Vi har ingen budget, køber ind hver dag, så jeg er sikker på at det ikke er helt billigt
Jeg bruger ca. 1.000-1.200 kr. om måneden på mad + husholdning mv.
Men jeg er også på SU, så det er hvad jeg har tilbage efter alt andet er betalt.
[QUOTE=Ravn;1008275]WTF?!!?
… Jeg har set dit sodavandsforbrug!! Hvordan i hele hule helvede kan du bruge så lidt på mad og sodavand? :klapper:
Bruger selv for ca. 500 kr soda om måneden, og jeg køber enda den billige… :S
[/QUOTE]
fordi den “billige” er dyrere end faxe kondi og cola zero på tilbud jeg bruger omkring 600-650 på sodavand
det er min dyreste post på hele budgettet
[QUOTE=Chicabee;1008262]Vores er også meget højt…aner ikke hvad vi bruger, men jeg køber dyrt mad, så da begge pigerne boede hjemme vil jeg tro vi brugte 6 måske 6,5-7 om måneden på mad og husholdning. Jeg vil have masser af lækre salater…manden vil have kød, og pigerne har deres ynglingsting også. Vi elsker god og lækker mad…og vil hellere undvære nyt tøj
Ingen af os gider retter af hakket fars…og det er jo billigt. Gæster til spisning m god mad og vin trækker hurtigt forbruget en del op…ihvertfald her hos os.[/QUOTE]
Vores budget ligner nok meget godt jeres …Vi er kun to og helt ærlig så aner jeg ikke hvor meget vi bruger. Jeg ved jeg bruger mange penge hos min lokale frugt og grønthandler, da jeg VIL ha’ masser af frisk frugt og grønt hver dag. Vi handler osse mest vores kød hos vores lokale slagter - sjældent i supermarked. Og jeg vil bestemt osse hellere spare penge til nyt tøj, end til de daglige fornødenheder. Men jeg må tilstå at vi sikkert kunne spare mange penge hvis vi var lidt mere bevidste, og valgte special butikkerne fra - Men de skal jo for pokker osse leve
Jeg ved jeg bruger mindst 600,- hver måned på frisk kød og fisk til mine tre stribede tøser, og vi køber våd/tørmad hos zooplus for omkring 1100 - 1200 hver måned.
Jeg er alene og bruger omkring 1500-2000 på dagligvarer i måneden. Det er uden tøj og kattene men inkl. shampoo, opvaskemiddel, toiletpapir og andre af den slags ting.
Jeg mindes engang før jeg blev opereret kunne jeg holde mit madforbrug på under 1000 kroner hver måned, men efter en tarm operation er der bare så mange ting jeg ikke kan trives med at spise at jeg intet valg har. Jeg skal ha godt med grønt og fiber dagligt for at mine tarme ikke går i stå. Og jeg trives meget dårligt med tungt kød som svinekød og oksekød. Det meste af mit budget er lyst kød som kylling og kalkun og fisk i forskellige varianter. Og et kæmpe forbrug af frisk grønt til en person.
Alle de billige ting såsom hk svin/okse og medister er ting jeg aldrig spiser mere - det går an en enkelt gang, men et par dage og jeg ender med gevaldige mavepiner.
Og så er jeg nok blevet lidt af en madsnob der foretrækker frisk frugt og grønt. Jeg kunne aldrig drømme om at købe frost efter jeg er blevet opereret og det skal fylde noget i alle mine måltider. Jeg forsøgte og jeg gider simpelthen ikke at spise det i sidste ende - så hellere købe det frisk og rent faktisk få det spist.
Men jeg er også en af de enlige der rent faktisk laver rigtig mad hver aften, bestående af kød, tilbehør, salater og andet grønt. Selv på travle dage er jeg nødt til det. Færdigretter eller mere end et måltid med brød på en dag hævner sig med det samme - og mit forhold til toilettet er ikke nært nok til at jeg magter at bruge for meget tid der.
Da jeg boede sammen med min ex. havde vi ikke som sådan noget budget. vi havde omkring 10.000 til rådighed til mad, brændstof, fornøjelser og cigaretter, og de blev brugt!
Vi handlede meget i specialbutikker, og det koster altså
Nu, hvor jeg er alene med min datter og arbejdsløs, er vores budget på små 3000 om måneden til mad og brændstof og damp
[QUOTE=DK Sugieh;1008350]Vi handlede meget i specialbutikker, og det koster altså
[/QUOTE]
Det gør brændstof og smøger også Hvis jeg skulle inkludere det i mit “husholdningsbudget” (nu ryger jeg dog ikke mere), ville det bestemt også være højere end ca. 2.000 pr. måned
Det er for også at have råd til fornøjelser, brændstof, tøj m.v., at mit husholdningsbudget er så lavt, som det er
[QUOTE=Panthera;1008334]
Og så er jeg nok blevet lidt af en madsnob der foretrækker frisk frugt og grønt. Jeg kunne aldrig drømme om at købe frost efter jeg er blevet opereret og det skal fylde noget i alle mine måltider. Jeg forsøgte og jeg gider simpelthen ikke at spise det i sidste ende - så hellere købe det frisk og rent faktisk få det spist.[/QUOTE]
Der er ellers lavet flere undersøgelser der viser at vitaminindholdet er mange gange større i frosset grønt i forhold til “frisk” - fordi “frisk” ikke altid er så friskt som det ser ud. Med mindre man selv dyrker det og ved hvornår det er høstet han såkaldte friske grøntsager ha’ været opbevaret på gas og køl i månedsvis. Det ser stadig friskt ud, men vitaminerne er for længst rejst deres vej
Fordi at grøntsagerne er frosset i det sekund, deres vitamin og mineral indhold er på det øverste, hvor “frisk frugt og grønt” bliver plukket mens det ikke er frisk/modent endnu og fragtet. Har også læst noget om det.
Jep Men der er også et pænt spring fra 10 til 3
Jeg synes i bagkloghedens lys vi var nogle svin med mad. Vi spiste eks. aldrig rester… det røg ud, og det er unægtelig ikke nødvendigt
Det gør vil stort set heller aldrig, men det er fordi kræene jo sidder klar og truer os på livet, hvis ikke de får det sidste :høhø: Jeg kan såmænd endda finde på at købe større kødstykker end vi rent faktisk har behov for, bare for at der skal være lidt til overs til rovdyrene
VH
Susanne
Jeg ved det godt men kogt broccoli (eller princippet med kogte grøntsager), giver mig næsten kvalme når det skal spises 3 gange om dagen. Det er det altså nemmere at lave lækre salater og varierer det noget så jeg ikke tror jeg kommer til at dø af grøntsagsforgiftning.
Men jeg kalder også mig selv madsnob - men det dur ikke jeg skal tvinge mig selv til at spise så meget grønt som der skal til for at undgå mavepine. Og så skal det være indbydende hver gang - og sådan en gang kogt et eller andet ser mildest talt kedeligt ud.
Vi lever to på SU, og det er lidt forskelligt fra måned til måned hvad vi lever for. Vi har et par enkelte måneder levet for omkring 1000 kr, men det sidste halvandet år har vi levet for ca 3000 kr./mdr, inkl. mad, husholdningsartikler, div. gaver (julemåneden er selvfølgelig lidt dyrere) og transportkort til offentlig transport, hvor jeg får SU-rabat, min kæreste gør ikke.
Vi køber tit kød der er omkring sidste salgsdato, og derfor er sat ned. Vi køber mere end vi kan spise på dagen, så resten bliver bare frosset ned. Derudover lever vi meget af billige varianter af forskellige madvarer såsom brød, pasta, kartofler, løg. Gulerødder køber jeg i store sække til kaninerne, så derfra bruger vi gulerødder (ca. 30 kr for 20 kg), og andet grønt og frugt bliver også købt, det er dog til alm. butikspris, og vi køber heller ikke de dyre varianter, så økologi og specialvarer undgås oftest.
Jeg glæder mig til at vi er færdige med studierne og kan begynde at “frådse” lidt mere med spændende salater, og ikke behøver at gå så meget op i priserne, som vi gør nu. Men sådan er det bare lige nu, og jeg synes såmænd heller ikke vi spiser dårligt. Men sundhedsmæssigt lever vi ikke altid ligefrem efter de bedste måder (endda på trods af at vi begge er i gang med sundhedsrelaterede uddannelser).
Inden min pension gik igennem sad vi meget stramt med 2 personer og kun ca 1000-1500kr at leve for om måneden. Den periode var alt andet end sjov, hver en krone blev vendt, turene i supermarked var med en lommeregner i hånden. Vi havde 30-50kr om dagen at bruge til mad,sæbe,toilet ect. alt efter hvor slem måneden var.
Jeg vil slet ikke nævne lettelsen da min pension endelig gik igennem. Vi lægger ikke længere udregninger for maden men jeg vil tro vi ligger på en ca 3000 i mad nu om dagen. Nogle måneder lidt mere da vi nu nogle gange tager ud og spiser, noget der end ikke kom på tale dengang.
Vi bruger 2.400 kr om måneden på det der købes i dagligvarebutikker + fastfood til 2 personer.
Vi overfører begge 2000 om måneden til en fælles madkonto, hvor vi så begge har et kort til. Dvs. vi kan spare op til f.eks. betaling af mad på ferier eller restaurantbesøg, og vi ved at vi skal af med det samme hver måned. Det fungerer rigtig godt.
Vi spiser ikke pasta og ris, stortset ikke kartofler og sjældent brød. Vi spiser en del kød, æg, hytteost, skyr mm. og så spiser vi en del grønsager - og stort set ikke fastfood, men det sker da.
Vi køber kun produkter, der er svanemærkede og med den blå krans når det drejer sig om shampoo, deodoranter, vaskemiddel mm.
Jeg laver en madplan og så handler vi som regel kun en gang om ugen. Vi bruger app’en out of milk, så vi kun køber det på listen - og så skriver vi løbende på listen, så vi ikke glemmer noget og skal afsted igen - det smarte er at listen kan skrives på nettet, men er synkroniseret med begge vores telefoner.
Vi spiser forresten ret godt efter min mening - min kæreste vil gerne lave mad a la spise med price og så kombineres det med paleo-kost.
Vi er en familie på 2 voksne og 3 børn i det daglige, og vi laver madplan, og handler så ind 1 gang om ugen. Vi plejer at komme af med mellem 500-700 og skal så lige supplere op med 8 liter mælk mere midt på ugen. Vi får også kød stort set hver dag
Mit budget ligger på ca. 500 kr. om måneden, lidt mere hvis der ikke er ekstra udgifter.
Jeg er kun mig.
dte gør jeg nu også - jeg er er nemlig ved at blive god til at gå rundt om disken og planlægge menuen ud fra dato-mad
det er helt klart med til at holde mit forbrug nede
Vi laver ikke længere husholdningsregnskab, men jeg kan se at vi for 4 år siden brugte omkring 5000 - 5.500 på dagligvarer til en familie på fire. Siden da har jeg fået et vellønnet job, og maden er helt klart et af de steder, vi har sat forbruget op, så det er nok højere i dag.
Vi har fx fået abonnement hos Skagen Food, og selv om det er den billigste pakke, så er det 139 kr. pr uge (til gengæld er det hammerlækker fisk ). Jeg gider heller ikke sådan noget som discounttoiletpapir. Madplan har vi ikke tid og overskud til at lægge, det gjorde vi ellers før i tiden. Men vi køber trods alt stadig tilbudsvarer, også gerne med gule mærker
[QUOTE=PiaB;1008547]dte gør jeg nu også - jeg er er nemlig ved at blive god til at gå rundt om disken og planlægge menuen ud fra dato-mad
det er helt klart med til at holde mit forbrug nede :)[/QUOTE]
Ja, men det kræver så, at man netop er opmærksom på den slags (og handler i butikker, der er “flinke” til at have datomad ;))