Mærkelig honning

Vi får jo mad leveret fra retnemt, så det er lige til at gå til med alle ingredienser. Men i dag, for første gang, måtte jeg lige kigge en ekstra gang, for den honning ser bare ikke ud som den skal.

Tror i det er svampesporer som er i gang med at udvikle sig?

Jeg har ikke så meget forstand på honning, men for mig ligner det at honningen er krystalliseret.

Den er ikke krystaliseret, men det ligner bitte små vatkugler.

Sådan ser vores også ud Karina. Det smager ligesom små bitte sukkerbolcher.

hvad det lige er for noget der er i den honning ved jeg ikke, men det ligner ikke noget som er egnet som føde, jeg vil mene at du skal rette henvendelse til din leverandør og bede om en ombytning. lad for guds skyld være med at bruge det, det ved jeg så osse du ikke kunne finde på.

Det ses hvis honningen har fået for mange forskellige temperatur for eks. under transport …

Jeg har aldrig set honning krystallisere i kugler før, men det er jo et naturprodukt. Tror ikke det er svampesporer altså, honning er ret bakterie- og svampedræbende i sgi selv.

jeg har anmodet om et FB venskab med dig, så vil jeg nemlig tagge og sende billedet videre til en kollega jeg har der holder bier. Måske hun kender til det her?

Du kan evt. forsøge at stille bøtten i varmt vand. Hvis “vatkuglerne” opløses er det honning krystal.

:yikes: Har du turdet at smage på det? :høhø:

Jeg er måske sart, men jeg spiser normalt honning med glæde, og har prøvet en masse forskellige, men denne form for krystalisering (vatkugler) er jeg aldrig stødt på før. Synes det ligner mug, bare ikke blåligt, så derfor gik jeg udfra at det var svampesporer.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;667735]Jeg har aldrig set honning krystallisere i kugler før, men det er jo et naturprodukt. Tror ikke det er svampesporer altså, honning er ret bakterie- og svampedræbende i sgi selv.

[/QUOTE]

Honning kan indeholde jordbakterier der giver pølseforgiftning.

Men er det ikke kun små børn, der ikke har den nødvendige tarmflora til at slå det ned, der er i faregruppen? Altså jeg er ikke sikker, synes bare jeg har læst det et sted…

[QUOTE=KKH;667668]Vi får jo mad leveret fra retnemt, så det er lige til at gå til med alle ingredienser. Men i dag, for første gang, måtte jeg lige kigge en ekstra gang, for den honning ser bare ikke ud som den skal.

Tror i det er svampesporer som er i gang med at udvikle sig?

Jeg tror, de har glemt at fjerne bierne :uha:

Korrekt - og dyr-

Så man må ikke gi’ sin kat en honningmad? (ikke fordi jeg har prøvet altså… men… bjørne spiser da honning…ikke? Og bjørne er dyr)

det da kun peter plys der gør detLOL

Uden at vide alt for meget om bjørnes tarmflora, så er der måske forskel på det slyngede honning vi får i glas og det, som kommer direkte fra biernes bo …? :slight_smile:

Jeg har sendt spørgsmålet videre til min “bijobbende” kollega :slight_smile: Håber jeg får et svar fra en kender L

http://www.jakobsens.com/om-honning/faq/

Som en naturlig proces kan flydende honning krystallisere med tiden. De hvide prikker er sukkerkrystaller, der forsvinder, hvis honningen sættes i et varmt vandbad. Der er ud fra et fødevaremæssigt synspunkt ikke noget i vejen med honningen, selvom den er begyndt at krystallisere.

Hm jeg har set honningkrystaller før (jeg elsker honning og s er det jo godt at ha’ en kollega der sælger det billigt) men jeg har aldrig set det krystallisere på DEN måde før :slight_smile:
(har ellers fået en lang forklaring på hvorfor noget honning er flydende og noget er fast… men jeg har så osse glemt den igen >_<)

Det må man sikkert godt er den voksen. Honning er der nogen der bruger til tigermælk og støttemadning til helt små killinger - der kan honningen udgøre en risiko.

Meget varm emne - der er altid en masse det er gået sååååå godt for i sååååå mange år …