Madlavning – tips, tricks & køkkenhacks

Denne tråd kan jo også bruges til at dele tips og tricks, vi hver især bruger for at slippe nemmere og billigere omkring madlavning - især i hverdagen :slight_smile:

Et af mine bedste tips er ikke noget, jeg selv har fundet på, men har brugt i nogle år snart. Op til jul konkurrerer stort set samtlige supermarkedskæder om at sælge mest muligt piskefløde til meget lave priser.

Det køber jeg så en del af og i stedet for at lave risalamande, hælder jeg det på isterningeposer.

I løbet af året bruger jeg det til verdens nemmeste pastaret: Tag et protein og/eller nogle grøntsager i passende størrelse, steg det på panden med lidt krydderier som du nu synes. Hæld x antal terninger piskefløde på panden. Samtidig koger du en passende mængde pasta, til den næsten er færdig, hvorefter du hælder vandet fra pastaen og koger den færdig på panden sammen med hvad du har valgt som protein/grøntsag denne dag. Pynt evt. med friske krydderurter.

Terninger af piskefløde passer også særdeles godt med f.eks. champignoner, der er ved at blive kedelige - så har du pludselig champignon ala creme, der er glimrende tilbehør til næsten en hvilken som helst slags kød :slight_smile:

7 Synes om

Desværre involverer den slags knaldtilbud bare meget sjældent - jeg har i hvert fald aldrig set det - øko- eller frilandsprodukter, og så er de ikke relevante for mig…

Til gengæld er jeg enig i, at isterningposer er geniale til nedfrysning - koger fond af alt der er egnet, og fryser ned på den måde, og bruger i stedet for færdigkøbt bullion.

5 Synes om

Det går op for mig, hvor uambitiøst det er at basere læring om madlavning på opskrifter. Med den tilgang kommer amatører ikke længere end til at slå op i kogebogen eller på nettet eller læse på bagsiden af pakken.

5 Synes om

Øhhh… vi skal vel alle starte et sted?
Jeg havde i hvert fald stor glæde af de kogebøger, jeg anskaffede da jeg lige var flyttet hjemmefra, og lærte en masse - som bla. danner basis for, at jeg betragter mig selv som en relativt habil kok.

5 Synes om

Opskrifter er et sted at starte, men livet bliver SÅ meget lettere, når man lærer at lave tingene på gefühl og ikke behøver hjælp til at se, hvilke ingredienser, der passer sammen. Og det er ofte både sundere og billigere at lave tingene selv, så der har forældre et stort ansvar i mine øjne.

Ja, nogle gange fejler man, når man eksperimenterer, men det lærer man også af :slight_smile: Og personligt har jeg da overlevet alle mine indtil videre.

6 Synes om

Jeg kan ikke huske at have set det, men hvis jeg gør - og husker, at du efterspørger det - skal jeg gerne sige til :slight_smile:

6 Synes om

At bruge opskrifter, er for mig at se ikke anderledes end at søge og tilegne sig viden på andre områder - og det kategoriseres normalt ikke som værende uambitiøst… :smirk:

4 Synes om

Nu er mit materiale overgivet til Amazon for udgivelse og så kan jeg - ligesom alle andre Amazon-forfattere - vente på, om nogen vil købe mit produkt :pray:

5 Synes om

Der er det ofte også ret vigtigt, simpelthen fordi bagning er kemi.
Og freestyler man skal man have styr på hvornår hævning er færdig hvis der pludselig er grovere mel, mere væske, mindre gær etc.

Og det søde - for meget fedtstof og din cookie flyder ud etc.

Mad generelt -

Vi er 2 og jeg gider ikke fedte med isterning poser. Men fryser 250 ml ned i mini fryseposer. God mængde til sovs og gryderetter

Kål: Det kan holde sig vildt længe. Fjern de yderste blade, skær snitfladen af og vupti - 1 stk frisk kål (omend mindre).

6 Synes om

Enig - dette trick gælder også for f.eks. romaine salat :slight_smile:

4 Synes om

For en ordens skyld: Mette, du er velkommen til at ændre titlen på tråden, hvis du har en mere passende en af slagsen. Overskrifter har aldrig været min spidskompetence :slight_smile:

2 Synes om

Så har den fået en lidt mere slagkraftig titel :smiley:

3 Synes om

Min lokale Rema er rigtig gode til at sætte priserne ned på deres datovarer. Jeg købte et helt økologisk rugbrød med solsikkekerne, for den nette sum af 3,-. Samtidig købte jeg 3 pænt store marinerede kyllingelårfileter for 12,-. Jeg stegte dem alle tre, og den sidste skal jeg have i aften. Jeg steger en pakke bacon i tern (som jeg købte til 8,- for nogle uger siden) sammen med et løg. Jeg har en halv peberfrugt der er blevet lidt blød, som jeg også putter i. Desuden har jeg en sjat pizzasovs til overs, fra da jeg lavede en hjemmebygget pizza i sidste uge. Og jeg har også en bundslat cremefraiche jeg har tænkt mig at putte i. Der er også et par gulerødder i køleskabet, som vist snart skal bruges, så de ryger nok også i, sammen med det sidste kylling. Jeg har tænkt mig at koge pasta til og jeg ved der vil være mere end nok til i morgen også.

De tre kyllingefileter til 12,- og bacon til 8,-, sammen med diverse rester, har så givet mig 4 gange aftensmad og intet er gået til spilde.

5 Synes om

Jeg er også oplært i rester gemmes også tryller man med dem
Vi går da sommer tider spose kammer oprydning
Sommerider er det der bliver blandet samme bedre end andre gang

En gang kunne det virkelig ikke spises og vi måtte afsted efter en gril kylling
Det var så slemt , nu er det en del år siden
Det kom der jævnligt vild katte og tog hvad der var sat ud til gård kattene

Selv de gik bare

5 Synes om

Datovare konceptet er super fint - rammer det bare sjældent, da jeg ikke kommer i dagligvarebutikker ret ofte…

Dels har vi over 10 km til de nærmeste, og så køber vi kød lokalt, naboen forsyner os med æg og på denne årstid er de fleste grøntsager enten hjemmedyrkede eller også fra lokalområdet, så vi er gået over til at få de øvrige basis varer leveret fra Nemlig.

Men jeg forsøger stadig at begrænse madspild og menuen bestemmes ofte af hvilke rester vi har -
og så har vi altid løg, kartofler, kål, gulerødder, tomater, ris og pasta på lager, det kommer man ret langt med… :wink:

5 Synes om

Rettelse: der blev til tre middage, så nu kommer den ene portion i fryseren og den anden spiser jeg i morgen. Det blev SÅ godt :savle:

5 Synes om

Det er heller ikke så tit jeg tager ud at handle, men når jeg så gør, og der er gode dato varer, så hamstre jeg altså også :blush:

5 Synes om

Jeg kan simpelthen ikke gå forbi en datovare uden liiiige at tænke “kan jeg bruge det her til noget?” og kan det gå i fryseren, så kommer det med :smiley:

5 Synes om

Dagens ret med dato hakket kylling - det var til mange dage. Vi har gæster idag som er glutenallergiker og en spiser ikke mejeriprodukter - så kyllingeboller med peanut og kokosmælk - whats not to like? :grin:

9 Synes om

Superlækkert!! :heart_eyes:

3 Synes om