Manglende mindesider og hemmelige dødsårsager

[QUOTE=Bodil;844346]nu må jeg så ærligt indrømme at jeg aldrig har besøgt din hjemmeside før nu jeg blev nysgerrig:tihi: men ros herfra til dig :thumbup: den er lige sådan en side jeg kan side ved længe. masser af billeder af dine skønne katte, der var da op til flere der blev savlet over.
pointe - lige sådan en side som jeg er vild med - de informationer der er brug for og ikke en masse som helt ærligt ikke rager mig

glemte så lige at tilføje - at nej det gør sig absolut ikke gældende for alle sider, men det kræver så også et størrere arbejde[/QUOTE]

Hjemmesider er gennerelt et kapitel for sig selv. Det opdager jeg hver gang jeg er på udkik efter nyt blod. Manglende updatering eller sletning hvis opdrættet ikke er aktivt mere er bestemt noget rigtig mange ikke beflitter sig med. Killinger til salg. Herligt den der killing og stamtavle er interessant. Der står den også er ledig. Herligt, indtil man et eller andet sted finder en dato og den så hedder 2009 f.eks så må man slukøret lukke det hele og stille undre sig over den manglende updatering eller info.

Enig :slight_smile: Der er ikke noget mere irriterende end sider der ikke opdateres!

Ang. sider generelt, så er der himmelvid forskel på hvor oplysende de er :slight_smile: Min er meget anderledes end eks. din Krista :slight_smile:
Men i min optik er den ene ikke bedre end den anden :slight_smile: Jeg er bare af typen, der når jeg kigger på sider, ikke gider sidde læse stolpe op og ned. Hvis jeg skal have info, kontakter jeg opdrætteren :slight_smile: Så det afspejles også på min side :slight_smile:

Længe leve forskelligheden :slight_smile:

grund til det er relevant for mig er folk ligger meget forskelligt i “sund og rask linie uden nogle sundheds problemer”. For nogle er gentagne tilfælde af kræft i ung alder intet problem men overnævnte beskrivelse. For nogle er perser linier med gentagne næse problemer og aflivning/operation pga dette overnævnte beskrivelse. For nogle er en snit alder på 6 år af ikke uheld/fødsels-releterede komplikationer, intet problem osvosv. Hvad man ligger i en sund og rask linie er meget individuelt og en opdrætter vil selvfølgelig beskrive sin linie som en sund og rask linie uden nogle sundheds problemer…hvorfor ellers bruge den hvis ikke de personligt opfatter linien sund og rask.
Undres lidt over hvorfor folk så opdrætter. Jeg troede det var for at folk kunne få en god ven mange år frem og dermed en “service” for folk. Når man tager mange kuld per år og går af med de gamle avls dyr for at få plads til nye er det jo ikke kun til “eget” forbrug for at holde sin linie i live. Men kan høre, der hersket en udpræget holdning om at det er meget personligt sundheds oplysningerne om linien og man kun kan få oplysningerne hvis man er interesseret i et dyr fra linien.
At høre andre om linien hjælper jo heller ikke hvis du kun høre folk, der er venner/uvenner med personen, da deres svar jo vil være farvet af deres personlige forhold til personen i mange tilfælde er min erfaring.
Men kan godt høre der skal mange mails til mange forskellige opdrættere for at folk kan finde deres kommende killing hvis de er interesserer i sundheden og ikke kender nogle der kan anbefale/fraråde folk til den specifikke race. Er åbenbart sær at mene det er noget af det mest interessante at vide, hvilket min egen opdrætside burde bære præg af. Jeg har nemlig en sundheds statestik over kuldene og avlsdyr stående da jeg synes folk burde have mulighed for at vurdere om min linie er en “sund og rask linie uden sundheds releterede linier” og ikke kun tage mit ord for det.

Men du vil da ikke kunne bruge til en dyt, at jeg skriver om årsagen til at x antal katte fra forskellige liner hos mig er døde - du skal jo også bruge oplysninger fra alle de katte jeg har solgt fra samme familie, de katte andre opdrættere har fra samme linier osv.

Det er et kæmpe puslespil og hverken du eller andre, vil kunne stykke det sammen via hjemmesider.

En linie er jo ikke bare en linie - en kat består af 2 linier - mors og fars - og dør min kat af noget arveligt, kan det være fra én af disse linier - eller være en uheldig kombination af disse linier.
Hvordan vil du vurdere det :?

Med garanti ville en sådan kat blive stemplet “Fletchers katte lever ikke længe”.

Og hvilken garanti har en eventuel køber for, at det er sandheden, du har skrevet? Det kan da nøjagtigt lige så godt være løgn og latin det hele…

[QUOTE=tzari;844836]grund til det er relevant for mig er folk ligger meget forskelligt i “sund og rask linie uden nogle sundheds problemer”. For nogle er gentagne tilfælde af kræft i ung alder intet problem men overnævnte beskrivelse. For nogle er perser linier med gentagne næse problemer og aflivning/operation pga dette overnævnte beskrivelse. For nogle er en snit alder på 6 år af ikke uheld/fødsels-releterede komplikationer, intet problem osvosv. Hvad man ligger i en sund og rask linie er meget individuelt og en opdrætter vil selvfølgelig beskrive sin linie som en sund og rask linie uden nogle sundheds problemer…hvorfor ellers bruge den hvis ikke de personligt opfatter linien sund og rask.

Netop derfor er det jo problematisk at du vil læse det på en hj side i stedet for at kontakte en opdrætter. Det du ser som problematisk er ikke sikkert opdrætter skænker en tanke (groft sagt)
Det vil i nogle tilfælde kræve en afhandling at beskrive alle overvejelser iht sit avlsprogram… Jeg må indrømme jeg tror de færreste gider læse alle opdrætters tanker og overvejelser, og ærligt, så synes jeg ikke det kommer offentligheden ved. Hvis en potentiel køber kommer og spørger, så kan de få historien :slight_smile:

Undres lidt over hvorfor folk så opdrætter. Jeg troede det var for at folk kunne få en god ven mange år frem og dermed en “service” for folk. Når man tager mange kuld per år og går af med de gamle avls dyr for at få plads til nye er det jo ikke kun til “eget” forbrug for at holde sin linie i live. Men kan høre, der hersket en udpræget holdning om at det er meget personligt sundheds oplysningerne om linien og man kun kan få oplysningerne hvis man er interesseret i et dyr fra linien.

Undskyld, men hvad skal du bruge oplysninger om hele mit opdræt linjer osv til, hvis du ikke er int i en af mine katte? Hvis du gerne vil købe kat hos mig, forventer jeg dælme du kommer og taler mig IRL???
Og der skal du få alle de oplysninger du kan rumme :slight_smile:

At høre andre om linien hjælper jo heller ikke hvis du kun høre folk, der er venner/uvenner med personen, da deres svar jo vil være farvet af deres personlige forhold til personen i mange tilfælde er min erfaring.

Der bør man generelt bare kontakte relevante opdrætter og ikke spørge ind til andres opdræt… Her i huset bliver der talt om EGNE katte, IKKE alle andres katte og opdræt!

Men kan godt høre der skal mange mails til mange forskellige opdrættere for at folk kan finde deres kommende killing hvis de er interesserer i sundheden og ikke kender nogle der kan anbefale/fraråde folk til den specifikke race. Er åbenbart sær at mene det er noget af det mest interessante at vide, hvilket min egen opdrætside burde bære præg af. Jeg har nemlig en sundheds statestik over kuldene og avlsdyr stående da jeg synes folk burde have mulighed for at vurdere om min linie er en “sund og rask linie uden sundheds releterede linier” og ikke kun tage mit ord for det.[/QUOTE]

Jamen det er jo netop derfor man skal ud i virkelighedens verden og besøge opdrætteren… Naturligvis i det omfang økonomi og til tillader det. Det kan være et problem hvis katten er i Afrika, det er jeg klar over :slight_smile:

Men jeg gider som sagt ikke sidde og kugge mig igennem diverse test og statestik, jeg vil ud og se mine potentielle katte, røre og høre og danne mig et indtryk af opdrættet in person.
Det giver 100% mere i min verden end et par timer på en hjemmeside :slight_smile:

Hvis du ikke er potentielt interesseret i “et dyr fra linjen”, hvad i alverden skal du så bruge informationen til? Jeg fatter simpelthen ikke din interesse. Jeg er da inderligt ligeglad med døsårsager i katterier, som jeg ikke har planer om at samarbejde med - hvad skulle jeg dog bruge dem til?

Vivian,
Mener du, at man måske kan få et større overblik over evt problemer i racen ved at dele dødsårsager:? Det kan du naturligvis have ret i. Opdrættere deler ofte den slags oplysninger indbyrdes, men hvad skal kælekattekøbere med de oplysninger:? Mange vil blive skræmt væk pga sygdomme i racen/linierne/katteriet - og det er vel ikke meningen:?

Sidst jeg checkede var det her et diskutions forum. Hvis man surfer rundt efter en ny killing kan man jo være ret åben overfor hvad man finder. Jeg personligt ville f.eks hellere have en killing der var knap så typet som en der var perfekt typet med sygdom i linien. Sidst jeg kikkede efter killing havde jeg kik på 3 vidt forskellige racer og havde en 4 jeg stærkt overvejede pga en imponerende sundheds statestik på en hjemmeside.

Selvfølgelig kan folk lyve. Men er det løgn at sige der ingen problemer og sygdom er med linien HVIS man vitterligt ikke selv ser noget som et problem men bare en række tilfældigheder. Løgn er i mine øjne en bevist handling ikke en tolkning andre ikke deler. Så derfor er sætning “en sund og stabil linie uden sygdoms problemer” en sætning der kræver en tolkning hos folk og kan ikke se hvorfor man så skal hen til folk kunne lyve om det på hjemmesiden. Skriver man f.eks dyret er død af tarmslyng og den er død af en hjernesvulst er det jo en direkte løgn ikke en tolkning, hvilket slet ikke er det min spørgsmål går på.

Grund til jeg som kælekøber er nysgerrig er har jeg flest mulige data ville jeg have bedst mulig chance for selv at vurdere om de tidlige dødsfald var tilfælde eller om jeg følte der var et mønster i det.

Men kan som sagt høre jeg ramte et meget personligt og følsomt emne og bare selv går ind for meget åbenhed, en holdning der tydeligvis er meget ilde set og får folk til at føle man snager og kælekats ejere INTET har at bruge sundheds oplysninger til.

[QUOTE=tzari;844885]Sidst jeg checkede var det her et diskutions forum. Hvis man surfer rundt efter en ny killing kan man jo være ret åben overfor hvad man finder. Jeg personligt ville f.eks hellere have en killing der var knap så typet som en der var perfekt typet med sygdom i linien. Sidst jeg kikkede efter killing havde jeg kik på 3 vidt forskellige racer og havde en 4 jeg stærkt overvejede pga en imponerende sundheds statestik på en hjemmeside.

Selvfølgelig kan folk lyve. Men er det løgn at sige der ingen problemer og sygdom er med linien HVIS man vitterligt ikke selv ser noget som et problem men bare en række tilfældigheder. Løgn er i mine øjne en bevist handling ikke en tolkning andre ikke deler. Så derfor er sætning “en sund og stabil linie uden sygdoms problemer” en sætning der kræver en tolkning hos folk og kan ikke se hvorfor man så skal hen til folk kunne lyve om det på hjemmesiden. Skriver man f.eks dyret er død af tarmslyng og den er død af en hjernesvulst er det jo en direkte løgn ikke en tolkning, hvilket slet ikke er det min spørgsmål går på.

Grund til jeg som kælekøber er nysgerrig er har jeg flest mulige data ville jeg have bedst mulig chance for selv at vurdere om de tidlige dødsfald var tilfælde eller om jeg følte der var et mønster i det.

Men kan som sagt høre jeg ramte et meget personligt og følsomt emne og bare selv går ind for meget åbenhed, en holdning der tydeligvis er meget ilde set og får folk til at føle man snager og kælekats ejere INTET har at bruge sundheds oplysninger til.[/QUOTE]

Jamen sådanne oplysninger er jo først relevant i det øjeblik man KONTAKTER en opdrætter med henblik på en killing man er faldet for og BESØGER vedkommende - ikke et minut før i min bog !

Men sundhedstatestik kan du jo ikke bruge til ret meget - dybest set.
Jeg kan fortælle, at jeg har aflivet én kat pga sygdom gennem tiden - én eneste.

Er det så fordi jeg har utroligt sunde linier?
Eller kan det være fordi jeg er en af de opdrættere, der sælger kattene videre i en ung alder :?

Så hvis du skal bruge statestik til noget som helst, skal du lave den på samtlige killinger, der er opdrættet i katteriet - har du nogensinde set en sådan statestik på en hjemmeside :?

[QUOTE=dkkorat;844873]Vivian,
Mener du, at man måske kan få et større overblik over evt problemer i racen ved at dele dødsårsager:? Det kan du naturligvis have ret i. Opdrættere deler ofte den slags oplysninger indbyrdes, men hvad skal kælekattekøbere med de oplysninger:? Mange vil blive skræmt væk pga sygdomme i racen/linierne/katteriet - og det er vel ikke meningen:?[/QUOTE]

selvom det er henvendt til vivian tillader jeg mig lige at knytte en kommentar. som kælekatteejer er nogle sygdomme da også interessante. når jeg køber kat er det for at få en god sund kat i rigtig rigtig mange år. dvs der er visse arvelige sygdomme jeg faktisk ikke er specielt interesseret i ligger i de linier jeg kigger på. om katten så lever 100% op til racestandarden jeg det kunne så faktisk rage mig mindre… der er jo nok stor forskel på hvad man “tolerere” alt efter om det er en kat til kæl, udstilling eller opdræt.
en af de ting der ihvertfald er interessant for mig som kælekatte ejer er da noget som alder. jeg elsker fx at jeg ved at silkes bedstemor lever i bedste velgående i dag i en alder af 13½ år, uden en eneste sygedag (selvfølgelig er der også en hankat med i spillet) men bare dette giver da mig en lille pejling om at det er nogle gode linier hvor kattene bliver gamle, så jeg kan glæde mig over min kat i rigtig mange år endnu

Jeg har da også haft en hel del killingekøbere, der har spurgt ind til sundheden hos mine katte - og det tror jeg ikke nogen opdrættere har problemer med.
Det er noget helt andet end at lægge mindesider ud af afdøde katte.

[QUOTE=Bodil;844890]selvom det er henvendt til vivian tillader jeg mig lige at knytte en kommentar. som kælekatteejer er nogle sygdomme da også interessante. når jeg køber kat er det for at få en god sund kat i rigtig rigtig mange år. dvs der er visse arvelige sygdomme jeg faktisk ikke er specielt interesseret i ligger i de linier jeg kigger på. om katten så lever 100% op til racestandarden jeg det kunne så faktisk rage mig mindre… der er jo nok stor forskel på hvad man “tolerere” alt efter om det er en kat til kæl, udstilling eller opdræt.
en af de ting der ihvertfald er interessant for mig som kælekatte ejer er da noget som alder. jeg elsker fx at jeg ved at silkes bedstemor lever i bedste velgående i dag i en alder af 13½ år, uden en eneste sygedag (selvfølgelig er der også en hankat med i spillet) men bare dette giver da mig en lille pejling om at det er nogle gode linier hvor kattene bliver gamle, så jeg kan glæde mig over min kat i rigtig mange år endnu[/QUOTE]

Hmm og så fordi at disse oplysninger ikke ligger tilgængeligt på hjemmeside, betyder det dermed at opdrætteren ikke arbejder med så sunde linier som muligt og gør en indsats for sundheden i sit avlsarbejde :gruble:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;844889]Men sundhedstatestik kan du jo ikke bruge til ret meget - dybest set.
Jeg kan fortælle, at jeg har aflivet én kat pga sygdom gennem tiden - én eneste.

Er det så fordi jeg har utroligt sunde linier?
Eller kan det være fordi jeg er en af de opdrættere, der sælger kattene videre i en ung alder :?

Så hvis du skal bruge statestik til noget som helst, skal du lave den på samtlige killinger, der er opdrættet i katteriet - har du nogensinde set en sådan statestik på en hjemmeside :?[/QUOTE]
http://phoenix-ferret.dk/ Vær-så-artig sådan ER min side faktisk(ja det er ilderopdræt) tager sådan ca 5 min at lave kuld statestik sider og endnu kortede at opdatere dem når køberne fortæller mig deres dyr er syg eller død.

nix men det gør livet lidt lettere for mig den dag jeg skal ud og se mig om efter ny killing

Og den information er da selvfølgelig tilgængelig for de købere - uanset om det er opdræt eller til kæl - der henvender sig til den pågældende opdrætter.

Men den totalt urealistiske tanke om, at opdrættere skal skrive alt om alle deres katte gennem tiderne og så helt naivt håbe på, at læseren af informationen læser denne på den måde, den er ment (altså ikke tolker negativt) fatter jeg simpelthen ikke :frowning:

Det jeg tror Vivian mener, er at et af hendes første selektions kriterier er “sund kat”, og det vil Vivi gerne vælge ud fra så mange oplysninger om helbred og dødsfald som muligt. Så der hvor vi andre læser 127 hjemmesider og kigger katte, og beslutter at her kunne være noget. Der mangler Vivi en meget vigtig faktor for hende for at beslutte at “her kunne være noget”, og det vil jo være svært at kontakte alle 127 og spørge…

Hvor vi så mener at det bedste ville være at kigge og udvælge, og SÅ spørge en enkelt, og evt. så gå videre til den næste på listen, hvis ikke svaret var som ønsket…

For mig at se skal vi åbenbart til at lægge diverse dødsårsager mv på vores hjemmesider … og jeg som troede det var et frit land vi lever i hvor vi selv kan bestemme hvad vi vil have på vores hjemmesider så længe vi holder os inde for landets love.

Hvis jeg har brug for at vide noget om en linie/kat som jeg er interesseret i så spørger jeg, og hvis jeg ikke kan få noget at vide så kan jeg jo vælge om jeg stadig er interesseret eller takker nej.

[QUOTE=Eife;844896]Det jeg tror Vivian mener, er at et af hendes første selektions kriterier er “sund kat”, og det vil Vivi gerne vælge ud fra så mange oplysninger om helbred og dødsfald som muligt. Så der hvor vi andre læser 127 hjemmesider og kigger katte, og beslutter at her kunne være noget, der mangler Vivi en meget vigtig faktor for hende, og det vil jo være svært at kontakte alle 127 og spørge…

Hvor vi så mener at det bedste ville være at kigge og udvælge, og SÅ spørge en enkelt, og evt. så gå videre til den næste på listen, hvis ikke svaret var som ønsket…[/QUOTE]

Jo, men Vivian vil så gerne diktere samtlige opdrættere, at de skal lægge information ud på en måde, der gør, at Vivian forstår, at det er sunde katte/linier, der arbejdes med uden at Vivian skal behøve kontakte opdrætterne selv.

Det vil sige, opdrætterne “pålægges” at dele informationer med modtagere, hvis referencerammer, de ikke kender - og dermed ikke ved, hvordan informationerne i givet fald bliver tolket.

Det kan jeg så hurtigt afsløre ikke kommer til at stå på min hjemmeside på noget tidspunkt - for hvad er en sund kat?