Madbudget/husholdningspenge

Jeg ved ikke hvad vores husholdningsbudget er på… men det er for højt. Så vores nytårsforsæt er neto at vi IKKE “må” gå hen og handle hver dag, og at max EN dag om ugen må være Føtex. Ellers hedder det Lidl, Aldi og sådan noget. Og at vi skal handle stort ind af ting der kan holde sig, Mandens kaffe f. eks. som vi dels har fundet en billigere - og drøjere variant af. Kaffe er hans eneste “last” og han vil gerne ha’ hele, økologiske kaffebønner. Og vi har nu fundet ud af at de faktisk er billigere i Brugsen end i Føtex. Der hvor det stadig halter lidt er at lade være med at købe RESTEN af indkøbene i Brugsen (for den er godt nok for dyr!)

Nu har vi så ikke specifikt “madbudget” vi har et “hvor meget har vi i denne måned” som dækker alt. Min løn går stort set til de faste udgifter så det han får fra kommunen er det vi har at leve for.

Jeg er spændt på om vi kan se det på budgettet når Alex nu snart flytter hjemmefra og vi i større grad kan gå efter netop tilbuds/datovarer - hun spiser ikke svine- eller oksekød, og svinekød er nuengang det der oftest kan få’s billigt. Kylling er sjældent på tilbud, desværre. Og det er ikke rigtig “billig” mad længere. (i forhold til at man som regel kan få en hel pakke koteletter til omkring 30 kr, det kan jeg i al fald ikke få 4 kyllingeschnitzler til ret tit)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1008664]Jeg ved ikke hvad vores husholdningsbudget er på… men det er for højt. Så vores nytårsforsæt er neto at vi IKKE “må” gå hen og handle hver dag, og at max EN dag om ugen må være Føtex. Ellers hedder det Lidl, Aldi og sådan noget. Og at vi skal handle stort ind af ting der kan holde sig, Mandens kaffe f. eks. som vi dels har fundet en billigere - og drøjere variant af. Kaffe er hans eneste “last” og han vil gerne ha’ hele, økologiske kaffebønner. Og vi har nu fundet ud af at de faktisk er billigere i Brugsen end i Føtex. Der hvor det stadig halter lidt er at lade være med at købe RESTEN af indkøbene i Brugsen (for den er godt nok for dyr!)

Nu har vi så ikke specifikt “madbudget” vi har et “hvor meget har vi i denne måned” som dækker alt. Min løn går stort set til de faste udgifter så det han får fra kommunen er det vi har at leve for.

Jeg er spændt på om vi kan se det på budgettet når Alex nu snart flytter hjemmefra og vi i større grad kan gå efter netop tilbuds/datovarer - hun spiser ikke svine- eller oksekød, og svinekød er nuengang det der oftest kan få’s billigt. Kylling er sjældent på tilbud, desværre. Og det er ikke rigtig “billig” mad længere. (i forhold til at man som regel kan få en hel pakke koteletter til omkring 30 kr, det kan jeg i al fald ikke få 4 kyllingeschnitzler til ret tit)[/QUOTE]

Køber i ikke kød i cola-land, når i alligevel er dernede?

Jeg er mig selv og Buster. Jeg hæver 500 kr en gang og ugen og de skal så dække mad, og andre husholdsningsting, vådfoder (LUX)og grus til Buster.
Min kost består primært af frugt og grønt, så det er svært at købe dato-varer, men er opmærksom på tilbud, og ved hvor de forskellige ting er billigst.
Skal jeg købe stort ind af fx. sæbe og andet i den dur har jeg mine ekstra pege at tage af.
For ud over de 500 kr jeg hæver hver mandag er der stadig lidt penge tilbage. Det er fx. også de penge der kan bruges hvis jeg skal spise ude, bruge penge på ekstra transport etc.

I mit faste budget er ting som mit almindelige buskort, tandlæge og andre faste ting indregnet, selvom de ikke går på PBS.

Jeg er i praksis alene til hverdag, så madbudgettet er vel omkring 1000 - 1500 kr om måneden… altså sådan gennemsnitligt.

Kød købes praktisk talt altid i INCO i store mængder - hjem og skære ud og fordele i mindre portioner og så ind i den store skabsfryser med det - på den måde kan der faktisk købes kød til næsten ½ år af gangen for ganske små penge… I INCO køber jeg også frostgrønt i store mængder.
De allerfleste dagligvarer købes i Lidl og Metro… Fakta, Netto og Aldi besøges, hvis der er noget interressant i deres tilbudsavis.
Grøntsager næsten altid hos min indvandrerkøbmand - dog er han virkelig ikke god til at have diverse salatformer hjemme, så de må hentes andre steder.

Jan køber mad ude i byen - han arbejder om aftenen/natten… Der er flere steder, hvor taxachauffører kan få et forholdsvist billigt og godt måltid mad, og dem skifter han lidt i mellem. Normalt bruger han sine drikkepenge til at betale for maden, så selv om det er en dyr måde at spise på, så mærker vi det som sådan ikke på budgettet…

Enlig bruger jeg ca. 600-700 om måneden. Det er primært grøntsager. Selvfølgelig også ris, men nåede kylling og diverse “billig” fisk er købt med i denne måned.

[QUOTE=Nevadaisy;1008442]Vi bruger 2.400 kr om måneden på det der købes i dagligvarebutikker + fastfood til 2 personer.
Vi overfører begge 2000 om måneden til en fælles madkonto, hvor vi så begge har et kort til. Dvs. vi kan spare op til f.eks. betaling af mad på ferier eller restaurantbesøg, og vi ved at vi skal af med det samme hver måned. Det fungerer rigtig godt.

Vi spiser ikke pasta og ris, stortset ikke kartofler og sjældent brød. Vi spiser en del kød, æg, hytteost, skyr mm. og så spiser vi en del grønsager - og stort set ikke fastfood, men det sker da.
Vi køber kun produkter, der er svanemærkede og med den blå krans når det drejer sig om shampoo, deodoranter, vaskemiddel mm.

Jeg laver en madplan og så handler vi som regel kun en gang om ugen. Vi bruger app’en out of milk, så vi kun køber det på listen - og så skriver vi løbende på listen, så vi ikke glemmer noget og skal afsted igen - det smarte er at listen kan skrives på nettet, men er synkroniseret med begge vores telefoner.

Vi spiser forresten ret godt efter min mening - min kæreste vil gerne lave mad a la spise med price og så kombineres det med paleo-kost.[/QUOTE]

Smart app :slight_smile:
Jeres system minder i store træk om vores. Vi har en “madkonto”, hvor vi hver især overfører 1.800 kr. pr. md., dvs. 3.600 kr. i alt. Vi har også hver et kort til kontoen, men det er egentlig ikke nødvendigt, da vi hæver 500 kr. til hver uge for at kontrolere vores forbrug (vi har opdaget, at vi er temmelig tricker happy, når det er kortet og ikke kontanter ;)). De ugentlige 500 kr. dækker mad (herunder også mindre indkøb af kød), husholdningsmidler, køkkenrulle, toiletpapir, opvaskebørster, tandpasta mv… Ved større indkøb af kød, bif-ture og gæster til spisning bruger vi af de resterende penge fra uge-beløbene (plejer at passe med ca. 100-200 kr. +/- i overskud pr. uge), eller direkte fra madkontoen.
Restbeløbet på kontoen bruger vi som ekstra opsparing til ferie, møbler og andet, som kræver opsparing. :slight_smile:

Før vi begyndte at lave madplan overførte vi 2.000 kr. hver/md. og mange gange havde vi overtræk og måtte smide mange grønsager og rester ud. Det er vi heldigvis ikke så slemme til mere :ok:

Vi laver madplan for hver uge, og jeg :wink: sørger gerne for, at der er godt med grønt at komme efter i køleskabet. Agurk, peberfrugt, gulerødder, champignoner, broccoli, hvidkål, rødkål, spidskål, blomkål, spinat, løg, hvidløg, chili, tomat, æbler, pærer, mv. figurerer i større eller mindre grad altid på vores indkøbsliste (dog kun en slags kål ad gangen, da der jo er til flere dages salat i et hoved :))

[QUOTE=ThildeL;1008280]Jeg gider godt nok heller ikke fars retter eller gryderetter.
Har dog ikke rigtig noget valg desværre.

Hvis jeg havde fast job og tjente 40.000-50.000 om måneden (før skat - det er det man ca. tjener som sektorforsker inden for det, jeg vil) ville jeg stadig ikke komme op og give 5000 kr for mad og husholdning på 2 personer. Kan slet ikke se hvad jeg skulle fylde pengene ud med :tihi: Måske vi gør rent ekstremt sjældent i forhold til andre :gruble:
Jeg SKAL dog have varm mad til aftensmad HVER dag - ellers går mit biologiske ur helt i kukuk, så det er ikke fordi aftensmaden herhjemme består af rugbrødsmadder, pasta med ketchup og tun eller pulverkartoffelmos (Yikes…)
Synes bare at Rema tit er halv pris af Netto og Fakta fx.

En typisk indkøbsseddel for os ville lyde på: Hk. tomat, hk. ananas, en pakke lille rugbrød, appelsiner/nektariner/jordbær alt efter årstid, agurk, kartofler (ca. 1 gang pr. mdr), 1,5 l juice, saft (hver anden uge), jasminris, spaghetti (hver tredje uge), hk. okse, medister, flæskesteg, kyllingestrimler, mælk, smør, en pose frossen brocolliblanding (hver tredje uge), 2 x kødpålæg, riskiks, evt. tøjvaskemiddel (1 gang pr. mdr), toiletpapir (ca. hver tredje uge), håndsæbe (hver anden måned), tandpasta (hver anden måned), shower gel + shampoo + balsam(hver anden måned), popcorn, 2 poser kattegrus (1 gang pr. mdr), 1 pk. smøger
Det bliver for det meste præcis 336 kr, men de dyre uger hvor vi også skal have olivenolie, toiletpapir, tøjvaskemiddel, staniol, opvaskebørster osv. render den op på 400-450, men det er ikke hver måned det sker.

Før vi lavede en ugentlig madplan (vigtigst: at holde sig til den og acceptere at i dag er det bare lasagne selvom man har lyst til det, man skal have i morgen!) brugte vi 2500 kr pr. måned.
Nu sparer vi gerne 1000 kr om måneden pga. den madplan og Rema1000.

Jeg vil hellere bruge pengene på at kunne gå i biografen, give kattene 10 kgs madsække af Royal Canin og legetøj uden at tænke videre over det, udstilling (tager mange af pengene!), en mellemdyr tv-pakke, hurtigt internet, opgraderinger fra IKEA uden det gør nas i pungen eller behøves at spare sammen til, Skolebøger uden at tigge mor og far om hjælp, takeaway dage man ikke orker og Mike vil bruge sine penge på computerspil og sodavand. Fint fint… Hellere alt det, end culotte hver dag synes jeg :slight_smile:
Nu har vi også en ok lav husleje når man tænker på vores lelighedsstørrelse og placering, så jeg går ikke og føler at jeg skal spinke og spare, men der er heller ikke altid lige overskud på kontoen sidst på måneden. :wink:
Jeg kan mærke at mit “shoppe-gen” er gemt af vejen her som vi er blevet fattigere så jeg har slet ikke lyst til at shoppe tøj helt uhæmmet som før. Det sker måske 1 gang hvert halve år at jeg går amok og så er det max. 1000 kr jeg bruger på tøj.[/QUOTE]

Uuuhmm… Jeg elsker en god gryderet :savle: Men det er så heller ikke noget vores kost/budget er baseret på, så for mig er det bare lækkert, når vi engang imellem laver det. :slight_smile: :wink:

Jeg kan godt se, at I kan holde det på sådan et niveau, når I (ud fra din liste) ikke har et større indhold af grønsager i jeres madlavning i hverdagen, men ja, det er jo noget man prioriterer, når pengene ikke er flere end de nu engang er…
Sjovt at I synes Rema er billigere end Lidl. Vi oplever faktisk at det er modsat, men måske fordi de har så mange “ukorante” mærker, så har vi måske mindre tendens til at impuls-shoppe, når vi er afsted… :?

Der er for os gået lidt “sport” i at spare på vores ugebeløb. Jo mere sparet pr. uge, des større beløb kan bruges, når vi skal ud og rejse til maj :rock:

[QUOTE=Bølle-missen;1008880]Sjovt at I synes Rema er billigere end Lidl. Vi oplever faktisk at det er modsat, men måske fordi de har så mange “ukorante” mærker, så har vi måske mindre tendens til at impuls-shoppe, når vi er afsted… :?
[/QUOTE]

Ja, der er stor forskel på, om man går efter f.eks. “leverpostej” eller efter “Stryhns leverpostej”. Lidl har f.eks. en flødeost, der (af indlysende årsager) hedder et eller andet tysk i stedet for Philadelphia - men den koster til gengæld også kun det halve :ok:

Og smager glimrende…
Jeg er blevet helt syg med deres youghurt - som godt nok er lidt fed (5%), men den der med fersken og passionsfrugt… det er mit slik :slight_smile: Og så koster den vel knap 15 kr for et kilo… Der er til mange aftener :wink:

Præcis. :slight_smile: En buko eller philadelphia står til rystende 18-19 kr. :besvimer: Og de er nemlig udemærkede de tyske mærker. Lidls grovhakkede leverpostej smager (for os) faktisk lige så godt som Stryhns’.
Grundlæggende foregår vores indkøb i Lidl, men da det er tysk, så er det ikke lige altid de dækker vores indkøbs-behov 100%, men vi føler bestemt, at der er penge sparet. :smiley:

Vi nruger ca. 2500 pr. md (inkl katte og alt husholdning). Vi køber næsten alt kød fra grisogko.dk, der er kødet til gengæld så godt at mindre holder længere. Ellers elsker jeg simremad, når jeg har tid til at læse hjemme, og det er også noget kæresten kan klare med den dårlige ryg, så der bruger vi de billige udskæringer.
Men vi lægger madplaner og køber helst ind 1 gang om ugen, evt flere hvis vi skal have meget frugt/grønt.
Der går nogle gange sport i at spare, og tror faktisk vores madbudget for de sidste par mdr har ligget omkring 2000

Kommer f’resten sådan til at tænke på Føtex (?) seneste rekvalmetiltag… man matcher prisen fra Aldi, Lidl, Fakta, Netto og andre discount forretninger, hvis kunden kan bevise at samme mærke til daglig kan købes billigere dér…
Fidusen og dermed besparelsen er noget nær ikke eksisterende, idet det vel reelt kun er Lidl og Aldi, som ikke tager samme pris som Føtex… det er så bare netop ikke for præcis samme vare men som Mette siger Leverpostej i stedet for Stryhns leverpostej…
Men selvfølgelig kan det da få lokket nogle ind i Føtex… for tænk nu hvis…

Mange siger at de lægger madplaner… det gør jeg faktisk også selv :)*Men hvor detaljeret er planen? Regner den fx ogås med mad til frokost og evt morgenmad? eller er det kun aftensmaden?

Spørger fordi jeg nu er begyndt at lave detaljerede madplaner for mig selv - ikke for at spare penge - men fordi jeg jo er igang med at tabe mig, og så er det lettere at købe ind, hvis jeg ved præcis hvad jeg skal bruge i løbet af hele ugen :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1008924]Mange siger at de lægger madplaner… det gør jeg faktisk også selv :)*Men hvor detaljeret er planen? Regner den fx ogås med mad til frokost og evt morgenmad? eller er det kun aftensmaden?

Spørger fordi jeg nu er begyndt at lave detaljerede madplaner for mig selv - ikke for at spare penge - men fordi jeg jo er igang med at tabe mig, og så er det lettere at købe ind, hvis jeg ved præcis hvad jeg skal bruge i løbet af hele ugen :)[/QUOTE]

Jeg laver planer for frokost og aftensmad. Jeg spiser stort set altid det samme til morgenmad hver dag, så det regner jeg ikke så nøje. Men til frokost og på madpakken ligger en stor del af mit frugt/grønt indtag, så det skal planlægges. Prøver også selv at spise sundt, så der skal flere mellemmåltider til, også gerne grøntsager m. protein, og det bliver meget hurtigt trivielt at spise gulerodsstænger og kogt kylling hehe. Men det er ikke voldsommere end at jeg snitter kål til 3 dage og laver dressingen i en bøtte i køleren, og så laver en anden slags salat/dressing til de resterende dage, men det er rart evt. at kunne planlægge at de samme grøntsager der skal bruges til aften kan snittes til madpakken, for at spare tid, når nu man er i gang med kniven :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1008921]Kommer f’resten sådan til at tænke på Føtex (?) seneste rekvalmetiltag… man matcher prisen fra Aldi, Lidl, Fakta, Netto og andre discount forretninger, hvis kunden kan bevise at samme mærke til daglig kan købes billigere dér…
Fidusen og dermed besparelsen er noget nær ikke eksisterende, idet det vel reelt kun er Lidl og Aldi, som ikke tager samme pris som Føtex… det er så bare netop ikke for præcis samme vare men som Mette siger Leverpostej i stedet for Stryhns leverpostej…
Men selvfølgelig kan det da få lokket nogle ind i Føtex… for tænk nu hvis…[/QUOTE]

Det er så ikke helt rigtig Ann, jeg handlede i føtex til nytårsaften/dag. Jeg havde handlet for 680,- ( eller lige der omkring ) Jeg går altid til selvbetjeningskasserne, og stoppede op for at nær-studere bonen, og på min bon var der fratrukket 43,- for varer som kunne findes andre steder …Jeg købte bla. en stor kærgård samt lurpak smør og olie - ting som jeg vidste at de var billigere med i lavprisvarehuse, og det blev skam reguleret :slight_smile:

Nu hvor jeg er lastbil chauffør og kommer til mange fabrikker så jeg kan se billig mærker bliver lavet samme sted som det dyre så tro ikke der er den store forskel på tingene.

Godt eks. Rynkeby juice vi kan havde 33 paller i en trailer og der kan være til 3-4 forskellige butiks kæder og hvis man ser bag på så er der det samme i så tro ikke der er den store forskel

Det ændrer jo ikke på, at besparelsen ved at købe andre mærker med nøjagtigt tilsvarende funktion (og af samme kvalitet) i f.eks. Lidl eller Aldi sandsynligvis er højere end de 43 kroner, du har fået godskrevet. Og så er det jo også kun hvis man handler for over 200 kroner, at man overhovedet får noget som helst :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1008924]Mange siger at de lægger madplaner… det gør jeg faktisk også selv :)*Men hvor detaljeret er planen? Regner den fx ogås med mad til frokost og evt morgenmad? eller er det kun aftensmaden?

Spørger fordi jeg nu er begyndt at lave detaljerede madplaner for mig selv - ikke for at spare penge - men fordi jeg jo er igang med at tabe mig, og så er det lettere at købe ind, hvis jeg ved præcis hvad jeg skal bruge i løbet af hele ugen :)[/QUOTE]

Kun aftensmad.

Har standard ting på min indkøbsseddel “skabelon” allerede fra start som fx mælk, rugbrød, pålæg (som jeg vælger i butikken)
Morgenmad får jeg aldrig

[QUOTE=Ann K;1008921]Kommer f’resten sådan til at tænke på Føtex (?) seneste rekvalmetiltag… man matcher prisen fra Aldi, Lidl, Fakta, Netto og andre discount forretninger, hvis kunden kan bevise at samme mærke til daglig kan købes billigere dér…
Men selvfølgelig kan det da få lokket nogle ind i Føtex… for tænk nu hvis…[/QUOTE]

Føtex kan sagtens konkurrere med lavprissupermarkederne på en lang række dagligvareprodukter, faktisk er de i testen her billigere.
Lige pt kører vores lokalavis en lille forbrugerundersøgelse i 8 af byens supermarkeder for at få et billede på hvor det er billigst at handle dagligvarer.

Citat:
Sådan gjorde vi
Vi tjekkede prisen på 10 helt almindelige dagligvarer i Silkeborgs 8 største supermarkeder - Fakta, Netto, Lidl, Føtex, Kvickly, Rema 100 og Superbest.:
Hakket oksekød, rugbrød, letmælk, smør (smørbart produkt ala Kærgården), havregryn, pasta, leverpostej, vaskepulver, toiletpapir og tandpasta.
Vi gik efter de billigste produkter (kilo- eller literprisen). Vi omregnede priserne, så de blev sammenlignelige og lagde dem til sidst sammen.
Vi så bort fra kampagner og tilbud, og så kun på den faste pris på varerne. Vi lavede pristjekkene i uge 1 og 2.

Aldi mangler i citatet, men de er også med.

http://www.mja.dk/artikel.php?node_id=146859&click_origin=right_coloumn_senesteuge_text

Varerne der blev tjekket er:

[ul]
[li]Hakket oksekød: 12-16% 1 kg.[/li][li]Letmælk.[/li][li]Rugbrød: fuldkornsrugbrød. 500 g.[/li][li]Smør. Levevis. 250 g.[/li][li]Leverpostej: 500 g.[/li][li]Havregryn: 1 kg.[/li][li]Tandpasta: 125 ml.[/li][li]Toiletpapir: 8 ruller.[/li][li]Pasta: spaghetti. 1 kg.[/li][li]Vaskepulver: 3 kg.[/li][/ul]

Indtil nu er det kun Lidls resultat der ikke er offentliggjort, men ellers er det som følger:

Fakta: 128,65
Netto: 128,95
Føtex: 120.90
Kvickly: 133,25
Rema1000: 126,60
Superbest: 134.80
Aldi: 123.50

Og så kom Lidl også med 115,50 og dermed billigst

Når de andre har lavet aftensmad-planen, sætter jeg mig ned og laver den lange indkøbsliste med både rugbrød, morgen mad og frugt til mellemmåltider på, så i vores indkøb er der indregnet til morgen og frokost samt frugt i løbet af dagen.

For mit vedkommende indeholder madplanen: morgenmad, mellemmåltid, frokost, mellemmåltid, evt mellemmåltid (ved meget træning), aftensmad, mellemmåltid. Jeg ved altså lørdag/søndag, hvad jeg skal spise hele den kommende uge.
For min kærestes vedkommende indeholder madplanen: morgenmad og aftensmad.

Jeg tjekker ikke tilbudsaviser, så madplanen er kun for at vi ikke køber for meget - vi havde en periode, hvor vi smed meget mad ud.