LUX fra Aldi - kvalitet?

[quote=MiSi;355197]Desværre må jeg gentage mig selv: Hvor er forskellen på de produkter og alm. kød?

Konsistensen har nu også stor betydning for, om kattene vil spise vådfoderet.
Min exo vil f eks ikke have bidder i gelé, men kun i sauce, faktisk foretrækker han saucen.
Mht at katte ikke kan smage sødt, så undrer jeg mig - i en bisætning i denne foder-tråd - over, at det Metacam-præparat, der fornylig er kommet på markedet til katte, netop er honningsødet - så meget, at man kan dufte det, når man fylder sprøjten :?

Helt rigtigt. Det er en helt anden problematik, og jeg har ikke indtryk af, at de tynde katte, som er årsagen til, at jeg spørger, har allergier.

Men foreløbig er vi nået dertil (?), at Lux er godt, fordi det indeholder meget kød og intet sukker - ejheller kulhydrat? - og billigt.

Jeg har aldrig kigget priser på f eks Whiskas og lignende, da jeg fra starten fik at vide, at det var “fast food” af værste slags.

Lux har nærmest været det eneste dåsefoder, jeg har hørt rost, men da mine 2 ikke gider det, har jeg kun haft en mental fodnote om det.
Imidlertid er det åbenbart godt nok til at booste de her søde, men tynde “gamle gutter”
Lidt som når man serverer fed, dansk husmandskost på plejehjem :tihi: :?[/quote]

Forskellen på det kød der sælges til kat er at det gerne skal indeholde de mineraler og vitaminer katten har behov for, det gør en pakke fars fra køledisken ikke. Jeg bruger hele kyllinger hvor kattene kan få lov at gnave ben. Rørknogler tykkes fri i enderne og brystben/flade ben gnaves så der kun er meget lidt tilbage.

Katte bruger mere lugtesans end smagssansen, hvilket også er et problem hvis de er stoppet i næsen. Så det der tilsættes er mest for lugtens skyld, tunolie på tørfoder f.eks. eller antibiotika som Felimox der lugter ligesom gærtabletter.

Marina

Selv posevarianterne hos Pussy og Whiskas er forskellige, nogle indeholder sukker, andre ikke. Det er måske et spørgsmål om hvilke typer af sammensætning der har behov for at få “hjælp” til at blive mere “lækker”.
Jeg synes det er ærgerligt at dyre mærker som Hill’s indeholder sukker, uden omtanke for at det bruges af folk der tror de køber det bedste til deres kat.

Marina

Bozita, især pateerne, er de vilde med her i huset:

Når jeg læser på varedeklarationen at der kun er 4% kød i den dåsemad jeg køber i supermarkedet tænker jeg straks, at det kun er en nødløsning (junkfood). Jeg ville heller aldrig købe en tunsalat til mig selv hvor der kun var 4% tun i :slight_smile:
Så jeg må på nettet og bestille Applaus hos Zooplus:)

[quote=Roses mor;355236]Når jeg læser på varedeklarationen at der kun er 4% kød i den dåsemad jeg køber i supermarkedet tænker jeg straks, at det kun er en nødløsning (junkfood). Jeg ville heller aldrig købe en tunsalat til mig selv hvor der kun var 4% tun i :slight_smile:
Så jeg må på nettet og bestille Applaus hos Zooplus:)[/quote]

Ah, nu læser du vist lidt for hurtigt, der er trods alt ikke noget af dåsemaden, der kun indeholder 4% kød - men der er ofte kun 4% af den variant kød, som de skriver på dåsen, f.eks. oksekød, kanin, and og andre dyrere typer kød. Resten er formentlig kylling eller tun, som er noget af det billigste.

Hvis jeg skal komme med et konkret mærke til der her brug, så var det måske noget at kigge på Boos hestekød f.eks.? Mine katte har taget overraskende godt imod den, og det er med sine 6,7% råfedt i våd vægt det absolut fedeste dåsemad, jeg har stående. Ulempen er dog præcis som med kølediskskød, at der mangler vitaminer, mineraler og taurin, hvilket dog nemt kan tilføjes med Felini Complete.
Hvad også med gedemælk? Kan fås i nogle Irmaer.

[quote=pivnu;355243]Hvis jeg skal komme med et konkret mærke til der her brug, så var det måske noget at kigge på Boos hestekød f.eks.? Mine katte har taget overraskende godt imod den, og det er med sine 6,7% råfedt i våd vægt det absolut fedeste dåsemad, jeg har stående. Ulempen er dog præcis som med kølediskskød, at der mangler vitaminer, mineraler og taurin, hvilket dog nemt kan tilføjes med Felini Complete.
Hvad også med gedemælk? Kan fås i nogle Irmaer.[/quote]

Boos hestekød - er det fra Zooplus? indimellem er der hestekød i køleren i “mit” supermarked - jeg elsker det - det gør kattene ikke.

Jeg kender en opdrætter der fejlernærede flere kuld ved at fodre med hestehjerter- hold da fast nogen skæve ben de fik …

[quote=Lis Dahlstrøm;355248]Boos hestekød - er det fra Zooplus? indimellem er der hestekød i køleren i “mit” supermarked - jeg elsker det - det gør kattene ikke.

Jeg kender en opdrætter der fejlernærede flere kuld ved at fodre med hestehjerter- hold da fast nogen skæve ben de fik …[/quote]

Ja, det er fra Zooplus. Årh, jeg ser aldrig hestekød nogen steder, ville ellers gerne smage det!

Det er netop derfor, at jeg advarer imod, at det ikke er et fuldfoder.

[quote=pivnu;355249]Ja, det er fra Zooplus. Årh, jeg ser aldrig hestekød nogen steder, ville ellers gerne smage det!

Det er netop derfor, at jeg advarer imod, at det ikke er et fuldfoder.[/quote]

Fatisk er hestehakke billigere end oksehakke - og mere magert. Smager super til hakkedrenge eller lasagne - men en hestebøf det overgår alt i smagsoplevelse og mørhed. Længe siden siger mit mundvand :slight_smile:

Jeg har kun smagt hestebøffer en gang, og jeg synes det smagte forfærdelig sødt :-/

Se’fø’li - fordi du vidste var det var:-)

Jeg har tidligere serveret det uden at fortælle hvad det var - uha’ lækre bøffer:-)

[quote=Lis Dahlstrøm;355269]Se’fø’li - fordi du vidste var det var:-)

Jeg har tidligere serveret det uden at fortælle hvad det var - uha’ lækre bøffer:-)[/quote]

Jeg vidste ikke det var hestekød, måske har værtinden taget fejl af sukker og saltskålen ? :slight_smile:

Røger hestekød smager super!

[quote=pivnu;355243]Ah, nu læser du vist lidt for hurtigt, der er trods alt ikke noget af dåsemaden, der kun indeholder 4% kød - men der er ofte kun 4% af den variant kød, som de skriver på dåsen, f.eks. oksekød, kanin, and og andre dyrere typer kød. Resten er formentlig kylling eller tun, som er noget af det billigste.

Hvis jeg skal komme med et konkret mærke til der her brug, så var det måske noget at kigge på Boos hestekød f.eks.? Mine katte har taget overraskende godt imod den, og det er med sine 6,7% råfedt i våd vægt det absolut fedeste dåsemad, jeg har stående. Ulempen er dog præcis som med kølediskskød, at der mangler vitaminer, mineraler og taurin, hvilket dog nemt kan tilføjes med Felini Complete.
Hvad også med gedemælk? Kan fås i nogle Irmaer.[/quote]

Tak for tippet. Jeg er ikke sikker på, at det går an at foreslå div. tilsætninger - og der er ingen Irma i området :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;355248] indimellem er der hestekød i køleren i “mit” supermarked - jeg elsker det - det gør kattene ikke.

Jeg kender en opdrætter der fejlernærede flere kuld ved at fodre med hestehjerter- hold da fast nogen skæve ben de fik …[/quote]

Bon appetit, de damer. Men hvis hestekød ikke er fuldgyldig kost til de katte, på hvis vegne, jeg spørger, så vil jeg ikke foreslå ejerne det.
Jeg er meget interesseret i at finde rigtig mad til disse søde katte - selv er jeg vegetar…
Vi har jo også et mad-underforum :slight_smile:

[quote=MiSi;355275]Men hvis hestekød ikke er fuldgyldig kost til de katte, på hvis vegne, jeg spørger, så vil jeg ikke foreslå ejerne det.
Jeg er meget interesseret i at finde rigtig mad til disse søde katte - selv er jeg vegetar…[/quote]

Intet muskelkød er alene fuldgyldig kost til katte. Uanset om det er hest, ko, gris, kylling… Enten skal de udfodres “hele” (med indvolde, maveindhold, knogler, brusk osv.), eller også skal der tilsættes det, der mangler… eller også skal man kun fodre med det i små mængder.

Hestekød skulle være rigtig godt at grille, det skulle tage meget af den søde smag :slight_smile:

Måske lidt irellevant, da de fleste af os jo ikke griler til vores katte, men alligevel :tihi:

Nu synes jeg, at vi er ude i en 2-i-een tråd.
Må jeg på det fredsommeligste be’ webmoster om at flytte indlæg om ikke-katte-mad hertil:
[ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=17248”]Hestekød (hentet fra Lux-tråd) - De Kattegale Debatterer[/ame]
Mange tak :slight_smile:

Jeg har tidligere serveret det uden at fortælle hvad det var - uha’ lækre bøffer:-)[/quote]

Min mor serverede det engang da jeg var barn uden at forælle det. Jeg kunne ikke spise det og insisterede på at kødet var dårlig.

Det smagte rigtig grimt, syntes jeg dengang og har ikke siden forsøgt mig med det :slight_smile:

Vi griller MEGET (mindst 5 dage om ugen) og vi spiser tit og gerne hest.
Og hest på grill er super!!
Vores katte kan også godt lide hest, de får det dog råt.

Hestekød kan bestilles hos de fleste slagtere.

Og jo mere magret hestekødet er, jo mindre sødt er det i smage.
Den søde smag sidder i fedtet, derfor laver vi aldrig hakkebøffer af hest.
Hakket hest er, i vores verden, kun til stærkt kryderede retter.

jeg har også lavet det nummer engang… hun fandt dog ud af det et års tid senere da jeg sagde det og nøj hvor blev hun sur… men hun havde jo ligesom spist 350 g bøf og nydt det…

jeg elsker også hestekød og bruger det tit… det er billigt… kan sommetider få det hos slagteren til 20 kr ½-kiloet… for bøfkvalitet…

Så er tiden vel kommet til at minde om at denne tråd handler om Aldi Lux kattemad :slight_smile: