Mad til kastrater?

Simon - Ja, men tilgengæld kan man jo håbe at hun baserer nogle af holdningerne på videnskabelige undersøgelser, og den vej igennem få et hint til artikler man bør læse. :slight_smile: Det bruger jeg ofte.

Prøv at se helt logisk på det… I naturen spiser katte hele byttedyr. Vandindholdet på sådan nogle kan jeg ikke lige på stående fod, men det er definitivt højere end tørfoder.

Når man så samtidig ser på risikoen for udvikling af urinvejssten, sammenholdt med væskeindtaget - så er det igen “bare” et spørgsmål om logik. Urinveje der ofte gennemskylles (et højt væskeindtag), har ikke mulighed for at opbygge sten/krystaller, i samme stil som urinveje der ikke gennemskylles så ofte (lavt væskeindtag).
Det samme gør sig i øvrigt gældende for urinvejsinfektioner. (Nu fokuserede jeg på urinvejssten, da det oftest rammer hankatte).

Mht. valg af tørfoder, så er de fleste af os vist enige om at kød skal være hovedindholdet. Personligt fodrer jeg mine kastrater med helt kornfri produkter. Porta 21 Grain Free er et god, og relativt billigt bud på sådan et. :slight_smile:

Jeg skal slet ikke prædike “mere råt/vådt, mindre tørt” - for mine får mest tørt. (Det er skyldes dog ikke, at jeg ikke vil - det er mere kattene der ikke vil.)

Var jeg dig, ville jeg med ovenstående i tankerne, i hvert fald supplere tørkosten, med råt/vådt. For væskens skyld, og så er råt jo også godt for tænderne. :slight_smile:

Som andre nævner, behøver det slet ikke at være dyrt. LUX er et fint alternativ (jeg har ikke lige læst de tests du henviser til) - men kigger man på deklarationen, indeholder det altså det, det skal. Ofte er der også rigtig gode tilbud på vådfoder på zooplus.
Og det rå … ja, kattene spiser gerne frosne, billige udskæringer (når det først er tøet op, that is :tihi:)

Forekomsten af krystaller afhænger iøvrigt en del af pHen i urinen. Den normale pH værdi i kattes urin er 6,2-6,4. Over dette dannes der struvitter, under dette oxalater (forskellige slags krystaller). Kilde: William Breddal, udd. dyrlæge, til fordrag i Horsens om ernæring. Har hørt det andre steder også, men det er ham jeg lige kan navngive.

Overvejede også at nævne det, men ville ikke ævle alt for meget rundt. :tihi:

Efter min mening er Specifik elendigt foder - indeholder primært korn og kattene bliver smækfede af det. :rock:

At dyrlægerne anbefaler det, kan (desværre) hænge sammen med, at det er det mærke de forhandler.

[quote=Simon;415711]Her er nogle tests der sætter LUX længere nede på listen:
http://siamis.com/kattefodertest.pdf
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/filer.nsf/FE23E249EB929B5AC12574980028BBD7/$file/fodertest.pdf

Det er de to tests jeg har set på indtil videre. Kan godt prøve at finde flere.[/quote]

Det er lige præcis testen fra Tænk du har fundet frem der x2.

Bemærk at uanset hvor lavt proteinindholdet er i produkterne, så får de topkarakter. Og at ‘vinderne’ i vådfodergruppen har forholdsvis højt kulhydratindhold, selvom katten som rent rovdyr intet har at bruge det til.

Jeg mener, at det er vildt kritisk, at det har så stor en vægtning, hvordan testen af foderet stemmer overens med indholdsfortegnelsen. Dvs. at hvis du laver et møg-produkt, men har det korrekt deklareret, så er det et bedre foder? Og et produkt baseret på naturlige næringsmidler, som nu engang har et varierende indhold af næringsstoffer, det er pludselig et dårligere foder? Her må moralen være at fodre varieret. Ligesom at vi heller ikke selv kun lever af højt industrialiserede vitaminpiller, der er nemmere at give præcise indhold.

Magnesium og kulhydrat er lagt sammen i en fælles ‘skraldespand’ - det har intet med hinanden at gøre. Catty tørfoder (som jeg i øvrigt ingen holdning har til) får f.eks. et slag over næsen for et højt indhold af disse (kulh. 39%), mens Whiskas (kulh. 42%) og Hills C/D (kulh. 37%) intet hører… Det giver jo ingen mening. Gruppen burde have været splittet op - og i øvrigt ser jeg tegn på, at Tænk har en betydeligt anden holdning til hvad indholdet bør være, end hvad jeg har.

Jeg tror desværre vi taler lidt for døve ører. Simon sætter åbenbart hans tillid til et enkelt og ikke fyldestgørende undersøgelse, samt de store tørfoderfabrikanters million dyre reklamer. Er ikke lydhør for katteejers mangeårige erfaringer …De fleste har som jeg, haft kat i 25+ år ( manges erfaringer spænder endnu længere )

Men fakta kan man ikke komme væk fra …En kat er et rovdyr, og en kats fordøjelse/tænder er selvsagt som en rovdyrs. Dvs. korrekt fodring til en kat, er selvfølgelig at man fodrer så tæt man kan på kattens naturlige fødeemner …Og der er og bliver med kød !!. En kat er ikke født til at indtage masser af korn ( som der er i de fleste tørfodermærker ). En kats tænder er overhovedet ikke skabt til at tygge tørfoder, men derimod til at rive og flå i kød - Præcis som tigre/løver og andre rovdyr ( derfor har katten de lange hjørnetænder ). Og ifølge min dyrlæge er tørfoder medvirkende til, at mange mange katte har mund/tænder problemer. Og efterhånden er det vist almen kendt at ensidig fodring med tørfoder ofte ( for det meste ) er skyld i blære/nyreproblemer.

Hvorfor lukke øjnene for fakta ? …Man risikerer let at man kommer til at stå med en syg kat, som skal igennem lange og dyre behandlinger, og måske resten af dens liv, skal leve af dyrt specialfoder.

Desuden vil jeg stadig vove den påstand at det ikke er dyrere at fodre variabelt ( tørt/vådt og råt ) end ensidig fodring med tørfoder, og hvis det endelig skulle vise sig, at med det jeg kalder korrekt fodring af en kat, måske koster en krone eller to mere om dagen, så ville jeg til enhver tid vælge at give min kat det, som holder den sund og rask, end at putte pengene i dyrlægens lommer, for at få katten kureret for de skavanker som fodring udlukkende med tørfoder kan give.

Min sidste kommentar i denne debat:
Victor fungerer rigtig godt på det nye tørfoder. Hans pels er blød, og hans afførring er normal, og der er desuden kommet mindre af den, hvilket jeg er blevet fortalt var normalt efter man går over til kvalitets-produkter.

Hovedingrediensen i RC-foderet som han får, ER kød og han synes det smager godt.

Dertil skal det siges, at han mindst drikker en halv skål friskt vand om dagen. Det kan jeg regne ud når jeg skifter hans vand, og han drikker ikke kun en et par mundfulde, han drikker ret meget ad gangen. Så man kan ikke ligefrem sige at han er en af de katte der ikke drikker noget.

Hvis ikke han drak noget, kunne det have været en meget relevant diskution der var gang i her, men det gør han altså.

Han fungerer i det hele taget perfekt. Han jager fluer som han spiser halvt levende, og han er blevet bedre til at dække til i kattebakken (det som jeg før troede var leg, viser sig at være noget han gør, når han kommer forbi og ser noget der ikke er dækket, så ordner han det lige).
Han får dækket sit søvn-behov og når jeg går i seng kommer han ind og sover hos mig. Han er også blevet bedre til komandoer, og ved at “Av” eller “Nej” betyder at han skal lege lidt mindre voldsomt, og så kender han også sit navn nu og kommer når jeg kalder. Han er blevet mere kælen.

Jeg tror altså ikke at det nye foder giver ham noget at brokke sig over det, ellers ville han nok have en anden adfærd, men det kan selvfølgelig være at i har oplevet samme foder virke anderledes på jeres katte.
Men der var engang en der sagde til mig at alle har erfaringer og holdninger til foder, men i sidste ende bør man tage hvad der fungerer bedst for en selv og katten.
:fløjte:

Jeg har en kastrat som kun vil spise tørkost. Han får en blanding af Persian og Porta 21. Han er rigtig god til at drikke så det bekymre mig ikke så meget selvom jeg ville ønske at han også ville spise råt/kogt mad eller dåsemad.

Simon, når du selv skal have kød så prøv at tilbyde ham et lille stykke råt - der er jo ingen garanti for at han vil spise det, men så har han da fået tilbudet :høhø:

[quote=Alice;415908]Jeg tror desværre vi taler lidt for døve ører. Simon sætter åbenbart hans tillid til et enkelt og ikke fyldestgørende undersøgelse, samt de store tørfoderfabrikanters million dyre reklamer. Er ikke lydhør for katteejers mangeårige erfaringer …De fleste har som jeg, haft kat i 25+ år ( manges erfaringer spænder endnu længere )

Men fakta kan man ikke komme væk fra …En kat er et rovdyr, og en kats fordøjelse/tænder er selvsagt som en rovdyrs. Dvs. korrekt fodring til en kat, er selvfølgelig at man fodrer så tæt man kan på kattens naturlige fødeemner …Og der er og bliver med kød !!. En kat er ikke født til at indtage masser af korn ( som der er i de fleste tørfodermærker ). En kats tænder er overhovedet ikke skabt til at tygge tørfoder, men derimod til at rive og flå i kød - Præcis som tigre/løver og andre rovdyr ( derfor har katten de lange hjørnetænder ). Og ifølge min dyrlæge er tørfoder medvirkende til, at mange mange katte har mund/tænder problemer. Og efterhånden er det vist almen kendt at ensidig fodring med tørfoder ofte ( for det meste ) er skyld i blære/nyreproblemer.

Hvorfor lukke øjnene for fakta ? …Man risikerer let at man kommer til at stå med en syg kat, som skal igennem lange og dyre behandlinger, og måske resten af dens liv, skal leve af dyrt specialfoder.

Desuden vil jeg stadig vove den påstand at det ikke er dyrere at fodre variabelt ( tørt/vådt og råt ) end ensidig fodring med tørfoder, og hvis det endelig skulle vise sig, at med det jeg kalder korrekt fodring af en kat, måske koster en krone eller to mere om dagen, så ville jeg til enhver tid vælge at give min kat det, som holder den sund og rask, end at putte pengene i dyrlægens lommer, for at få katten kureret for de skavanker som fodring udlukkende med tørfoder kan give.[/quote]
Alice, jeg synes ikke, du er fair her.
Simon lyder til at være en rigtig fornuftig og lydhør katteejer, og jeg er sikker på at hans kat har det super godt og bliver passet og plejet.
Jeg oplever at Simon stiller sig kritisk på en fornuftig måde over for de informationer han modtager, og fordi han vælger en anden mulighed, end den som nogen stiller op her, gør ikke hans ører døve. Han søger informationer på nettet og stiller dem kontra med de forslag han får her, det er da lækkert at opleve, at folk stiller spørgsmålstegn. Han har valgt et kvalitetsprodukt som hans kat trives på, og sådan er vi vel alle startet som katteejere. Prøv engang at læse tråden igennem og se alle de forskellige svar og forslag - det skal man da blive forvirret af, når man som ny kæmper for at få viden.
Simons kat trives godt, måske ændrer han mening hen ad vejen ,hvis den bliver tyk eller andet - og vælger at fodre på en anden måde - det vil tiden vise.

[quote=Simon;416031]Men der var engang en der sagde til mig at alle har erfaringer og holdninger til foder, men i sidste ende bør man tage hvad der fungerer bedst for en selv og katten.
[/quote]

Enig. Foder kan være en hel religion. Men god fornøjelse med din bamse, godt at høre at han trives på sit foder.

[quote=Rita;416049]Alice, jeg synes ikke, du er fair her.
Simon lyder til at være en rigtig fornuftig og lydhør katteejer, og jeg er sikker på at hans kat har det super godt og bliver passet og plejet.
Jeg oplever at Simon stiller sig kritisk på en fornuftig måde over for de informationer han modtager, og fordi han vælger en anden mulighed, end den som nogen stiller op her, gør ikke hans ører døve. Han søger informationer på nettet og stiller dem kontra med de forslag han får her, det er da lækkert at opleve, at folk stiller spørgsmålstegn. Han har valgt et kvalitetsprodukt som hans kat trives på, og sådan er vi vel alle startet som katteejere. Prøv engang at læse tråden igennem og se alle de forskellige svar og forslag - det skal man da blive forvirret af, når man som ny kæmper for at få viden.
Simons kat trives godt, måske ændrer han mening hen ad vejen ,hvis den bliver tyk eller andet - og vælger at fodre på en anden måde - det vil tiden vise.[/quote]

Du har ret Rita, jeg var vist lidt for bombastisk :-/
Jeg har pb’et Simon, og jeg håber han og jeg er gode venner igen :slight_smile:

[quote=Alice;416099]Du har ret Rita, jeg var vist lidt for bombastisk :-/
Jeg har pb’et Simon, og jeg håber han og jeg er gode venner igen :-)[/quote]

Det er vi bestemt Alice :thumbup:

Og til jer andre kan jeg sige at jeg har forklaret i pb at jeg ikke er fanatisk imod råt og vådt. Han FÅR lov at smage når jeg selv skal bruge kød, og jeg kan da også finde på at købe en dåse vådt til weekenden, men jeg har det bare nemmest ved at bruge vådt og råt som en snack-ting, og så bruge hans RC som det faste foder.