket absolut heller ikke er normalt, eftersom flokken i øjeblikket primært får råt og vådfoder - så når der endeligt tilbydes noget tørfoder opfatter de det som slik).

Og jeg fik bare associationer tilbage til hvordan hun havde været den morgen tilbage i 2007 - altså ikke noget udpræget specifikt, men hun virkede bare “off” på samme måde og så kombineret med en vejrtrækning, som virkede en anelse tungere en normalt.
Men efter jeg havde kigget på hende i et kvarter, så ringede jeg til dyrlægen (min faste dyrlæge, som også behandlede hende dengang i 2007) - og sagde at det godt kunne være, at det var mig der var paranoid - men heldigvis også en dyrlæge, som lytter og sagde, at jeg skulle komme med det samme.

Og da hun blev lyttet på lungerne, så var der ganske rigtigt væske at høre nedadtil :frowning:
Så Sasha er blevet indlagt - i iltbur, og har fået vanddrivende og bricanyl. Røntgen viser tegn til begyndende væskesamling i lungevævet omkring de store lungekar - men denne gang er det jo heldigvis fanget i opløbet så det er på et helt andet (bedre) stadie, end det var i 2007.
Og så står vi jo igen med det store spørgsmål, nemlig hvad f*nden udløser det???

Hun fik taget blodprøver ifm tandoperationen, som var normale.
Hun fik depotsprøjte antibiotika ifm tandoperationen og igen for 1 uge siden da tandsplinten blev fjernet - så det er hun fortsat dækket ind af.
De tager noget prøver fra og sender ind til virusanalyse - men dyrlægen tvivler på at de giver noget, hun tror ikke på det er virusfremkaldt.

Hun skal hun være indlagt natten over og dyrlægen ringer i morgen.

Men hvor er jeg dog bare glad for, at jeg lyttede til min mavefornemmelse.

Så lidt krydsede fingre for min Sasha-pige vil være meget værdsat.

Jeg kender ikke noget til det, men vil bare ønske rigtig god bedring til Sasha. Håber at hun kommer sig over det, og at I får fundet årsagen…
:kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds: i massevis herfra

Uh hvor grimt , håber det bedste for hende og god bedring -jegkrydser-jegkrydser-jegkrydser-jegkrydser

Sender en masse :kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds: afsted til dig og Sasha

Jeg ved kun, at der ved dårlig og nedsat respiration kan dannes væske i lungerne.
(Ses bl.a. hos patienter, der har prøvet at begå selvmord ved at tage sovepiller.)

Ved allergi (indånding af tobaksrøg og dampe fra maling, rengøringsmidler o.lign.) ses det også.

God bedring med hende!

Ja, det er altså dybt underligt.

Dengang i 2007 tror jeg næsten vi var hele rækken rundt mht mulige diagnoser.
Hendes infektionstal var normale.
Lungeskyl viste vækst af lidt bakterier - men det var bakterier som normalt er at finde i de øvre luftveje på katte - så det kunne ikke tolkes som patologisk.
Hjerteskanning var normalt - HCM var ellers min første tanke dengang.
Tanken om mulig FIP blev selvfølgelig også omtalt - men de der titre blodprøver som kan være lidt vejledende tydede ikke i den retning - og hvis det havde været FIP, så ville hun jo have været død for længst - og i hvert fald ikke rask i den mellemliggende periode.

Min dyrlæge har altid været dybt forundret over forløbet dengang.

Jeg har i efterforløbet altid tænkt, om det kunne have været en eller form for forgiftning - om jeg kunne have haft en plante stående som var giftig.
Men pga den tanke har jeg altid siden var dybt hysterisk med, hvad jeg har stående af stueplanter. Alle stueplanter herhjemme og det der er plantet i haven er på Ann R’s liste over ugiftige planter.
Så jeg synes jo heller ikke at jeg kan få det til at passe denne gang…

Og tak for dine inputs, Hanne.
Tobaksrøg og maling har hun ikke været i kontakt med.
Af rengøringsmidler bruger jeg kun hvad jeg altid har brugt - og det er på ingen måde kradsbørstige midler - badeværelse bliver primært rengjort med damp - og på laminatgulvene i resten af huset bruger jeg ganske lidt hvid eddike i vand - netop for at undgå giftige ting.
Så jeg synes umiddelbart ikke at hun kan have haft kontakt til noget hun ikke kan tåle.

Kan det ha’ noget at gøre med intuberingen? Mine har hostet en del de seneste dage, irritation af vævet i luftvejene er mit gæt. Men det kan jo ikke ha’ været grunden første gang hos jer…
Hmmm - indåndingsallergi/astma? Men det plejer jo ikke ligefrem at give lungeødem…

Suk…
men de krydsede fingre skal du ha’ en masse af… :kryds: :kryds: :kryds: :kryds: :kryds: :kryds:
Håber hun klarer sig uden med igen :kram:

Har I marker i nærheden, der kan været blevet sprøjtet? Det har jo blæst ret kraftigt og ikke alle kattelunger er lige “robuste”.

[QUOTE=Ann R;580555]Kan det ha’ noget at gøre med intuberingen? Mine har hostet en del de seneste dage, irritation af vævet i luftvejene er mit gæt. Men det kan jo ikke ha’ været grunden første gang hos jer…
Hmmm - indåndingsallergi/astma? Men det plejer jo ikke ligefrem at give lungeødem…

Suk…
men de krydsede fingre skal du ha’ en masse af… :kryds: :kryds: :kryds: :kryds: :kryds: :kryds:
Håber hun klarer sig uden med igen :kram:[/QUOTE]

Hun er tubet ifm tandoperationen for 3 uger siden - dengang var hun fastende fra 12 timer før - så risikoen for aspiration af indhold fra mavesækken der skulle være stort set lig nul. Og der er også gået for lang tid til nu til at jeg synes at det burde kunne have sammenhæng.

Da hun fik fjernet tandsplint-resten i torsdags, da var det i kortvarig sedation, altså kortvarig rus var hun bare lige var nok væk til at dyrlægen kunne få lov at fjerne tandsplinten fra tandkødet med en skalpel. Så ingen tube der. Hun var dog ikke fastende og dyrlægen sagde, at hun havde haft lidt opkast efter at have fået sedationen - og da de kom ud med hende igen et kvarter senere, da var hun så dvask (kunne ikke selv holde hovedet endnu), at jeg ikke følte mig tryg ved at skulle køre et kvarter i bilen med hende - så hun blev til observation et par timer længere inden jeg hentede hende igen.
Så om hun evt kan have aspireret noget der - det kan jeg ikke helt udelukke. Men synes igen det er sent at symptomerne opstår - en aspirationslungebetændelse hos mennesker plejer at udvikle sig meget hurtigt - og hun havde heller ikke feber idag. Så jeg ved ikke…
Men jeg vil vende det med dyrlægen i morgen. Tak :slight_smile:

Vi bor midt i villakvarter - så der er et stykke vej ud til markerne - dvs adskillige gader med huse som skal krydses.

[QUOTE=Churchtown;580565]Hun er tubet ifm tandoperationen for 3 uger siden - dengang var hun fastende fra 12 timer før - så risikoen for aspiration af indhold fra mavesækken der skulle være stort set lig nul. Og der er også gået for lang tid til nu til at jeg synes at det burde kunne have sammenhæng.
[/QUOTE]
Jeg tænkte faktisk mere på noget rent mekanisk - et krads, en ridse i vævet. Om det evt. kan give væskeudsivning pga irritation? Jeg ved faktisk ikke hvor langt ned tuben når, men jeg synes det var et relativt pænt stort stykke slange han hev op fra deres luftveje i torsdags + et andet katheter med et måleinstrument af en slags tilknyttet. Jeg forestiller mig at hvis uheldet er ude, kan det måske skade lungevævet.
Men stadig, det er nok for længe siden og det var jo ikke derfor første gang :gruble:

Hvis ma ikke finder nogen infektiøs årsag var det måske en ide at få en grundigere undersøgelse af hjertet på LIFE. SElvfølgelig ikke sikkert de kan påvise noget, men Jørgen Koch er ekspert på området og har bedre udstyr til rådighed.

Marina

Jeg kan godt huske, sidst den var gal og jeg håber :kryds::kryds::kryds::kryds:, at det også denne gang går over og Sasha bliver rask.

En lille update herfra:

Sasha rettede sig markant efter 2 timer i iltbur igår og på den iværksatte behandling med furix og bricanyl. Som dyrlægen udtrykte det, så var der helt tydeligt et vendepunkt på det tidspunkt, for der begyndte Sasha at vaske sig - og tydeligvis viste, at nu havde hun igen fået overskud.

Der var markant bedring her til morgen og i løbet af dagen. Røntgen idag viste tydeligvis mindre væske på lungerne end i går - og Sasha har da også underholdt på dyrehospitalet med sin ikke altid særligt blide stemmeføring :stuck_out_tongue:
Hun er jo fortsat på ingen måde at betegne som rask, men hun har fået lov at komme hjem her til eftermiddag - og ligner heldigvis meget sig selv.
Jeg er bare så glad for at vi fik det fanget i opløbet.

Vi har fortsat ikke nogen årsag.
Der er sendt virusprøver afsted - for at undersøge for de gængse luftvejsvira. Og så må vi se om de (mod forventning) giver noget.
Der er taget blodprøvepanel idag - som jeg ikke helt har fået endeligt svar på - men indtil videre ikke noget unormalt der.

Nu skal hun fortsætte med bricanyl og furix behandling weekenden over og først i næste uge. Vi skal til kontrol igen på onsdag (fordi det passer bedst med mit arbejde), men går det ikke planmæssigt så skal hun selvfølgelig kigges på før.

Så lige nu og her der behandler vi symptomatisk - og lader situationen og Sasha falde lidt til ro.
Og finder vi ikke en årsag i de prøver der er taget fra - så må vi jo til at i tænkeboks mht hvor årsagen så skal findes. Og jeg vil tale med dyrlægen om, om vi i så fald skal spørge Jørgen Koch til råds (tak for det input).

Min dyrlæge nævnte også muligheden for noget allergisk udløst - men så er vi fortsat fuldstændigt på bar bund. Pollen eller lignende er det jo næppe, når det denne gang sker i april og den første gang i november måned.
Aspirationslungebetændelse som udløsende faktor er ikke sandsynligt - for de infiltrater en sådan ville give på røntgenoptagelse ville ikke forsvinde i løbet af 12 timer efter iværksat behandling.

Så jeg krydser bare fortsat fingre :kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds:

Åh, det var godt! :kram: Jeg har tænkt på jer :kryds:
Men sikke en modbydelig oplevelse.
Hvad med f.eks. skimmelsvamp-allergi? Det kan i hvertfald give nogen ganske modbydelige symptomer fra lungerne på os to-benede, inklusive væskeophobning og blodstyrtninger (personlig erfaring). Jeg tror ikke alt skimmel er årstidsbestemt?

[QUOTE=Ann R;580985]Åh, det var godt! :kram: Jeg har tænkt på jer :kryds:
Men sikke en modbydelig oplevelse.
Hvad med f.eks. skimmelsvamp-allergi? Det kan i hvertfald give nogen ganske modbydelige symptomer fra lungerne på os to-benede, inklusive væskeophobning og blodstyrtninger (personlig erfaring). Jeg tror ikke alt skimmel er årstidsbestemt?[/QUOTE]

Hmm… jeg ved ikke :gruble:
Altså jeg er enig i, at allergi for skimmelsvamp kan udløse forfærdelige symptomer, som du nævner. Der er bare ingen synlig skimmelsvamp noget sted i huset.
Kan det være andetsteds - altså udenfor huset?

Sasha virker nu pænt ok. Ligger lige nu på sofaryglænet ved siden af mig og nyder tydeligvis at være hjemme.
Og har også stået og tigget på sofabordet som vanligt da jeg spiste aftensmad foran fjernsynet - det må vis siges at være gode tegn :tihi:

[QUOTE=Churchtown;581112]Hmm… jeg ved ikke :gruble:
Altså jeg er enig i, at allergi for skimmelsvamp kan udløse forfærdelige symptomer, som du nævner. Der er bare ingen synlig skimmelsvamp noget sted i huset.
Kan det være andetsteds - altså udenfor huset?
[/QUOTE]
Ja! Der er helt sikkert heller ikke noget her, huset er helt nyt og næsten for tørt - men alligevel bryder min allergi op hvert efterår, næsten på dato. Der er en eller anden svampeting der har sin blomstringstid dér (eller hvad de nu gør, svampe). Og det simpelthen være luftbåret, ellers ved jeg ikke hvordan jeg skulle få det indenbords. Det der plager din stakkels kat (hvis vi antager at det kunne være skimmelsvamp) kan så ikke være årstidsbestemt. Men måske noget, der vokser frem i fugtige perioder, f.eks.?
Som jeg forstår det er astma og allergiske lungesymptomer hos katte som regel pga noget luftbårent under alle omstændigheder. Kun meget sjældent f.eks. foderallergi.

Hehe en kat der tigger har det som regel ikke helt dårligt. godt at høre :slight_smile:

Endnu en lille update herfra.

Det går heldigvis fint.
Sasha agerer stort set sig selv, omend der fortsat ikke er helt så meget fart på, som der plejer - men hun formår da igen at jage vores daglige huskat-gæst væk fra den anden side af hegnet.
Vi er stille og roligt gået fra vanddrivende (Furix) i en dosering på 10 mg x 3 dagligt til nu 5 mg x 2 dagligt.

Vi har været til kontrol idag.
Der er fortsat en anelse (læs; minimal) mislyd på lungerne, men fortsat ikke hørbar mislyd på hjertet.

De prøver der er sendt ind for undersøgelse for øvre luftvejsinfektion er kommet med følgende svar:
Chlamydia, Calici og Herpes virus negativ.
Men positiv for Mycoplasma felis bakterien (tidligere kaldt Haemobartonella).

Hendes blodprocent og infektionstal og øvrige blodprøver var normale.

Vi ved ikke, om bakterien er årsag til hendes symptomer. Den kan også findes i luftvejene hos raske (symptomfrie) katte - men idet Sasha jo netop ikke er symptomfri, så tør vi ikke lade være med at behandle for den - så hun er blevet sat på 3 ugers kur med Ronaxan.
Samtidigt tør vi endnu ikke tage hende af den vanddrivende behandling - især ikke med alle de helligdage vi går imøde, så den behandling fortsætter påsken over, med ny kontrol ved dyrlægen efter påske.

Samtidigt er der sendt en henvisning over til Jørgen Koch på LIFE, mhp om han har noget at byde ind med. Så jeg vil regne med, at vi ender med at skulle derover til en hjerteskanning.

:kryds: :kryds: :kryds: :kryds: :kryds: :kryds:

Jeg har heller ikke noget at byde ind med, men sender Sasha og dig masser af positive tanker og :kryds: for at hun kommer helt ovenpå igen :pote:

Endnu en lille update:

Sasha har været trappet helt ud af den vanddrivende behandling i nu 9 dage, og hun agerer fuldstændigt sig selv, løber rundt i haven og styrer resten af flokken
Ved kontrol forrige tirsdags, da var der intet at høre på lungerne - og hun havde taget et par hundrede gram på, hvilket også var rigtigt positivt, for det trængte hun godt nok til.
Vi mangler fortsat nogle dage, inden 3 ugers behandlingen med antibiotika er overstået.

Vi har fået tid til skanning på LIFE ved Jørgen Koch den 17. maj.
Jeg er selvfølgelig spændt på, om den giver en forklaring.