Madbudget/husholdningspenge

Jeg undrer mig tit, når jeg hører, hvad folk kan leve for. F.eks. så jeg lige et program, hvor en familie på to havde 2000 kr til mad om måneden. Det synes jeg lyder dom meget lidt, og jeg har svært ved at se, hvordan det kan række til en måned.

Vi er selv to voksne her, og vores husholdningspenge er 5000 kr om måneden - dwt dækker mad, rengøringsartikeler, vaskemiddel til tøjvask, vasketabletter til opvaskemaskinen, shampoo og hvad der ellers skal til for at få husholdningen til at køre. Jeg laver en ugentlig madplan og vi får tit det samme to dage, jeg spiser frokost på jobbet, manden spiser frokost herhjemme.

Lyder 5000 kr urimeligt? Hvad er jeres andres madbudget/husholdningspenge, hvis jeg må spørge?

jeg er jo bare mig - og på SU svinger mit madbudget vist op i “hele” 6-900,- afhængig af måned og uforudsete regninger.

det er så EFTER dyrenes ting/foder osv. er betalt og der er sat lidt fra til dyrlæge :slight_smile:

Urimeligt ved jeg ikke, men i forhold til mit er det højt sat :slight_smile: 2000 kroner til to personer er til gengæld lavt, men hvis det er, hvad folk har at leve for, så det kan det jo godt lade sig gøre uden at sulte eller undvære de mest basale ting.

Vi er 2 og vi lever for max 1500 om måneden. Det er inkl. ALT du nævner og andet

Hvis der ingen andre uforudsete ting dukker op, har vi vel omkring 4.000 +/- til en måned, når dyrenes fornødenheder er trukket fra. Dvs. pengene skal bruges til mad, dagligvarer, tøj, fødselsdage, diesel og alt det andet. Og vi er 2 voksne og 2 børn.

Edit, det skal siges, at vi bruger mange penge hver md. til medicin, bleer og tøjvask.

Vi er helt klart meget, meget tættere på 5.000 end på 2.000 kr.
I hvert fald langt de fleste måneder. De “stramme” måneder holder sig nok omkring 3.000 kr.

Vi er nogle af dem, der fem ud af ugens syv dage vandrer rundt og rundt om køledisken for at finde ud af dagens menu…

Og der ligger nok en del af årsagen til jeres relativt høje forbrug :wink:

Hvordan gør i det? Jeg synes vi prøver at handle, hvad vi kan på tilbud - alt hvad der ikke er mad, købes når der er tilbud på det. Og jeg synes ikke vi handler speciel dyre madvarer, dog køber vi ikke meget kartofler, ris, pasta og den slags, men mange grøntsager.

Hvorfor køber I ikke mad på tilbud? Har I da ikke en fryser?

[QUOTE=DK Blackangel;1008240]Hvis der ingen andre uforudsete ting dukker op, har vi vel omkring 4.000 +/- til en måned, når dyrenes fornødenheder er trukket fra. Dvs. pengene skal bruges til mad, dagligvarer, tøj, fødselsdage, diesel og alt det andet. Og vi er 2 voksne og 2 børn.

Edit, det skal siges, at vi bruger mange penge hver md. til medicin, bleer og tøjvask.[/QUOTE]

4000 til fire? Hvordan handler i? Hvad er på jeres menu?

Jeg kan jo godt se, at vores er ret højt så?

Vi handler kun i Rema1000.
Laver madplan hvor vi altid laver 2-dages retter og spiser rester.
Og så har vi ikke et kæmpe forbrug af dyrt kød, slik, frugt, tøj, mad i kantine osv.
Vi køber kun ind 1 gang om ugen og.helt ærligt… Vi.bruger.ca 350 om ugen (inkl smøger!) og.vi sulter hverken eller PRØVER at spare.
kan slet ikke forstå hvordan folk kan bruge 5000 kr på.mad og husholdning på en måned hvis de kun er to!!!
Det var vi bare ikke råd til.
De uger.hvor det er stramt lyder den på ca 280 kr om ugen.

Nej vi har kun en lille fryseboks.

Vi køber da også noget mad på tilbud, men f. eks. ikke mere kød end jeg skal brug i ugen

[QUOTE=Dotte;1008245]4000 til fire? Hvordan handler i? Hvad er på jeres menu?

Jeg kan jo godt se, at vores er ret højt så?[/QUOTE]

Vores menu er, alt det der er billigt. Dvs. at vi handler kød i Tyskland en gang om måneden, og hvad vi så får med hjem, afhænger en stor del af, hvad de har på tilbud, når vi er der. Men vi lever rigtig meget af gryderetter i alle afskygninger. Man bliver kreativ, når der ikke er flere penge at gøre med :slight_smile:

Jeg er en enkelt person i min husholdning, og jeg regner med ca. 2000 til mad, husholdning etc…
Og ofte er der mindre end det, da jeg kommer til at bruge nogle af pengene på metervarer (stof), garn, de nye smarte strikkepinde jeg lige har fået ind af døren, og diverse andre småting. :tihi:

Højt sat? Jeg bruger måske 1500 kr på mad. Har et +200L fryseskab der pt er fyldt, hvoraf den ene halvdel er mit, det andet er lånt ud.
Har dog hverken opvaske eller vaskemaskine.
Jeg er også en spade til at handle rigtigt ind, men det hænger sammen med at jeg kun laver decideret mad få gange om måneden, og der som før sagt kun er mig.

[QUOTE=Dotte;1008248]Nej vi har kun en lille fryseboks.

Vi køber da også noget mad på tilbud, men f. eks. ikke mere kød end jeg skal brug i ugen[/QUOTE]

Det er klart, at med så lidt fryseplads, har I sværere ved at leve økonomisk end jeg har med en pænt stor fryser :slight_smile:

Men lige netop husholdningsbudgettet synes jeg er meget variabelt, for det er jo også et spørgsmål om, hvor høj indtægt, man har - og hvor meget indtægten skal strækkes til. Jeg vil rigtigt gerne have råd til take away, restaurantbesøg, delikatesseforretninger m.v. engang imellem og hvis jeg skal det, så har jeg ganske simpelt ikke råd til også at leve uøkonomisk i dagligdagen, for jeg har kun én indtægt og både hus og bil, der skal betales. Så jeg køber udelukkende mad på tilbud og gerne det, der er sat ned fordi det er ved at løbe på datoen eller bare er kommet “uden for” sæsonen (f.eks. gider jeg ikke lave risengrød til mig selv fra grunden, men 1 kg færdig risengrød til 10 kroner rækker til to dages aftensmad til mig). De fleste husholdnings- og toiletartikler køber jeg også enten på tilbud eller i enten Netto, Lidl eller Fakta :slight_smile:

[QUOTE=ThildeL;1008247]Vi handler kun i Rema1000.
Laver madplan hvor vi altid laver 2-dages retter og spiser rester.
Og så har vi ikke et kæmpe forbrug af dyrt kød, slik, frugt, tøj, mad i kantine osv.
Vi køber kun ind 1 gang om ugen og.helt ærligt… Vi.bruger.ca 350 om ugen (inkl smøger!) og.vi sulter hverken eller PRØVER at spare.
kan slet ikke forstå hvordan folk kan bruge 5000 kr på.mad og husholdning på en måned hvis de kun er to!!!
Det var vi bare ikke råd til.
De uger.hvor det er stramt lyder den på ca 280 kr om ugen.[/QUOTE]

Min kantineordning er er ikke dyr.

Køber heller ikke meget slik, sodavand osv, og jeg laver også mad til to dage ad gangen.

Desværre har vi ikke en Rema1000 i nærheden - vi havde en Fakta, men den nedbrændte sidste år

Vi har en fryser der er ca 3 gange større end din.
men det vi køber om ugen der skal på frys kan sagtens.være i en skuffe/frysebox så ja jeg ved ikk hvad vi ellers gør.
Jeg synes ikke vi prøver at spare og vi.køber heller ikke alting på tilbud. Men jeg kan KUN høre det for det budget i Aldi eller Rema.
Ikke engang LIdl kan konkurrere.her.

Jeg kan ikke sætte tal på hvor meget vi bruger nøjagtig for vi skal handle anderledes da jeg bor i lastbilen en uge af gangen. Men jeg er nok en hamstere person. Vi handler en gang om ugen og vi bruger reklamer til at sætte sammen til ugen og på den måde spare vi mange penge og vi bruger end da økologisk rigtig meget vi handler for mindre end du gør. Tro det er vigtig med en god fryser , poser og planlægning for at skabe fornuftig bugdet for maden.

Vi har kun en fakta og en superbrugs, det er også derfor, at vi handler det meste i Tyskland. Der kommer også en del dagligvarer med hjem dernede fra. Vores fakta og brugs kører ca. med de samme priser, så der er ikke meget at spare nogen steder, når vi skal købe let fordærvelige madvarer.

Heldigvis fik vi købt en dejlig stor fryser sidste år til 300 kr. Og vi har endnu aldrig prøvet at have den fyldt op.

Vi har et madbudget på 2000 til 2 - og glæder os som sindssyge til at jeg skal ha dagpenge så vi kan sætte det op til 2500 :slight_smile: Vores madbudget er inkl toiletpapir, køkkenrulle, rengøringsartikler, sæbe til håndvasken… Shampoo etc står vi hver især for.

Vi har en smule ekstra fryseplads - men ikke meget da det er en fællesfryser. Desværre ligger alle billigbutikkerne af h* til i forhold til hvor vi bor, så vi blir nødt til at handle i Føtex og Superbest… (at der ikke er noget Lidl/Fakta/something her i området med 5-6 kollegier lige ved siden af hinanden undrer mange).