Kalvefilet står i ovnen og simrer med nogle snittede grøntsager og et par bagekartofler til gemalen; og noget råkost og/eller grøn salat (vi skal vist have hver sin ting!). Planlægger noget rødvinssauce. Til dessert lidt friske jordbær, og senere på aftenen noget kransekage.
VH
Susanne
Jeg valgte at gå ind til naboen og spise. Vi fik først sild og æg. Derefter glaseret hamburgryg. Til desert fik vi baylie is, som jeg havde lavet. Men nu er jeg hjemme hos mig selv igen, og omkring kl 23 skal jeg have en tartelet med rejefyld, og champagne til. Når klokken bliver 12, går jeg ud og ser på naboens fyrværkeri, og skåler med dem
[QUOTE=galath;1142558]Jeg skulle have haft økologisk kyllingefilet (det er virkelig festmad, for de koster en mindre formue - selv om de var nedsat), men har glemt at tage dem ud af fryseren
Måske ender jeg med at få mig slæbt ud på et tidspunkt - og måske er jeg så heldig at finde en butik, der er åben. Ellers skal jeg nok bare have rugbrød med spegepølse :høhø:[/QUOTE]
Jeg undgik spegepølsen. Nåede ud i byen, før Bilka lukkede - og det var faktisk ganske tåleligt at handle kl. 12.30. Ikke det helt store rykind. Fandt noget økologisk oksekød, så aftensmenuen stod på oksekød med champignon og rød peber i flødesovs og spidskålssalat med valnødder, hasselnødder, mandler og æbler. Fik desuden en kæmpe bakke sushi til 15 kroner. Den blev sat ned, mens jeg var der - de skulle vist bare af med dem. De er næppe så spændende torsdag. Det samme gjaldt de fire lakseruller, jeg fik for en 10’er. Så var der også frokost til i går og i dag.
Jeg kan først nu skrive hvad vores nytårs menu bød på da vi ikke holdte nytår hjemme
Hovedret: Kalvecuvette med rødvinssovs og hasselbagt kartofler
Dessert: Hjemmelavet vanilieis med lys chokolade stykker og chokoladeis med mørkchokoladestykker, også lidt frugt til(Jordbær, brombær og blåbær)
Natmad: fik vi reje og tunmader med tilbehør til
[QUOTE=Milles mor;1142059]Vi skal bare være os selv og misserne.
Sidst nævnte, skal have …Kattemad!.. LUX og Gourmet Perle.
Manden ønsker stegte laksekoteletter med kartofler og persillesauce.
Jeg overvejer stadig lidt, om det skal være soja medaljoner med kartofler og før omtalte persillesauce, eller jeg skal lave lasagne med sojakødsauce.
Så ikke noget ud over det sædvanlige, men med vin til maden.
Senere skal vi have Irish coffee, og en isdessert.
Vi skal nok også have en Brandbil i løbet af aftenen.
Nogle chips.
Og lidt mousserende vin at skåle i til midnat.[/QUOTE]
Det blev så lasagne jeg valgte, uhm det var godt.
Men vi spiste sent… kl 21 ca. Vi skulle jo nå 2 besøg inden maden. Så vi nåede ikke desserten, den tager vi så i dag eller en anden god gang.
Men den mousserende vin var for en gangs skyld rigtig god, så den rest der er tilbage, bliver drukket til aftensmaden i dag:).
Vi holdt jo nytårsaften i forgårs, da Carsten skulle arbejde i aftes/nat, så vi tog bare noget gullashsuppe med flutes til, inden han kørte. Hans firma serverede lækker lækker smørrebrød for dem der var på arbejde i nat. De havde bestilt ALT for meget, så dem der var på job fik besked på at tage det overskyende med hjem …Herlig, for i aften står den på lækker smørrebrød her :-).
Alle medarbejdere fik iøvrigt stukket en flaske Moët Chandon Vintage 2002,(Champagne)i hånden da de gik hjem i morges …Det skulle vist være en farlig fin champagne ?
Her stod den på broccolisalat!
Jeg havde planlagt at stege et par hakkebøffer og spise salaten til (hvor jeg iøvrigt havde glemt at købe både rosiner og noget så vigtigt … bacon , så den blev lavet med røget lammekølle i stedet), men når det kom til stykket, gad jeg ikke lave de bøffer og nøjedes med en portion broccolisalat.
Jeg havde også lavet Ris a’la mande til dessert, men den fik jeg heller ikke spist i går … men så var der både nok til morgenmad og som dessert lidt senere i aften
Forret: Laksetærte m. rejer og salat m. avokade, slikbønner, pinjekerner
Hovedret: Culottesteg, flødekartofler, hasselback kartofler, brun sovs der har simret fond natten lang, chili/æblesalat, bønnesalat m. feta
Dessert: Islagkage, der var lige så spændende som at stikke tungen ud af vinduet…
[QUOTE=Itzy Bitzy;1142650]Så blev det sidste handlet ind til menuen
Vi skal have en god rød bøf fra slagteren (mig) og små vegetar julepostejer (kæresten) med kartoffel-og-svampehjul som tilbehør og en-eller-anden god sovs som jeg lige skal finde på
[/QUOTE]
ha ha …det lød ligesom om, det var dig der var bøffen I skulle spise…fnis…
-LOL ja, det gik vist lidt stærkt -LOL
[QUOTE=Alice;1142961]
Alle medarbejdere fik iøvrigt stukket en flaske Moët Chandon Vintage 2002,(Champagne)i hånden da de gik hjem i morges …Det skulle vist være en farlig fin champagne ?[/QUOTE]
Nja… Moët er en af de almindeligste huse, som folk køber nytårschampagne fra - de har nogle ganske hæderlige til en forholdsvis billig penge…
Denne er så lidt speciel pgr årgangen - men ligger stadig i den forholdsvis billige ende for prisen på en god champagne.
(Og nej, der er intet snobberi i mit svar… en af mine egne yndlingschampagner (Dampierre Cuvee des Ambassadeurs grand cru) koster faktisk et par hundrede kroner mindre end den din mand har fået i gave )
Vi havde ingen anelse om hvad menuen skulle stå på før lige inden vi tog ud og handle den 30.
Men det endte med en en-retters aftensmad bestående af svinemørbrad tilberedt hel på pande, dertil ovnstegte krydderkartofler, bagte halve løg, ristede champignons, kogte grønne bønner og en eksperimental hjemmesnedkereret vildtsauce med både ribsgele, Danablu, tranebær og enebær. Det smagte skønt.
Senere var der chips med dip og kulørte drinks og til midnat Asti og kransekage.
Hiver lige denne op igen Jeg har nemlig brug for inspiration til natmaden til nytårsaften i år! Vi skal være hjemme sammen med en flok venner, og jeg står for natmaden. Umiddelbart var min tanke suppe, men jeg synes ikke jeg kan finde en opskrift der er spændende nok. Jeg spiser kun fugl og fisk, og så kommer der en ren vegetar også. Lige pt. hælder jeg mest til jordskoksuppe, men kunne godt bruge lidt input - så jeg tænker, at jeg måske kan lade mig inspirere af jeres nytårsmenuer
Forretten i år står en af vores venner for, og bliver efter sigende noget med en spændende salat
Hovedretten er sushi (take-out)
Desserten springer vi over - der er alligevel aldrig plads til den, og ingen af os er de store dessert-spisere.
Ærtesuppe! Jeg ELSKER ærtesuppe lavet på mere eller mindre ærter, andefond og creme fraiche/fløde… Og så gerne lidt hvidløgsbrød til
Vores menu er ikke helt fastsat… Vi skal være alene to, for vi bor for første gang et sted med fyrværkeri, så ved ikke hvordan drengene tager det… Og desværre kender vi ikke lige nogen, som ikke skal et andet sted hen
Vi regner med mad udefra og skal enten ha tunmousse, oksekød og flødekartofler, is og kage eller sushi Jeg er totalt hooked ligemeget hvad det blir
Den her suppe er ret god . Jeg bruger i stedet for boulion en fond jeg koger selv på en god kylling. Kylling kød bruger jeg som fyld i suppen. Vi plejer og så ristet nogen store rejer ( olie, hvidløg, friske urter salt/peber ) Du kunne stille begge dele så kunne folk tage hvad de ville.
Bage nogen oste brød til et pakke øko gær, 3,5 dl vand , 4 spk rapsolie . 1 lille 1/2 tsk salt, en lille håndfuld revet ost eks Vester ravs ost fra Thise og manitoba mel eller Pizza mel. Lad hæve i 25 min når brød er formet bag på 230 g varmluft.
[QUOTE=Lykke;1217868]Ærtesuppe! Jeg ELSKER ærtesuppe lavet på mere eller mindre ærter, andefond og creme fraiche/fløde… Og så gerne lidt hvidløgsbrød til
Vores menu er ikke helt fastsat… Vi skal være alene to, for vi bor for første gang et sted med fyrværkeri, så ved ikke hvordan drengene tager det… Og desværre kender vi ikke lige nogen, som ikke skal et andet sted hen
Vi regner med mad udefra og skal enten ha tunmousse, oksekød og flødekartofler, is og kage eller sushi Jeg er totalt hooked ligemeget hvad det blir :D[/QUOTE]
Hmmm… jeg har faktisk aldrig prøvet ærtesuppe, så det kunne klart være en mulighed - tak Jeg ville så blive nødt til at lave den på grøntsagsbouillon… bliver den kedelig så, tror du?
[QUOTE=hmm;1217871]Den her suppe er ret god . Jeg bruger i stedet for boulion en fond jeg koger selv på en god kylling. Kylling kød bruger jeg som fyld i suppen. Vi plejer og så ristet nogen store rejer ( olie, hvidløg, friske urter salt/peber ) Du kunne stille begge dele så kunne folk tage hvad de ville.
Bage nogen oste brød til et pakke øko gær, 3,5 dl vand , 4 spk rapsolie . 1 lille 1/2 tsk salt, en lille håndfuld revet ost eks Vester ravs ost fra Thise og manitoba mel eller Pizza mel. Lad hæve i 25 min når brød er formet bag på 230 g varmluft.
http://www.aarstiderne.com/Opskrifter/Opskrift/hokkaidosuppe-med-kokosmaelk1[/QUOTE]
Tak for input - den lyder virkelig lækker Desværre er min mand meget lidt vild med græskar, men jeg kunne måske godt finde på at lave 2 slags
Skulle vi ikke starte en ny nytårstråd op? Jeg bliver forvirret pgr datoen
Det vil jeg ikke tro… Vi bruger bare and, fordi jeg ELSKER and og det lige var den fond vi havde første gang vi lavede suppen
Her er opskriften vi bruger. Vi har aldrig testet peberrodscremen, men det kunne man jo altid gøre