Manglende mindesider og hemmelige dødsårsager

Jeg har sjældent kigget på opdrætters “mindesider” - har ind imellem syntes at det var lidt for meget at “udstille” de døde dyr … hver sin smag…

Når jeg har kigget rundt ved opdrættere har jeg fuld forståelse for at alle dyr ikke kan blive ved avler - det være sig fx. avlsdyr der er udgået af avlen , jeg er sådan set ligeglad med om opdrætter har solgt eller aflivet dyret(så længe valget er taget med dyret i tankerne)… jeg har dermed ikke behov for at se hvor tidligere avlskatte kommer til…

  • at nogle dyr dør når de er 3år betyder jo ikke at deres afkom vil gøre det…

Jeg får et billede af at vi skal fører rapporter som var det laboratorie rotter vi opdrættede!

Jeg vil da tro at alle opdrættere på hver deres måde holder styr på hvad de forskellige er døde af, for at kunne gribe ind hvis nogen sker igen og igen i samme linie. Men holde statestik over levealder, det kunne jeg aldrig finde på. Og det ville heller ikke give et præsist billede, for det er ikke alle kælekatteejere der vender tilbage og siger katten er død. Så kan ikke se hvad vi skulle bruge det til, med mindre vi forlangte og få vores døde kælekatte udleveret til obduktion og alle vore egen katte blev obduceret, så der kunne laves en præsis statestik over levealder og dødsårsager.

Det er for mig helt hen i vejret og jeg ville aldrig gøre det.

[QUOTE=Quivive;844111]Jeg får et billede af at vi skal fører rapporter som var det laboratorie rotter vi opdrættede!

Jeg vil da tro at alle opdrættere på hver deres måde holder styr på hvad de forskellige er døde af, for at kunne gribe ind hvis nogen sker igen og igen i samme linie. Men holde statestik over levealder, det kunne jeg aldrig finde på. Og det ville heller ikke give et præsist billede, for det er ikke alle kælekatteejere der vender tilbage og siger katten er død. Så kan ikke se hvad vi skulle bruge det til, med mindre vi forlangte og få vores døde kælekatte udleveret til obduktion og alle vore egen katte blev obduceret, så der kunne laves en præsis statestik over levealder og dødsårsager.

Det er for mig helt hen i vejret og jeg ville aldrig gøre det.[/QUOTE]

Den signerer jeg, er helt enig! Det er fuldstændig det billede jeg får når man lige frem skal have helse statistik og dødsårsager på sit opdræt og så endda ONLINE…det er ikke for mig opdræt men mere over i dyreforsøg!

Nu er jeg ikke opdrætter men personligt ville jeg ikke lave en sådan mindeside med den slags oplysninger. Det er for privat til jeg vil have det på nettet. Folk er velkomne til at spørge, men ikke om jeg vil blotte mig for alverden ved at være private ting ligge offenligt. Jeg kunne måske finde på at have en henvisning til min soulmate, men det ville også være det. Ingen begrundelser, død annoncer, dyrlæge reporter ect. Den slags har simplethen ikke noget at gøre på nettet i min verden.

Jeg beklager at måtte sige det men at lave den slags detajlerede personlige hjemmesider og lægge ud åbent svarer lidt til at lægge nøgenbilleder ud på nettet af sig selv. Jaja jeg ved godt nogen gør det men det betyder ikke det er “pænt”. Private ting på nettet har en tendens til at blive misbrugt. Surt ja men sandt, hvorfor ligefrem gøre det nemmere for den slags at ramme en.

[QUOTE=tzari;843913]
Man kan f.eks skrive
“Fister , xx.xx.xx - xx.xx.xx , Dødsårsag: Mødte en bil på en smuttur.”[/QUOTE]

*Ja, og så sidder der en HEL flok forargede mennesker og himler op over hvor UANSVARLIG man er som katteejer når man lader sin kat få mulighed for at blive ramt af en bil.

Nej tak, jeg vil altså også foretrække at tale med opdrætteren om det frem for at læse en rapport på en hjemmeside.

Og siden du mener at nogle opdrættere skjuler årsagen (en tanker der helt ærligt er mig fremmed, men jeg er sikkert osse naiv) - hvad skulle så forhindre dem i at pynte på sandheden og omskrive dødsårsagen? Hvis du mener de har npoget at skjule?

[QUOTE=TrekkieGrrrl;844136Og siden du mener at nogle opdrættere skjuler årsagen (en tanker der helt ærligt er mig fremmed, men jeg er sikkert osse naiv) - hvad skulle så forhindre dem i at pynte på sandheden og omskrive dødsårsagen? Hvis du mener de har npoget at skjule?[/QUOTE]

Og skriver man sandheden - så er der såmen også nogen der kan få noget andet ud af den …

Åh ja. Hvis først man er på spøgelsesjagt, så ser man dem jo allevegne :slight_smile:

Haha … lidt et sidespring fra emnet - men det er helt korrekt… normalt er jeg aldrig ked af at skulle i arkivrummet - men i går snakkede vi spøgelser på mit arbejde og der var det altså ikke så sjovt at skulle alene op og hente journaler… yvvv!!

Jeg har en mindeside på min hjemmeside og jeg tror aldrig, den kommer til at indeholde flere katte end de to - for det er for mine to første burmesere. De symboliserer min fascination af racen og har derfor betydning for, hvorfor jeg startede opdræt. Samtidig står der også, at Bailey blev kørt ihjel på en blind villavej kl. 8 en søndag morgen = kan det ske her, for ham, kan det ske alle steder = mine killinger sælges ikke til fritløb.

Men fremtidige katte må folk altså spørge ind til, hvis der er noget, de vil vide - og spørger de ikke, eller tror jeg skjuler noget, fordi det ikke står der, er der sikkert andre steder, de kan købe burmeser fra :slight_smile:

jeg vil nu gerne indrømme at jeg er lige så “underlig” som tzari :? når jeg sidder og kigger på hjemmesider fra interessante opdrættere elsker jeg at sidde og se billeder af deres “gamle kastrat hannibal på 14 år” ell for som mig som kælekat køber synes jeg da at det er ret interresant at se at i de linier jeg er interesseret i blive kattene rimelig gamle selvfølgelig er det ingen garanti men alligevel…

hvad kattene er døde af er mig egentlig fløjtende ligegyldig, det er er interresant for mig er at kunne købe en kat jeg kan have glæde i mange år for lige som alle andre synes jeg det er forfærdeligt at skulle tage afsked med en af dem.

ellers kunne det jo også gå som den bemærkning jeg hørte på en udstilling “vi skal have en huskat for racekatte bliver ikke ret gamle” de viste sig at de stakkels mennesker havde været rundt på udstillingen og set at kattene ikke var mere end ca 4 år, men at der sad et par gamle huskatte.
måske et dårligt eksempel men alligevel… opdager hr og fru danmark ikke at racekatte godt kan blive tussegamle, ja… så er det ikke sådan en de går efter. og facts er jo at hr og fru danmark surfer på internettet inden de henvender sig til en evt opdrætter

Når du nu læser hjemmesider og falder over at vi ikke alle har vores døde katte på en speciel dertil indrettet side kunne jeg godt tænke mig at vide om du støvsuger de samme sider om info om hvorfor lille mis er blevet neutraliseret og endt som kælekat hos opdrætter eller i nyt hjem. Den kan jo lige så vel være neutraliseret fordi den har lavet nogle killinger som ikke var så sunde og raske som ønsket som at dens levetid som avlskat var udløbet. En killing efter et afkom efter en kat som er neutraliseret på grund af sundhedsproblemer eller temperamentsproblem er da lige så uinteressant som fra en død kat.

Hvis potentielle killingekøbere tilvælger/fravælger opdrættere, fordi de (ikke) har en mindeside, er det vel deres valg - ligeså meget som det er opdrætters valg at gave en mindeside eller ej.
Jeg har ikke en mindeside, bl.a. fordi det aldrig er faldet mig ind at have en. Men også fordi nogle af de katte, jeg har mistet, har været katte, jeg har købt hos andre opdrættere - skulle jeg offentligt beskrive, hvordan katte fra andre opdræt er døde:? og risikere at sætte andre opdræt i dårligt lys:? Mange af os ved, hvor hurtigt en fjer bliver til fem høns i opdrætterverdenen, fordi det er nemmere at læse noget og selv fortolke videre, end det er at læse noget og spørge ind til det.
Jeg har ingen hemmeligheder i mit opdræt, hvilket jeg vil mene, min hjemmeside bærer præg af - selvom der ikke er en mindeside. Spørger man ind til de enkelte katte, skal man nok få svar.

[QUOTE=Bodil;844252]jeg vil nu gerne indrømme at jeg er lige så “underlig” som tzari :? når jeg sidder og kigger på hjemmesider fra interessante opdrættere elsker jeg at sidde og se billeder af deres “gamle kastrat hannibal på 14 år” ell for som mig som kælekat køber synes jeg da at det er ret interresant at se at i de linier jeg er interesseret i blive kattene rimelig gamle selvfølgelig er det ingen garanti men alligevel…

hvad kattene er døde af er mig egentlig fløjtende ligegyldig, det er er interresant for mig er at kunne købe en kat jeg kan have glæde i mange år for lige som alle andre synes jeg det er forfærdeligt at skulle tage afsked med en af dem.

ellers kunne det jo også gå som den bemærkning jeg hørte på en udstilling “vi skal have en huskat for racekatte bliver ikke ret gamle” de viste sig at de stakkels mennesker havde været rundt på udstillingen og set at kattene ikke var mere end ca 4 år, men at der sad et par gamle huskatte.
måske et dårligt eksempel men alligevel… opdager hr og fru danmark ikke at racekatte godt kan blive tussegamle, ja… så er det ikke sådan en de går efter. og facts er jo at hr og fru danmark surfer på internettet inden de henvender sig til en evt opdrætter[/QUOTE]

Du skal da ikke have læst ret mange linier på min hjemmeside før du får indtryk af hvor gamle en NFO kan blive. Citat fra hjemmesidens åbningsside:
CH Uldtottens Babette var min første avlshun. Hun er født i 1996.
Hun styrer stadig huset med hård pote.

Mon ikke det samme gør sig gældende andre steder.

[QUOTE=Bodil;844252]ellers kunne det jo også gå som den bemærkning jeg hørte på en udstilling “vi skal have en huskat for racekatte bliver ikke ret gamle” de viste sig at de stakkels mennesker havde været rundt på udstillingen og set at kattene ikke var mere end ca 4 år, men at der sad et par gamle huskatte.
måske et dårligt eksempel men alligevel… opdager hr og fru danmark ikke at racekatte godt kan blive tussegamle, ja… så er det ikke sådan en de går efter. og facts er jo at hr og fru danmark surfer på internettet inden de henvender sig til en evt opdrætter[/QUOTE]

Og så er det jeg tror, at udførlige mindesider hos opdrætteren kan være medvirkende til at sygeliggøre racekattene hos hr. og fru Danmark - for til trods for at racekattene altså ikke ‘dør som fluer’ bliver det alligevel til nogen stykker, hvis man er aktiv opdrætter og har været det længe f.eks. For slet ikke at tale om, hvis mistede killinger etc. skal inkluderes på en sådan ‘mindetavle’

Jo jeg har en mindeside, men jeg overvejer da stærkt enten at lade den forsvinde eller bare ikke putte flere katte på end dem der er der nu.

Jeg ved at der er mindst en mere der helt har slettet deres mindeside…

[QUOTE=Babette;844279]Du skal da ikke have læst ret mange linier på min hjemmeside før du får indtryk af hvor gamle en NFO kan blive. Citat fra hjemmesidens åbningsside:
CH Uldtottens Babette var min første avlshun. Hun er født i 1996.
Hun styrer stadig huset med hård pote.

Mon ikke det samme gør sig gældende andre steder.[/QUOTE]

nu må jeg så ærligt indrømme at jeg aldrig har besøgt din hjemmeside før nu jeg blev nysgerrig:tihi: men ros herfra til dig :thumbup: den er lige sådan en side jeg kan side ved længe. masser af billeder af dine skønne katte, der var da op til flere der blev savlet over.
pointe - lige sådan en side som jeg er vild med - de informationer der er brug for og ikke en masse som helt ærligt ikke rager mig

glemte så lige at tilføje - at nej det gør sig absolut ikke gældende for alle sider, men det kræver så også et størrere arbejde

Efter at have læst indlægene, må jeg da indrømme, at jeg kraftig overvejer at nedlægge min og oprette et billedgalleri istedet for. :?

Også fordi jeg er kommet i tanke om en episode, hvor jeg blev spurgt ind til beskrivelsen af den ene af kattene og det var nettop en misfortolkning at teksten :frowning: til den negative side :S

[QUOTE=Bodil;844346]nu må jeg så ærligt indrømme at jeg aldrig har besøgt din hjemmeside før nu jeg blev nysgerrig:tihi: men ros herfra til dig :thumbup: den er lige sådan en side jeg kan side ved længe. masser af billeder af dine skønne katte, der var da op til flere der blev savlet over.
pointe - lige sådan en side som jeg er vild med - de informationer der er brug for og ikke en masse som helt ærligt ikke rager mig

glemte så lige at tilføje - at nej det gør sig absolut ikke gældende for alle sider, men det kræver så også et størrere arbejde[/QUOTE]

Tak for de rosende ord. Jeg kan så betro dig at jeg ofte opdager at mulige køber ikke gør sig den ulejlighed at læse den igennem og få de oplysninger som de ønsker men hellere stiller spørgsmål som jeg så må svare på. Købere/besøgende på ens hjemmeside er ikke alle ens.

Tzari, hvis ikke du selv skulle købe kat hos mig (hvad enten den var til kæl eller avl), hvorfor skulle det så være relevant for dig, hvad mine katte er døde af gennem tiden? :? Jeg forstår simpelthen ikke, hvad du skulle bruge den information til?

Jeg har ingen mindeside, fordi sorgen for mange af kattene fortsat er alt, alt for rå. Og jeg kan ikke se, hvem det skulle gavne at jeg opremser FIP, tarminvaginationer, cancer, infektioner, HCM, nyresvigt, alderdom, leversvigt, megacolon, livmoderdrejninger eller 1000 andre ting. Og når man har opdrættet i 15 år, så har man mistet katte undervejs til talrige dødsårsager, det giver vel nærmest sig selv. Beklager’ men jeg synes simpelthen ikke at der rager dig eller andre udenforstående hvad jeg har kæmpet med.

HELT enig med Pil