Madlavning – tips, tricks & køkkenhacks

Ud af alle de AI-projekter, jeg hidtil har lavet - og som jeg kommer til at lave mange flere af i fremtiden har jeg netop færdiggjort en lille bog om noget, der er meget vigtigt for mig:

Ingredienser har fremtider.

Man skal stoppe med at se sit køkken og sine indkøb i opskrifter, men i muligheder og fleksibilitet - og gerne lave lidt på forhånd, som f.eks. at koge lidt ekstra kartofler eller ekstra ris/pasta eller stege en ekstra kyllingefilet, som alle kan hjælpe til et nyt måltid en anden dag.

Det reducerer madspild og stress og sparer penge. Totalt win-win for alle parter.

For mange vil det være logik for burhøns, men jeg sendte f.eks. førsteudkast til en veninde, hvis kæreste er ret ung og hendes første reaktion var, at det netop var noget af det, hun var så frustreret over med ham - han kan kun se i opskrifter.

8 Synes om

Det er sådan noget jeg lærte af min mor, som jeg siden har lært mine unger og som min søn har lært sin datter. Da jeg var barn, var der simpelthen ikke råd til at lade noget som helst gå til spilde, og den lære har altid siddet dybt i mig. Så for mig er det logik for perlehøns, men det er det åbenbart ikke for alle. Super at du kan hjælpe andre på den måde :ok:

9 Synes om

Ja, jeg tænker netop på det som noget, der i mange familier er videregivet gennem generationer. Det er det ikke rigtigt i min familie, men det er efter min mening en vigtig tankegang uanset hvem man er, for om ikke andet har Danmark vist nærmest europarekorden i madspild og det kan vi sgutte være bekendt :frowning:

5 Synes om

Ja det er bestemt vigtigt! Jeg har det virkelig dårligt, hvis jeg en sjældeng gang må kassere nogen form for mad, for det er så unødvendigt. Hvis man tænker sig om og bare planlægger en lille smule, så behøver der ikke være noget spild.

6 Synes om

Fordi i lige taler om madspild vil jeg lige vist hvad jeg fik for samlet 60kr i gruppen undgå madspild lokalt på Facebook - de findes i mange byer efterhånden. Vi sparer miljøet og pengepungen, og bliver udfordret fordi vi har besluttet at køber vi kasserne - bestemmer de, hvad vi spiser. Tirsdagens høst:

12 Synes om

Fuldstændigt enig! Jeg køber stort set ikke en madvare uden at være sikker på, at den kan bruges på mindst 5 forskellige måder - og/eller bidrage til en ret, der kan give mange portioner til fryseren.

5 Synes om

Der er mange gode ting i de kasser :smiley:

4 Synes om

Denne infographic (som det hedder i disse moderne tider :wink: ) viser meget godt den grundlæggende idé :slight_smile: Og eftersom bogen vil udkomme på amazon er den selvfølgelig på engelsk.

8 Synes om

Tror rigtig meget af det handler om at folk simpelthen ikke har lært at lave mad.
De har lært at følge opskrifter.

At lave mad på den måde kræver råvare kendskab, forståelse for tilpasning af retter, holdbarhed, smagsgivere osv.

Og så er der en hel generation voksne nu( min generation) hvis mødre havde travlt på arbejdsmarkedet, så pulver sovs, fryse grønt, færdigretter osv var hverdagen. Hvis det gik vildt for sig hyggede man sig med at bage lidt i weekenden.

Kærlighed til mad skal læres. Min far lærte mig det heldigvis :heart:

Jeg tror til gengæld der er lidt håb forude med “øko spelt hippie” tendensen, med hjemmelavet, plantebaseret osv. Og i den modsatte grøft har vi familien hello fresh. De får spændende mad og børnene prøver gudskelov en masse forskelligt. Men lærer man nødvendigvis at lave mad af det?
Nej (tænker jeg) for alt er afmålt, tilpasset osv. Det er bare at følge opskrifter

Kravler ned af sæbekassen igen :grin:

7 Synes om

Jeps! Dette var en pålægskasse og en mælkeog osteprodukt kasse…vi køber mest frugt og køl kassen - her er et eksempel på indholdet i sådan en.

Vi ordner alle grøntsagerne, og laver dem til forskellige sammenkog til fryseren - nogle til pastasovs, nogle der skal have en slags kød i - og nogle der så bliver til basis for måltidet- det er sjovt og udfordrende. Frugten er blevet ordnet og blandet i små “smoothie poser” - så kan man lige blende det når lysten kommer over en.
Vi fik 4,6 kg partyskinke, som er blevet skåret op og skal blive til diverse aftensmad - der er masser af muligheder, men man skal være frisk på at det tager et par timer i køkkenet den dag man henter :grin:

6 Synes om

Det segment har jeg faktisk også med i bogen, for hvis du baserer al din madlavning på madplaner - uanset om du selv køber ind om søndagen til en hel uge eller om du får kasser fra f.eks. hellofresh, så er du f**ked, hvis din tidsplan skrider i løbet af ugen eller livet generelt indhenter sig (som f.eks., at det bare er for varmt til at stå og lave varm mad idag).

4 Synes om

Ja, den mængde mad er SUPER fleksibel. Den anden kan også sagtens blive til noget, men dog mest morgenmad og frokost :slight_smile:

4 Synes om

What she said… :+1:

7 Synes om

Nemlig! De jeg kender der ikke “er så interesserede i madlavning, eller gode i et køkken” har typisk det til fælles, at de mangler helt basale færdigheder.

Hvis der går det mindste galt i forhold til opskriften, er de tit på bar bund og udtryk som “til rette konsistens, når det har taget farve, smag til” osv, uden konkrete tids-/mængdeangivelser er helvede for dem. :grimacing::face_with_peeking_eye:

Så de kan muligvis tænke i kasser (opskrifter), men slet ikke ud af kasserne eller på tværs af dem.

5 Synes om

Interessant diskussion, som måske fortjener sin egen tråd?

Jeg er i øvrigt en af “dem”, som ingenting dur til i et køkken uden en opskrift, og så kan det stadig gå galt. Runden af god bondeslægt, hvor husmandskosten var i højsædet. Kartofler, brun sovs og kød. Det kan jeg også lave til hus(mands)behov, men hvad skal jeg bruge det til nu om dage.

Måske skal jeg læse din bog, Mette :slight_smile: Jeg synes faktisk, det er interessant at læse om din mad i madtråden, fordi du er så god til at kaste alt muligt sammen og få brugt det hele.

10 Synes om

Syntes den skal have sin egen tråd.

Min mor og mormor var fabelagtig til at lave mad, min mor havde dog ikke tålmodighed til at lære mig det. Men da jeg blev gift som 20 årig, sprang jeg ud i det ofte med min mormor i røret. Jeg dur dog ikke til opskrifter, med mindre det er bagning.

Min store søn havde ikke interesse for at lære madlavning derhjemme, men sprang også bare ud i det, da han flyttede hjemmefra.
Min datter og svigersøn kørte med madkasser indtil de fik børn
Yngste sønnen er også gået i gang med madlavning på egen hånd, han har dog væretvlidt længere om det end de to store

5 Synes om

Jeg er - tilfældigt - komme til at føle irske Eamer på Facebook/YouTube.
Som hun selv siger: Jeg er kok og kører m it køkken som et professionelt køkken. En gang om ugen bliver alt gennemgået, og ud fra det bliver der lavet madplan og indkøbsliste.

Hun tager en med til både indkøb i lokale butikker og madlavning i køkkenet.
Og så viser hun alm planlagte måltider, og så de måltider der bliver lavet sidst på ugen, hvor der skal bruges i bund i køleskabet.
Og hvad man kan bruge rester fra måltiderne til.

7 Synes om

Som diskussionen nu har udviklet sig synes jeg bestemt også, det vil være en idé med en separat tråd - også så dem, der ikke er specielt interesserede, kan bruge denne til noget andet :slight_smile:

5 Synes om

Det er nu også godt - og kommer i mange varianter, der jævnligt er på menuen her… :+1::wink:

Jeg bruger primært opskrifter, når jeg trænger til inspiration - og holder mig kun slavisk til dem, hvis der er tale om “anderledes” retter, som jeg ikke tidligere har smagt, for at få en ide om hvordan den bør smage.

7 Synes om

Jeg bruger stort set kun opskrifter, når jeg en sjælden gang bager. Der har jeg virkelig ingen “gefühl” :slight_smile:

4 Synes om