Mad til nytår

Vi plejer at have sådan en tråd her omkring nytår, og jeg synes det er så hyggeligt at høre hvad i alle skal have af lækkerier :slight_smile:
Derfor: Hvad skal i have at spise til nytår?
Jeg kan starte :slight_smile: Vi skal holde nytår med min bror, Simone (blabl) og et vennepar med deres barn på 1,5 år. Menuen står på:

Forret:
Simones lækre tunmousse med avocado, rejer og flüte
Hovedret: Vi bestiller mad udefra og skal have noget oksehøjreb, fyldt svinemørbrad, flødekartofler, ovnstegte kartofler, salat, noget god sovs og flütes
Dessert: Chokoladefondue med blandede frugter
Derudover skal vi også have lidt natmad i år som jeg står for :slight_smile:

Vores nytårsmenu har ligget fast de sidste 20-25 år :tihi:
Hummersuppe, indbagt (svine) mørbrad og is.

Vi bliver to - mig der er vegetar, og min veninde der er fødevareintolerant. Men vi skal helt sikkert nok finde på en masse god mad.
Vi har kort talt om et internationalt tapasbord, hvor der bl.a. kan være hummus, æg, guacamole, tærte og andet godt…

Vi skal have 5 retters:
1: Salat med røget laks og wasabi-creme
2: Pasta med jomfruhummer og ærter
3: Variation over brændende kærlighed
4: Lammekotelet, kartoffel-hvidløg-rosmarinrøsti og tomatsalat
5: Chokolade mousse

Forret:
Noget med røget laks og rejer, salat, avocado og sådan

Hovedret:
Noget rødt kød, rodfrugter, stegte champignoner og en sauce

Dessert:
Hjemmelavet chokolademousse med appelsin

Jeg skal på arbejde, så aner ikke, hvad menuen står på :slight_smile:

overvejer om der skal inviteres gæster - men indtil videre så bliver det bare mig og kræene. Jeg har tænkt en god bøf med bearnaise, råstegte jordskokker & små grønne bønner bagt omviklet med parmaskinke/bacon. Til dessert citronfromage til natmad rejer, og så konfekt og kransekage :slight_smile: men kan godt være det vil tage flere dage at få spist op…har bare ikke lyst til at have gæster eller tage nogen steder, dette første nytår i vores nye hjem

Jeg går måske ind til naboen. I så fald står menuen på sildebord, efterfulgt af glaseret hamburgryg og grønlangkål. Men jeg kan også finde på at købe lidt lækkerier og bare sidde alene hele aftenen. Hvad menuen i så fald bliver, ved jeg ikke endnu. Nu må jeg se hvad jeg får lyst til, når vi når så langt

Jeg slipper heldigvis for at tænke på noget som helst… Hele venneflokken, 13 stk., plejer at komme her også står jeg ellers i køkkenet hele dagen. Men i år har jeg sagt nej :wehu: så nu vil jeg for engangsskyld bruge den 31 dec. på at klæde mig lækket på, ligge make-up, siddet mit hår også skal jeg bare møde op.
Maden er bestilt fra smageriet, da de andre bestemt heller ikke gad stå for det :tihi:

Forret: Bacon bagt lask
Hovedret: New Year Buffet med 7 dele (ingen ide om hvad det er)
Desert: Islagkage

Jeg glæder mig bare til en hyggelig aften og forhåbenligt noget god mad :slight_smile:

Mhm, det er endnu lidt uafklaret, men hvis det bliver her hos os, så bliver vi en 4-6 mand, og nok en 2-3 retters.

Forret: ? Hmm, ja? En fiskesuppe, tunmousse eller andet i den dur måske
Hovedret: Svinemørbrad stegt som vildt med ovnbagterodfugter, god sauce, og måske en broccoli salat til
Dessert: Hmm, nok is da det er nemt, og alle plejer at kunne lide det.

Her bliver det som sædvanligt et lille udsøgt udvalg af gode oste og lidt pølser… det passer bedst med at Jan kommer hjem for at spise med - og at vi reelt ikek rigtig ved, hvornår han dukker op :slight_smile:
Mont d’Or osten er bestilt - det er det allervigtigste :savle:

Vi starter med et eller andet lækkert til Dronningens nytårstale… formentlig sammen med lidt god vin…
Og jeg har vilde planer om at forsøge mig med en tærte til lidt senere på aftenen - lad os nu se om jeg orker…
Det er trodfs alt kun tre dage efter årets helt store kraftanstrengelse - Camilla og min julefest for vennerne :slight_smile: I år står menuen på tapas af forskellig slags… og lidt god vin fra Italien og Spanien :slight_smile:

Jeg har foreslået:

• FORRET: Lakseroulade m. caviardressing/dilddressing, flutes og evt laksetærte
  • HOVEDRET: Rød culottesteg m. sprødt ridset fedt, aspargeskartofler, flødekartofler, skysovs, bønnesalat, brydebrød, æble/selleri-salat
  • DESSERT: Nøddekurv m. citron og solbær sorbét is og frisk frugt

[QUOTE=Eife;1140181]Mhm, det er endnu lidt uafklaret, men hvis det bliver her hos os, så bliver vi en 4-6 mand, og nok en 2-3 retters.

Forret: ? Hmm, ja? En fiskesuppe, tunmousse eller andet i den dur måske
Hovedret: Svinemørbrad stegt som vildt med ovnbagterodfugter, god sauce, og måske en broccoli salat til
Dessert: Hmm, nok is da det er nemt, og alle plejer at kunne lide det.[/QUOTE]

Hvad med Bayli is jeg har lige prøvet med den nye bayli som er kommet ( den med Belgies chokolade ) Bayli is er godt men endnu bedre med den nye der er kommet. jeg kom to forskellige hakket mørk chokolade i
72 og 81 procent .

[QUOTE=hmm;1140228]Hvad med Bayli is jeg har lige prøvet med den nye bayli som er kommet ( den med Belgies chokolade ) Bayli is er godt men endnu bedre med den nye der er kommet. jeg kom to forskellige hakket mørk chokolade i
72 og 81 procent .[/QUOTE]

Heh, jeg lavede faktisk bailey-is sidste år (og jeg tror faktisk også måske det var på forslag fra dig :høhø:), det smagte udmærket, især den udgave der også havde ristede nødder og mandler i :slight_smile: Det skal dog helt sikkert ikke være med mørk chokolade, for det kan jeg virkelig ikke lide :tihi:

[QUOTE=hmm;1140228]Hvad med Bayli is jeg har lige prøvet med den nye bayli som er kommet ( den med Belgies chokolade ) Bayli is er godt men endnu bedre med den nye der er kommet. jeg kom to forskellige hakket mørk chokolade i
72 og 81 procent .[/QUOTE]

Hvor finder jeg lige opskriften på den bailey-is I bliver ved med at snakke om, jeg bliver jo fristet over evne herinde :tihi:

Her ligger der en kalvefilet klar i fryseren, som skal helsteges - det bliver nok med noget rødvinssauce til, og pommes til gemalen og grønnere til mig selv. 3 retter orker jeg ikke, så det bliver nok dessert fremfor forret :wink: Men jeg har ingen anelse om hvad - vi kunne evt. ende med pecan pie…
VH
Susanne

Jeg er nok bare her hjemme nytårsaften, men har ikke planlagt hvad jeg skal spise … pappizza måske, eller popcorn og rødvin :gruble:

Vi er to i år, og her står den på sushi. :slight_smile:

Skal det være, så lyder rødvins-delen klart sjovest :høhø:

efter samråd med den anden ½del kommer den til at stå på smørrebrød, og lidt håndlunt ind i mellem