Mattis har blød/tynd mave

Så er det Mattis’ tur til at have blød/tynd mave. Det har stået på i nogle dage nu, da han går i de voksne kattes mad når jeg vender ryggen til.
Jeg har givet ham hans vanlige tørkost samt kogt fisk eller kylling. Dertil har han fået ZooLac en gang om dagen - er det nok?
I dag er der so kommet en gang tynd mave hvilket resulterede i at missen måtte i bad eller i hvert fald halv i bad, da han var noget grisset til.

Er der noget andet jeg kan give ham for at få maven på ret køl igen? Jeg mindes at hava læst herinde at havergrød er godt pga de ekstra fibre - må jeg give ham det, hvis han vil have det.
Jeg har HUSK i huset så det kunne være et alternativ sammen med noget killinge vådfoder?
Gode råd modtages gerne, da jeg aldrig har haft en kat med dårlig mave før.

Jeg ville prøve HUSK’en, så :slight_smile: Der skal rigeligt med vand til…
Havregrynen er der langt færre fibre i, så der skal “for meget til”, for at give samme effekt - og så er det jo ikke just kattemad (og helt skæv kalk:fosfor).

Du kan i øvrigt også sagtens give mere Zoolac - hvis du har råd til det. Det er dyrt stads, det ved jeg godt :wink: Jeg ville i hvert fald fordele det mere på dagen.

[QUOTE=pivnu;946020]Jeg ville prøve HUSK’en, så :slight_smile: Der skal rigeligt med vand til…
Havregrynen er der langt færre fibre i, så der skal “for meget til”, for at give samme effekt - og så er det jo ikke just kattemad (og helt skæv kalk:fosfor).[/QUOTE]

Det er selvfølgelig rigtig, jeg tænkte bare at det ville gå godt til kogt kylling - Mattis vil spise stort set alt (det er der vi har problemet). Jeg vil prøve lidt HUSK i noget killingevådfoder og se om det ikke hjælper.

Ja, det er dyrt, men så må jeg jo nøjes. Misserne kommer først:)

Måske skulle du KUN give skånekost? Altså ingen normal kattemad? Da mine misser havde dårlig mave i foråret, ordinerede dyrlægen kogt kylling og kogt hvid fisk - begge dele blandet med kogte ris. Og INTET andet indtil maven var helt i orden igen.

Men jeg ved altså ikke, om man må nøjes med skånekost, når det er en killing…? Er der andre, der ved det? :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;946038]Måske skulle du KUN give skånekost? Altså ingen normal kattemad? Da mine misser havde dårlig mave i foråret, ordinerede dyrlægen kogt kylling og kogt hvid fisk - begge dele blandet med kogte ris. Og INTET andet indtil maven var helt i orden igen.

Men jeg ved altså ikke, om man må nøjes med skånekost, når det er en killing…? Er der andre, der ved det? :-)[/QUOTE]

Hvor meget kylling i forhold til ris - snakker vi halv af hver eller?

Jeg tror jeg havde ca. 1/3-1/4 ris og så resten kylling eller fisk. :slight_smile:

I øvrigt - probiocin er jo godt til dårlig mave - jeg ved ikke, om du kan skaffe sådan noget i en fart fra en anden kattegal i dit område? Ellers er der jo en bestilling i gang, det burde snart lande i Danmark…prøv at finde tråden herinde (kig efter ordet probiocin i overskriften), der er blevet bestilt for meget, så der er vist nok at tage af. :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;946045]Jeg tror jeg havde ca. 1/3-1/4 ris og så resten kylling eller fisk. :slight_smile:

I øvrigt - probiocin er jo godt til dårlig mave - jeg ved ikke, om du kan skaffe sådan noget i en fart fra en anden kattegal i dit område? Ellers er der jo en bestilling i gang, det burde snart lande i Danmark…prøv at finde tråden herinde (kig efter ordet probiocin i overskriften), der er blevet bestilt for meget, så der er vist nok at tage af. :-)[/QUOTE]

Tak for svaret jeg må ud og koge noget ris, kylling kogte jeg tidligere. Jeg har godt set den anden tråd om indkøb af probiocin - den må jeg kigge på igen :slight_smile: Jeg har dog stadig 10ml ZooLac tilbage så det kan vi bruge til Dr. Dyr åbner igen.

Probiocinen har jeg hørt skulle være en del mere effektiv end Zoolac - og jeg mener altså, at grunden til, at der bestilles Probiocin fra udlandet er, at du ikke kan få den ved dyrlægerne i Danmark.

Ikke for at udnytte situationen, men skulle behovet stadig eksistere, og er du interesseret i at prøve det, sender jeg dig også gerne noget Probiocin som hasteordre, når jeg får sendingen hjem i løbet af næste uge.

EDIT: Havde lige været væk i et par minutter, og i mellemtiden er det åbenbart allerede blevet foreslået, kan jeg se :slight_smile:

Man kan ikke få Probiocin i Danmark, selv om det sjovt nok er lavet på licens fra et dansk firma, der har rettighederne til det.

Probiocin er det eneste jeg har haft succes med. Min dyrlæge, hvor nødig han ville indrømme det, er enig i det er meget bedre. Vi delte den første kasse jeg tog hjem. Og selv med forsendelse, told mv, er det billigere end Zoolac som i mine øjne er penge ud af vinduet

[QUOTE=galath;946055]Ikke for at udnytte situationen, men skulle behovet stadig eksistere, og er du interesseret i at prøve det, sender jeg dig også gerne noget Probiocin som hasteordre, når jeg får sendingen hjem i løbet af næste uge.

EDIT: Havde lige været væk i et par minutter, og i mellemtiden er det åbenbart allerede blevet foreslået, kan jeg se :slight_smile:

Man kan ikke få Probiocin i Danmark, selv om det sjovt nok er lavet på licens fra et dansk firma, der har rettighederne til det.[/QUOTE]

Jeg synes bestemt ikke du udnytter situationen, men at det er et fint tilbud. Det er sødt af dig:) Jeg vil meget gerne afprøve det, hvis det er så godt som I siger. Jeg sender dig lige en PB.

Plejemissen har nu også fået dårlig mave, så han er sat på skånekost(kylling og ris) og drikkevandet er blevet kogt. Han virker frisk og legesyg, men hans numse er noget rød og virker som om den svier.
Det er nu på dag 2, men jeg ved ikke helt hvad jeg mere kan gøre, for jeg venter på en tube probiocin fra Ingrid, når det engang dukker op. Nogle gode råd?

Jeg venter også. Jeg har prøvet med noget A38, hvor jeg har rørt en smule HUSK i, det spiser Mattis gerne, så det er ikke svært at få I ham. Har ikke set nogen effekt endnu, men er også først startet i dag. Han har fået lidt til morgen og så igen her til aften.

Vi har også haft store problemer, med maverne herhjemme, siden Haley, blev syg. Min dyrlæge, kunne så sige at det var ikke kun os, der havde det. Det var et stort problem lige nu.
Ved hundene, var det kennelhoste, der virkelig toppede nu.

Jeg har svært ved at lokke skånekosten i plejebarnet og yoghurt gider han heller ikke spise. Han har dog også haft meget kvalme i eftermiddag. Jeg håber at han spiser lidt senere, når han er blevet sulten.

[QUOTE=irene;949835]Vi har også haft store problemer, med maverne herhjemme, siden Haley, blev syg. Min dyrlæge, kunne så sige at det var ikke kun os, der havde det. Det var et stort problem lige nu.
Ved hundene, var det kennelhoste, der virkelig toppede nu.[/QUOTE]

de kan ikke sige hvorfor det åbenbart er et stort problem pt ?
er det i forbindelse med vaccinationer eller ?

Mattis har fået dårlig mave/blød mave (ikke tynd mave) fordi han har været i de to voksne kattes mad og det har hans lille mave ikke haft så godt af. Han er en lille grovæder alt hvad der kan spises det spiser han om så det er katte- eller menneskemad :slight_smile:

Jeg ved ikke hvorfor plejemissen har fået dårlig mave, for han har ikke fået ny mad eller været ude blandt andre katte.

Jeg har dog afkalket hans vandskåle for 4 dage siden, men den er blevet skyllet MEGET grundigt og mange gange, så det burde ikke være det.

[QUOTE=Rumle;949839]de kan ikke sige hvorfor det åbenbart er et stort problem pt ?
er det i forbindelse med vaccinationer eller ?[/QUOTE]
Det eneste de sagde, at det også var galt sidste år på denne årstid. Jeg plejer nu ellers have problemet i foråret, men ikke i år.