Mad i 2021

Jeg bruger dem her:

Nu er de godt nok lige udsolgte, men de er forhåbentlig snart på lager igen.

Jeg bruger dog “kun” 400 ml vand pr terning - der er 4 terninger i sådan en pakke. :slight_smile:

Tilføjelse: Kan se at de har en opskrift (hvor suppen nemt kan erstattes af terning :slight_smile:)

Som tilbehør/topping dropper jeg fiskesaucen og bruger udover koriander og (alm) basilkum også mynte. :slight_smile:
1 Like

Weekenden har været præget af nem mad pga hårdt fysisk arbejde … i går en kyllinge/kebab salatpizza (slet ikke dum! :slight_smile: ) og i aften blev til to stegte rødspætte fileter på rugbrød med remoulade :slight_smile:
Mæt ja, kulinarisk oplevelse? Njaeee ikke så meget :ups: men det var fint og nemt :slight_smile:

Igår stod den på pasta salat (havde pesto, ruccola og Feta rester), med kylling med sprød skind.

Idag skal vi have kylling i cashew sovs over ristet blomkål. Det er jeg spændt på

1 Like

Tænker at jeg skal prøve at have noget andet end de variationer over råkost jeg har kørt de sidste uger, så det bliver til en karrygryde med vegetarisk “kylling”, et produkt der opfører sig rigtig godt i tilberedning, og samtidig smager godt og er lavet af soja.

1 Like

I går lavede jeg en stor gryde med kylling, bacon, løg, friske blandede svampe, gulerødder, peberfrugt, bladselleri og et skvæt fløde, med ris til. Der var rigeligt både til i aften og flere portioner til fryseren. Efter en vagt med lidt for lidt søvn, var det en nem gudespise i dag, med en glas virkelig god vin til. Jeg elsker nem og hjemmelavet mad i den slags situationer :thumbup:

4 Likes

Nu er det her en lidt anden retning, men ved du hvor man normalt kan få ‘erstatningskød’, der ikke er baseret på hvede eller soja?

Vi har fundet noget ærtebaseret engang, og det giver altså noget tekstur, jeg nemt ellers mangler i vegetarretter.

Vi vil gerne spise mere vegetarisk, men det er svært, når jeg har så mange issues med konsistenser.

I går fik jeg rester af vietnamesisk nuddelsuppe, og i dag havde jeg aftenvagt og min kollega hentede thaimad. :smiley:

I morgen står den vist på hotdogs.

1 Like

Naturli’ er begyndt at lave deres “Naturli’ hakket” af ærteprotein i stedet for soja.
Det kan købes stort set alle steder, både i Netto, Aldi, Rema1000 med flere. God "jagt":slightly_smiling_face:.

1 Like

Som @Milles_mor skriver er Naturlis hakket og formede bøffer baseret på ærter.

Jeg tænker du skal i Coop eller Føtex og kigge efter Qourn, som er svampebaseret.

Man er begyndt at kigge væk fra soya, og jeg ved at en lokal helsekost i Århus har fået et tofulignende produkt lavet på kikærter.

Selv er jeg i øvrigt rigtig glad for seitan, som er baseret på udvasket hvedegluten. Det findes i de fleste større supermarkeder i deres køleskab med vegetar-produkter.

Hvis du stadig har issues med maven råder jeg dig til at prøve med en smule først af produkterne og se om du får en reaktion, inden du spiser løs :wink:

Min mave er faktisk mirakuløst bedre efter jeg fik en indsprøjtning for at alt i maven blev opløst på 0,5 da Birk skulle tages ved kejsersnit - det var en ret fed bivirkning :tihi:

Men vi passer stadig lidt på med maden, så derfor er jeg ikke lige så frisk på det hvedebaserede. Soja er både pga det hormonforstyrrende og at Birk ikke må få det (pga alder).

Svampebaseret? Har det på nogen måde konsistens som svampe? :ups:

2 Likes

Seitan består udelukkende af gluten, og ikke stivelse som er det der oftest irriterer maven. Det indeholder heller ikke Fodmaps.

Nej, Quorn har slet ikke konsistens af svampe…

flæskesteg med det hele…og så var der 1/4 piske der skulle bruges…så irsk kaffe …skyder jeg på

Tunmousse med dild dressing

Boller i karry og i morgen dansk bøf med pandesovs og bløde løg :drooling_face:

En salat med et blødkogt æg, chorizo pølse.

Havde lidt grønsags rester efter ramen suppe igår

Fik fik Gullasch og kartoffelmos. Knuds mad er fantastisk :savle:

2 Likes

Pasta aglio e olio - eller på almindelig dansk; pasta med hvidløg og olie.
Det er en af de retter der i sin simpelhed lyder kedelig, men det smager bare fantastisk!

Jeg fik et par fiskefrikadeller til … fordi de lå der i køleskabet og skulle spises. Men jeg kunne sagtens have undværet, og bare spist mere pasta. :smiley:

1 Like

vi har fået hundehvalpe i dag :savle:

Hundehvalpe…?

1 Like

Ja hundehvalpe hedder der her, men andre steder hedder det hvidkålsrouletter.
Det var min afdøde mand, der kaldte dem hundehvalpe, og jeg kan desværre ikke huske hvorfor.

2 Likes