Madlavning – tips, tricks & køkkenhacks

Når man som jeg jo lige har forsøgt mig med skal have sine idéer ned i en bog, bliver der sat “konceptnavne” på mange af dem.

Dette hedder i min bog en “Rescue Shelf” - den gruppe madvarer, man altid har i køkkenet, og som betyder, at man altid kan lave et måltid :slight_smile: Den varierer fra person til person, bl.a. i forhold til om man er vegetar, glutenallergiker, kan ikke lide XYZ, så den kan tage tid og erfaring at sammensætte - men den er guld værd.

En af de øverste pladser på min Rescue Shelf indtages af æg. Man kommer langt med en bakke æg efter min mening :smiley:

5 Synes om

Dem glemte jeg så lige - men de kan jo heldigvis altid hentes hos naboen… :wink:
Og så er hvidløg, chili og diverse krydderurter også absolut livsnødvendige at ha’ på rescue shelf’en! :+1:

5 Synes om

Det er sådan her jeg tryller lidt

I dag fik vi en italiensk porchetta efter ligende

Min fætter kone ville lave hjemmelavet rulle pølser til noget fester for cirka 8 uger siden

Hun have købt 3 slag for mange til hun nåede og lavde

De havde lagt lidt uden for køl

Fik besked vil du havde dem og lave

Tid til og lave nej
Ja skulle køre 12 min efter dem ja så ryger der transport på
Men ud efter dem

De var stadig køligt da vi kom

Hun havde en masse hakket løg der også skulle ud
Det tog jeg også

Kød i fryseren opdelt
Løg i små pakker i fryseren

Det er brugt i fars, gryder retter og ligende

Nå en slag op i dag
Fylder den med ting der er sådan italiensk porchetta

I ovnen med den

Den fejler intet

4 Synes om

Pizza med kødsovs og pasta fra i går + en ostepølse … ikke nødvendigvis en opskrift jeg gentager lige med det samme :stuck_out_tongue_winking_eye:

9 Synes om

Med andre ord - don’t try this at home, folks :smiley:

4 Synes om

Havde nok også valgt som minimum at skifte pastaen ud med f.eks. ost og løg - men som @Temple_Bar skriver, det skal jo være plads til eksperimenter… :smirk:

3 Synes om

Tilgengæld kan indbagt pizza med en god rest kødsovs og spaghetti fra dagen inden anbefales, og de er også gode i fryseren til madpakke :blush:

Jeg er en af dem, der ikke er ret tilpas i et køkken, så jeg prøver mig stadig frem med opskrifter til mange ting, og manden må jævnligt svare på mærkelige spørgsmål når jeg bliver i tvivl om, hvad der menes eller når jeg igen igen ikke kan gennemskue hvad der mangler :sweat_smile:

Dog har jeg da fundet ud af, hvordan jeg med min minihakker og stavblender kan bruge alle de knap så spændende grønsager i pizzasovs, så der ligger fyldt en god portion i fryseren :smiley:

5 Synes om

SÅ slemt var det heller ikke, bare lidt tamt …

Der kom selvfølgelig også ost på … :dokdok:
Men det skulle være noget pigerne gad spise og pastaen kunne lige så godt bruges … jeg spiser den ikke, når de tager hjem i morgen :cool:

8 Synes om

Begge dele er også meget vigtige kriterier for madlavning :slight_smile: Nogle dage skal man bare have mad og hvis børnene vil spise det, skal man absolut ikke klage :slight_smile:

4 Synes om

Madlavning på forhånd er en af de ting, der gør livet meget lettere på et senere tidspunkt. Den grøntsagssovs kan danne basis for mange forskellige retter :smiley:

4 Synes om

Pssst…det er asietid…selvfølgeligt kun hvis man vil betale i omegnen af en 50’er pr glas…

5 Synes om

Jeg er jo så af den skole, der mener det er en uskik med fusions-pizza - ananas var allerede på kanten, men bøf bearnaise-, lasagne-, burger-pizza og hvad har vi, tangerer blasfemi… :venter:

En god bund, tomatsovs og ost med lidt - gerne krydret - topping, derimod… :savle:

4 Synes om

På kanten bare? Det burde ikke være tilladt :venter:

3 Synes om

Jeg eeeeeeeelsker en god Hawaii pizza, og har også den nok mere kedelige holdning, at så længe jeg ikke bliver tvunget til at spise det, så synes jeg folk skal have lov til at proppe de ting på deres pizza de kan lide. :ok:

Restepizza er da også en rigtig god måde at bruge tilfældige ekstra ingredienser. :ok:

Thomas og jeg plejede at købe kyllingehjerter vi stegte af og puttede på pizza. Det var også lækkert!

5 Synes om

Forsøgte at være pragmatisk - det ramte jo på et tidspunkt, hvor ananas var højdepunktet af eksotisk islæt, og infiltrerede enhver ret… :smirk:

4 Synes om

100 % - det er smag og behag, og bare jeg slipper for at spise det… :hoho:

Ikke for mig - men ris og pasta, derimod… :rock:

5 Synes om

Og jeg bare elsker asier, altså de hjemmelavede. Jeg synes bare det er totalt umuligt at finde asier ved vejkanten. Det er ALT for dyrt at købe de små gnallinger ved købmanden.

3 Synes om

Har du prøvet at sur-sylte squash i stykker som asier? Det kan altså også noget :smil:
Jeg fandt engang en opskrift med stjerneanis, som var virkelig lækker.

Og squash er i hvert fald meget nemme at finde både billigt og gratis lige nu :ok:

6 Synes om

Vi kan også bare sige, jeg bagte div. madrester på en flad brødbund, i ovnen :wink:

9 Synes om

Vil også anbefale at købe squash og sylte dem som asier

3 Synes om