Hvordan stegte sild, rullet sammen og lagt i en særlig lage kan komme til at hedde Rull-Mops går over min forstand!
(nej retten er ikke lig med saltstegte sild fra Bornholm!)
Hvordan stegte sild, rullet sammen og lagt i en særlig lage kan komme til at hedde Rull-Mops går over min forstand!
(nej retten er ikke lig med saltstegte sild fra Bornholm!)
Det er også en af de mere spøjse - tror, at det er en dansk version af engelsk “Roll’em up’s”
Englænderne bruger jo også sild en hel del, f eks kippers til morgenmad (røget fisk :S ). Danmark vadede jo i sild i nærmest årtusinder, ved ikke med England :?
Og så en halvklam: Når min mor lavede kåldolmer, så blev de kaldt - “hundehvalpe” Ekstra klamt, når man har kennel…
[quote=MiSi;486234]Det er også en af de mere spøjse - tror, at det er en dansk version af engelsk “Roll’em ups”
[/quote]
Tvivler… retten er jysk i sin oprindelse…
Jeg ville nok mere gætte på noget tysk/plattysk?
Edit: Ja!
http://da.wikibooks.org/wiki/WikiKogebogen/Rollmops
Åh, alt det med eddike og løg, ja, det peger ned i Europa i stedet for vest over
Men det er da lidt af en klassiker i dansk (arbejder-)kost?
Bondepige med slør
Fedtegrever
Puddersukker
Galopkringle
Søsterkage
Lige en opsamler, for disse er jeg sovet fra:
[quote=Wijelo;484599] Min mor plejer at kalde kåldolmere for “Døde mus i slåbrok” (fars omrullet med hvidkålsblade og stegt på panden)
Det er da et lidt specielt navn for en ret. Har I andre nogensinde hørt om det, eller er det bare en Nordsjællandsk specialitet.:klapper:[/quote]
Se ovenfor Min mor kaldte den noget andet :S
Det må være en ret i stil med Imam’erne på rad og række, jeg synes da, at det virker, som om mange sorthårede herrer i busser spiser den tit. Men jeg er jo også så , der er nok bare noget, jeg ikke fanger
(Undskyld, den er meget intern…)
Benløse fugle, mon ikke det er en farsret :?
Skidne æg er smilende/hårdkogte æg i sennepssovs, en af min mors livretter - opdagede jeg, da vi var i Paris og bl a fik oeuf mayonnaise. Der laver de blot en sennepsmayonnaise, hvor vi bønder laver sovs. Pudsigt nok fik vi det næsten aldrig derhjemme :?
[quote=Eva;486365]Bondepige med slør
Fedtegrever
Puddersukker
Galopkringle
Søsterkage
[/quote]
Ja, de er sjove! Hvert land sine sjove madnavne
Jeg morer mig stadig over den der “rabarber-nar” og fut-is
Benløse fugle er tynde skiver oksekød rullet sammen om en dusk persille og lidt spæk/bacon… svitses hurtigt i en tykbundet gryde og simrer så i et stykke tid ved svag varme… Kan ikke huske opskriften helt, så stopper her… Retten er en sammenkogt ret med sovs i mængder
Det err en ret, som jeg undrer mig over, at du aldrig har fået MiSi? den er meget almindelig og traditionel gammelt dansk landkøkken… meget velsmagende
[quote=Ann K;486228]
(nej retten er ikke lig med saltstegte sild fra Bornholm!)[/quote]
Og bornholmske saltstegte sild smager bare SÅ godt.
Sprød, lun, rugmelspaneret saltsild.
Serveret på godt rugbrød og med rødbeder og sennepssauce.
MUMS!
[quote=Ann K;486461]Benløse fugle er tynde skiver oksekød (…)
Det err en ret, som jeg undrer mig over, at du aldrig har fået MiSi? den er meget almindelig og traditionel gammelt dansk landkøkken… meget velsmagende :)[/quote]
Forklaringen er nok, at det er oksekød. Det fik vi ikke. Svin (et, der var blevet for fedt til slagteriet - min far elskede fed mad), fugl (til fest enten høne eller kalkun, aldrig gås eller and), eller fisk (selvfanget ferskvandsfisk eller billigt købt på havnen tidlig morgen, fordi de var for små til auktionen). Kodeordet var billigt, eller gratis.
Nå, det var lidt OT
Ann, du har da garanteret endnu flere tossede madnavne på lager :?
Fløjlsgrød…
[quote=PiaR;486465]Og bornholmske saltstegte sild smager bare SÅ godt.
Sprød, lun, rugmelspaneret saltsild.
Serveret på godt rugbrød og med rødbeder og sennepssauce.
MUMS![/quote]
Har du mon en originalopskrift?
Jeg kunne ikke selv drømme om at spise det (kan ikke tåle fisk) - men Jan er halvt bornholmer og får nærmest stjernelys i øjnene ved tanken om ÆGTE saltstegte sild… ligesom da han var barn, du ved
For år siden havde jeg været på koloni på Bornholm med SFOen… Mine kolleger havde selvfølgelig helt nyrøgede sild i kasser med hjem… Jeg havde en stor portion saltstegte sild… Jan var næsten grædefærdig, da det gik op for ham at man jo ikke sådan lige kunne få fat i surbrød kl 21 en lørdag aften… Til gengæld stod Bmennesket over alle Bmennesker hos bageren næste morgen kl 7! Han levede af saltstegte sild hele den dag…
Finker, hvad det så end er :S
Det STINKER og smager som det lugter :S
Det er sagosuppe (eller sagovælling som min oldemor sagde):
Nå den vil ikke vise billedet
Det smager mums med kanel på
Det stinker nemlig og derfor har jeg heller ikke smagt på det :høhø:
Rosenbrød… angiveligt navngivet sådan fordi glasuren røres med rosenvand…
Dykænder… et andet ord for Glosuppe…
Indianer i kappe - om hotdog med rød pølse…
Den er godt nok ikke dansk men pigs in a blanket = pølsehorn
Tossede madnavne på alle sprog er velkomne, gerne i oversættelse
Kender godt sagosuppe, det lavede min mor også, men jeg vidste ikke, at det er det, man kalder glosuppe. Så findes der måske endda også kig-boller :? Brugte man ikke svesker i :?
Ligeså fik vi ind i mellem kærnemælkssuppe, jeg ved endnu ikke helt, om jeg kan lide det eller ej. Ret syrligt var det