Mameladeprojektet til Brita

Så er de første to kg mirabeller kogt og hældt på glas, så nu har jeg en idé om hvor mange glas der skal til. Jeg vil skyde på der mangler ca 10 glas, for at kunne få kogt alle godt 8 kg mirabeller. Men i hvert fald bliver de 19 glas jeg allerede har, fyldt i dag og i morgen.

Det smager forresten rigtig godt - har selvfølgelig smagt på det :høhø: Og det ser også rigtig flot ud i glassene. Fin farve og konsistensen bliver også god.

Men sikke et pillearbejde, at få alle stenene sorteret fra :surrender1:

Flot indsats :ok:

Det er nu ikke så farligt Susanne. Jeg elsker at gå og rode med den slags i mit køkken, så jeg hygger mig med det :smiley:

Hvor lyder det lækkert Solveig - synd at du og Brita skal bo så langt væk

:savle::savle::savle::savle::savle::savle:

Kan du ikke købe et billigt plastic dørslag og så bore hullerne lidt ud, så marmeladen godt kan komme igennem men ikke stenene?

Det dur ikke rigtig, for så sier jeg jo også skallerne fra, og det ville være synd. Stenene er ikke ret store i sådan nogle mirabeller, så hullerne skal jo være derefter. Jeg gør det at jeg hæler de kogte mirabeller op i mit dørslag, så jeg sier saften fra, og så lader jeg dem stå og køle lidt af. Så kan jeg tage en gaffel og begynde at piller stenene fra, men det tager selvfølgelig noget tid. Godt jeg kan sidde ned til det :rock:

der findes et regulært værktøj til det - det kan du sikkert købe i en isenkrammer

en kirsebær-udstener

sådan en har jeg selv haft til når jeg lavede kirebær tærter

Ja de er smarte Regitze, men dels er det en anelse overkill at købe sådan en, bare fordi jeg skal sylte 8 kg mirabeller, og dels dur den nok ikke til frosne og slet ikke halvslatne(hvis jeg tør dem op først) mirabeller. Så jeg bruger nok også gaflen til de sidste 4 kg. Men hvis jeg skal sylte mange kilo næste år også, så kan det da godt være jeg investerer i en :smiley:

I aner ikke hvor jeg glææææder mig til at se glassene OG indhold. Jeg har potestoffet klar og snoren og får mærkaterne i Skørping.
ALTSÅ, hvor er det bare skønt :tak::high5:
KÆMPEstort tak til Dig Bente og Dig Solveig fordi I gider gøre alt dette for hittemisserne :pote:

Det lyder rigtig godt…jeg glæder mig til at sma øhhh levere til dig Brita…tirsdag eftermiddag på biblo…og så håber jeg alle vores fælles anstrengelser kan blive til lidt kroner og ører til hittekattene…

Brita, nu hverken Solveig eller jeg kommer til skørping, så må du altså love at tage et par billeder af opstilling og det hele og dele dem herinde… be pænt om

Du kan roligt glæde dig Brita. Det ser rigtig lækkert ud, og det smager også rigtig lækkert. Jeg smagte en teske fuld, men så var der en bette sjat syltetøj tilbage i gryden. Det har jeg hældt i en lille skål, og så blev jeg jo nødt til at gå i gang med at bage nogle boller, så jeg kan smage ordentligt på det. Så nu står bolledejen og hæver, og jeg kan næsten ikke vente til de er færdige. Uhm… hjemmebagte lune boller med hjemmesyltet mirabellemarmelade. Så bliver det ikke ret meget bedre :savle::savle::savle:

[QUOTE=haneben;669781]Det lyder rigtig godt…jeg glæder mig til at sma øhhh levere til dig Brita…tirsdag eftermiddag på biblo…og så håber jeg alle vores fælles anstrengelser kan blive til lidt kroner og ører til hittekattene…

Brita, nu hverken Solveig eller jeg kommer til skørping, så må du altså love at tage et par billeder af opstilling og det hele og dele dem herinde… be pænt om[/QUOTE]

mon ikke bjørn render rundt med sit paparatzi kamera og tager billeder, ellers har vi kamera med derop og skal gerne tage et billede el 10

BEEEEENTEEEEEE… JEG ER FÆÆÆRDIIIIIG…!

Så nu må du gerne komme og hente alle glassene, når du har tid. De er færdige og lige til at sætte etiketter og fine hætter på :thumbup:

Det er ikke for at være lyseslukker på en fantastisk idé. Men er i godt klar over, at for at Brita må sælge det, så skal produktionsstedet være godkendt af fødevarestyrelsen. Og der skal være indholdsfortegnelse osv. på glassene?

Der er heldigvis strenge regler for at kunne producere fødevarer herhjemme. Og dette er ikke skrevet fordi jeg tror i prøver på at forgive den danske befolkning, men det ville være surt, hvis Brita ender med en kæmpe bøde, istedet for en indtægt til hendes hittemisser.

[QUOTE=KKH;670159]Det er ikke for at være lyseslukker på en fantastisk idé. Men er i godt klar over, at for at Brita må sælge det, så skal produktionsstedet være godkendt af fødevarestyrelsen. Og der skal være indholdsfortegnelse osv. på glassene?

Der er heldigvis strenge regler for at kunne producere fødevarer herhjemme. Og dette er ikke skrevet fordi jeg tror i prøver på at forgive den danske befolkning, men det ville være surt, hvis Brita ender med en kæmpe bøde, istedet for en indtægt til hendes hittemisser.[/QUOTE]

Jeg nævnte det i denne tråd, og fik dette svar fra Marina:

[QUOTE=Marina;662865]Salg af marmelade fra hittekatstanden kan vist godt sammenlignes med vejboder:) Det hører under bagatelgrænsen for regler om fødevaresalg, så ingen problemer der:)

Marina[/QUOTE]

Om det kan sammenlignes med en vejbod, skal jeg ikke gøre mig klog på, men nu har jeg så undersøgt det nærmere, og på fødevarestyrelsens hjemmeside står der om reglerne for vejboder bla. :

“Fra en vejbod må der sælges frugt, grønt, kartofler samt æg og honning, som kun er nogle af de fødevarer, der må sælges ved stalddørssalg. Der må kun være tale om rå produkter - og så hjemmeslynget honning. Alt skal være fra egen avl.”

Markeringen har jeg lavet, og ud fra det, er det faktisk ikke tilladt at sælge marmeladen :surrender1:
Så hvad gør man så? Sælge det privat måske?

[QUOTE=solveig;670172]Jeg nævnte det i denne tråd, og fik dette svar fra Marina:

Om det kan sammenlignes med en vejbod, skal jeg ikke gøre mig klog på, men nu har jeg så undersøgt det nærmere, og på fødevarestyrelsens hjemmeside står der om reglerne for vejboder bla. :

“Fra en vejbod må der sælges frugt, grønt, kartofler samt æg og honning, som kun er nogle af de fødevarer, der må sælges ved stalddørssalg. Der må kun være tale om rå produkter - og så hjemmeslynget honning. Alt skal være fra egen avl.”

Markeringen har jeg lavet, og ud fra det, er det faktisk ikke tilladt at sælge marmeladen :surrender1:
Så hvad gør man så? Sælge det privat måske?[/QUOTE]

Jeg aner ikke hvad man så gør, for privat må man jo så heller ikke sælge det.

Men jeg nævner det også kun, da min bonus-søn var med dengang i Jylland, da en hel del dagplejebørn fik salmonella-infektion efter noget hjemmelavet mad. Der blev der nemlig indført den regel at man til sådanne arrangementer kunne måtte servere fabriksfabrikeret mad. Så ikke noget med hjemmelavede frikadeller osv. fra forældrene.

Til hygiejnekurset lavede vi en del sjov med det at man til offentlige arrangementer i skole/børnehaver osv. heller ikke må tage hjemmelavede ting med til et tag selv bord. Så den friskbagte kage fra en af deltagerne, blev påsat sedlen “på egen risiko”. :høhø:

Og så vil jeg da lige tilføje, at jeg da er ked af at jeg ikke læste tråden ordenligt noget før.

Åh hvor dumt når nu det hele er lavet og sat igang.
Nu famler jeg i blinde…men kunne man forestille sig, marmeladen kunne indgå i et køb af et andet produkt…eksemlep.
Køb en seng og få et glas marmelade oveni (og så er prisen lagt i den samlede pris, så det ikke er gratis alligevel).
Må man det???
ØV ØV ØV…men så må jeg sælge det til kolleger, venner og familie, men jeg havde SÅDAN glædet mig til at have det med til Skørping

ej øv øv øv … da osse…hvad gør vi så ?..jeg køber gerne nogle glas, men jeg vil altså have hætterne på også…nå…det er jo ideelt som en lille værtindegave

hmmmm jeg tænker lidt…nu har “vi” jo reklameret en smule for det herinde…og der er sikkert en del der kommer til skørping…kan dem der er interesseret ikke bare komme til hitte boden og decideret spørge til marmeladen, og så får man et glas hvis man giver et “bidrag” til hittekat… vil det være lovligt?