LUX fra Aldi - kvalitet?

Nu er jeg jo gået hen og blevet lidt af en hysterisk kattemor. Derfor følger jeg den amerikanske model som ud over at barfé også går op i hvilen type dyr/kød der barfes med.

Har lige købt poussiner i Føtex og kyllingehjerter og lever hos Slagteren. Ko, gris og hest er ikke naturlige byttedyr for katten og derfor er det ikke optimalt at fodre katte med disse ifølge visse barfére i usa.

Jeg prøver at følge disse råd så vidt det er muligt.

Men som sagt er jeg også blevet lidt små fanatisk pga tidligere erfaringer hvor jeg kun fodrede med Specific :wink:

[quote=Roses mor;355512]Nu er jeg jo gået hen og blevet lidt af en hysterisk kattemor. Derfor følger jeg den amerikanske model som ud over at barfé også går op i hvilen type dyr/kød der barfes med.

Har lige købt poussiner i Føtex og kyllingehjerter og lever hos Slagteren. Ko, gris og hest er ikke naturlige byttedyr for katten og derfor er det ikke optimalt at fodre katte med disse ifølge visse barfére i usa.

Men som sagt er jeg også blevet lidt små fanatisk pga tidligere erfaringer hvor jeg kun fodrede med Specific ;-)[/quote]

Det er så fint nok. Jeg forklarede bare, at der altså ikke kun er 4% kød i supermarkedsdåsefoder. Grunden til de 4% er pga. at ellers må de ikke skrive “med kanin” f.eks. Men nej, som oftest er der ikke oplyst, hvilken type kød resten så er.

[quote=Roses mor;355512]

Men som sagt er jeg også blevet lidt små fanatisk pga tidligere erfaringer hvor jeg kun fodrede med Specific ;-)[/quote]

Se, det lyder fornuftigt. Fjerkræ er altså godt til katte, men ikke “firføddede dyr”?
Jeg spekulerer også på, hvor meget reel viden, der ligger bagved den reklameskabte fordom, at katte elsker fisk… Fordi kattemad under 2. verdenskrig blev lavet på fisk pga rationering af andet kød. Men fanger katte overhovedet fisk i naturen, eller er det en and :wink: :?

Dine erfaringer med Specific, var det våd- eller tørkost?

MiSI - Jeg har i hvert fald hørt en eller to barf-fordragsholdere udtale sig om at det ikke er “naturligt” for katte at spise fisk :slight_smile: ( men det er det jo heller ikke at spise ko, gris, hest, lam, osv.=

[quote=MiSi;355777]Se, det lyder fornuftigt. Fjerkræ er altså godt til katte, men ikke “firføddede dyr”?
Jeg spekulerer også på, hvor meget reel viden, der ligger bagved den reklameskabte fordom, at katte elsker fisk… Fordi kattemad under 2. verdenskrig blev lavet på fisk pga rationering af andet kød. Men fanger katte overhovedet fisk i naturen, eller er det en and :wink: :?

Dine erfaringer med Specific, var det våd- eller tørkost?[/quote]
Min daværende dyrlæge anbefalede mig udelukkende at fodre med tørfoder. Grøn Specific, slankekost fordi de var neutraliserede.

Dengang troede jeg på alt hvad dyrlægen fortalte mig.

Det gik ikke så godt og jeg mistede mine misser alt for tidligt. Derfor har jeg brugt meget tid på at undersøge hvad der er bedst for dem.
Heldigvis er opdrættere i DK blevet opmærksomme på, at katte ikke bør leve af tørkost alene.
I USA er de som altid endnu længere fremme og fordi de ikke ligger under for den danske jantelov er det lettere at finde oplysninger om sund kost til katte på amerikanske hjemmesider.

Desværre er det meget dyrt at skaffe kattens naturlige byttedyr. Jeg har brugt en masse tid på at undersøge hvor jeg kunne skaffe fx kaniner, fasaner mv. Hvis der skal være garanti for at disse er fri for orm og parasitter er det ALT for dyrt.

Der er næsten kun kylling og poussiner tilbage:(

Hvad har janteloven med sund kattemad at gøre :høhø:

Tjaaa tænkt på Marco Polo :wink:

kan du ikke lige uddybe den - jeg er ikke helt sikker på jeg er med :slight_smile:

Hmmm unge dame, har du ikke fulgt med i historie timerne i folkeskolen :wink:

Marco Polo havde en teori om, at jorden ikke var flad, men rund. Hans måde at tænke på var ikke i orden i det samfund han levede i.

Jeg brugte Marco Polo som eksempel på hvordan janteloven i dag indskrænker anderledes tænkning :wink:

Det der bliver en forsimpling af et meget stort emne præget af nærmest religiøse holdninger…
Mus har da fx fire ben og fugle er hammersvære at fange…
Katte er opportunister mht deres kost og en fritlevende god jagtkat vil tage hvad der nu engang byder sig… Så nogle dage/uger består kosten næsten udelukende af fx mus, mens andre uger/dage lykkes det at få fat i en flyvende madpakke eller en hareunge eller andet guf… Jeg har også set fritgående katte fange fisk i dambrug eller hos naboens fiskedam…

Som sagt - jeg har set fritgående katte fange og spise fisk…
Om det var fordi fiskene repræsenterede en lækkerbid eller om det ganske enkelt skyldtes at de var lette at fange, ved jeg så ikke…
Jeg har aldrig hørt den fordom om at katte ælsker fisk… men jeg har da oplevet en del katte ælske det…
Fisk indeholder omega 3 og 6 fedtsyrer (det er vist endda den bedste kilde for disse) så at udelukke det totalt fra en kats kost vil være en fejl…
Ang rå fisk… ingen af min bande over 1 år kunne drømme om at røre noget af det der vamle rå mad bvadr… Undtagelsen er så Leo, der i nogle øjeblikkes anfald af vanvid faktisk kan finde på at sidde og smånippe af… laks! :slight_smile: Til gengæld er Thane (der jo er råfodret hele sit liv) ikke specielt glad for fisk med mindre der er tale om rødspætte eller “den-der-meget-billige-fisk-som-har-afløst-rødspætte-i-frysedisken”…
Katte vil i naturen formentlig blivce tiltrukekt af fisks bevægelser i vandet og hvis det lykkes den at fange en fisk vil katten sikkert også synes det er sjovt at lege med den sprællende fisk - og på den måde kan man sagtens forestille sig at en kat opdager at fisk er gååååt…

Dine erfaringer med Specific, var det våd- eller tørkost?

Specifik er et udmærket kvalitetsfoder, hvad enten der er tale om våd eller tørfodervarianten… Der er tale om den gammelkendte diskussion om hvorvidt katte bør leve hele deres liv udelukkende på tørfoder…
Mange katte kan sagtens… nogle kan ikke… og man aner desværre sjældent hvilke der kan hvad, før man står i en situation hvor det viser sig at katten ikke kunne leve på tørfoder alene…

Du spørger om foder til to ældre lidt tynde katte… Det er ikke så ualmindeligt at katte lidt op i alderen bliver lidt tynde i det… Kattene mister muskelmasse, stofskiftet kan stige en smule, osv osv og generelt kan appetitten forsvinde en smule…
Almindelig godt lødig tørfoder, gerne suppleret med noget almindeligt godt lødig vådfoder dagligt er fint! Selvfølgelig vil det være godt, hvis man kan få sådan et par seniorer til at spise noget råt, men jeg vile ikke forvente at få det til at lykkes og jeg ville være doven nok til at lade kattene have deres vaner mht kost i fred :slight_smile:
Det er et par gamle missere… de skal bare være glade og nyde deres mad!
Selvfølgelig kan man introducere nyt - men vil de hellere have deres almindelige mad og der ikke er indikationer på at de bør spise andet eller anderledes, så lad dem dog få lov at være stokkonservative og vrangvillige :smiley:

Jeg er absolut uenig. Specifik er et af de produkter jeg vil direkte fraråde - tror det er svært at finde et produkt, der indeholder så meget korn som Specifik.

Som sagt… en diskussion præget af nærmest religiøse holdninger :wink:

Jeg vil heller ikke fodre mine katte med Specifik - men jeg er også med på holdet omkring så få kulhydrater i foderet som muligt + råfodring som den bedste fodring af mine rovdyr…

Når det så er sagt. så er Specifik et udmærket foder… ligesm Royal Canin, Hills, og andre tørfodermærker, der ikke har reduceret i kulhydratindholdet eller lader en stor del af dette komem fra korn eller kornprodukter.

(Hvis nogen undrer sig…
Mine gamle stokkonservative og vrangvillige drenge får tørfoder - Feline Finest Grainfree… mine to tøzede tøzer får det samme… og så suppleres der med praktisk talt alt jeg kan finde af diverse lødigt vådfoder uden kulhydrater. Og så har jeg en enkelt kat, der er råfodret og som kun spiser lidt tørfoder som snack i løbet af dagen… ) )

[quote=Ann K;355807]Det der bliver en forsimpling af et meget stort emne præget af nærmest religiøse holdninger…
Mus har da fx fire ben og fugle er hammersvære at fange…
Katte er opportunister mht deres kost og en fritlevende god jagtkat vil tage hvad der nu engang byder sig…

Som sagt - jeg har set fritgående katte fange og spise fisk…

Katte vil i naturen formentlig blivce tiltrukekt af fisks bevægelser i vandet og hvis det lykkes den at fange en fisk vil katten sikkert også synes det er sjovt at lege med den sprællende fisk - og på den måde kan man sagtens forestille sig at en kat opdager at fisk er gååååt…

Specifik er et udmærket kvalitetsfoder, hvad enten der er tale om våd eller tørfodervarianten…

Du spørger om foder til to ældre lidt tynde katte… anderledes, så lad dem dog få lov at være stokkonservative og vrangvillige :D[/quote]

Se, det er da klar tale, som jeg kan bruge til noget. Tak!
Og ja, det er et felt, der er tæt på at være religiøst. Derfor spurgte jeg til et konkret foder-mærke, og obsede på, at alternativer skulle være ret let tilgængelige for at kunne bruges til katte i en medium str. provinsby :slight_smile:

Skal lige nævne, at det ikke er mine 2, der er små-tynde, selvom de er oppe i årene, og især Gias kostvaner er ikke til at ændre på.

Men i den dejlige flok, jeg har passet i den forgangne uge, er der 3 søde, søde gamle drenge på 8-10 år, som virkelig godt kunne bruge mere huld og muskelmasse. Jeg har selvfølgelig snakket med ejerne, og foræret dem min DaBird, så jeg håber, at der er en ny på vej til mig :kryds:
Det var helt vildt, som deres meget, meget madglade topkat blev totaldistraheret af DaBird’en, så de gamle drenge simpelthen kunne spise i fred…
Og endnu sjovere at se ejerne måbe, da de fik en kort demo engang kl sent, hvor de kom hjem og vi fik rødvin og pizza (semi-hjemmestrikket).
Jeg skal passe dem igen i maj, vist 10 dage, og så må jeg se, hvordan det går til den tid.

Nu har jeg ihvertfald en bunke tips at gå ud fra mht rå og kogt mad, samt dåsemad, og så vidt jeg kan se af indlæggene om Lux versus Pussi/Felix m.fl., så kan der stadig komme relevant info på banen. Tak for det :slight_smile:

P.S. Det var da ikke Marco Polo :? Men Columbus :? (meget kort OT :wink: )

Nej, Ann - jeg er stadig fuldstændig uenig!
Ved en hurtig søgning fandt jeg nedenstående. Bemærk at på Specific kommer det første kød som nr. FIRE i ingredienslisten. Dvs der er mest korn, så er der vegetabilsk proteinekstrakt, så æg og ægprodukter og først derefter et reelt kødindhold!

Både RC og Hills har kød som hovedingrediensen.

Så ja, du har ret i, at tørfoder kan være en religion, men lige netop Specific udmærker sig altså ved sin elendighed!

Specific:
Korn • Vegetabilsk proteinekstrakt • Æg og ægprodukter • Fisk og fiskeprodukter • Cellulosepulver • Olie og fedtstoffer • Mineraler • Hydrolyseret kyllingeprotein • Plantago psyllium husk

Hills Science Plan:
Chicken (minimum 40% kylling; 53% blandet kylling og kalkun):
Kylling- og kalkunkødmel, formalet majs, rismel, majsglutenmel, cellulose, koncentrat, animalsk fedt, vegetabilsk olie, kaliumklorid, kalciumkarbonat, L-carnitintilskud, kalciumsulfat, salt, DL-methionin, taurin, vitaminer og sporstoffer. Naturligt konserveret med blandede tocopheroler, citronsyre og rosmarinekstrakt.

Royal Canin Hair & skin:
Tørret fjerkrækød,
ris, animalsk fedt, majs, vegetabilsk proteinisolat LIP, vegetabilske fibre, majsgluten, gær, hydrolyserede animalske proteiner, vegetabilske olier (soja, borago), roetrævler, fiskeolie, mineraler, æggepulver, natriumfosfat, DL-methionin, taurin, L-cystin, morgenfrueekstrakt (rig på lutein).

[quote=Ann K;355818]Som sagt… en diskussion præget af nærmest religiøse holdninger :wink:

Jeg vil heller ikke fodre mine katte med Specifik - men jeg er også med på holdet omkring så få kulhydrater i foderet som muligt + råfodring som den bedste fodring af mine rovdyr…

Når det så er sagt. så er Specifik et udmærket foder… ligesm Royal Canin, Hills, og andre tørfodermærker, der ikke har reduceret i kulhydratindholdet eller lader en stor del af dette komem fra korn eller kornprodukter.
[/quote]

Det er både dårligt og alt for dyrt - dårligere end langt de fleste tørfodre. Der er langt mere af kornprodukter i det end de fleste andre.

Udmærket er og bliver det aldrig

Hæhæ…næ, de har måske aldrig set “Sortemis” rydde naboens havedam og smovse sig i guldfisk :muhaha::muhaha:

[quote=Roses mor;355784]er.

Desværre er det meget dyrt at skaffe kattens naturlige byttedyr. Jeg har brugt en masse tid på at undersøge hvor jeg kunne skaffe fx kaniner, fasaner mv. Hvis der skal være garanti for at disse er fri for orm og parasitter er det ALT for dyrt.

Der er næsten kun kylling og poussiner tilbage:([/quote]

Kattens allermest naturlige byttedyr er mus, rotter, mosegrise og småfugle.

Så egentlig kunne man opstarte en lille musefarm og blive selvforsynende ;-)))

[quote=Felis;355831]Kattens allermest naturlige byttedyr er mus, rotter, mosegrise og småfugle.

Så egentlig kunne man opstarte en lille musefarm og blive selvforsynende ;-)))[/quote]

Jamen jeg har da mus her, så i stedetfor at fange og aflive dem, vil jeg da gerne tilbyde dem til interesserede katte :tihi:

Godt nok siger jeg hellere 10 mus end én fugl som fangstbytte, meeeeen der er alligevel grænser for, hvad jeg vil gøre for mine katte :smiley:

De spiser ikke guldfisk - men de er gode at lege med. De bliver temmelig mølædte at se på - guldfiskene altså :frowning: