Maine Coon i XL

Jeg er enig i at alle racer har deres spøgelser at kæmpe med, og alle linjer har deres spøgelser at kæmpe med.

Men jeg kommer på intet tidspunkt til at synes at HCM og HD er racespecifikke sygdomme, det er i mine øjne kattesygdomme, som et bredt udsnit af racer skal tage stilling til.

Nu er det vel sådan at de fleste opdrættere får deres dyr obduceret hvis de dør før tid - på den måde finder man en masse. Jeg har aldrig i min race hørt de har fundet nogen med HCM - så hvorfor scanne dem?
Lidt det samme som hvis jeg sagde MCO’en skulle øjespejles for PRA

Åh TAK Lis :slight_smile:
Nu har jeg flere gange forsøgt at kommentere og hver eneste gang er der gået noget galt, når mit svar skulle oploades (min fejl ikke forummet!), og så lyke det dig i en kort sætning at komme med hele essensen i den lange smøre, som jeg nu to gange har fået slettet :slight_smile:

altså - nu er det jo sådan et hjertevæggene fortykkes kort tid efter at døden er indtruffet hos et dyr, derfor kan det jo være meget svært for ikke at sige umuligt at se HCM på et dødt dyr. Det skal i hvert fald være i svær grad og ikke i mildere grad.

Ja og det skal til en patolog og ikke hos de sædvanlige dyrlæger.

/Charlotte

[quote=Yooncoon;77785]Ja og det skal til en patolog og ikke hos de sædvanlige dyrlæger.

/Charlotte[/quote]

Hvilket vel er grunden til at man vælger at sende katten til obduktion? :slight_smile:

Jo men nogle vælger jo at sende kattene til obfuktion ved egen dyrlæge eller KVL / Life :wink:

Ergo kan der jo godt være uopdagede tilfælde af hcm rundt omkring på obducerede dyr :slight_smile:

Der kan også være mange der har fået påtegnelsen HCM ved obduktion efter at liget har været opbevaret forkert, eller fordi det er en uerfaren dyrlæge der har obduceret katten og ikke ved at hjertets struktur ændres efter døden.

Desuden har jeg hørt en meget trist historie om en kat diagstoniseret med HCM som blev sendt til obduktion fordi det blev mistænkt at den havde spist noget giftigt. Det blev bekræftet at den havde spist noget giftigt, men ikke en eneste lille påtegnelse på hjertet. Farvel 2500 :wink:
Efter den historie tager jeg ikke obduktioner som den absolutte sandhed :wink:

Okay… Nu er jeg så ret sikker på at KVL/Life ved, hvad de skal kigge efter, hvis man beder dem om at være ekstra opmærksomme på fx tegn på HCM… Lige som der faktisk findes rigtig dygtige dyrlæger som jeg vil mene kunne komme frem til den rette diagnose…
Men dette gælder naturligvis ikke alle… fx ville jeg faktisk ikke forvente at min dagligdyrlæge ville kunne stille diagnosen HCM udfra en alm obduktion - der ville det være nødvendigt at sende katten et andet sted hen.

Nå, det bliver ikke aktuelt… regner faktisk ikke med at mine skovsere vil dratte om af HCM! Samtlige katte i deres linier enten lever endnu eller er blevet oldgamle - hvis altså ikke de har fået problemer med deres nyrer! -uha
Så hvad lige denne familie/linie hos skovkattene angår, så vil jeg mene at der er en forøget disposition for nyreproblemer når katten er blevet 12+ år… også selv om at nyreproblemer generelt ikke er et problem hos skovkatten som race.

Red; skal nok lige tilføje, at mine betragtninger ang mine skovkattes familie gælder for de gamle generationer - som bla Aske tilhører… der er intet som indikerer at de yngre generationer - hvorfra Leo stammer - har forøgede risici for nyreproblemer!

Mit indlæg blev vist lidt for kritisk over for obduktioner.

Selvfølgeligt tror jeg på at de som regel finder det der er at finde, men undtagelserne eksisterer også, og fejl kan ske. Derfor er det en god ide at forholde sig lidt kritisk til hvad der kommer tilbage, og erkende at selv anerkendte patologer ind imellem ikke finder alt der er at finde.

Skal vi ikke lige klappe hesten? Kan vi ikke være enige om at racer man ikke ser HCM i er der absolut ikke grund til at scanne for HCM - eller cystenyrer eller … det burde så være ligeså aktuelt?

Så skal vi jo teste for gud ved hvor mange ting - og hvorfor putte penge i noget der ikke ses i en pågælden race - brug hellere pengene på det man ved er og det man tror er. Og helt ærlig der er mange obducerede dyr - mange racer man har forsket for diverse sygdomme i og ikke fundet dem - lad os være en smule realistiske og erkende - hver race har sit istedet for at sige opdrættere af andre racer hopper over hvor gærdet er lavest.

jo - det giver da mening kun at teste for det man mener/tror/ved er der…

men omvendt har man vel så også en “forpligtelse” (lidt stort ord) hvis sygdommen/lidelsen så bliver konstateret hos racen…

[QUOTE=Miss T;77861]jo - det giver da mening kun at teste for det man mener/tror/ved er der…

men omvendt har man vel så også en “forpligtelse” (lidt stort ord) hvis sygdommen/lidelsen så bliver konstateret hos racen…[/QUOTE]

Forpligtelsen går vel ikke på fordi en race har et at slås med - kan man forvente alle andre skal teste for det samme når problet ikke ses.

Ikke dermed sagt nyt ikke kan dukke op - men gammel kendte sygdomme som f.eks. HCM - erkend dog der er racer det er et problem i - og det ikke er det i andre. Konstateret i racen? - så havde de vel fundet det?

Hvad fremtiden bringer os ved vi ikke - men jeg er sikker på at det der kommer er flere DNA markører. Det kna gå hen og blive rigtig morsomt når man vælge - eller vælge fra på baggrund af DNA tests.

Så det er bare at vente - så kommer der noget nyt man skal forholde sig til.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;77863]Forpligtelsen går vel ikke på fordi en race har et at slås med - kan man forvente alle andre skal teste for det samme når problet ikke ses.

[/QUOTE]

nej omvendt - forpligtelsen går på at man tester HVIS det bliver konstateret hos racen som et nyt problem… ikke fordi andre racer har det…

men AT man tester såsnart det er relevant men ikke før

tror vi er enige :slight_smile:

Jeg erkender til fulde at der er racer der ikke findes en arvelig form for HCM i. Det skal dog huskes at HCM i visse tilfælde også kan opstå spontant f.eks. som livsstils- eller aldersbetinget sygdom, og den tror jeg ikke nogen racer går fri af.

Jeg vil dog til stadighed fastholde at der er så mange racer der har HCM inde på livet, at det generelt betragtet er en kattesygdom som MANGE (ikke alle) racer bør teste for, og ikke en racebetinget sygdom som kun få racer har problemer med.

[QUOTE=Panthera;77898]Jeg erkender til fulde at der er racer der ikke findes en arvelig form for HCM i. Det skal dog huskes at HCM i visse tilfælde også kan opstå spontant f.eks. som livsstils- eller aldersbetinget sygdom, og den tror jeg ikke nogen racer går fri af.

Jeg vil dog til stadighed fastholde at der er så mange racer der har HCM inde på livet, at det generelt betragtet er en kattesygdom som MANGE (ikke alle) racer bør teste for, og ikke en racebetinget sygdom som kun få racer har problemer med.[/QUOTE]

ENIG (har ikke en enig knap) men du skriver det som jeg måske ikke helt selv har kunnet få ud, på trods af mange forsøg.

[QUOTE=Panthera;77898]Jeg erkender til fulde at der er racer der ikke findes en arvelig form for HCM i. Det skal dog huskes at HCM i visse tilfælde også kan opstå spontant f.eks. som livsstils- eller aldersbetinget sygdom, og den tror jeg ikke nogen racer går fri af.

Jeg vil dog til stadighed fastholde at der er så mange racer der har HCM inde på livet, at det generelt betragtet er en kattesygdom som MANGE (ikke alle) racer bør teste for, og ikke en racebetinget sygdom som kun få racer har problemer med.[/QUOTE]

Nysgerrigheden vandt over huskeren:
http://www.winnfelinehealth.org/Pages/BreedRelatedProj.html

• der kan sagtens komme flere - men MANGE racer - er det ikke i mine øjne - mest langhårskatte.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;77943]Nysgerrigheden vandt over huskeren:
http://www.winnfelinehealth.org/Pages/BreedRelatedProj.html

• der kan sagtens komme flere - men MANGE racer - er det ikke i mine øjne - mest langhårskatte.[/QUOTE]

Briten og husmissen mangler på listen.

De er kun de racer der pt. forskes i mht. HCM under Winn Feline Foundation.
Derudover er der flere racer hvor HCM er fundet, bl.a. briterne, hvor der er fundet en del tilfælde, og sporadiske tilfælde i birmaen, perseren, exotic og huskatten. Og tilstået, jeg har ikke den seneste tid undersøgt om der er flere racer, da det der egentligt vedrører mig er sibireren, og der er forskningen pt i stilstand.

edit: glemte også rex racerne (cornish og devon)