[quote=Wijelo;484599] Min mor plejer at kalde kåldolmere for “Døde mus i slåbrok” (fars omrullet med hvidkålsblade og stegt på panden)
Det er da et lidt specielt navn for en ret. Har I andre nogensinde hørt om det, eller er det bare en Nordsjællandsk specialitet.:klapper:[/quote]
Normalt retter jeg ikke stavefejl, men den sidste ret bliver lidt mere appetitlig af sit rigtige navn, som er “skidne” æg (hvad det betyder, kan jeg så ikke huske)
Nej det kunne man ikke… men din mormor udtalte det faktisk korrekt - det er alle os andre, som bruger en typisk dansk forvanskning…
For der er tale om en ukogt pølse med ister… Ister betyder fedt
[quote=Ann K;484709]Nej det kunne man ikke… men din mormor udtalte det faktisk korrekt - det er alle os andre, som bruger en typisk dansk forvanskning…
For der er tale om en ukogt pølse med ister… Ister betyder fedt ;)[/quote]
Ann, hvor ER du altså klog (det er en ros)
Det er så tit jeg får en AHA-oplevelse, når jeg læser dine indlæg :høhø:
Du har ski en meget bred viden
[quote=Lindvig;484713]Ann, hvor ER du altså klog (det er en ros)
Det er så tit jeg får en AHA-oplevelse, når jeg læser dine indlæg :høhø:
Du har ski en meget bred viden [/quote]
1000 tak, det var ualmindelig sødt sagt!
Og du er godt klar over, at jeg vil være rent ud sagt ulidelig resten af dagen ikk’?
Vi skal på glo-udstilling i Haslev (camilla/dkkorat, MiSi, Cæsar og jeg) og hvis de overhovedet begynder på et eller andet med at tvivle på mine ord, så får de at vide at jeg altså er klog… for det siger Hanne sæææææl -LOL
[quote=Bamselette;483984]Væltet lukum og vindfrikadeller med skysovs…
Hvad med gåsebryst?? Eller kartoffelkage… Æblefisk… Eller æbleskiver… :øhmm:[/quote]
Det første henviser til rettens udseende (millionbøf kan godt ligne dårlig mave, hvis man har lidt fantasi adr) Vindfrikadellerne er jo noget der ikke er det - altså at noget er fri fantasi Kartoffelkage - er det ikke sådan en brun tingest, der godt kunne ligne en kartoffel? Og æbleskiver - der er opskrifter, hvor man putter en skive æble i hver Oprindelig var det hele udhulede æbler, som blev dyppet i dej og bagt
Jeg mener skidne er i betydningen “beskidte” æg - måske pga sennepsovsens farve?
Red - ja, næsten, og så ikke helt
skidne æg, kogte eller pocherede æg med opbagt sauce smagt til med fiskesennep. Navnet refererer til skidenlørdag (påskelørdag) efter to helligdage uden rengøring.
Indvoldsfedt, det der sidder på tarmene. Meget lækkert…
[quote=Ann R;484855]
Indvoldsfedt, det der sidder på tarmene. Meget lækkert… ;)[/quote]
Aaaaaarr dét var så lige en oplysning jeg ikke havde brug for :høhø:
PS. i RIGTIG mange år spiste vi ikke medister her i huset.
Til vores bryllup holdt min sønner en rigtig flot tale.
Her nævnte de bl.a., at de næsten havde traumer pga. den manglende medister … som Mor-Hanne kalder: Affaldskød i en slange