Ja sådan noget spiser vi mennesker jo en gang i mellem - og der sidder jo sådan noget dejligt kødsnask på som vi ikke får så meget glæde af - men jeg tænkte på om det kunne være en snack til missen?
Eller fungere det på samme måde som med kylling? At det er en no go når det har været opvarmet?
Jeg plejer at sige, at de må godt smage lidt, bare det ikke er stegt med krydderier… Og bare der IKKE er benstumper eller brusk på. Somme tider har jeg kogt et par stegeben, og pillet kødet af, og givet dem, når det er blevet koldt…
Men normalt når mine skal há kød, køber jeg store portioner hakket oksefars, og fryser ned i små portioner, og tager 2-3 små poser op af gangen og giver dem, så snart det er helt optøet…
Hvis der er risiko for at kattene kan knuse knoglerne og spise splinterne, bør de ikke få dem…
Så er det meget bedre at tage de afgnavede ben og koge dem så længe at de kødrester der sidder på benene falder af af sig selv…så pil benene fra og giv kattene kødstumperne blandet med noget af kogevandet…hvis der er brusk imellem må de gerne få det, det er godt til at rense deres tænder
[QUOTE=Felis;74855]Hvis der er risiko for at kattene kan knuse knoglerne og spise splinterne, bør de ikke få dem…
Så er det meget bedre at tage de afgnavede ben og koge dem så længe at de kødrester der sidder på benene falder af af sig selv…så pil benene fra og giv kattene kødstumperne blandet med noget af kogevandet…hvis der er brusk imellem må de gerne få det, det er godt til at rense deres tænder[/QUOTE]
er det alle knogler der splintrer? Ved godt kylling gør - men hvad med en okseknogle at gnave på der der kogt lidt - er det heller ikke godt? Tænkte jo at gnave ind til knoglen rensede gebisset.
Lige en tommelfinger regel, ang ben… Hvis du kan knække sådan et ben, så IKKE give katten det. Men er det et tykt og større ben, skulle der ikke ske det store ved det… Jeg giver normalt ikke ben. Men de nyder nu, hvis jeg køber de store knogler, til at koge suppe på, og de så får det, når det er koldt…
Så vidt jeg ved, så splintrer rå kylling heller ikke som kogt gør… Kogte kyllingeben bliver tørre og skøre og splintrer til syleskarpe små stykker, som nemt kan perforere en tarm eller mavesæk…
Det er fuldstændig korrekt, at man ikke må give dem knogler, som de tygger over. Men jeg har nu altså aldrig oplevet mine katte tygge ben af okse, lam og fx koteletben - de spiser kødet og resten lader de være.
Fjerkræknogler ville jeg til gengæld være forsigtig med at give, da de er meget tynde og katten dermed let kan tygge dem over.
Nej, det er ikke alle knogler der splintrer…men lige netop ribbenene fra gris er ofte tynde, og dem er det ikke så godt at give til hverken hund og kat…
Okseknogler og de store griseknogler gør ingen skade.
[QUOTE=Felis;74935]Nej, det er ikke alle knogler der splintrer…men lige netop ribbenene fra gris er ofte tynde, og dem er det ikke så godt at give til hverken hund og kat…
Okseknogler og de store griseknogler gør ingen skade.[/QUOTE]
Jeg har givet katte ben gennem rigtig mange år, og det kan tælles på én hånd de katte, der forsøger at tygge selve benet. Langt de fleste tager kun kødet. Derimod tygger hunde oftest selve benet over.
I øvrigt elsker mine katte, når vi har fået lammekølle - der er altid så dejlig meget kød, som vi andre ikke kan få af køllen.
Eller om sommeren, når vi har grillet og kaster benene til dem - hvis vi lader dem ligge i haven er de som regel helt væk næste morgen …
Altså lige med hensyn til revelsben - så ville jeg ikke give det, men det er kun pga egne oplevelser:S
Vores hund fik altid revelsben efter de var afgnavet af os - indtil den dag hun valgte at sluge et på langs-what Heldigvis var min mor obs og nåede med nød at næppe at hive det om af halsen på hende-bleg
[quote=~Prinsesse~;75066]Altså lige med hensyn til revelsben - så ville jeg ikke give det, men det er kun pga egne oplevelser:S
Vores hund fik altid revelsben efter de var afgnavet af os - indtil den dag hun valgte at sluge et på langs-what Heldigvis var min mor obs og nåede med nød at næppe at hive det om af halsen på hende-bleg[/quote]
Puha godt det blev opdaget…ja jeg har oplevet en Schäfer, der havde bidt “på tværs” af et revelsben, sådan at benet havde kilet sig fast på tværs oppe i ganen på ham…spidserne på det overbidte ben havde boret sig ind i tandkødet i begge sider