[quote=Ann K;77243]Jeg tillader mig at klippe i dit indlæg…
Jamen… grunden til at jeg i denne tråd taler om MCO er den ganske simple, at tråden handler om MCO og hvilke problemer det kan give, at en race avles til gigantstørrelse… Ikke spor andet!
Havde man startet en tråd ang fx aby’en, havde jeg talt om andre sygdomme, som er kendt indenfor denne race - men som ikke kendes specielt for fx MCO! Fx øjensygdommen PRA eller nyresygdommen PKd (ikke at forveksle med PKD)…
Tager vi lige specifikt HCM har de foreløbige resultater via projektet ude på KVL/Life indtil videre vist en forøgelse af tilfældene hos MCO, Brite og til dels Skovkat, mens at man (forsigtigt) har konstateret at Birmaen ikke har denne lidelse udbredt i den undersøgte danske population…
Jeg forsøger bestemt ikke at sygeliggøre nogen racer! Hvad jeg forsøger er at få en dialog, som med tiden kan føre til en erkendelse af at visse racer har racerelaterede problemer, der så måske nok ikke findes i andre racer (i særlig grad), for disse racer har nogle andre problemer… som jeg tidligere skrev; hver sin race, hver sine sygdomme.
Grunden til at man overhovedet kan tillade sig at tale om racerelaterede sygdomme er jo netop at opdrættere tester… at de offentliggør deres resultater… og at de arbejder mod at eliminere sygdommene indenfor den givne race (fx er PRA ikke et problem i den danske aby-bestand, ligesom at man efterhånden kun sjældent ser PL). Dette kan kun gøres gennem åbenhed og samarbejde… men det kræver altså at opdrætterne overhovedet vil anerkende at en given race kan have et problem med en given sygdom, i stedet for at stikke hovedet i busken!
I mine øjne er der en grund til at man fx ser forholdsmæssigt flere tilfælde af FIP hos Birmaen… og det ser da også ud til at Birmaopdrættere er enige om dette… de mangler så “bare” at finde grunden! Men de arbejder på det… Og det er det vigtigste efter min mening!
Perserne led på et tidspunkt frygteligt under PKD En målrettet indsats førte til udviklingen af en DNAtest (og så at det var rimeligt let at udvikle denne test) og idag er PKD en forholdsvis sjælden sygdom hos danske persere… Det er da kun godt for racen! Men for at nå dertil har det da krævet at man har erkendt at sygdommen overhovedet eksisterede som et generelt problem for racen og ikke kun i et enkelt katteri eller indenfor en enkelt gruppe af samarbejdende opdrættere - og videre at man har gjort PKDtesten til det almindelige inden man bruger en kat i avl!
Hos Koratkattene indenfor FIFe er det lykkedes at eliminere en frygtet kraniedefekt… det lykkedes at finde en DNAtest og idag er samtlige Koratopdrættere underlagt en reel avlsrestriktion (den eneste indenfor katteracer!). Det kostede blod, sved og tårer - ikke alle opdrættere ville underlægge sig dette… men restriktionen har vist sin gavn! Der fødes ikke længere FIFe-Korater med kraniedefekt - og så vidt jeg erorienteret ses bærere af defekten kun yderst sjældent…
Naturligvis kan man ikke med fx HCM finde noget lignende - og da slet ikke i så lille en racen som Sibireren trods alt stadig er! HCM er endda (i følge en del undersøgelser) særlig udbredt blandt huskatte…
Primært fordi man endnu ikke har fundet en pålidelig DNAtest for HCM, så indtil videre er opdrættere henvist til at holde øje med udviklingen, scanne deres avlsdyr, og stille dem til rådighed for forskningen i den grad de har mulighed og lyst til det… Indtil man har en pålidelig test, så mener jeg faktisk at det er kendetegnet for en god opdrætter!
At racekattene skulle få ry for at være sygelige skravl, fordi man er åben og tester… tja, det er egentlig ikke spor anderledees end det man kæmper med som hundeopdrætter… Den “brede offentlighed” ved jo udmærket at blandinger er langt mere raske end racedyr (ironi).
At fx jeg kender flere blandingshunde med HD gælder ikke hos dem, som vil mene at racedyr er indavlede skravl!!![/quote]
Det jeg oponerer mod er at man tilskriver HD som et raceletaret problem hos maine cooner.
Det kan man ganske simpelthen ikke gøre når man ikke ved status på den andre racer.
For mig er en racerelateret sygdom, en sygdom der er tilknyttet specielt den race, og det kan ikke sige når man ikke ved hvordan status er hos andre racer. Ind til det er bevist at den race har det i særlig stor grad er det for mig en kattesygdom.
Du får ikke HD af at være stor, men en HD kommer nemmere til udtryk når du er stor.
De små racer er aldrig undersøgt for HD, så hvordan ved de at det ikke er der? Hvor mange burmesere, russere, abyer, korater, rex’er, sphynx’er og somalier kender du der er røntgenfotograferede for HD? I følge min dyrlæge er det meget sjældent disse racer røntgenfotograferes for HD, fordi de netop ikke er så store, så selvom de havde en mild HD ville det aldrig blive opdaget da de ikke ville få problemer med det.
Det er først hvis de får problemer med bevægeapparatet at de røntgenfotograferes, og så finder de netop kun den svære HD, og tager ikke røntgen af de tættest beslægtede katte, fordi de har jo aldrig hørt eller set problemer i racen før.
Jeg vil slet ikke udelukke at der ikke kan være racer der har det i meget lille grad, men jeg vil postulere at HD er en kattesygdom og ikke en racespecifik sygdom. Den eneste grund til at teste maine coonerne for det er netop at de kan få problemer med den via deres størrelse. De andre racer har jo ingen grund til at teste for noget der ikke er et problem for deres race, men derfor er min holdning at den er der.