Manglende mindesider og hemmelige dødsårsager

[QUOTE=Ann K;843536]

MEN - jeg kunne forestille mig, at en opdrtter kan se det på en anden måde, når vedkommende sidder og surfer rundt på nettet, for at se efter “nye” katte… Og så er eller kan det være sin sag, at spørge ind til, hvor gamle den pågældende opdrætters katte bliver og hvilke dødsårsager, der er fremherskende…[/QUOTE]

Og her er det fantastiske så, når man møder opdrættere, der efter ens åbningsspørgsmål helt selv giver sig til at fortælle om hvad der ligger i linierne, som de har kendskab til. Det er bare SÅ fedt, som køber, når det er den reaktion man møder… Så :thumbup: herfra til alle jer, der gør det!

Det ville jeg nu aldrig forvente at en opdrætter gjorde bare sådan lige :slight_smile: i hvert fald ikke før end at der blev spurgt ind til det…
Men dejligt at nogle bare gør det :slight_smile:

Meget enkelt, det gør så hammer ondt helt ind i hjertet.

Jeg har haft en mindeside, men jeg måtte nedlægge den, for det gjorde bare for ondt.
Med opdræt i 15 år så er det mange katte, og hver og en betyder noget specielt, på den ene eller anden måde. Og jeg har ikke behov for at blive mindet om det hver gang jeg kommer ind på min side.

Jeg kan godt finde på at skrive på min nyhedsside at vi har sagt farvel til den og den, men jeg gør det ikke hver gang. Nogen gange lave rjeg en farvel tråd på forum, men heller ikke hver gang. Det gør ondt.

Alle kan altid spørge mig hvad der er sket med kattene. Men jeg vil ikke lægge det ud på nettet mere, og kan heller ikke se hvad godt det gør? Ja det gør at vi mennesker er helt fri for at tale sammen.
Men jeg sætter nu stor pris på at mine killingekøbere kontakter mig og vi får en snak.

Vi har alle vores måder at bearbejde vores sorg, nogen emd mindesider andre på andre måder. Og det må vi alle respektere at vi gør på hver vores måde.

[QUOTE=Ann K;843694]Det ville jeg nu aldrig forvente at en opdrætter gjorde bare sådan lige :slight_smile: i hvert fald ikke før end at der blev spurgt ind til det…
Men dejligt at nogle bare gør det :)[/QUOTE]

Som nævnt så var det efter “åbningsspørgsmål” - altså dem hvor man viser interesse og spørger til kattene osv., men hvor man ikke behøver skærer det ud i pap for at det kommer på tale :slight_smile: Og nej, jeg havde heller aldrig forventet det, så derfor var det en positiv oplevelse for mig, hvor åbne de opdrættere, jeg har kontaktet og spurgt til deres deres planer, har været :slight_smile:

Jeg har skrevet lidt ved nogle af de gamle katte på vores galleri, men ikke alle. Udfor Pavarotti står der bare “For os vil han altid være den største.” Men hvad er det du vil vide, der er så vigtigt? Hvad vævsprøverne kostede? Hvordan han reagerede på operationerne? Hvor længe der gik inden han måtte opereres igen? Hvor meget vi tudede undervejs af skræk for at miste ham - eller at jeg lige nu stadig tuder bare ved at skrive om en kat, der døde for 8 år siden, fordi det stadig er et skrækkeligt savn, som næsten ikke er til at bære at tænke på og som du sikkert aldrig kommer til at forstå dybden af. Han blev 13 år og 3 dage. Vi gik fuldstændigt i opløsning, dyrlægen tudede, det væltede ind med mails og tudende telefonopkald fra udlandet, da han døde. Men hvad skal du bruge alt det til? Hvorfor er det mistænkeligt hvis ikke det udpensles detaljeret overfor vidt fremmede mennesker…?
VH
Susanne - fuldstændigt ligeglad med om jeg er kold og ligegyldig overfor folks behov for at vide alt

[QUOTE=Susanne W;843703]Jeg har skrevet lidt ved nogle af de gamle katte på vores galleri, men ikke alle. Udfor Pavarotti står der bare “For os vil han altid være den største.” Men hvad er det du vil vide, der er så vigtigt? Hvad vævsprøverne kostede? Hvordan han reagerede på operationerne? Hvor længe der gik inden han måtte opereres igen? Hvor meget vi tudede undervejs af skræk for at miste ham - eller at jeg lige nu stadig tuder bare ved at skrive om en kat, der døde for 8 år siden, fordi det stadig er et skrækkeligt savn, som næsten ikke er til at bære at tænke på og som du sikkert aldrig kommer til at forstå dybden af. Han blev 13 år og 3 dage. Vi gik fuldstændigt i opløsning, dyrlægen tudede, det væltede ind med mails og tudende telefonopkald fra udlandet, da han døde. Men hvad skal du bruge alt det til? Hvorfor er det mistænkeligt hvis ikke det udpensles detaljeret overfor vidt fremmede mennesker…?
VH
Susanne - fuldstændigt ligeglad med om jeg er kold og ligegyldig overfor folks behov for at vide alt…[/QUOTE]

Tak!!

[QUOTE=Quivive;843695]
Alle kan altid spørge mig hvad der er sket med kattene. Men jeg vil ikke lægge det ud på nettet mere, og kan heller ikke se hvad godt det gør? Ja det gør at vi mennesker er helt fri for at tale sammen. .[/QUOTE]

Hvad godt det gør?
Jeg kan tage et eksempel fra en hundeopdrætter, som jeg kender en smule til…
Hun opdrættede en race, som faktisk ikke blev så rædsomt gamle, ca 7-8 år og så var det slut…
Hendes meget klare opdrættermål blev at forbedre levealderen i racen - og gennem et meget langt virke som opdrætter (ca 30 år) lykkedes det også at få lagt flere og flere år på gennemsnitsalderen…
For tredive år siden var internettet ikke-eksisterende…
Denne opdrætter sagde selv at hendes arbejde blev så meget lettere, da internettet blev en realitet og hun nu hurtigt kunne finde de relevante oplysninger uden først at skulle henvende sig til opdrættere eller sende bud efter årbøger fra flere forskellige (internationale) kennelklubber… Opdrættet blev lettet i nogle ellers tunge og langvarige processer.

Men jeg sætter nu stor pris på at mine killingekøbere kontakter mig og vi får en snak.

Det vil man da helt sikkert, hvis man ellers vil noget med sit opdræt… Måske kan man endda blive enige om, at dine katte ikke er særligt egnede til mine, men det betyder jo ikke, at vi ikke kan både være lige gode venner og have stor respekt for hinanden opdræt alligevel…
Jeg står lidt i denne situation, da en bestemt amerikansk opdrætter faktisk gerne vil sælge mig en hund - men den kan ikke bruges til ret meget her i Dk, da den er lidt for beslægtet med mange europæiske linier… Drønærgerligt - for hun laver dælme nogle pæne vapser og har lidt samme mål som jeg…

Vi har alle vores måder at bearbejde vores sorg, nogen emd mindesider andre på andre måder. Og det må vi alle respektere at vi gør på hver vores måde

Nemlig ja… og derfor spørger jeg sjældent ind til, hvorfor der ikke er et mindeside…
Dog - HVIS siden findes, så kunne jeg godt tænke mig påført fødsels og dødsdato… og meget gerne en dødsårsag, hvis den kendes… sådan ville jeg selv gøre det.
Jeg har dog forlængst besluttet ikke selv at have en sådan mindeside, når engang tiden kommer - af samme årsager som du angiver, det gør for ondt hele tiden at blive mindet om dem som var…
I stedet vil jeg meget gerne have et anegalleri, hvor nogle af de hunde, der ligger bag min, vil blive fremhævet :slight_smile: det vil også give et billede af opdrættet…

[QUOTE=Susanne W;843703] fuldstændigt ligeglad med om jeg er kold og ligegyldig overfor folks behov for at vide alt…[/QUOTE]

For det er lige nøjagtig, hvad det er.

Så længe opdrættere fortæller købere, hvad de har behov for at vide mht den kat de køber, er det overhovedet ikke vigtigt at alle andre ved, hvorfor en kat dør, bliver solgt eller hvad man nu vælger at gøre.

[QUOTE=Ann K;843694]Det ville jeg nu aldrig forvente at en opdrætter gjorde bare sådan lige :slight_smile: i hvert fald ikke før end at der blev spurgt ind til det…
Men dejligt at nogle bare gør det :)[/QUOTE]

Sådan en oplevelse havde jeg igår, da jeg besøgte en opdrætter og det var super fedt. Vi fik en rigtig god snak om både de gode ting og de sundhedsmæssige problemer ved racen - det gjorde mig rigtig tryg ved opdrætter.

Enig!

[QUOTE=Ann K;843713]Hvad godt det gør?
Jeg kan tage et eksempel fra en hundeopdrætter, som jeg kender en smule til…
Hun opdrættede en race, som faktisk ikke blev så rædsomt gamle, ca 7-8 år og så var det slut…
Hendes meget klare opdrættermål blev at forbedre levealderen i racen - og gennem et meget langt virke som opdrætter (ca 30 år) lykkedes det også at få lagt flere og flere år på gennemsnitsalderen…
For tredive år siden var internettet ikke-eksisterende…
Denne opdrætter sagde selv at hendes arbejde blev så meget lettere, da internettet blev en realitet og hun nu hurtigt kunne finde de relevante oplysninger uden først at skulle henvende sig til opdrættere eller sende bud efter årbøger fra flere forskellige (internationale) kennelklubber… Opdrættet blev lettet i nogle ellers tunge og langvarige processer.

[/QUOTE]

Kan sagtens se fordelen i det eksempel du nævner. Men jeg ved også at nogen ganske få faktisk har lagt info ud, med dødsdato og obduktionsrapport. De obduktionsrapporter blev så tolket på lige den måde læserne gerne ville, det gavnede på ingen måde de opdrættere eller dem der havde opdrættet kattene bag.
Ja katteverden er ond og det ville være godt at den ikke var, sikke nemt det ville blive :wink:

Jeg tror mere på at man kontakter og får en forklaring, så får du også en dialog igang. Det kan være svært hvis der skal laves et kæmpe opsøgende arbejde for at spore noget sygdom i en linie fx. der er det meget nemmere hvis alle lagde info ud på deres hjemmesider. Men jeg tror på at det kan gøres med tid, tålmodighed og den rette støtte fra omgangskredsen.

Jeg har ingen mindeside og har heller ikke nogen intentioner om at lave en. Og hvad mine katte er døde af - det kommer ikke andre end mig, og dem der er/bliver berørt af det ved.

Og det har intet med at gøre at holde noget hemmeligt eller jeg er kold overhovedet!

Jeg var positivt overrasket over at Adelies opdrættere fortalte om levealderen på racen/de linjer da vi overtog hende :slight_smile: Og det var helt uden at vi havde spurgt, Manden fortalte bare hvor gamle vores andre katte var blevet :slight_smile:

Om det står på en hjemmeside eler ej ville jeg være helt ligeglad med. Hvis det var et problem med meget kort levetid inden for en bestemt linje ville jeg forvente at opdrætteren SELV fortalte det. Og hvis h*n ikke ville sige det, ville det nok heller ikke stå på en hjemmeside.

Det gør mig ondt, og jeg forstår dig…

Og her er også forklaringen på at jeg stadig ikke har lavet et nyt banner eller opdateret noget som helst. Jeg kan ikke - ikke endnu :ked:[/QUOTE]

Tak Ann og du får sandelig et -kramer retur, for jeg kan godt huske hvor knust du var, da din elskede soulmate gik bort.

Nu har jeg set nogle linier hos nogle racer hvor snitalder ikke er frygtelig høj men der (umiddelbart) vægtes udseende højere end snit alder og helse. Dette taler folk, der bruger disse linier af oplagde grunde ikke højt om, der lægges typisk vægt på liniens udstil potentiale, det har man ikke en jordisk chance for at vide som køber hvis ikke der er en minde side. Selvfølgelig skal man ikke sidde og remse obduktions rapport og hvad man følte osv op.
Man kan f.eks skrive
“Fister , xx.xx.xx - xx.xx.xx , Dødsårsag: Mødte en bil på en smuttur.”

Der er jo en verden til forskel på om katten er død af hcm,pkd og kræft i tidlig alder(altså under 5 år) eller om den har fundet rottegift/ramt en bil.

Jeg har selv ilder opdræt. Der har jeg en mindeside over alle mine dyr+ en kuld oversigt med dødsdatoer/årsager så folk kan se om de ting dyrene er døde af er noget der afskrækker dem eller ej. Hos ilder er der en del der dør af kræft i tidlig alder og her er det ganske rart (sagt på godt jysk) at vide om linien er tilbøjelig til dette eller ej. Nej det er ingen garanti men dør 60% af kræft i tidlig alder er der ret dårlige odds for din ikke gør. Ligesom hvis der f.eks i et kuld er 50% døde af kræft som få år gammel og det samme i forældrenes kuld eller forældrenes forældre selv døde af kræft ungt. Og nej sådanne linier lukkes ikke automatisk selvom man kunne forvente dette:(

Kan jeg virkelig ikke se og forstå hvorfor i mener det er at trænge ind på jeres privat liv at vide noget om helsen i den linie man vil købe som kælekats ejer men er info der da KUN er relevant for folk der avler med linien :gruble:
Man må formode de fleste kælekat ejere netop vægter helse og høj snit alder meget højt og netop køber en race kat for at have bedst mulige odds for at katten ikke dør ung af en uheldig tendens der ligger i linien.
Man har jo ikke lyst at sende mails afsted med" Dejlige katte, hvor gamle bliver de og hvad dør de af i din linie gider du sende mig noget statestik…"Ikke lige ice breakeren vel :tihi:

Jeg formoder da de fleste har opdræt netop for at give hr og fru Danmark en dejlig kælekat der lever længe og godt og er racetypisk. Der er jo ikke meget sjovt ved jordens mest racetypiske kat, der ligget begravet i haven få år gammel.

Undskyld jeg siger det Tzari, men hvorfor i alverden skal man krænge hele sin sorg ud på nettet bare fordi andre vil vide ???

Hvis man ønsker at vide så håber jeg dælme at man har pli nok til at selv tage kontakt til vedkommende og spørge høfligt ind og så også tænke lidt over om man overhovedet har “krav” på at vide !!

Personligt har jeg det sådan, at jeg er et meget privat menneske og jeg har ikke lyst til at udstille hverken mine problemer eller min sorg. Hverken på fora eller på min hjemmeside eller på Facebook eller andre steder. Men jeg startede faktisk mit opdræt med at holde en meget uddybende dagbog over mine katte. Det gjorde jeg i mange år. Og det er da spændende læsning. ( Før internettets tid - så gammel er jeg :tihi:)
MEN - jeg holdt op med det da jeg mistede en utrolig elsket kat. Det slog mig så meget ud, at jeg hverken kunne skrive om det eller tale om det. Jeg bryder mig faktisk stadig ikke om at tale om det - trods det er over 15 år siden.

Jeg har haft en hjemmeside hvor jeg havde enkelte af mine mistede katte på. Men det var for hårdt til at jeg orkede at fortsætte med dette da jeg lavede en ny hjemmeside.
Faktisk har jeg ikke engang min gamle kastrat, Genetix, på min hjemmeside. Ikke fordi jeg ikke elsker ham - for han er en speciel kat - ikke mindst fordi han har levet sammen med mig i godt 17 år. Jeg har tænkt ind imellem på at sætte ham på min hjemmeside. Men det bliver aldrig rigtig til noget. Han er en del af mit liv og mit liv har meget lidt at gøre med min hjemmeside.

Når folk kommer her og besøger mig - så møder de Genetix og andre af vores ældre katte ( som Glory og Iowa og Kinki og Karita som også er pensionerede avlskatte). De møder også vores enøjede kat - Lord Nelson. Og vores huskat, Mads. Samt Bonu og Ukundu ( vores vandkatte) - foruden vores aktive avskatte. Og så taler vi om kattefamilien. For dem der er interesserede så fortæller jeg hvor kattene i stamtavlen lever og hvis de er døde hvad de er døde af. Og selvfølgelig især dem der køber avlskatte fra mig får at vide alt hvad der er relevant.

Men når man har opdrættet i over 25 år og har lavet over 200 kuld - så er det ærlig talt ikke muligt at have alle kattene igennem de mange år på ens hjemmeside. Jeg har i hvert fald hverken tid eller overskud til at lægge dem op. For slet ikke at tale om at de fleste af mit billedmateriale lige nu ligger på disketter som vi ikke kan læse :thumbdown:

Men jeg må også sige, at jeg tror en af de store forskelle er HVOR ens liv ligger. For mig er det elektroniske liv MEGET småt. Jeg har ikke engang min egen PC eller internet. Så skal besøge venner eller familie for at gå på nettet. Min hjemmeside er i aller højeste grad en “salgs” side. Jeg er rimelig sikker på, at hvis jeg ikke opdrættede så havde jeg nok heller ikke en hjemmeside. Har ikke tid eller lyst til at bruge så meget tid på internettet.

Jeg foretrækker at leve mit liv udenfor fora og hjemmesider og facebooks.

Så dem der gerne vil se ALLE mine katte - og høre om dem og hvad der ligger bag dem - de må komme på besøg her hos mig:høhø:

[QUOTE=MoMo;843916]Undskyld jeg siger det Tzari, men hvorfor i alverden skal man krænge hele sin sorg ud på nettet bare fordi andre vil vide ???

Hvis man ønsker at vide så håber jeg dælme at man har pli nok til at selv tage kontakt til vedkommende og spørge høfligt ind og så også tænke lidt over om man overhovedet har “krav” på at vide !![/QUOTE]

Helt enig! Jeg vil svare på alle relevante spørgsmål fra relevante personer og skelner skam ikke mellem kælekattekøbere og opdrætterkøbere på det område, men der er dælme grænser for, hvor meget jeg vil lægge ud på min hjemmeside for alt og alle at se.

[QUOTE=tzari;843913]Kan jeg virkelig ikke se og forstå hvorfor i mener det er at trænge ind på jeres privat liv at vide noget om helsen i den linie man vil købe som kælekats ejer men er info der da KUN er relevant for folk der avler med linien :gruble:
Man må formode de fleste kælekat ejere netop vægter helse og høj snit alder meget højt og netop køber en race kat for at have bedst mulige odds for at katten ikke dør ung af en uheldig tendens der ligger i linien.
Man har jo ikke lyst at sende mails afsted med" Dejlige katte, hvor gamle bliver de og hvad dør de af i din linie gider du sende mig noget statestik…"Ikke lige ice breakeren vel :tihi:.[/QUOTE]

Naturligvis er information om linien også vigtig for en kælekattekøber - og jeg giver gerne alle de oplysninger de ønsker.
Jeg vil nok snarere spørge dig, hvorfor du mener de bør ligge på min hjemmeside :?

For at vide om noget ligger i linien, skal der jo nogle tilfælde til - og er det så noget der ligger på fars eller mors side? Eller måske det er kombinationen, der gør det?

Der er så ufattelig meget vi ikke ved, hvordan nedarves - men jeg kan forstå du mener at du vil kunne gennemskue det ud fra de dødsfald jeg lægger på min hjemmeside :?

Well … det er meget få katte der er døde “i mine hænder” - jeg skiller mig som regel af med dem i en ganske ung alder. Så du vil ikke kunne udlede noget som helst anyway … men vi skal måske også lægge information om op alle de kælekatte vi sælger? For i den sammenhæng du ønsker viden, er de jo mindst lige så vigtige som avlskattene.

Nu er det jo ikke sådan at hjemmesider består af opdelte sektioner for kælekatte- og avlskatteinteresserede, så hvordan du nå frem til at det handler om at opdrætterne skjuler noget for kælekattekøberne ved ikke at have mindesider med oplysninger, ja det forstår jeg ikke. Jeg er da helt sikker på at begge parter er i stand til at stille de for dem relevante spørgsmål og få svar.