[quote=Lis Dahlstrøm;355828]Det er både dårligt og alt for dyrt - dårligere end langt de fleste tørfodre. Der er langt mere af kornprodukter i det end de fleste andre.
Udmærket er og bliver det aldrig[/quote]
Tager bare Lis - hun er det sidste af indlæggene imod Specifik tørfoder.
Som sagt - jeg ville heller ikke fylde det på mine kræ… men andre gør det altså og har ikke dårlige erfaringer med foderet! At der er meget korn i foderet, tja - det er jo trods alt kun indenfor de seneste par år at man overhovedet har skænket det en tanke, (jeg taler om den helt almindelige kattejer som fx mig - ikke nørderne!) og har valgt at handle på det…
Og jeg må da blankt indrømme… hvis mine gamle kræ levede af Specifik og der ikke var indikationer på at de manglede noget eller lignende og de havde vist klart at det altså var det tørfoderprodukt, som de ville have… tja - så fik de altså lov til at spise foderet! Jeg gider ikke stå og møvle med gamle katte og deres indgroede vaner, med mindre der er en god grund til at jeg skal!
At man lynhurtigt finder diverse ingredienslister frem til at dokumentere at et foderprodukt er mere eller mindre godt… jo - det er en del af den der religiøse besættelse jeg talte om lige før
(Som jeg i øvrigt selv er en del af… men forhåbentlig en anelse mere nuanceret og mindre prædikende)
[quote=Lis Dahlstrøm;355839]Hvad mener du med det - at dem der siger det er et dårligt foder er prædikende?
Stod dine ord alene ville nogen altså få den opfattelse det er et godt foder - er det det du ønsker?[/quote]
Ja, hvis det kan få folk til at udskifte deres whiskas og andre lignende produkter med Specifik, så ville jeg faktisk være ganske godt tilfreds
Den anden del af dit indlæg lader jeg bare stå… orker ikke den diskussion, som der tydeligt lægges op til! Send mig en PB - jeg skal nok svare på den, når jeg kommer hjem fra Australien
[quote=Ann K;355837]
At man lynhurtigt finder diverse ingredienslister frem til at dokumentere at et foderprodukt er mere eller mindre godt… jo - det er en del af den der religiøse besættelse jeg talte om lige før [/quote]
Jeg kalder det så dokumentation for mine påstande - men sådan er vi nok så forskellige.
[quote=Ann K;355837]
(Som jeg i øvrigt selv er en del af… men forhåbentlig en anelse mere nuanceret og mindre prædikende)[/quote]
Hvordan skal det forståes?
At jeg er meget unuanceret og prædikende? Fordi jeg fraråder Specific?
Ja, ja, Ann … du kan anbefale det så meget du lyster (for det er hvad jeg mener du gør) - det ændrer ikke på produktets indhold.
Men i stedet for at kalde os andre unuancerede og prædikende kunne du jo underbygge dine påstande om det glimrende foder det er? Eller skal vi bare holde os til “de gamle dage”?
[quote=Ann K;355846]Ja, hvis det kan få folk til at udskifte deres whiskas og andre lignende produkter med Specifik, så ville jeg faktisk være ganske godt tilfreds
Den anden del af dit indlæg lader jeg bare stå… orker ikke den diskussion, som der tydeligt lægges op til! Send mig en PB - jeg skal nok svare på den, når jeg kommer hjem fra Australien :)[/quote]
Hmmmmm - mener nu det er dig der lægger op til diskussion:-)
Og på hvilke punkter mener du så Whiskas er dårligere?
Har du ikke lyst behøver du ikke svare - men kommunikere via pb - hvorfor dog det? - det bliver ingen klogere af - du holder på dit - jeg holder på mit.
I det mindste optræder kød på 3. pladsen hos Whiskas
Cereals, Vegetable protein extracts, Meat and animal derivatives ( Meats min. 4% in the meaty nuggets, min.4% chicken in the beige kibble ), Oils and fats, Minerals, Vegetables ( carrots min. 4% in the orange kibbles, peas min.4% in the green kibble ), Derivatives of vegetable origin. Contains EEC permitted antioxidants, colourants and preservatives.
Jeg skal lige bemærke, at jeg høfligst har anmodet om at få flyttet de indlæg, der ikke omhandler kattefoder, over i en anden tråd til emnet.
Dette har man ikke villet efterkomme, selvom jeg har bestræbt mig på at efterleve alle gyldne regler og retningslinier.
Derfor er tråden splittet mellem OT og det, der splitter op i den så hyppige semi-religiøse retning mht rå/“barf”-fodring og mere pragmatisk supplement af kvalitets-vådkost til ditto-tørkost.
Jeg skulle aldrig have spurgt.
Her i huset har vi i mange år brugt dåsemad fra Aldi til vores katte som suplement - specielt til drægtige hunkatte, killinger samt ældre katte der ofte ikke gider spise og drikke nok hvis man kun fodrer med tørfoder.
Vi bruger tørfoder som basisfoder og supplerer med dåsemad fra Aldi samt kyllingekød, torskerogn m.m.
Vi har kun gode erfaringer med Aldi’s dåsemad men jeg ville ikke bruge det som alene foder. Faktisk vil jeg helst ikke bruge noget som helst foder som alenefoder, men vil hellere fodre mere varieret.
Ok. I belyser ting jeg ikke har tænkt på før: at tørkost ligger meget fjernt fra ur-kattens egne fødekilder, at man ikke skal have dårlig samvittighed over at give vådfodder, da det minder om det de selv ville fange og sikkert er bedre for nyrerne.
[QUOTE=Mistersmor;1119659]Ok. I belyser ting jeg ikke har tænkt på før: at tørkost ligger meget fjernt fra ur-kattens egne fødekilder, at man ikke skal have dårlig samvittighed over at give vådfodder, da det minder om det de selv ville fange og sikkert er bedre for nyrerne.
Men hvad med tandsten?[/QUOTE]
Du skal bestemt ikke have dårlig samvittighed over at give vådfoder af ordentlig kvalitet. Jo mere, des bedre for nyrernes skyld - og tørfoder som supplement.
Og ovre ved dig i Skåne kan du jo tilmed få Mjau til en fornuftig pris.
Giv rå kødben/kyllingeben i stedet - tørfoder har en tendens til at lægge sig som en kage omkring roden af tanden (tænk tørre kiks i din egen mund) og dermed danne god grobund for bakterier. Den slibende effekt af tørfoder er reelt til at overse (bortset fra i producenternes reklamer ;))
Hmm. Når Sigga ikke vil røre råt, hvad gør jeg så. Hun får jo tørfoder i foderbold som supplement til de tp gange vådt om dagen.Jeg så noget pulver i maxizoo som skulle rense tænderne og som kunne røres i vådfoderet. Virker det eller er det bare pop?
Kan du komme til hendes mund uden større besvær? Hvis du kan, ville jeg bruge tricket med klorhexidin på en vatpind, som du kører langs tandkødsranden Selv én gang om ugen er bedre end ingen gang
Har du prøvet tørrede hundeguffer? Jeg køber nogle gange f.eks. tørrede oksestruber, som jeg klipper i bidder. Det fungerer ligeså godt som ben, fordi det skraber uden at efterlade rester
Kan du komme til hendes mund uden større besvær? Hvis du kan, ville jeg bruge tricket med klorhexidin på en vatpind, som du kører langs tandkødsranden Selv én gang om ugen er bedre end ingen gang
Har du prøvet tørrede hundeguffer? Jeg køber nogle gange f.eks. tørrede oksestruber, som jeg klipper i bidder. Det fungerer ligeså godt som ben, fordi det skraber uden at efterlade rester :)[/QUOTE]
Jeg har fået ad vide af en dyrlæge at hvis man ikke børster deres tænder det stort set hver dag, har det inden effekt. Har du et link til et sted man kan læse om metoden med klorhexidin og at det skulle hjælpe? Jeg har nemlig valgt ikke at børste tænder på mine katte, fordi jeg ved at jeg aldrig ville få det gjort hver dag på alle tre katte. Det lyder meget smart og nemt med klorhexidin en gang om ugen, men jeg har svært ved at tro på det virker?
Tak for tippet med de forskellige hundeting! Det var da en rigtig god idé, fodre ikke selv med råt fordi jeg har væg til væg gulvtæpper i hele lejligheden, men nogle af de tørrede ting kunne måske være et alternativ
[QUOTE=fugl;1119697]Jeg har fået ad vide af en dyrlæge at hvis man ikke børster deres tænder det stort set hver dag, har det inden effekt. Har du et link til et sted man kan læse om metoden med klorhexidin og at det skulle hjælpe? Jeg har nemlig valgt ikke at børste tænder på mine katte, fordi jeg ved at jeg aldrig ville få det gjort hver dag på alle tre katte. Det lyder meget smart og nemt med klorhexidin en gang om ugen, men jeg har svært ved at tro på det virker?
[/QUOTE]
Nej, jeg har ikke noget link til det, da det er information, jeg har fået mundtligt fra flere dyrlæger, herunder Jens Ruhnau. Det giver sig selv, at én gang om ugen primært er et spørgsmål om vedligeholdelse og selvfølgelig ikke kan bruges på stærkt betændt tandkød/i stedet for en antibiotikabehandling, men effekten er større end ved nogen brug af tørfoder.
Mine kan ikke tåle tørkost længere. Den ene kaster konsekvent op og den anden bliver så rumlefed at han ikke kan bevæge sig. Vi skiftede for efterhånden noget tid siden til vådkost. Det var en hård kamp, da de bestemt er vanedyr. Det eneste vådkost jeg kan få dem til at spise er LUX. Intet andet vil de røre. Heller ikke Applaws, FP m.m. Sidstnævnte købte jeg mig fattig i for at måtte gå af med det meste. Så jeg har accepteret, at LUX er det eneste, der bliver fodret med herhjemme.
Har du prøvet tørrede hundeguffer? Jeg køber nogle gange f.eks. tørrede oksestruber, som jeg klipper i bidder. Det fungerer ligeså godt som ben, fordi det skraber uden at efterlade rester :)[/QUOTE]
Nej hun er ikke så stor fan af, at piller hende i munden. Og hun gider ikke umiddelbart de der oksestruber, men jeg kan måske prøve at klippe dem i endnu mindre bidder. Hun er jo bare ikke rigtig til mad med “konsistens” Hverken kød, vådfoder med klumper eller andet. Kun tørfoder og pate-vådfoder (og kun Lux) apropro tråden om kræsne misser:argh:. Hun gider jo i øvrigt heller ikke dreamies:?