Maine Coon i XL

[quote=Yooncoon;76993]Hej

Det er lidt interessant det med HD hos hunde / katte… Jeg har tit tænkt at HD hos katte umiddelbart virker som om kattene ikke har lige så store gener pga en HD som hunde har :?

Nu har jeg ikke de store erfaring på området, desværre, men af det jeg kan læse og se på de dyr jeg har mødt og måske det er derfor man lige med denne skavank ikke trækker på hundeverdnens viden :?

/ Charlotte[/quote]

Jeg tror snarere at det skyldes noget så simpelt som at flertallet af katteopdrætterne (worldwide) ikke kender til HD som en “kattesygdom”…
For mit eget vedkommende kan jeg fortælle, at jeg først hørte om HD for ca 10 år siden (på en skovkat) og da var det nærmest en sensation! Selv dygtige og erfarne opdrættere kendte ikke til sygdommen og anede ikke at det overhovedet kunne være et problem for katte…
Jeg er helt sikker på at sygdommen i sine værste grader er nøjagtig lige så smertefuld og ødelæggende for livkvaliteten hos katte som hos hunde… Katte kan (desværre) bare bedre skjule deres smerter.

Samtidig findes der indenfor katteopdræt ikke en stor samlende organisation, hvor stambogsføringen samles og som i nogen grad har vældig stor indflydelse på hvordan opdræt af de forskellige racer kan/bør/skal foregå…
Hundene har FCI (Federation Cynologie International), mens katteverdenen stadig kun har det meget ukendte samarbejdsorgan kaldet World Cat Congress.
FCI fastsætter ensartede standarder for racerne, arbejder for hundevelfærd, dommerkrav, viden om sygdomme osv osv… og optager kun en stambogsførende kennelklub i hvert land. Hvert lands kennelklub besidder en høj grad af autonomi, så selv om der altså er meget som skal være opfyldt for at være medlem af FCI, så fungere landenes kennelklubber som deres egne enheder med egne love og regler for opdræt osv…
Personligt mener jeg at katteverdenen kunne lære meget af denne måde at organisere sig på…

Samtlige gigantracer (hunde) har en lavere gennemsnitsalder sammenlignet med andre racer… dog kan man gennem et målrettet avlsarbejde sagtens øge denne gennemsnitlige levealder - hvlket en dansk opdrætter faktisk har gjor hos Grand Danois… Det væsentlige er at finde ud af, hvorfor hundene dør i en tidlig alder - sygdom eller genetik, og så arbejde videre udfra dette…

Jeg VED at jeg nu får på puklen, men fx HCM er en kendt sygdom hos MCO… Hvis man begyndte et ordentligt gennemført arbejde hos opdrætterne ville man sikkert kunne finde frem til både en gennemsnitlig levealder for racen som helhed og en fælles handlingsplan til at få reduceret forekomsten af HCMtilfælde i den samlede race. Så længe at katteopdræt er spredt ud over utallige organisationer og der ikke er tradition for (sygdoms)samarbejde indenfor disse, vil det dog sikkert kun være en utopi at tro det nogen sinde vil kunne ske… Der er nemlig ikke nogen samlende instans som både kan fungere som kontrol, rådgivning og vidensbank.
Samtidig gyser katteopdrættere ved tanken om at blive pålagt restriktioner af enhver art (der er så rigeligt med regler allerede! :S ), så at tro at opdrættere af specielt antalsmæssigt store racer, vil kunne blive enige om at lave restriktioner for avl, er nærmest en vittighed… Katteverdenen er præget af små enklaver af opdrættere (måske på tværs af landeforbund), som imellem sig udveksler erfaringer, viden, etik osv - men dette er ikke tilstrækkeligt til at sikre en samlet indsats overfor racerelaterede sygdomme. Blot det at jeg her omtaler at nogle sygdomme kan være racerelaterede får opdrættere skrigende op af stolene! For alle racer kan få dit-dat sygdom!!! Ja, det kan de - men dit-dat sygdom ses især hos dit-dat-racen, og det er lige netop dér vi skilles…
Hos danske hunde er det et krav at testresultater for racerelaterede sygdomme noteres i den for opdrættere under DKK offentligt tilgængelige stambog… Bare det, at FD har besluttet at lade den danske stambogsføring være offentlig, har medført negative kommentarer - man skulle tro at de opbevarede statshemmeligheder og ikke bare opdrættede katte!

Nå, det blev en lang smøre… men det her er en af mine kæpheste :smiley:

Jeg synes det er en super spændende diskussion, som jeg ikke kan bidrage det store til. Jeg har selv for mindre end 2 uger siden måtte sige farvel til en dejlig dejlig brite på grund af HD i en alder af bare 2 år. Milo var ikke en stor dreng for et brite at være overhovedet, så jeg tænker at det ikke ubetinget har noget med størrelse at gøre. Hans sidste vejning viste 5,1 kg, og for en hankastrat er det absolut ikke noget at råbe hurra for. Til sammenligning vejer min anden brite hankastrat 7.9 kg - dog med en god madpakke.

Jeg ved ikke om jeg kan skrive under på at katte ikke er plaget når de har HD. Måske er det bare et lidt anderledes sygdomsbillede de har i forhold til HD end hunde.

[QUOTE=milos mor;77097]
Jeg ved ikke om jeg kan skrive under på at katte ikke er plaget når de har HD. Måske er det bare et lidt anderledes sygdomsbillede de har i forhold til HD end hunde.[/QUOTE]

der er næppe nogen tvivl om at sygdomsbilledet er lidt anderledes… vi opdrættede newfoundland hele min barnddom og måtte aflive 2 af vores egne pga det og valgte at tage yderligere 2 ud af avlen som sikkerhed. At mistænke HD hos en kat tror jeg alt andet lige er sværere end hos hunde da katten er utrolig fleksibel og ikke “sladrer” om lidelsen på samme måde…

Nu kan jeg desværre ikke læse Hollandsk :slight_smile: men har hørt at de har nogle særligt skrappe regler for avl på MCO hvad angår HD. At de kræver røntgen af MCOerne og dyrlæge erklæring på deres hofter før de må indgå i avl… hvilket jo mildt sagt antyder at der er et problem med netop HD hos MCOerne (ved ikke om disse regler også gælder andre racer ?? ) Nogle der ved lidt mere om dette ??

Orthopedic Foundation for Animals har lavet en liste i 2007 over mest plagede racer når det kommer til HD - selvfølgelig er alle giganthunde racerne på listen med MCOen pryder også listen som eneste mis…

når jeg kigger på de racer er ligger i toppen, så er jeg ikke forbavset over at MCOerne er kommet på… mange (ikke alle men mange) af racerne i toppen er tætte og massive vejer pænt til.

Som Ann meget rigtigt skriver er det nærliggende at tro at i kraft af at de særligt plagede racer hos hunde er gigant-vovserne - at dette så også er gældende for misserne. At MCOerne har nået top 50 på OFFA’s liste er jo om ikke andet så i hvert fald med til at underbygge at HD er et problem i almindelighed og for de helt store racer i særdeleshed…

Sikke dog nogle postulater der kommer i denne tråd.

Når jeg læser denne tråd for jeg en eller anden ide om at maine coonen er en sygdomsbefængt race, som jeg absolut ikke skal røre ved. Hvor er det godt jeg ved bedre.

HD hos maine coonen. Jeg, nogle maine cooner har HD. Hvorfor er der fundet ud af det? Fordi det er blevet undersøgt.
I hvor mange andre racer undersøges der for HD? Det er klart at HD er mere fatalt for en stor race, end det er for en lille fordi hofterne skal bære mere. En lille race såsom aby, burmeser eller lignende skal ha HD i noget sværere grad før det påvirker dem og deres bevægelser.
Det er så nemt at sige at maine coonen har et problem med HD når det er den eneste race der systematisk undersøger for det. Og det er klart at vi hører om flere tilfælde når racen er så udbredt. Den står jo snart for en trediedel af alle de killinger der sendes ud. Man får desuden ikke HD af at være stor, den får man hvis man er disponeret for det, men det har større konsekvenser når man er stor. Der er en KÆMPE forskel.

Et postulat for egen regning er at hvis HD undersøges i alle racer vil det procentmæssigt ikke afvige ekstremt fra maine coonen.

HCM. Ja, vi ved jo alle sammen at alle maine cooner har HCM Ironi kan være anvendt
Maine coon folkene scanner for HCM, og derfor finder de det. Og igen med en race der er så stor rent populationsmæssigt finder de flere tilfælde end med en race der sender 100 killinger ud i året.
Briter, NFO og MCO er de racer der primært scannes konsekvent og systematisk. Det er klart at der findes noget, HCM er en kattesygdom og ikke genetisk relateret til specielt maine coonerne eller andre racer.
Andre racer kommer kun og får scannes når de finder problemer, der relaterer til kredsløbsproblemer. Og der findes også HCM. Men når de ikke kommer og scanner regelmæssigt er der jo ingen der kan kortlægge hvor meget der er i racerne.
Nu er min faste dyrlæge en af dem der er certificeret i at scanne. Procentvist har han scannet flere sibirere positive end han har scannet maine cooner positive. Han har scannet 1 sibirer positiv ud af de 7 han har haft til scanninger (alle mine). Men der er jo ingen der kunne drømme om at lave statistik på sådan en fordeling, da det jo på ingen måde er et repræsentativt udsnit af racen. Skal vi gætte på det også gælder for mange andre racer?

Søg og du skal finde. I menneskeverdenen er der også flest hvide mennesker der får konstateret kardiomypati. Er det mon fordi de er mere sygelige, eller er det fordi andre folkeslag ikke scannes særligt ofte?

Jeg elsker maine coonen, og er åben over for der også kan være helbredsproblemer der. Men det er der i ALLE racer, og bare fordi en race er udbredt, er det ikke ens betydende med den er sygelig, der vil bare findes flere ting fordi der er flere individer.
Men langt de fleste maine cooner jeg kender er sunde og raske individer, som hverken har HCM, HD eller lignende. Hvor mange kender i personligt der har de sygdomme?

Jeg synes at man skal undersøge tingene en lille smule inden man kommer med postulater der kan være så skadelige for en race.

Jeg tillader mig at klippe i dit indlæg…

[quote=Panthera;77212]
Jeg elsker maine coonen, og er åben over for der også kan være helbredsproblemer der. Men det er der i ALLE racer, og bare fordi en race er udbredt, er det ikke ens betydende med den er sygelig, der vil bare findes flere ting fordi der er flere individer.
Men langt de fleste maine cooner jeg kender er sunde og raske individer, som hverken har HCM, HD eller lignende. Hvor mange kender i personligt der har de sygdomme?

Jeg synes at man skal undersøge tingene en lille smule inden man kommer med postulater der kan være så skadelige for en race.[/quote]

Jamen… grunden til at jeg i denne tråd taler om MCO er den ganske simple, at tråden handler om MCO og hvilke problemer det kan give, at en race avles til gigantstørrelse… Ikke spor andet!
Havde man startet en tråd ang fx aby’en, havde jeg talt om andre sygdomme, som er kendt indenfor denne race - men som ikke kendes specielt for fx MCO! Fx øjensygdommen PRA eller nyresygdommen PKd (ikke at forveksle med PKD)…

Tager vi lige specifikt HCM har de foreløbige resultater via projektet ude på KVL/Life indtil videre vist en forøgelse af tilfældene hos MCO, Brite og til dels Skovkat, mens at man (forsigtigt) har konstateret at Birmaen ikke har denne lidelse udbredt i den undersøgte danske population…

Jeg forsøger bestemt ikke at sygeliggøre nogen racer! Hvad jeg forsøger er at få en dialog, som med tiden kan føre til en erkendelse af at visse racer har racerelaterede problemer, der så måske nok ikke findes i andre racer (i særlig grad), for disse racer har nogle andre problemer… som jeg tidligere skrev; hver sin race, hver sine sygdomme.

Grunden til at man overhovedet kan tillade sig at tale om racerelaterede sygdomme er jo netop at opdrættere tester… at de offentliggør deres resultater… og at de arbejder mod at eliminere sygdommene indenfor den givne race (fx er PRA ikke et problem i den danske aby-bestand, ligesom at man efterhånden kun sjældent ser PL). Dette kan kun gøres gennem åbenhed og samarbejde… men det kræver altså at opdrætterne overhovedet vil anerkende at en given race kan have et problem med en given sygdom, i stedet for at stikke hovedet i busken!
I mine øjne er der en grund til at man fx ser forholdsmæssigt flere tilfælde af FIP hos Birmaen… og det ser da også ud til at Birmaopdrættere er enige om dette… de mangler så “bare” at finde grunden! Men de arbejder på det… Og det er det vigtigste efter min mening!
Perserne led på et tidspunkt frygteligt under PKD En målrettet indsats førte til udviklingen af en DNAtest (og så at det var rimeligt let at udvikle denne test) og idag er PKD en forholdsvis sjælden sygdom hos danske persere… Det er da kun godt for racen! Men for at nå dertil har det da krævet at man har erkendt at sygdommen overhovedet eksisterede som et generelt problem for racen og ikke kun i et enkelt katteri eller indenfor en enkelt gruppe af samarbejdende opdrættere - og videre at man har gjort PKDtesten til det almindelige inden man bruger en kat i avl!
Hos Koratkattene indenfor FIFe er det lykkedes at eliminere en frygtet kraniedefekt… det lykkedes at finde en DNAtest og idag er samtlige Koratopdrættere underlagt en reel avlsrestriktion (den eneste indenfor katteracer!). Det kostede blod, sved og tårer - ikke alle opdrættere ville underlægge sig dette… men restriktionen har vist sin gavn! Der fødes ikke længere FIFe-Korater med kraniedefekt - og så vidt jeg erorienteret ses bærere af defekten kun yderst sjældent…

Naturligvis kan man ikke med fx HCM finde noget lignende - og da slet ikke i så lille en racen som Sibireren trods alt stadig er! HCM er endda (i følge en del undersøgelser) særlig udbredt blandt huskatte…
Primært fordi man endnu ikke har fundet en pålidelig DNAtest for HCM, så indtil videre er opdrættere henvist til at holde øje med udviklingen, scanne deres avlsdyr, og stille dem til rådighed for forskningen i den grad de har mulighed og lyst til det… Indtil man har en pålidelig test, så mener jeg faktisk at det er kendetegnet for en god opdrætter!

At racekattene skulle få ry for at være sygelige skravl, fordi man er åben og tester… tja, det er egentlig ikke spor anderledees end det man kæmper med som hundeopdrætter… Den “brede offentlighed” ved jo udmærket at blandinger er langt mere raske end racedyr (ironi).
At fx jeg kender flere blandingshunde med HD gælder ikke hos dem, som vil mene at racedyr er indavlede skravl!!!

[quote=Ann K;77243]Jeg tillader mig at klippe i dit indlæg…

Jamen… grunden til at jeg i denne tråd taler om MCO er den ganske simple, at tråden handler om MCO og hvilke problemer det kan give, at en race avles til gigantstørrelse… Ikke spor andet!
Havde man startet en tråd ang fx aby’en, havde jeg talt om andre sygdomme, som er kendt indenfor denne race - men som ikke kendes specielt for fx MCO! Fx øjensygdommen PRA eller nyresygdommen PKd (ikke at forveksle med PKD)…

Tager vi lige specifikt HCM har de foreløbige resultater via projektet ude på KVL/Life indtil videre vist en forøgelse af tilfældene hos MCO, Brite og til dels Skovkat, mens at man (forsigtigt) har konstateret at Birmaen ikke har denne lidelse udbredt i den undersøgte danske population…

Jeg forsøger bestemt ikke at sygeliggøre nogen racer! Hvad jeg forsøger er at få en dialog, som med tiden kan føre til en erkendelse af at visse racer har racerelaterede problemer, der så måske nok ikke findes i andre racer (i særlig grad), for disse racer har nogle andre problemer… som jeg tidligere skrev; hver sin race, hver sine sygdomme.

Grunden til at man overhovedet kan tillade sig at tale om racerelaterede sygdomme er jo netop at opdrættere tester… at de offentliggør deres resultater… og at de arbejder mod at eliminere sygdommene indenfor den givne race (fx er PRA ikke et problem i den danske aby-bestand, ligesom at man efterhånden kun sjældent ser PL). Dette kan kun gøres gennem åbenhed og samarbejde… men det kræver altså at opdrætterne overhovedet vil anerkende at en given race kan have et problem med en given sygdom, i stedet for at stikke hovedet i busken!
I mine øjne er der en grund til at man fx ser forholdsmæssigt flere tilfælde af FIP hos Birmaen… og det ser da også ud til at Birmaopdrættere er enige om dette… de mangler så “bare” at finde grunden! Men de arbejder på det… Og det er det vigtigste efter min mening!
Perserne led på et tidspunkt frygteligt under PKD En målrettet indsats førte til udviklingen af en DNAtest (og så at det var rimeligt let at udvikle denne test) og idag er PKD en forholdsvis sjælden sygdom hos danske persere… Det er da kun godt for racen! Men for at nå dertil har det da krævet at man har erkendt at sygdommen overhovedet eksisterede som et generelt problem for racen og ikke kun i et enkelt katteri eller indenfor en enkelt gruppe af samarbejdende opdrættere - og videre at man har gjort PKDtesten til det almindelige inden man bruger en kat i avl!
Hos Koratkattene indenfor FIFe er det lykkedes at eliminere en frygtet kraniedefekt… det lykkedes at finde en DNAtest og idag er samtlige Koratopdrættere underlagt en reel avlsrestriktion (den eneste indenfor katteracer!). Det kostede blod, sved og tårer - ikke alle opdrættere ville underlægge sig dette… men restriktionen har vist sin gavn! Der fødes ikke længere FIFe-Korater med kraniedefekt - og så vidt jeg erorienteret ses bærere af defekten kun yderst sjældent…

Naturligvis kan man ikke med fx HCM finde noget lignende - og da slet ikke i så lille en racen som Sibireren trods alt stadig er! HCM er endda (i følge en del undersøgelser) særlig udbredt blandt huskatte…
Primært fordi man endnu ikke har fundet en pålidelig DNAtest for HCM, så indtil videre er opdrættere henvist til at holde øje med udviklingen, scanne deres avlsdyr, og stille dem til rådighed for forskningen i den grad de har mulighed og lyst til det… Indtil man har en pålidelig test, så mener jeg faktisk at det er kendetegnet for en god opdrætter!

At racekattene skulle få ry for at være sygelige skravl, fordi man er åben og tester… tja, det er egentlig ikke spor anderledees end det man kæmper med som hundeopdrætter… Den “brede offentlighed” ved jo udmærket at blandinger er langt mere raske end racedyr (ironi).
At fx jeg kender flere blandingshunde med HD gælder ikke hos dem, som vil mene at racedyr er indavlede skravl!!![/quote]

Det jeg oponerer mod er at man tilskriver HD som et raceletaret problem hos maine cooner.
Det kan man ganske simpelthen ikke gøre når man ikke ved status på den andre racer.
For mig er en racerelateret sygdom, en sygdom der er tilknyttet specielt den race, og det kan ikke sige når man ikke ved hvordan status er hos andre racer. Ind til det er bevist at den race har det i særlig stor grad er det for mig en kattesygdom.

Du får ikke HD af at være stor, men en HD kommer nemmere til udtryk når du er stor.
De små racer er aldrig undersøgt for HD, så hvordan ved de at det ikke er der? Hvor mange burmesere, russere, abyer, korater, rex’er, sphynx’er og somalier kender du der er røntgenfotograferede for HD? I følge min dyrlæge er det meget sjældent disse racer røntgenfotograferes for HD, fordi de netop ikke er så store, så selvom de havde en mild HD ville det aldrig blive opdaget da de ikke ville få problemer med det.
Det er først hvis de får problemer med bevægeapparatet at de røntgenfotograferes, og så finder de netop kun den svære HD, og tager ikke røntgen af de tættest beslægtede katte, fordi de har jo aldrig hørt eller set problemer i racen før.

Jeg vil slet ikke udelukke at der ikke kan være racer der har det i meget lille grad, men jeg vil postulere at HD er en kattesygdom og ikke en racespecifik sygdom. Den eneste grund til at teste maine coonerne for det er netop at de kan få problemer med den via deres størrelse. De andre racer har jo ingen grund til at teste for noget der ikke er et problem for deres race, men derfor er min holdning at den er der.

Og så har jeg vist tid til lige at lave et par skriblerier om HCM inden jeg bliver hentet.

HCM er i så mange populationer og racer, og det er en sygdom langt de fleste katteopdrættere bør teste for, og ikke kun specifikke racer.

Sibirisk kat, norsk skovkat, maine coon, ragdoll, birma, sphynx, briter, selkirk rex, perser, exotic er alle racer jeg har hørt om HCM i.
Hvor mange racer mon det er i, som ikke bliver scannet?

Mit postulat er at arten KAT har et problem med HCM, og at langt de fleste opdrættere bør teste for det. Der kan være enkelte racer der er gået fri, og hvor er de heldige, men for mig er det ikke en racespecifik sygdom, da den ikke er tilknyttet en eller få racer, men mange ubeslægtede racer.

Jamen Helle… du kan jo overføre same postulat til hunde… altså at HD også er et udbredt fænomen hos de små racer, men at den ikke giver samme problemer, da racerne netop er små.

At kalde noget racerelateret er i min verden lig med at det er noget, som kommer til udtryk indenfor en given race i højere grad end i andre racer, eller at det kommer til udtryk indenfor en given gruppe af racer i højere grad end indfor en anden gruppe af racer…

HD er endnu så ukendt indenfor katte, at man stadig famler i blinde mht udbredelsen indenfor racerne… men man begynder at se en tendens i hvilke racer, der fortælles om. Derfor ser jeg ikke fx HD som en sygdom, der udelukkende rammer MCO, men snarere som en sygdom man bør have med i baghovedet, når man opdrætter de store tunge racer…

Jeg aner intet om hunde, så der skal jeg slet ikke forsøge at gøre mig klog :wink:

Nu vil jeg smutte til lægen, men ha en god eftermiddag alle sammen.

HCM er en pattedyrs sygdom, som hunde, heste, katte, mennesker osv kan have. At det er MCO’en som er udråbt til at have det er en fejl, for det har alle racer hvis de testede for det ville de opdage det. MCO’en er der blevet testet for HCM på siden slutningen af 90’erne herhjemme så derfor er der rigtig mange MCO’er der er testet for lige HCM, og det er MCO’en der bliver brugt til forskning, fordi forskerne har haft rigtig svært ved at få andre racer til at være med - for “deres race har IKKE HCM så det kan være lige meget”. MCO’en er den race Kittelson lavede sin forskning på.
Jeg er personligt glad for at der er så meget forskning og at det er MCO’en der bliver brugt til det, for så er vi hele tiden et skridt foran alle andre racer :slight_smile:

HD er det det samme igen, det er MCO’en der er blevet brugt til forskning og projekter på LIFE(KVL). Test alle de andre racer også det vil sikkert også dukke op der.

Dårligt tandkød for MCO’en også skyld for og hvorfor … det er også MCO’en der er blevet brugt til forskning på LIFE. Og det er igen MCO racen der er blevet spurgt om et nyt projekt derinde som forhåbetlig kommer snart. Andre er blevet sprugt men de nægter at have dårligt tandkød på deres race. Så igen er MCO’en blevet spurgt om der kan skaffes X antal katte, og ja selvfølgelig hjælper MCO’en igen :slight_smile:

Jeg er ret træt af at MCO’en altid skal have skyld for en bunke ting, utroligt at racen overhovedet er bestående :stuck_out_tongue:
Jeg er ret overbevist om at alle racer har deres og slås med og så har vi alle nogen fælles sygdomme som vi slås med.

Jeg ville ønske at os opdrættere en dag lod være med at skylde racerne for en hel masse, men i stedet prøvede og samarbejde om oplysning om de forskellige sygdomme.

Hmm… læg lige mærke til at første gang jeg overhovedet hørte om HD hos katte, var det en skovkat! Hvilket jeg for øvrigt skrev i mit oprindelige indlæg… Næste gang handlede det om en Brite…

Malle skrev følgende: Jeg er personligt glad for at der er så meget forskning og at det er MCO’en der bliver brugt til det, for så er vi hele tiden et skridt foran alle andre racer

Og videre: Jeg ville ønske at os opdrættere en dag lod være med at skylde racerne for en hel masse, men i stedet prøvede og samarbejde om oplysning om de forskellige sygdomme.

Helt aldeles og rørende enig i disse to udsagn!
Kan huske da man begyndte at få mistanke om HCM hos Skovkatten… i stedet for at henvende sig til MCOklubben, som på det tidspunkt havde været igang i årevis med test og forskning, valgte Skovkatteringen at lukke deres tidligere offentlige forum, så man “kunne diskutere problemet i fred”!
Jeg har aldrig forstået, hvorfor man mener at den dybe tallerken skal opfindes to gange!?!
Det havde været helt naturligt, at man havde forsøgt et samarbejde… at man havde bedt om et erfaringsgrundlag, i stedet for at begynde at skabe sit eget… men næ, nej - man lukkede sig inde og konstaterede at HCM var noget grimmer noget, som kun relaterede til en race og som ikke var/er et problem hos Skovkatten! (Reelt har man endelig idag fundet frem til to linier indenfor Skovkattene som udviser en forøget forekomst af HCM - problemet er så at der er så hulens mange nye opdrættere, som ikke ved en hujende fis eller bare ikke gider at sætte sig ind i tingene, og som derfor får rodet godt og grundigt rundt med ellers let identificerede linier og individer… Så gu’ har Skovkatten et problem med HCM!)
Briten har lidt under at opdrættere har lukket øjnene og ment at HCM udelukkende er en MCOsygdom… de er ved at blive klogere og rigtig mange tester/scanner idag for sygdommen - lige som en del faktisk er igang med at teste for HD…

I øvrigt er den “race” som %vis (altså antal ramte individer ud af den samlede population) udviser allerflest tilfælde af HCM… Huskatten :wink:

[QUOTE=Malle;77351]
Jeg ville ønske at os opdrættere en dag lod være med at skylde racerne for en hel masse, men i stedet prøvede og samarbejde om oplysning om de forskellige sygdomme.[/QUOTE]

Jeg syntes nu de fleste opdrættere er meget oplysende - ihvertfald inden for min race.

Skyde en masse på racerne, jamen det kan jeg da ikke se det mindste forkerte i, en masse er jo sandt, og alt andet en sovepude.

Alle racer har noget, nogen med tandkødet, og nogen racer igen mere end andre. Det har intet at gøre med om den ene eller anden race stiller op til frivillige projecter - intet.

Det kan være svært at se realiteterne i øjene hvis man er for vant til et eller andet.

Jeg var også én af de første der for år tilbage startede med at Scanne mine daværende skovkatte for HCM - andre opdrætter af racen ligefrem råbte til mig, at det var noget af det tåbeligste, da skovkatten altid har været en sund race…
Jeg var så også én af de første der fik grimme resultater på skovkatten, og snakkede åbent om det, men ak… blev faktisk skældt og smældt ud for at syglig gøre racen.
Men ja… netop HCM er ikke kun Maine Coon relateret, selv vores alle sammens skønne huskat kan få HCM.

Når vi sådan skal snakke HCM så synes jeg faktisk det er synd at det skal gøres til en “race-relateret” sygdom, for jeg er helt enig i at det er noget mange af racerne har omend ikke alle. har - jeg synes så et eller andet sted også at det ville være dejligt hvis vi alle tog et fælles ansvar og scannede vores dyr så vi kan fp mere materiale til forskning - også de bamser der er sendt ud som kælekatte. Et eller andet sted synes jeg det er lidt urimeligt at “nogle” racer skal have denne etiket sat på, bare fordi de scanner.

ps. en burmeser på tastaturet fremmer ikke ligefrem staveevnen. :slight_smile:

Tak for jeres indlæg. Meget spændende og lærerige indlæg at læse.

Bare fordi de scanner eller gør noget andet …

Dt er lige præcis det der får mig op at ringe. Siger du at nogle opdrættere af nogle racer det punkt er hævet over opdrættere af andre racer fordi de scanner?

Jeg kan slet ikke følge den holdning, de scanner fordi det ER et problem, og alle racer har racespecifikke sygdomme. Erkend det - sådan er det og gør noget ved det.

Nogle racer har flere ting at slås med end andre - erkend det - og gør noget ved det.

Føler man en race har et kæmpe problem, så arbejd henimod at der kun kan trækkes stamtavler efter frie dyr.

Jeg synes faktisk det kunne være spændende at “stikprøve” scanne andre racer, fordi jeg ikke rigtig helt er med på at det kun er et par racer der har HCM.

Jeg er en af dem der rigtig gerne så at der kom krav om hcm og hd (for briten) frie dyr, men så kommer den næste debat jo, for hvornår må man så tidligst scanne, og skal man så vente til katten har en vis alder for overhovedet at kunne få den attest, og dermed bruge den i avlsprogrammer?

Jeg skal glad og gerne indrømme at jeg aldrig ville købe en british shorthair hvis ikke begge forældre dyr var scannet negativ - det er så min personlige holdning, og den skal jeg vel have lov til at have når nu katten skal bo hjemme hos mig. Jeg ved at der bliver lavet rigtig mange fine british shorthairs hos opdrætter der ikke scanner, men det bliver så bare ikke der jeg køber min kat.

Hvis jeg skulle købe en anden race, ville jeg så kigge lidt på hvad der eventuelt ligger af problemer i den race og spørge til om der er testet for dem. Det er vel ikke urimeligt?

Hvis jeg har misforstået dit spørgsmål så skriv lige igen.

Jeg sidder lige og læser mit indlæg igen, og kan se at det måske kan fremstå som om jeg ønsker at andre racer også skal have HCM - sådan er det selvfølgelig ikke.