[QUOTE=Nevadaisy;1008442]Vi bruger 2.400 kr om måneden på det der købes i dagligvarebutikker + fastfood til 2 personer.
Vi overfører begge 2000 om måneden til en fælles madkonto, hvor vi så begge har et kort til. Dvs. vi kan spare op til f.eks. betaling af mad på ferier eller restaurantbesøg, og vi ved at vi skal af med det samme hver måned. Det fungerer rigtig godt.
Vi spiser ikke pasta og ris, stortset ikke kartofler og sjældent brød. Vi spiser en del kød, æg, hytteost, skyr mm. og så spiser vi en del grønsager - og stort set ikke fastfood, men det sker da.
Vi køber kun produkter, der er svanemærkede og med den blå krans når det drejer sig om shampoo, deodoranter, vaskemiddel mm.
Jeg laver en madplan og så handler vi som regel kun en gang om ugen. Vi bruger app’en out of milk, så vi kun køber det på listen - og så skriver vi løbende på listen, så vi ikke glemmer noget og skal afsted igen - det smarte er at listen kan skrives på nettet, men er synkroniseret med begge vores telefoner.
Vi spiser forresten ret godt efter min mening - min kæreste vil gerne lave mad a la spise med price og så kombineres det med paleo-kost.[/QUOTE]
Smart app 
Jeres system minder i store træk om vores. Vi har en “madkonto”, hvor vi hver især overfører 1.800 kr. pr. md., dvs. 3.600 kr. i alt. Vi har også hver et kort til kontoen, men det er egentlig ikke nødvendigt, da vi hæver 500 kr. til hver uge for at kontrolere vores forbrug (vi har opdaget, at vi er temmelig tricker happy, når det er kortet og ikke kontanter ;)). De ugentlige 500 kr. dækker mad (herunder også mindre indkøb af kød), husholdningsmidler, køkkenrulle, toiletpapir, opvaskebørster, tandpasta mv… Ved større indkøb af kød, bif-ture og gæster til spisning bruger vi af de resterende penge fra uge-beløbene (plejer at passe med ca. 100-200 kr. +/- i overskud pr. uge), eller direkte fra madkontoen.
Restbeløbet på kontoen bruger vi som ekstra opsparing til ferie, møbler og andet, som kræver opsparing. 
Før vi begyndte at lave madplan overførte vi 2.000 kr. hver/md. og mange gange havde vi overtræk og måtte smide mange grønsager og rester ud. Det er vi heldigvis ikke så slemme til mere 
Vi laver madplan for hver uge, og jeg
sørger gerne for, at der er godt med grønt at komme efter i køleskabet. Agurk, peberfrugt, gulerødder, champignoner, broccoli, hvidkål, rødkål, spidskål, blomkål, spinat, løg, hvidløg, chili, tomat, æbler, pærer, mv. figurerer i større eller mindre grad altid på vores indkøbsliste (dog kun en slags kål ad gangen, da der jo er til flere dages salat i et hoved :))
[QUOTE=ThildeL;1008280]Jeg gider godt nok heller ikke fars retter eller gryderetter.
Har dog ikke rigtig noget valg desværre.
Hvis jeg havde fast job og tjente 40.000-50.000 om måneden (før skat - det er det man ca. tjener som sektorforsker inden for det, jeg vil) ville jeg stadig ikke komme op og give 5000 kr for mad og husholdning på 2 personer. Kan slet ikke se hvad jeg skulle fylde pengene ud med
Måske vi gør rent ekstremt sjældent i forhold til andre 
Jeg SKAL dog have varm mad til aftensmad HVER dag - ellers går mit biologiske ur helt i kukuk, så det er ikke fordi aftensmaden herhjemme består af rugbrødsmadder, pasta med ketchup og tun eller pulverkartoffelmos (Yikes…)
Synes bare at Rema tit er halv pris af Netto og Fakta fx.
En typisk indkøbsseddel for os ville lyde på: Hk. tomat, hk. ananas, en pakke lille rugbrød, appelsiner/nektariner/jordbær alt efter årstid, agurk, kartofler (ca. 1 gang pr. mdr), 1,5 l juice, saft (hver anden uge), jasminris, spaghetti (hver tredje uge), hk. okse, medister, flæskesteg, kyllingestrimler, mælk, smør, en pose frossen brocolliblanding (hver tredje uge), 2 x kødpålæg, riskiks, evt. tøjvaskemiddel (1 gang pr. mdr), toiletpapir (ca. hver tredje uge), håndsæbe (hver anden måned), tandpasta (hver anden måned), shower gel + shampoo + balsam(hver anden måned), popcorn, 2 poser kattegrus (1 gang pr. mdr), 1 pk. smøger
Det bliver for det meste præcis 336 kr, men de dyre uger hvor vi også skal have olivenolie, toiletpapir, tøjvaskemiddel, staniol, opvaskebørster osv. render den op på 400-450, men det er ikke hver måned det sker.
Før vi lavede en ugentlig madplan (vigtigst: at holde sig til den og acceptere at i dag er det bare lasagne selvom man har lyst til det, man skal have i morgen!) brugte vi 2500 kr pr. måned.
Nu sparer vi gerne 1000 kr om måneden pga. den madplan og Rema1000.
Jeg vil hellere bruge pengene på at kunne gå i biografen, give kattene 10 kgs madsække af Royal Canin og legetøj uden at tænke videre over det, udstilling (tager mange af pengene!), en mellemdyr tv-pakke, hurtigt internet, opgraderinger fra IKEA uden det gør nas i pungen eller behøves at spare sammen til, Skolebøger uden at tigge mor og far om hjælp, takeaway dage man ikke orker og Mike vil bruge sine penge på computerspil og sodavand. Fint fint… Hellere alt det, end culotte hver dag synes jeg 
Nu har vi også en ok lav husleje når man tænker på vores lelighedsstørrelse og placering, så jeg går ikke og føler at jeg skal spinke og spare, men der er heller ikke altid lige overskud på kontoen sidst på måneden. 
Jeg kan mærke at mit “shoppe-gen” er gemt af vejen her som vi er blevet fattigere så jeg har slet ikke lyst til at shoppe tøj helt uhæmmet som før. Det sker måske 1 gang hvert halve år at jeg går amok og så er det max. 1000 kr jeg bruger på tøj.[/QUOTE]
Uuuhmm… Jeg elsker en god gryderet
Men det er så heller ikke noget vores kost/budget er baseret på, så for mig er det bare lækkert, når vi engang imellem laver det.

Jeg kan godt se, at I kan holde det på sådan et niveau, når I (ud fra din liste) ikke har et større indhold af grønsager i jeres madlavning i hverdagen, men ja, det er jo noget man prioriterer, når pengene ikke er flere end de nu engang er…
Sjovt at I synes Rema er billigere end Lidl. Vi oplever faktisk at det er modsat, men måske fordi de har så mange “ukorante” mærker, så har vi måske mindre tendens til at impuls-shoppe, når vi er afsted… :?
Der er for os gået lidt “sport” i at spare på vores ugebeløb. Jo mere sparet pr. uge, des større beløb kan bruges, når vi skal ud og rejse til maj