Ih det lyder lækkert - det kunne jeg sagtens have været overtalt til i stedet for varm mad! Jeg eeeelsker smørrebrød!
VH
Susanne
Jeg har besluttet mig for at spise rester Finanserne bliver knappe i næste måned, men til gengæld bør der være rester fra pulled pork, der er røget makrel og dobbelt varmrøget laks i fryseren og har jeg fået noget avokado/hvidløgscreme og noget tapenade med karl johan svampe - og nogle spændende kiks. Tilsat en flaske rødvin er der god grobund for en glimrende aften herhjemme
Afhængigt af hvordan Silke pasnings-mis tager fyrværkeriet, skal jeg enten være alene herhjemme,
eller også tager jeg katten under armen og tager over til min mor og låner et værelse. (Hun bor på 2 sal)
Kanonslag og andre ting kan lyde rigtig voldsomt, når man bor i beton-gårde formet som rektangler,
hvor et kanonslag 1 km væk kan lave genlyd gennem alle gårdene. (Og ja, man kan høre ekkoet).
Når de så også står udenfor mine vinduer mindre end 10m væk og fyrer af, så skal det lyde voldsomt.
Især når man bor 30 cm over jordniveau, og kan mærke alt gennem gulvet.
Men uanset, der kommer helt sikkert til at være kransekager til. Håber jeg.
Samme procedure som sidste år og de sidste mange år .
Vi er hjemme og Sejrs bror kommer som han plejer.
Til foret skal vi have :
Laksetatar tårnet op på en kartoffelrøsti toppet med lidt salat og kaviar dressing dertil lidt dip rejer
Hovedret:
Entrecote, bagtkartofler krydresmør, hjemmelavet bearnaisesauce , små bønner svøbt i skinke .
Og grønkåls salat når jeg nu ikke kan får sønderjysk grønlangkål.
Dessert: chokolade/ kaffe mousse og hvid chokolade mousse med hindbær dertil frosne vindruer.
Til forret skal vi have tarteletter med høns i asparges, og til hovedret højt belagt smørrebrød, dessert hjemmelavet kransekage (lillebror er bager) og natmad laksemadder…mums…
er der en af jer der har en god opskrift på blinis ? min er forsvundet…
- den skal være på ren hvedemel ( blinis er normalt på enten boghvede eller blanding af hvede og boghvede)
- gerne uden gær
- ikke til 100 personer
[QUOTE=Jim;1141029]er der en af jer der har en god opskrift på blinis ? min er forsvundet…
- den skal være på ren hvedemel ( blinis er normalt på enten boghvede eller blanding af hvede og boghvede)
- gerne uden gær
- ikke til 100 personer[/QUOTE]
Jeg må og skal altså have hentet min mosters opskriftsamling ned fra loftet… den gør absolut ingen nytte der hvor jeg ikke har en chance for at få fat i den!
Jeg VED at hun der har sådan en opskrift - hentet fra køkkenchefen på den russiske (dengang sovjetiske) ambassade i Washington DC.
Jeg har dog denne her gemt under mine bogmærker - på udenlandsk: http://allrecipes.com/recipe/russian-pancakes---blini/ (Jeg ville dog droppe sukkeret )
Jeg har et par gange siddet alene nytårsaften og så har jeg lavet et gigantisk stjerneskud, som jeg har endt med at dele med misserne
[QUOTE=Ann K;1141036] Jeg må og skal altså have hentet min mosters opskriftsamling ned fra loftet… den gør absolut ingen nytte der hvor jeg ikke har en chance for at få fat i den!
Jeg VED at hun der har sådan en opskrift - hentet fra køkkenchefen på den russiske (dengang sovjetiske) ambassade i Washington DC.
Jeg har dog denne her gemt under mine bogmærker - på udenlandsk: http://allrecipes.com/recipe/russian-pancakes---blini/ (Jeg ville dog droppe sukkeret )[/QUOTE]
Takker…jo, sukkeret er sikkert fordi russerne spiser blinier som morgenmad, så det dropper jeg…og skulle der være andre der vil ha’ blinis med laks, rejer, kaviar …eller noget er her lidt læserservice :
Nu har jeg jo boet i Rusland i flere år og når der blev serveret blinis med caviar så var de ca 18 cm i diameter. Eneste tidspunkt hvor vi fik de små som vi kender i DK var hvis de blev serveret som snacks til drinks
Blinis betyder pandekage
[QUOTE=birtheras;1141159]Nu har jeg jo boet i Rusland i flere år og når der blev serveret blinis med caviar så var de ca 18 cm i diameter. Eneste tidspunkt hvor vi fik de små som vi kender i DK var hvis de blev serveret som snacks til drinks
Blinis betyder pandekage :)[/QUOTE]
Og i følge min moster er det netop derfor at vi her i Vesten forbinder blinis med de små af slagsen,.,. altså fordi de primært serveres som lækkert snack til drinks eller ved en buffet til receptioner o.lign. hvor det vil være meget upraktisk at stå og fumle rundt med en stor pandekage
Hun lavede begge slags i mit barndomshjem…
De små blev serveret som snack sammen med laks og løgrom til min konfirmation kan jeg huske… og de større fik vi ofte som morgenmad på ferier i diverse sommerhuse - hun overraskede i den grad min mand, der som alle andre jo troede at blinis kun var noget med små dimser til kaviar
[QUOTE=Ann K;1141162]Og i følge min moster er det netop derfor at vi her i Vesten forbinder blinis med de små af slagsen,.,. altså fordi de primært serveres som lækkert snack til drinks eller ved en buffet til receptioner o.lign. hvor det vil være meget upraktisk at stå og fumle rundt med en stor pandekage
Hun lavede begge slags i mit barndomshjem…
De små blev serveret som snack sammen med laks og løgrom til min konfirmation kan jeg huske… og de større fik vi ofte som morgenmad på ferier i diverse sommerhuse - hun overraskede i den grad min mand, der som alle andre jo troede at blinis kun var noget med små dimser til kaviar :D[/QUOTE]
Jep, men bestilte man Beluga caviar som forret fik man altså de store serveret med løg og hvad der svare til sourcreame. ‘‘Smetana’’
Her skal vi hjem til et vennepar og bare være os 4 Super hyggeligt
Vi skal have lakseroulade til forret og glaseret skinke med flødekartofler og grønt til hovedret
Desserten dropper vi, da vi med sikkerhed alligevel ikke kan spise den…
I stedet kommer der chips og grøntsagsstænger på bordet sammen med dip
Senere hjemmelavet kransekage og frugter vendt i chokolade
Så blev nytårsmenuen planlagt herhjemme:
Under dronningens nytårstale skal vi have champagne og to slags kanapeer; en med røget laks rørt med friskost, urter og ørredrogn og en med mozarella, portobello svampe og trøffelolie.
Til forret dampet torsk på en bund af fennikel og rødbedesalat. Dertil hjemmelavede kartoffelchips og sennepsmayonaise.
Til hovedret: Kalveculotte med små ovnstegte kartofler, rødvinssovs og dampede rosenkål.
Til dessert: Blødende chokoladekage med hjemmelavet bær-is til.
Og så hjemmelavet kransekage og mere champagne kl. 24:-)
Jeg skal være hjemme og får besøg af to gode veninder og den enes søn på 8. Og jeg glæder mig allerede:-)
Vi skal bare være os selv og misserne.
Sidst nævnte, skal have …Kattemad!.. LUX og Gourmet Perle.
Manden ønsker stegte laksekoteletter med kartofler og persillesauce.
Jeg overvejer stadig lidt, om det skal være soja medaljoner med kartofler og før omtalte persillesauce, eller jeg skal lave lasagne med sojakødsauce.
Så ikke noget ud over det sædvanlige, men med vin til maden.
Senere skal vi have Irish coffee, og en isdessert.
Vi skal nok også have en Brandbil i løbet af aftenen.
Nogle chips.
Og lidt mousserende vin at skåle i til midnat.
Vi skal have nachos til forret, hovedretten er, ligesom de sidste 3 nytårsaftner, roastbeef med krydderkartofler, noget med gulerødder og bearnaisesauce:savle:
Vi har også is til desserten og masser af chips til at spise i løbet af aftenen:)
Manden og jeg skal sidde selv …
Jeg laver til forret dampet hellefisk (koldt ) med lidt skalddyr , advokado med mere , lidt hjemmelavet dild olie og hjemme bagt brød til
Til hovederet kødkvæg oksefilet steg stegt på en speciel måde så man for samme farve helt ud til kant (62 grader ) små special kartofler ( superbrugs havde tilbud) som også er dampet i damp ovn vendt i olie, hvidløg og frisk timian så kort ind i ovn så de for en sprød skorpe. Der til små dampet gulerødder og dampet grønne aspargs. Sovs er lavet fra bunden med danske svampe i ( okse ben, rød vin, urter og grønt koger i mange timer)
Til dessert vi skulle haft Bayli is men manden har fået en ide med Skyr fromage så det er lavet med Tahiti vanilie. Der til friske økologisk hindbær.
Har bagt kransekage til i aften .
Jeg skulle have haft økologisk kyllingefilet (det er virkelig festmad, for de koster en mindre formue - selv om de var nedsat), men har glemt at tage dem ud af fryseren
Måske ender jeg med at få mig slæbt ud på et tidspunkt - og måske er jeg så heldig at finde en butik, der er åben. Ellers skal jeg nok bare have rugbrød med spegepølse :høhø:
Så blev det sidste handlet ind til menuen
Vi skal have en god rød bøf fra slagteren (mig) og små vegetar julepostejer (kæresten) med kartoffel-og-svampehjul som tilbehør og en-eller-anden god sovs som jeg lige skal finde på
Kartofler, porre, gulerødder, tomater, løg & hvidløg, krydret & i et fad, med en skinkeculotte lagt ovenpå. Tilberedes i ovn. Jeg er alene, så gad ikke gå i gang med det helt store.
Har kransekage, chips & chokolade til senere (jeg elsker kransekage!) & til det hele, nyder jeg en god Pepsi. Verdens bedst drik, efter min smag Hvis jeg blive voldsomt festramt i løbet af aftenen, kunne jeg måske finde på at tage et enkel glas Pisang Ambon med juice :høhø: