Manglende bakkebesøg

Jeg er en lille smule bekymret for Bølle, da han slet ikke har været i kattebakken i dag.
Da det for nogle dage siden var meget varmt, var jeg meget opmærksom på hvor lidt han egentlig drak - jeg prøvede at nøde ham på alle de måder jeg kunne komme på fx. vand på gulvet i bruseren og et stort fad med vad på køkkengulvet (han vil pludselig ikke drikke af fontainen).
De sidste par dage har jeg set ham tisse ganske få gange (jeg har ferie så jeg holder øje) og idag er der ikke kommet noget overhovedet heller ikke pøller.
Når det så er sagt virker han rimelig normal, spiser (jeg hælder vådfoder op hele tiden for at han skal få væske den vej), vil gerne op og putte, vil gerne i løbegården m.v. Han sover måske lidt mere end normalt, men det synes jeg er svært at sige, da jeg jo ikke er klar over hvor meget han sover, når jeg er på arbejde. Han virker ikke slap eller på anden måde påvirket. Jeg kan løfte ham uden han brokker sig.
Er der grund til at være bekymret? Han har jo været syg et par gange før så jeg er jo altid meget observerende overfor ham - nogen ville måske mene på grænsen til det hysteriske.

Håber I kan give mig ro i sjælen eller gode råd.

Så længe han ikke går på bakken uden at der kommer noget ville jeg ikke ære nervøs. Når det er varmt tisser både mennesker og dyr mindre end ellers :slight_smile:

Men hold selvfølgelig øje med at han ikke sidder og presser uden at der sker noget

Nu har han jo også bakke ude som inde ! har du tjekket dem begge ?

Øv, det er faktisk sket to gange at han er gået ind i bakken uden at der skete noget. Det glemte jeg at skrive. Han har godt nok tisset efter det er sket (i går), men ikke ret meget.

Han bruger ikke bakken udenfor (det er i hvertfald længe siden), han står hellere og kradser på vinduet hvis det ikke er åbent, for at komme ind og tisse i (indendørs)bakken. Jeg er ret sikker på at han ikke har brugt den udenfor idag.

Jeg ville tage til dyrlægen og få ham tjekket for urinvejsinfektion.

Hvis han har været derinde uden at levere ville jeg være lidt bekymret.

Kan du mærke om hans blære er fyldt ?

[QUOTE=danpia;925094]Hvis han har været derinde uden at levere ville jeg være lidt bekymret.

Kan du mærke om hans blære er fyldt ?[/QUOTE]

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mærke efter?

Bølle har lige været på bakken og tissede en god tår. Det så ikke ud til at han havde smerter i forbindelse med tissetåren. Stakkels kat - ikke engang når man sidder på toilettet kan man være i fred. Derefter styrtede han over i en anden bakke og lavede pøller. Nu har jeg det lidt bedre, men overvejer stadig at ringe til dyrlægen imorgen.

Jeg tror jeg er ekstra nervøs, da jeg snart skal på kursus og umiddelbart derefter på ferie, hvilket betyder jeg skal være væk fra misserne i 1½ uge, hvor de skal passes, så jeg håber godt nok ikke at der er noget galt med ham. Kursus kan jeg aflyse, men ferien er værre. da mine forældre har betalt mange penge for den og jeg har glædet mig til den i næsten to år. Heldigvis skal han passes henne hos dyrlægen så de ved jo hvad de har med at gøre - så er det bare min dårlige samvittighed jeg skal have styr på og det er ikke så let :frowning:

Urinvejsproblemerne giver hyppige bakkebesøg og ikke manglende :slight_smile:
Er det “stort” kan manglende bakkebesøg betyde forstoppelse.

Men med en ellers sund og rask kat, ville jeg nu ikke bekymre mig - jeg ser absolut ikek altid mine gå på bakken, men observerer hvordan de har det.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;925145]Urinvejsproblemerne giver hyppige bakkebesøg og ikke manglende :slight_smile:
Er det “stort” kan manglende bakkebesøg betyde forstoppelse.

Men med en ellers sund og rask kat, ville jeg nu ikke bekymre mig - jeg ser absolut ikek altid mine gå på bakken, men observerer hvordan de har det.[/QUOTE]

Nu har der jo lige været gevinst både nr. 1 og 2, så forstoppelse har han ikke. Som jeg skrev ovenfor opfører han sig normalt. Jeg har ingen erfaring med urinvejsinfektioner, eller blæresten som så vidt jeg har forstået kan ramme hankastrater. Men tak for dit svar, jeg blev lidt klogere.

Jeg var med Adonia hos dyrlægen i går pga. samme problem.

Jeg havde lagt mærke til, at hun mange gange dagligt gik fra den ene bakke til den anden og hver gang kun tissede en lille smule.
Havde heller ikke ser afføring fra hende, så gav hende lactolose et par gange.

Hun spiste og drak normalt, kastede ikke op, slikkede sig ikke bagi og opførte sig i det hele taget som altid - lige bortset fra de hyppige bakkebesøg.
Når jeg mærkede på hendes blære, var den hverken spændt eller øm, heller ikke hendes mave.

Et røntgenbillede viste normale tarme, men en ret stor urinsten i blæren.
Hun får nu Metacam + antibiotica, fordi blærevæggen sandsynligvis er meget irriteret pga. at stenen “rasler rundt” (som dyrlægen sagde).
Hun burde også få specialfoder, men det kan ikke lade sig gøre her i huset, da jeg så skulle holde hende isoleret i godt en måned, så jeg giver i stedet for c-vitamin.

Hun skal have antibiotica i 3 uger + Metacam i en måned. Efterfølgende skal tages et nyt billede for at se, om stenen er blevet mindre/eller forsvundet.
Der er nemlig den mulighed, da hun som hunkat har et kortere og bredere urinrør end hankatte, at hun tisser stenen ud, hvis den bliver mindre.

Allerede efter første dosis Metacam går hun normalt på bakken og tisser mere, når hun gør det.

Jeg ringede til dyrlægen her til morgen og snakkede med dem om Bølles manglende bakkebesøg. De mente at det ville være en god ide at tage en urinprøve fra ham for at se om der skulle være betændelse eller struvitter. Jeg har nu været derhenne og hente noget “Catrine Pearl Litter” så jeg selv skulle kunne fange en urinprøve herhjemme. Jeg har en tid hos dyrlægen kl 13, hvor de vil kigge lidt nærmere på ham, så nu håber jeg at han vil levere en lille tår inden da - I må gerne krydse fingre.
Lige nu er han lukket inde i soveværelset, med bakke, vand og hans yndlingsmad LUX og Sheba dome med tun.

Øv, kom lige til at tænke på at jeg nok får på puklen henne ved dyrlægen idag for at give Bølle vådfoder - de er jo så “forelskede” i deres RC Vet. tørkost.

Det agiterede dyrlægen også for mht. Adonia’s blæresten, MEN hun opfordrede samtidig til at give hende så megen vådkost som muligt og gerne blandet med vand.

PS: Hvis Bølle ikke tisser inden dyrlægebesøget, kan dyrlægen enten klemme på hans blære for at få noget urin ud ELLER via en kanyle udtage noget ved at stikke gennem bugen og ind i blæren - Dette gør ikke ondt (har selv fået det gjort). Fordelen er, at prøven så vil være steril.

Sidste år fik han taget urinprøver to gange via kanyle, men han var desværre så arrig hos dyrlægen at de blev nødt til at lægge ham i narkose. Det vil jeg rigtig gerne undgå. Heldigvis skal vi ind til Bølles yndlingsdyrlæge idag, så jeg håber at arrigskaben bliver holdt på lavt niveau. Dyrlægen som Bølle hader kunne ikke engang fuldføre et alm. tjek-up for et halvt år siden, da Bølle gik til angreb på ham hver gang han prøvede at røre ham. Kryds fingre for at det går bedre idag.

:kryds: :kryds: for lille Bølle

Jeg måtte aflevere Bølle ved dyrlægen, da han var umulig at undersøge af arrigskab. Det er altså ikke kun en dyrlæge han hader, men dem alle sammen :S
Der var ingen vej uden om bedøvelse, da han ikke ville præstere en urinprøve inden vi tog afsted. Nu tages så urinprøve og røntgenbillede, da dyrlægen ikke brød sig om min fortælling om manglende bakkebesøg.
Nu sidder jeg så og venter på at de ringer og fortæller om han fejler noget. Men der er mistanke om blæresten:(
Øv, jeg synes det er hårdt at vente på - jeg er rigtig god til altid at tænke det værste:ked:

Masser af :kryds::kryds::kryds::kryds::kryds: herfra.