MCO - blå øjet

Har i dag surfet lidt rundt og faldt bla. over en MCO ved en opdrætter, katten er tabby/hvid og har blå øjne, har selv aldrig set det før på en MCO, er det sjældent ?

Har jo selv opdrættet en NFO som var sortsmoke/hvid med blå øjne, men der lå det også fra hans onkel, hans farfar og flere andre i linien. Samt han selv gav både blå øjne og odd eyed videre til sine killinger.

MVH
Gitte

Jeg har altid troet, at blå øjne hørte sammen med maskegenet - men da der ikke findes maskede NFO og MCO, må jeg åbenbart revidere min lærdom;-)

Har du et link til billedet?

Camilla

Først Diablo som er NFO og opdrættet af mig.

Ringo som er hans farfar, tortie oven i købet og blåøjet, men desværre er hans sorte plet på den anden side.

Reggie, Onkel til Diablo (søn af Ringo)

Pandora, odd eyed, mor til Ringo

Men har aldrig set det på MCO før, men der er flere NFOér både i Sverige og Tyskland som er både blå øjede og odd eyde.

Her er MCOén jeg faldt over - billeder er lånt på www.erinas.dk

MVH
Gitte

De er alle “med hvidt” - gad vide, om det har noget at sige??
Camilla

Underligt. Håber nogen kan forklare. :slight_smile:

Jeg synes Ringo er ret flot i øvrigt.

Kan fortælle at Diablos forældre ikke selv er blå øjede, det tætteste er farfar mens ingen på mors side er det ?
Men var så fascineret og syntes de er smukke, men anede ikke MCOér også kunne være det

MVH
Gitte

wow hvor er han smuk:wehuu::wehuu::wehuu::wehuu::wehuu::wehuu::wehuu::hjerte::hjerte::hjerte:

[quote=DK Sacala;117877]Men var så fascineret og syntes de er smukke, men anede ikke MCOér også kunne være det

[/quote]

:muhaha: Smuk eller blåøjet :stuck_out_tongue:

Genet for hvidplettethed kan godt give blå øjne og det er ikke racebestemt:)
Synes så ikke lige det er den mest racetypiske MCO, men hvad ved jeg om det-høhø

Marina

neeej sikke nogen smukke øjne :hjerte:

Den her er altså mere end normalt flot :slight_smile: …hvis nogen spørger mig, altså.

Ja…jeg er enig…meget spændende med en MCO med blå øjne.

Men jeg mener; at det er en fejl hos en MCO.:S

Mange gode hilsner
Mona

[quote=Charlotte Oeh.;117910]Den her er altså mere end normalt flot :slight_smile: …hvis nogen spørger mig, altså.

[/quote] okay …det lader vi så være med :fløjte: :fløjte:

[quote=Mona Jensen;117913]Ja…jeg er enig…meget spændende med en MCO med blå øjne.

Men jeg mener; at det er en fejl hos en MCO.:S

Mange gode hilsner
Mona[/quote]

Hvis du læser om standarden på Maine Coon Klubbens hjemmeside, så står der om øjnene, at enhver farve er tilladt og klar øjenfarve er ønskelig.

de billeder du viser her har jeg bare så ofte savlet over!!

specielt din “hjemmelavede” blåøjede skønhed og hans farfar :love:

Min veninde har også lavet en oddeyed rødtabby bicolor dreng på et tidspunkt, de røde med blå øjne er bare SÅ smukke, det gor et helt unikt udseende

I standarden for MCO står der vedr. øjne:

Øjne
Store og bredt sat. Lettere ovale, men ikke mandelformet. Helt åbnede virker de runde. Lettere skråtstillet mod ørets ydre basis. Enhver farve er tilladt. Klar øjenfarve er ønskelig. Der er ingen sammenhæng mellem øjne- og pelsfarve.

(sakset fra mainecoonklubbens hp)

GUD! Jeg har en rød husmis med knaldblå øjne i min lade pt (jeps kattemor samler på tilløbere:-) nej der er to - Nicolas og Thomas og begge tages der “hånd” om med kastration:-))

Jeg har undret mig, og så dukker denne smukke tortie op her - mon min Nicolas er tortie så og ikke rød? Det må han næsten være ikke?

Undskyld jeg spammer, men det er kun anden gang jeg ser en rød med blå øjne - og Nicolas var første gang:-)

MVH

Jeg har lige besøgt en skovkat i dag som var odd eyed, hans farvekode ser så´n ud: NFO n 02 21 63

[QUOTE=lenschow;117951]GUD! Jeg har en rød husmis med knaldblå øjne i min lade pt (jeps kattemor samler på tilløbere:-) nej der er to - Nicolas og Thomas og begge tages der “hånd” om med kastration:-))

Jeg har undret mig, og så dukker denne smukke tortie op her - mon min Nicolas er tortie så og ikke rød? Det må han næsten være ikke?

Undskyld jeg spammer, men det er kun anden gang jeg ser en rød med blå øjne - og Nicolas var første gang:-)

MVH[/QUOTE]

Hvorfor skulle han være tortie? Har han sort på sig? Tortie er jo ret sjældent hos hankatte.

Øjenfarven har at gøre med den hvide farve.

Jeg kender 1 blå-øjet MCO, han er rød med hvid. Også har jeg set den blå farve hos hvide MCO’er og NFO,er men det er måske noget lidt andet.